در خرید گوجه فرنگی یکی از مواردی که خیلی به آن دقت می شود رنگ و شکل ظاهری است به نحوی که اگر گوجه فرنگی رنگ قرمز نداشته باشد و فرم بدی داشته باشد از خرید آن منصرف می شویم. بنابراین یکی از مهمترین دغدغه کشاورزان و پرورش دهندگان گوجه این است که بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی چیست و به طور کلی چه عواملی بر روی آن تأثیر می گذارند. قبل از هر چیز باید اطلاع بدهیم که قبلا به طور مفصل در خصوص پرورش هیدروپونیک گوجه فرنگی صحبت کرده ایم که اگر به این روش علاقه مند هستید حتما مطالعه کنید. ضمنا بد نیست بدانید که علاوه بر تهیه کود مخصوص رنگ گیری گوجه فرنگی باید روش مناسبی هم انتخاب نمایید. در ادامه به طور کامل در خصوص بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی و کلیه موارد پیرامون آن صحبت خواهیم کرد.

برای قرمز شدن گوجه فرنگی چه باید کرد؟

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا بر روی قرمز شدن گوجه فرنگی ها تأثیر بگذارند. طبیعتا اگر با این عوامل آشنا نباشید حتی اگر بهترین کود بری قرمز شدن گوجه فرنگی هم خریداری کرده باشید تأثیر آنچنانی نخواهد داشت. در ادامه به این موارد اشاره کرده ایم:

  • ریشه زایی عالی

ریشه زایی نه تنها در کنار خرید کود قرمز شدن گوجه ضروری است بلکه به طور کلی رشد عالی ریشه ها و تقویت آنها به رشد هر نوع گیاهی کمک می کند. هر چقدر ریشه ها قویتر باشند قادر خواهند بود مواد غذایی بیشتری را از اعماق خاک و یا محیط کشت جذب کرده و در اختیار گیاه شما قرار دهند که در اینجا مقصود ما گیاه گوجه فرنگی است.

  • کوددهی

طبیعتا خرید کود مناسب برای قرمز شدن گوجه فرنگی یکی از مهمترین و ابتدایی ترین کارهایی است که باید انجام شود. تا زمانی که کود مناسب استفاده نکنید شرایط محیطی و رشد ریشه ها تأثیری نخواهد داشت. با کمک بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی محصولات بسیار بهتری خواهید داشت که به نوبه خود شانس فروش را بیشتر می کند. برای رنگ گرفتن گوجه فرنگی باید از کودی استفاده کنید که علاوه بر مواد غذایی میکرو، ماکرو مغذی ها نیز به اندازه کافی در اختیار قرار بگیرند.

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی کودی است که پتاسیم بالایی داشته باشد. از طرفی عناصر میکرو مغذی مثل آهن، منگنز، منیزیم و روی هم تأثیر بسیار زیادی دارند. بنابراین کودی که برای رنگ گرفتن گوجه انتخاب می کنید باید علاوه بر درصد بالای پتاسیم، عناصر میکرو مغذی گفته شده را هم داشته باشد.

  • دما و نور

علاوه بر انتخاب کود برای قرمزی گوجه باید شرایط محیطی مثل دما و نور هم کافی باشد. بخش های داخلی گوجه فرنگی خاصیت کمتری برای رنگ پذیری دارند بنابراین برای قرمز شدن بخش های داخلی باید نور بیشتری تأمین شود. دلیل اینکه برخی گوجه فرنگی ها ظاهرا قرمز رنگ هستند اما وقتی آنها را برش می دهید مغز سفید رنگی دارند همین نبود نور کافیست. شما می توانید بهترین لامپ های رشد گیاه را از ما خریداری کنید. دما هم باید تحت شرایط گلخانه ای تنظیم شده و در حد دمای محیط باشد. در صورتی که دما از حد نیاز بیشتر باشد هورمون اتیلن که مخصوص رسیدگی میوه ها و ترشح هورمون های مختلف است تولید نشده و میوه سبز می می ماند یا رنگ نارنجی خیلی کمرنگ پیدا خواهد شد.

  • آبیاری و تنظیم pH

علاوه بر اینکه باید کود مناسب برای قرمز شدن گوجه فرنگی انتخاب کنید آبیاری و تنظیم pH محیط کشت هم اهمیت زیادی دارد. با تنظیم این دو عامل و جلوگیری از وارد شدن گیاه به فاز استرس می توانید گوجه های خوش فرم، قرمز و پر آب داشته باشید. با توجه به نوع اقلیم و سبکی و سنگینی بافت خاک لازم است که 4 تا 5 روز هر دوره آبیاری طول بکشد. خاک های سنگین نیاز به آبیاری طولانی دارند.

  • تغذیه مناسب با آمینواسیدها

در کنار تمامی موارد گفته شده برای رنگ آوری گوجه فرنگی، آمینواسیدها هم نقش اساسی ایفا می کنند و اهمیت آنها کمتر از یک کود مناسب و انتخاب بهترین محیط کشت نیست. آمینواسیدها برای تولید رنگدانه های گوجه فرنگی بسیار ضروری هستند مخصوصا رنگدانه لیکوپن که اصلی ترین رنگدانه گوجه فرنگی است.

  • مواد ارگانیک کافی

برای قرمز شدن گوجه فرنگی مهمترین عامل انتخاب بهترین کود است که توضیح دادیم کودهای پتاسیم بالا، دارای آمینواسید و میکرومغذی های خاصی که گفته شدند بهترین مدل هستند. کودهای ارگانیک هم بهترین کود حساب می شوند چون مواد مضر شیمیایی ندارند و تأثیر به مراتب بیشتر و بهتری از خود نشان می دهند. آمینواسیدها، اسید فولویک و هیومیک اسید بهترین مواد ارگانیک در برنامه غذایی داده شده است.

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی

چرا باید از کود مخصوص رنگ گیری گوجه استفاده کرد؟

چرا کشاورزان و پرورش دهندگان گل و گیاه باید به فکر خرید بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی باشند؟ جواب این سوال شما را با بررسی ویژگی های کودهای مخصوص و پتاسیم بالا می دهیم:

  • رنگ آوری گوجه فرنگی نیاز به کودهایی دارد که علاوه بر تأمین مواد مختلف در فضای باز و یا بسته و گلخانه ای هم نباید اینقدر منفعل باشد.
  • کود مخصوص رنگ گیری گوجه کیفیت این محصولات را بیشتر کرده و شانس ورود به بازار رقابتی را به شدت افزایش می دهد.
  • جذب مواد غذایی ماکرو و میکرو بالاست و هدر رفت نداشته باشیم.
  • گوجه ها زودتر می رسند و نیاز نیست برای برداشت گوجه ها زمان نسبتا طولانی را صبر نمایید.
  • لکه های سبز روی گوجه فرنگی هیچ گاه ظاهر نخواهند شد
  • مصرف آب با خرید بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی کاهش پیدا خواهد کرد
  • کمک به جذب سایر کودهای گیاهی بدون تداخل در یکدیگر و ایجاد رقابت برای جذب

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی

علت قرمز شدن گوجه فرنگی چیده شده چیست؟

برای بیشتر رسیدن گوجه فرنگی ماده ای شیمیایی که بدون رنگ و بو و حتی می باشد درون گوجه فرنگی ایجاد می گردد که به آن اتیلن می گویند.

گاز اتیلن نیز سبب می گردد میزان رشد گوجه فرنگی افزایش یافته و این باعث قرمز شدن گوجه فرنگی کال می باشد.

چه بسا عوامل متعددی سبب قرمز شدن گوجه فرنگی چیده شده و کال می گردد که عبارتند از:

1.دمای مناسب

دمایی که برای گوجه فرنگی مناسب است حداقل 10  تا حداکثر 20 درجه سانتی گراد می باشد که این نیز سبب قرمز شدن گوجه فرنگی می شود.

2.اندازه گوجه فرنگی

اگر گوجه فرنگی کوچک باشد فرایند قرمز شدن گوجه فرنگی افزایش می یابد ولیکن در صورت بزرگ بودن گوجه مدت زمان بیشتری برای قرمز شدن گوجه نیاز است.

3.آبیاری درست

در راستای اشاره به اینکه برای قرمز شدن گوجه فرنگی چه باید کرد نیاز است بیان داریم برای قرمز شدن گوجه فرنگی باید به آبیاری مرتب پرداخت. علاوه بر بهره گیری از سم برای قرمز شدن گوجه میزان آبیاری به اندازه بسیار مهم می باشد.

چنانچه یکی از کودهای موثر بر فراهم شدن عناصر مورد نیاز گوجه فرنگی نیز کود سه بیست می باشد که برای تهیه آن می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

علت قرمز نشدن گوجه فرنگی چیست؟

زمانی که ماده لیکوپن قرمز رنگ در درون گوجه فرنگی وجود نداشته باشد گوجه فرنگی قرمز نمی شود. چه بسا آبیاری غلط، عدم نوردهی و دمای نامناسب برای گوجه فرنگی و..سبب قرمز نشدن گوجه فرنگی می گردد.

نحوه کوددهی به گوجه در فازهای مختلف برای قرمز شدن

  • قبل از گلدهی

وقتی به دنبال بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی هستید باید با اصول کوددهی و نیاز گیاه هم آشنا باشید. در فاز قبل از گلدهی و در طی مرحله رشد، گیاه شما به نیتروژن بیشتری نیاز دارد تا به بخش های مختلف مثل کلروفیل کمک شود تا با فتوسنتز بیشتر مواد غذایی بیشتری تولید کرده و گیاه رشد خوبی داشته باشد.

اگر از کمپوست به مقدار زیاد استفاده می کنید و خاک غنی هم دارید نیاز به اضافه کردن نیتروژن نیست. اما اگر حس کردید انتهای برگ های گیاه گوجه فرنگی شما در حال زرد شدن است یعنی نیتروژن کمی دارید. هر چند اگر نیتروژن زیادی هم به گیاه بدهید چنین نشانه ای خواهید دید پس خاک را تست کنید.

معمولا کشاورزان از کمپوست در شروع کار استفاده می کنند و دو هفته پس از اولین ماه، کمی چای کمپوست استفاده می کنند تا نیتروژن کافی به گیاه برسد و با عناصر غذایی میکرو و ماکرو هم تقویت شود.

اگر قصد دارید از بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی استفاده کنید اما همزمان هم گل های زیادی داشته باشید باید منبع نیتروژن گیاه پیوسته تأمین باشد.

  • قبل گلدهی تا انتهای فصل رشد

در این دوره نه تنها برای قرمز شدن گوجه فرنگی ها بلکه برای رشد عالی آنها به کودهای پتاسیم بالا نیاز دارید. مقدار پتاسیم هم باید حداقل دو برابر نیتروژن باشد.

  • از گلدهی تا رسیدن میوه

در این مرحله گیاه شما به نیتروژن هم نیاز دارد اما نه به اندازه فاز اولیه رشد و اگر هم تا الان رشد خوبی داشته نیاز نیست نیتروژن به محیط کشت یا محلول غذایی اضافه کنید. در این مرحله هم فسفر باید در بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی و رشد خوب به میزان زیاد وجود داشته باشد. معمولا هفته یکبار کافیست اما باز هم بسته به شیوه مصرف کود دارد. هر زمان حس کردید گوجه فرنگی به خوبی رشد نمی کند و قرمزی خوبی ندارد می توانید کود فسفر بالا اضافه نمایید. وقتی یک فصل کامل گیاه بکارید یا مداوم خاک خود را تست کنید براساس تجربه در دفعات بعدی عملکرد بهتری خواهید داشت.

بهترین کود برای رنگ آوری گوجه

برای رنگ دهی گوجه بهترین نوع کود، کودهای ارگانیک یا آلی هستند که پتاسیم بالایی دارند یا به عبارتی به کودهای پتاس بالا معروف هستند. پتاسیم بر رو رنگدانه های گیاه گوجه فرنگی که کاروتنوئید نام دارد اثر گذاشته و رنگ گیری آن را بیشتر می کند. کودهای پتاسیم بالا بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی هستند چون قدرت و سرعت جذب مواد غذایی را توسط ریشه ها افزایش داده، کلیه مواد غذایی آلی و معدنی را دارند و چرخه زیستی فعال گیاه را حفظ می کنند.

کود مخصوص رنگ گیری گوجه همین کودهای پتاسیم بالا هستند که هیچ گونه عنصر سنگینی نداشته و اثر مخرب بر روی گیاه نمی گذارد. از طرفی همانطور که گفتیم رشد و تقویت ریشه ها نیز اهمیت بالایی دارد که این دسته از کودها سبب رشد بیشتر ریشه های گیاه و جذب بهتر مواد غذایی خواهند شد.

دلیل دیگر ما بر استفاده از کودهای پتاسیم بالا به عنوان بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی این است که پتاسیم در انتقال قند به بخش های مختلف گیاه گوجه فرنگی مخصوصا بخش خود میوه نقش بسیار مهمی دارد که در نهایت سبب خوش عطر و طعم شدن آن هم می شود. از طرفی پتاسیم اصلی ترین نقش در تعادل یون و آب های داخل سلول های گوجه فرنگی داشته و آنزیم های آن را فعال نگه می دارد.

از بین بهترین کودهای مخصوص رنگ آوری گوجه با پتاسیم بالا در بازار که از برندهای خارجی و ایرانی معتبر هستند می توان به کودهای زیر اشاره کرد که با قیمت مناسب به فروش می رسند:

کود ادونس B-52

1,500,000تومان4,500,000تومان

کود ادونس Nirvana

950,000تومان2,800,000تومان

کود ادونس Bud Ignitor

2,400,000تومان7,800,000تومان

کود ادونس ‏Sensizym

1,200,000تومان3,500,000تومان

کود ادونس Kushie Kush

2,400,000تومان4,400,000تومان

کود مایع بایوبیز فیش میکس Fish Mix

700,000تومان9,500,000تومان

کود ادونس Overdrive

1,300,000تومان4,300,000تومان

نکات شیوه قرمز شدن گوجه فرنگی

در این قسمت قصد داریم نکات طلایی به شما آموزش دهیم که تقریبا هیچ جا به شما نمی گویند. با کمک این نکات نه تنها به راحتی از بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی استفاده خواهید کرد بلکه مصرف کود هم به شدت کاهش پیدا خواهد کرد:

  • برخی کشاورزان طبق تجربه بیان کرده اند که اگر شما کود کشاورزی که به خوبی پوسیده شده را در عمق 20 تا 30 سانتیمتری خاک اطراف گوجه فرنگی دفن کنید و این کار را در زمان کاشت گوجه فرنگی انجام دهید، بسته به نوع گونه و نژاد گوجه فرنگی شاید اصلا نیاز به کود هم پیدا نکنید. این کودها فسفر کمی دارند پس با اضافه کردن کمی پودر استخوان همراه با مدفوع حیوانی یا انسانی آن را جبران کنید.
  • استفاده بیش از حد از کود مخصوص رنگ گیری گوجه باعث قرمزتر شدن گوجه فرنگی نخواهد شد بلکه با افزایش بی رویه نیتروژنی که گیاه به آن نیاز چندانی ندارد باعث سوختگی گیاه و ریشه ها می شوید.
  • برای اینکه در زمان شروع شد گیاهان گوجه فرنگی خیلی خوب رشد کنند و مطمئن باشید رنگ و طعم خیلی خوبی پیدا خواهند کرد از تکنیک Side-dressing استفاده کنید. طبق این تکنیک ابتدا باید یک چاله ایجاد کنید و سپس بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی را به مقدار توصیه شده بر روی بسته بندی ته چاله بریزید. سپس روی آن را با خاک تمیز بپوشانید تا تماس مستقیم با ریشه ها نداشته باشد. سپس اطراف گوجه ها را یک شیار سطحی ایجاد کرده و داخل آن کود بریزید یا به شکل خطی اطراف آن کود بریزید و این کار را در کل دوره رشد گیاهی هر 3 تا 4 هفته یکبار تکرار کنید.
  • در تکنیک Side-Dressing می توانید از نوک شلنگ استفاده کنید تا یک شیار کم عمق در اطراف گیاه به اندازه 12 تا 15 سانتیمتر از قسمت ساقه ایجاد شود. سپس کود را به میزانی که گفته شده معمولا 1 تا 1.5 قاشق غذاخوری یا 15 تا 21 میلی لیتر برای هر گیاه بریزید. روی کود را هم با خاک و مالچ بپوشانید.
  • به هیچ وجه کود مخصوص قرمز شدن گوجه نباید با برگ ها یا ساقه به طور مستقیم تماس پیدا کنید. پس از کوددهی هم فورا آبیاری را شروع کنید تا کود به طور یکنواخت وارد خاک شده و به ریشه ها برسد. اگر هم از سیستم و تجهیزات هیدروپونیک استفاده می کنید که همزمان به شکل محلول در جریان خواهد بود.

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی

جمع بندی مطالب

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی کودهای پتاسیم بالا هستند تا با افزایش رنگدانه لیکوپن و سایر اجزای دخیل در رنگ آوری گوجه به پر رنگ تر شدن و البته خوش فرم و طعم دار شدن آن کمک کنند. البته دقت داشته باشید که این کودها به قرمز شدن بیشتر گوجه کمک می کنند و برای کل دوره رشد باید از کودهای مناسب دیگر هم استفاده کنید.

بهترین کود برای قرمز شدن گوجه فرنگی | قیمت و خرید

میزان هزینه کود برای گوجه فرنگی چقدر است؟

هر یک از کودها با توجه به تفاوت هایی که با یکدیگر دارند در میزان قیمت متفاوت می باشند بنابراین بهتر است جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل گردد.

مهم ترین علت قرمز شدن گوجه فرنگی چیست؟

وجود لیکوپن در گوجه فرنگی زیرا این ماده سبب قرمز شدن و همچنین تغییر رنگ گوجه فرنگی می شود.

با آبیاری بیش از حد می توان به قرمز شدن گوجه فرنگی کمک کرد؟

خیر میزان آبیاری باید به اندازه باشد و آبیاری کمتر یا بیش از حد سبب کم رنگ شدن گوجه فرنگی می گردد.

4.5/5 - (27 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *