بهترین کود محرک رشد گیاه چیست؟

می دانیم که گیاهان موجوداتی زنده هستند و می توانند با بهره مندی از مواد غذایی مورد نیاز با تامین شرایط نگهداری مطلوب نیز به خوبی رشد کنند. اما در اکثر مواقع نیاز است که گیاه در زمان سریع تری به رشد برسد و میزان طول رشد گیاه کوتاه باشد، در این مواقع نیاز است که محرک ریشه زایی برای گیاه تامین گردد.

با بهره گیری از کود محرک رشد در زمین های کشاورزی با متراژ بزرگ، گلخانه ها و حتی آپارتمان ها و..می توان میزان رشد گیاهان را بهتر نمود زیرا کودهای محرک رشد دربردارنده مواد لازم برای گیاه می باشند فرضا فولیک اسیدها، آمینواسیدها و..

چه بسا با بهره گیری از بهترین کود محرک رشد گیاه می تواند کیفیت و کمیت گیاهان را افزایش داد. به همین سبب قصد داریم در ادامه به برخی انواع کود محرک ریشه زایی اشاره کنیم.

بهترین کود محرک رشد

مزایای بهترین کود محرک رشد گیاه چیست؟

  • میزان حاصلخیزی گیاهان افزایش می یابد
  • میزان کم آبی گیاه کنترل می شود
  • میزان قدرت گیاه در برابر سرما و گرما و..افزایش می یابد
  • گیاه تحریک به جوانه زنی می شود
  • مواد مغذی که درون خاک قرار دارند به میزان بیشتری در گیاه نفوذ می کنند
  • میزان برگ های گیاه افزایش می یابد
  • میزان مقاومت گیاهان در برابر بیماری ها به خوبی حفظ می شود
  • کود محرک رشد کمک می کند تا گیاه ریشه قوی تری داشته باشد
  • بهترین کود محرک ریشه زایی مانع از پژمردگی گیاه می شود
  • کود محرک رشد باعث می شود گیاه به طور مرتب محصول داده و میوه تولید کند
  • و..

به طور کل کود محرک رشد کمک می کند گیاه با سرعت بیشتری رشد کرده و سلامت و طراوت گیاه به خوبی حفظ می شود.

انواع کود محرک رشد گیاه چیست؟

در این بخش قصد داریم به انواع کودهای محرک ریشه زایی اشاره کنیم.چنانچه این کودها به دو دسته تقسیم می شوند بنابراین خوب است با آن ها آشنا شوید.

  • کود محرک با عنصر کم تحرک

از جمله برخی کودهای محرکی که دارای عنصر کم تحرک هستند عبارتند از: مس، بور، گوگرد، آهن و..

? کود گوگرد

این نوع کود را می توان با در نظر داشتن نوع گیاه و البته میزان نیازی که به کود دارد برای گیاهان مختلف استفاده نمود زیرا کود گوگرد در انواع مختلفی به عرضه می رسند. به همین سبب توصیه می شود جهت استفاده از این محصول حتما با کارشناسان مربوطه مشورت نمایید.

? کود آهن

از جمله عناصر مورد نیاز برای گیاهان آهن می باشد زیرا آهن نقش اساسی در فتوسنتز گیاهان دارد. چنانچه مهم است در نظر داشت که زمان بهره گیری از کود آهن برای گیاهان آپارتمانی متفاوت از گیاهان زراعی می باشد.

مهم است که از این کود در فصل رشد گیاه با توجه به نوع آن ها استفاده شود.ولیکن می توانید برای کسب اطلاع از زمان استفاده از این کود برای گیاهان خود با توجه به نوع گیاه با کارشناسان ایران سان لایت تماس حاصل نمود.

? کود روی

کود دیگری که در دسته بهترین کود محرک ریشه زایی قرار می گیرد نیز کود روی می باشد.چنانچه این کود نقش بسیاری در حفظ دیواره سلولی گیاه، سنتز پروتئین ها و..دارد. کود روی در انواع متعددی به عرضه می رسند که نیاز است با توجه به نوع گیاهان از آن ها استفاده شود.

  • کود محرک با عنصر پر تحرک

برخی از انواع این کود عبارتند از: پتاسیم، نیتروژن، فسفر و منیزیم و..که سبب رشد انفجاری گیاهان می شوند.

? کود نیتروژن

این کود بهترین کود محرک رشد گیاه می باشد. مهم است که از این کود زمانی استفاده شود که برای گیاه مناسب است چرا که در غیر این صورت ممکن است هیچ نتیجه مناسبی حاصل نشود.

خوب است که از کود نیتروژن پیش از مرحله زایشی گیاه استفاده شود.

? کود منیزیم

از دیگر مواد مغذی برای گیاهان نیز منیزیم می باشد که در صورت کمبود نیز گیاه دچار آسیب می شود. چنانچه منیزیم از جمله عناصر پر تحرک است که می توانند سبب سبز شدن برگ گیاهان شود.

چرا که این کود به عنوان بهترین کود محرک رشد گیاه نیز مزایای برای گیاهان دارند که عبارتند از:

  • کمک به تقسیم سلولی گیاه
  • اهمیت زیاد برای فتوسنتز گیاه
  • نقش در سنتز پروتئین
  • و..

? کود پتاسیم

کود پتاسیم از جمله کودهایی است که بر تولید مثل و حفظ فرایند رشدی گیاه نیز تاثیر بسیاری دارد. چرا که اگر گیاهان دچار کمبود پتاسیم باشند مقاومت گیاه در برابر سرما و گرما، آفات، خشکی و..کاهش می یابد.ولیکن میزان وجود کود پتاسیم برای گیاه هم نباید بیش از حد باشد زیرا سبب دسترسی کم گیاه به منیزیم می شود.

? کود فسفر

کود فسفر نقش بسیاری در حفظ سلامت و رشد گیاهان دارد. چنانچه وجود فسفر در گیاه می تواند سبب بهبود وضعیت تنفس گیاه، فتوسنتز و ذخیره شدن و انتقال انرژی شود همچنین کود فسفر به عنوان بهترین کود محرک رشد می تواند گیاه را برای رشد تحریک کرده و وضعیت گلدهی را در گیاه بهبود بخشد و..

به طور کل این کودها تاثیر بسیاری بر حفظ سلامت گیاه و میزان طراوت و شادابی آن دارند بنابراین مهم است که با توجه به نوع گیاهان بهترین کودها را تهیه نمود.

بهترین کود محرک رشد

کوددهی به گیاهان چگونه انجام می شود؟

برای اینکه استفاده از بهترین کود محرک رشد گیاه نتیجه مطلوبی به همراه داشته باشد نیز نیاز است که از مناسب بودن خاک گیاه اطمینان داشت.

به همین سبب می توان خاک گیاه را آزمایش کرد چرا که خاک هایی که در بخش های مختلف گیاه قرار دارند با یکدیگر متفاوت می باشند.چه بسا باید به این مساله توجه نمود که گیاه با توجه به نوع آن، به چه نوع خاکی نیاز دارد، خاک کم تراکم یا پر تراکم و تراکم متوسط..

این نیز مهم است که دمای مناسب برای گیاه تامین شود زیرا همانقدر که استفاده از بهترین کود محرک ریشه زایی برای رشد گیاه مهم است، شرایط نگهداری و پرورش گیاهان نیز بسیار حائز اهمیت می باشد.علاوه بر دما مهم است که گیاهان را بر حسب نوع آن ها به اندازه کافی آبدهی نمود و از آبدهی بیش از حد آن خودداری کرد.

همچنین نیاز است که میزان نیاز گیاه به رطوبت مورد بررسی قرار گیرد زیرا گیاهان به میزان رطوبت متفاوتی نیاز دارند.

در انتها زمان کوددهی گیاهان اهمیت زیادی دارد بنابراین توجه کنید که گیاه در چه بازه زمانی به کوددهی نیاز دارد چرا که اگر در زمان نامناسب از بهترین کود محرک رشد استفاده کنید نه تنها نتیجه مناسبی حاصل نمی شود بلکه ممکن است سبب آسیب رسی به گیاه شوید.

بهترین کود محرک رشد گیاه

تا به اینجا به انواع کودها که می توانند برای گیاه مفید باشند اشاره کردیم. در این بخش قصد داریم به بهترین کود محرک رشد گیاه از نظر کارشناسان اشاره کنیم.

بهترین ماده غذایی که می تواند رشد گیاه را تحریک کند نیز نیتروژن می باشد که این ماده در کنار سایر مواد مغذی نیز می تواند سبب سریع شدن سرعت رشد گیاهان شود.

البته هر یک از گیاهان ممکن است توسط کودهای متعددی به رشد بسیار خوبی برسند و زمانی می توان کودی را بهترین کود محرک رشد دانست که بتوان آن را با سایر کودها یا سموم ترکیب نمود.بنابراین مهم است ابتدا با توجه به نوع گیاه از کود مناسب گیاه اطمینان حاصل کرده و با مشورت کارشناسان در صورت امکان به ترکیب کود با سایر مواد مغذی، مخلوط کود با مواد مغذی را برای گیاهان استفاده نمود.

چنانچه جهت تسریع رشد گیاهان خود نیاز به راهنمایی های تخصصی دارید می توانید با کارشناسان ایران سان لایت تماس حاصل نموده و بهترین نوع کود محرک رشد را تهیه کنید.

یکی از انواع کودها که سه عنصر مهم و مورد نیاز گیاه اعم از نیتروژن، پتاسیم و فسفر را به میزان یکسان تامین می کند و مزایای بسیار مطلوبی هم دارد نیز کود سه بیست می باشد.

می توان جهت کسب اطلاع از طریقه استفاده از کود سه برای گل و گیاهان آپارتمانی بر روی لینک و برای تهیه انواع کود 20 20 20 نیز بر روی تصویر ذیل کلیک نمود.

بهترین کود محرک رشد

میزان هزینه کود محرک رشد گیاه چیست؟

میزان هزینه و قیمت کود محرک رشد بستگی به نوع کود دارد که می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس حاصل نمود.

آیا کیفیت محصولات توسط ایران سان لایت تضمین می شود؟

بله کیفیت و قیمت تمامی محصولات ایران سان لایت تضمینی می باشند.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟

انتخاب کود برای گیاهان بر اساس نوع آن ها متفاوت است بنابراین توصیه می کنیم با توجه به نوع گیاه خود از مشورت کارشناسان بهره مند شوید.

4.3/5 - (53 امتیاز)

2 دیدگاه در “بهترین کود محرک رشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *