تاثیر جیبرلیک اسید برای انگور:

گیاهان برای رشد و نمو تنها به نور خورشید و آب نیاز ندارند، بلکه برای رشد بهتر و دادن میوه هایی خوشمزه تر، باید از کود های مخصوص و مناسبی برایشان استفاده کنیم. مانند انسان ها، گل ها و گیاهان نیز دارای هورمون هایی هستند که توسط خودشان تولید می شود.

در بعضی از دیگر گیاهان این هورمون دچار مشکل شده و به مقدار کافی تولید نمی شود. در این حالت باید با علم کشاورزی، مقدار مناسب هورمون را به گیاهان و گل ها دهیم تا شاهد میوه و گل های زیبا باشیم. جیبرلیک اسید یکی از همین هورمون هاست که برای رشد و نموی گیاهان لازم است.

جیبرلیک اسید چیست؟ تاثیر جیبرلیک اسید برای انگور چگونه است؟

برای اولین بار جیبرلیک اسید در ژاپن ، بر روی برنج های کاشته شده مشاهده شده بود. برخی از برنج ها در شالیزار ها ناگهان نسبت به بقیه برنج ها دارای ساقه بلند بودند . با پیشرفت علم کشاورزی و شیمی ، مشخص شد دلیل بلند بودن برخی از برنج ها وجود جیبرلین یا اسید جیبرلیک بیشتر در گیاه بوده است! . اولین دانشمندی که روی جیبرلیک ها کار کرد ، کوروسوا دانشمند ژاپنی بود.

این دانشمند متوجه شد که جیبرلیک اسید تاثیر به سزایی در بلند تر شدن ساقه و برگ های میوه ها و گیاهان دارد. 

در سال های بعد دانشمندان با دست یافتن به فرمول شیمیایی این ترکیب توانستند آن را در آزمایشگاه و بعد در صنعت به طور خالص ، تولید کنند. فرمول شیمیایی این هورمون C19H22O6 است.

جبرلیک یک ترکیب دیترپنوئید تتراسیکلیک است که توسط مسیر ترپنوئیدی در کلروپلاست ها ، سیتوپلاسم ، پلاستید و شبکه آندوپلاسمی سنتز می شود. هنگامی که جبرلیک خالص می شود، به حالت جامد سفید تا زرد کم رنگ در می آید. گیاهان در حالت عادی مقادیر کمی اسید جیبرلیک در خود تولید می کنند .به علاوه در صنعت پرورش انگور به عنوان هورمونی برای تولید انگورهای بزرگتر به کار برده میشود. اسید جیبرلیک ها نه تنها توسط گیاهان بلکه توسط قارچ ها و باکتری ها نیز تولید می شوند.

جیبرلیک اسید برای انگور

خوشه های انگورتان کوچک است ؟ تاثیر جیبرلیک اسید برای انگور:

یکی از مشکلات عمده باغداران و افرادی که تاکستان دارند، کوچک بودن دانه های انگورشان است. حتی با وجود اینکه آب و کود مناسب بر پای این انگور ها ریخته می شود اما هنوز هم کوچک هستند و بزرگ تر نمی شوند. در اینجا با تاثیر جبرلیک اسید برای انگور آشنا می شویم:

در واقع اسید جیبرلیک راه گشا و مشکل گشای باغ داران است!

باغ داران و تاکستان داران گرامی می توانند با تهیه نمودن جیبرلیک اسید و پاشیدن این اسید، 10 الی 20 روز قبل از گل دهی، شاهد افزایش انگور ها و ساقه هایش باشند. در واقع جیبرلیک اسید برای انگور مانند یک کود و آب است که باعث بزرگتر شدن دانه هایش می شود.

جالب است بدانید که اگر جیبرلیک اسید برای انگور در غلظت بالا استفاده کنید، شاهد سفت رت شدن پوست انگور و از بین رفتن دانه آن خواهید بود.

کاربرد جیبرلیک اسید برای انگور :

  • جیبرلیک اسید می تواند با تحریک تقسیم سلولی ، افزایش طول ساقه گیاه را تحریک کند.

  • این هورمون کاربردی کشاورزی می تواند خواب بذر را از بین ببرد.

  • این ترکیب باعث ایجاد میوه پارتنوکارپیک بدون دانه می شود.

  • جبرلیک اسید ، فتوسنتز بیشتر و متابولیسم گیاه را فعال می کند.

  • جیبرلیک اسیدها باعث می شوند برگهای بزرگتر و سیستم ریشه بزرگتری تولید شوند.

  • این هورمون می تواند جوانه زنی بذر ، رشد گیاه و گلدهی زودرس را افزایش دهد.

جیبرلیک اسید برای انگور

تاثیر کیفی جیبرلیک اسید برای انگور یاقوتی:

در یکی از روستا های اطراف قم یک آزمایش بر روی انگور های یاقوتی آن منطقه انجام شد تا تاثیر جبرلیک اسید را برای انگور متوجه شوند. بوته های انگور در آن روستا 10 ساله بودند و به صورت آبیاری قطره ای رشد کرده بودند. . بافت خاک شنی لومی و شوری آب آبياری 1.37 دسی زیمنس بر متر بود.

ابتدا محلول اسيد جيبرليک با غلظت 20 ميلی‌گرم در ليتر آماده و در مرحله 10 روز قبل از تلقيح گل‌ها بر روی بوته‌های انگور محلول پاشی گردید. در زمان برداشت خوشه‌های انگور از قطعات محلول پاشی شده و نشده به طور مجزا برداشت شده و جهت اندازه‌گيری درصد مواد جامد محلول (TSS)، اسيدیته کل (TA)، ویتامين ث (C) و pH به آزمایشگاه ارسال گردید.

بر روی قسمتی از انگور ها که محلول پاشیده شده بود، هیچ موردی از لهیدگی و سفیدک زدگی مشاهده نشده بود و این محلول باعث تنک شدن انگور ها شده بود. در حالي که بوته‌های محلول پاشی نشده همان طوری که در اشکال مشخص هست دارای خوشه‌های متراکم می‌باشند و حبه‌ها به صورت بسيار فشرده در کنار هم قرار گرفته‌اند که این مسئله باعث افزایش ظهور بيماری سفيدک، گندیدگی و لهيدگی در حبه‌های خوشه‌ها شده که به شدت از کيفيت آن‌ها کاسته شده است.

با کاربرد اسيد جيبرليک به صورت محلولپاشی بر روی انگور قبل از تلقيح گل‌ها تعداد حبه در خوشه‌ها کاهش یافته و درنتيجه مواد جامد محلول بيشتری به حبه‌های باقي مانده انتقال می‌یابد که این خود باعث افزایش درصد مواد جامد محلول در حبه‌ها می‌گردد.

از این رو متوجه شدیم که جیبرلیک اسید برای انگور تاثیر قابل توجهی دارد بدین صورت که به رشد و کیفیت این گیاه بسیار کمک می کند. 

توجیه اقتصادی جیبرلیک اسید برای انگور:

جهـت محلول پاشی یک هکتار تاکستان، نياز به 10گرم هورمون اسيد جيبرليک( با غلظت 10ميلی‌گرم در ليتر) می‌باشد. در واقع با پاشیدن جیبرلیک اسید برای انگور شاهد بالاتر رفتن کیفیت و وزن انگور ها خواهیم بود. پس در واقع با خرید 10 گرم هورمون اسید جیبرلیک برای یک هکتار تاکستان، هزینه ای که پرداخت می کنید با محصولات با کیفیت که دریافت می کنید یکسان می شود و از کیفیت بالای انگور استفاده می کنید.

جیبرلیک اسید برای انگور

نحوه استفاده جیبرلیک اسید برای انگور :

در تاکستان ها وقتی شکوفه دادن تمام شده و 70% گلبرگ ها ریخته اند و اندازه غوره ها هنوز 3 میلیمتر نشده، برای بیشتر کردن میوه دهی، 2 قرص را در 100 لیتر آب حل کنید و بر روی انگور ها بپاشید. برای هر نیم هکتار زمین حداکثر 0.8 قرص استفاده کنید و برای هر نیم هکتار حجم مایع قرص جیبرلیک اسید حل شده در آب 100 میلی لیتر است.

اما اگر غوره ها 3 میلیمتر شده اند، برای بیشتر کردن اندازه میوه، 1 قرص را در 100 لیتر آب حل کنید. برای هر نیم هکتار زمین حداکثر 0.8 قرص استفاده کنید و برای هر نیم هکتار حجم مایع قرص جیبرلیک اسید حل شده در آب 100 میلی لیتر است.

نحوه خرید جیبرلیک اسید برای انگور از ایران سان لایت:

برای خرید قرص جیبرلیک اسید هلندی می توانید کلیک کنید و پس از سفارش، بسته مورد نظر را درب منزل و یا محل کار خود دریافت کنید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *