بهترین کود برای قرمز شدن دانه انار کدام است؟ چرا باید از کود برای قرمز شدن دانه انار استفاده کرد؟ آیا کود برای قرمز شدن دانه انار روی میزان باردهی درخت انار هم تاثیر دارد؟

چرا از کود برای قرمز شدن دانه انار استفاده کنیم؟

چرا از کود برای قرمز شدن دانه انار استفاده کنیم؟

قبل از اینکه بدانیم کدام کود برای قرمز شدن دانه انار مناسب است بهتر است به این بپردازیم که چرا از کود به عنوان راه حلی برای قرمز شدن دانه انار استفاده می‌کنیم.

میوه انار در مناطق گرمسیری با تابستان‌های داغ و پاییزهای معتدل برداشت می‌شود. کودهای مختلفی برای درخت انار استفاده می‌شود اما پس از اینکه میوه انار به مرحله بلوغ و درشت شدن خودش می‌رسد جهت افزایش رنگ‌پذیری دانه‌های میوه انار از کودهای رنگ‌دهنده به مقدار مناسب استفاده می‌کنند.

در واقع کودهای رنگ آوری انار با تامین مواد مغذی مورد نیاز انار مثل پتاسیم به رشد بهتر و رنگ آوری بیشتر انار کمک می‌کنند.

همچنین کود برای قرمز شدن دانه انار با افزایش جذب نور و تنظیم کردن ph محیط رشد در رنگ‌گیری بهتر انار نقش مؤثری خواهند داشت.  ساخت پیگمنت‌های رنگی از جمله آنتوسیانین‌ها، کاروتنوئیدها و کلروفیل در این کودها با استفاده از از عناصر سرشاری که دارند بهتر انجام می‌شود.

آنچه باعث ایجاد رنگ قرمز در دانه‌های انار می‌شوند آنتوسیانین‌ها هستند ؛ پس برای رنگ‌آوری بهتر، افزایش کیفیت و بازار پسندی میوه‌ها و همچنین افزایش طول انبارداری باید از کود برای رنگ آوری انار استفاده کرد.

انواع کود برای قرمز شدن دانه انار

انواع کود برای قرمز شدن دانه انار

طیف وسیعی از انواع کود برای رنگ آوری دانه انار  در بازار موجود است.  متاسفانه  سودجویان زیادی در این بازار هستند که کودهای خود را با نام کود رنگ آوری میوه به مشتریان می‌فروشند اما نتیجه استفاده از این کودها به قرمز شدن دانه انار نمی‌انجامد.

اگر انواع کود رنگ آوری میوه( به‌طور اختصاصی برای رنگ‌گیری بهتر و درشتی میوه طراحی شده‌اند) را با ترکیبات و اجزائشان بشناسید می‎توانید خرید بهتری داشته باشید. در ادامه لیستی از بهترین کودهای رنگ آوری انار همراه مشخصاتشان قرار داده شده است:

کود رنگ آوری شوک

کود رنگ آوری کالر بلوم شوک

یکی از انواع کود برای قرمز شدن دانه انار کودرنگ آوری (color bloom) شوک می‌باشد از بهترین کودهای رنگ آوری انار تولید شده در کشور آمریکا  است. عملکرد اصلی این کود آمریکایی افزایش رنگ آوری میوه انار و بازار پسندی آن است.

از نتایج استفاده از این کود که محصول کمپانی پن آمریکا می‌باشد شامل؛ بهبود رنگ‌دهی میوه و افزایش جذابیت ظاهری آن، ارزش قیمتی انار و افزایش سودآوری کشاورز خواهد بود.

کود رنگ آوری کود کا 60 شوک

کود رنگ آوری کود کا 60 شوک

کود پتاس بالا 60 درصد شوک از میان کودهای حاوی پتاسیم را می‌توان به عنوان گزینه‌ای کاملا ایده آل در نظر گرفت. کود رنگ آوری کود کا 60 شوک همانطور که از نامش مشخص است دارای 60 درصد پتاسیم محلول و قابل جذب است که برای قرمز شدن دانه انار بسیار مناسب است.

 پتاسیم، عنصر درشت مغذی  که قادر است میزان آنتوسیانین را که مسئول تولید رنگ قرمز در انار است، بالا برده و از این طریق  سبب قرمزتر شدن دانه‌های میوه انار شود. شاید شما کود K60 شوک را به نام  کود درشتی میوه شناخته باشید زیرا با مصرف آن نه تنها می‌توانید تناژ خود را چند برابر کنید، بلکه میوه‌هایی خوش رنگ و خوش طعم داشته باشید.

کود مولتی کمپلکس جنریت، کود برای قرمز شدن دانه انار

کود مولتی کمپلکس محصول برند آمریکایی جنریت نوعی کود برای قرمز شدن دانه اناراست که با در بر داشتن طیف گسترده‌ای از عناصر غذایی می‌تواند باعث خوش رنگ شدن و شفاف شدن رنگ میوه انار بینجامد.

این کود درصد متعادلی از عناصر درشت مغذی مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم و همچنین عناصر ماکرو از جمله آهن، منگنز، مس، برم، مولیبدنوم، روی، گوگرد، جلبک دریایی، ویتامین و آمینو اسید است که این عناصر در افزایش رنگ میوه بسیار موثر می‌باشند.

در باب نقش این عناصر در افزایش رنگ میوه میتوان گفت؛پتاسیم در افزایش رنگدانه آنتوسیانین نقش دارد، آمینو اسید با تنظیم فعالیت‌های آنزیمی، ساخت پروتئین و تولید پلی‌فنل‌ها منجر به تولید پیگمنت‌های رنگی انار می‌شود و عناصری مانند بور و روی نیز هر کدام در فرایند افزایش پیگمنت‌ها حضور دارند.

بنابراین توصیه می‌کنیم استفاده از کود مولتی کمپلکس مایع جنریت را در دستور کار خود قرار دهید و از سایر مزایای آن مانند افزایش مقاومت گیاه، بهبود رشد گیاه، تقویت سیستم ایمنی و تحریک ریشه زایی بهره بگیرید.

کود کا 66 جنریت، کود برای قرمز شدن دانه انار

کود کا 66 جنریت، کود برای قرمز شدن دانه انار

مقرون بصرفه‌ترین کود، کود پتاس بالا 66 درصد جنریت است که با در بر داشتن 66 درصد پتاسیم قابل جذب می‌تواند به عنوان یکی از موثرترین کودهای رنگ دهنده انار شناخته شود.

کود کا 66 جنریت با افزایش میزان پیگمنت‌ها از جمله آنتوسیانین، تنظیم جذب آب، افزایش وزن و حجم میوه انار، تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری‌ها و شرایط تنش‌زای محیطی به تولید میوه بازار پسند و اناری با دانه‌های قرمز منجر خواهد شد.

ترکیبات کود K66 جنریت شامل  پتاسیم و آمینو اسید است که قادر است با کاهش استرس و کمک به جذب بهتر پتاسیم و سایر مواد غذایی، در رنگ گیری دانه‌های انار موثر واقع شود.

دلیل سفید شدن دانه انار چیست؟

دلیل سفید شدن دانه انار چیست؟

عدم رنگ گرفتن انار  معضلی است برای کشاورزان که به آن دانه سفیدی می‌گویند. علت‌های زیادی پشت دانه سفیدی انار وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره خواهد شد:

  • دما بالا در آخر فصل
  • عدم رعایت اصول کوددهی
  • آبیاری ناکافی
  • بادهای گرم آخر فصل

لازم است بدانید رنگ میوه انار یک صفت ژنتیکی است و در ارقام مختلف نیز شدت رنگ متفاوتی در دانه‌های انار مشاوده می‌شود، اما بدین خاطر که رنگ دانه یا میوه انار با توجه به اقلیم و تغذیه و آبیاری قابلیت تغییر پذیر است، می‌توان با مدیریت صحیح این موارد به افزایش رنگ گیری میوه انار باغ کمک کنید.

2رکن اصلی افزایش رنگ دانه انار

2رکن اصلی افزایش رنگ دانه انار

باغداران در صورتی می‌توانند توقع برداشت اناری با رنگ و اندازه مناسب و بازار  پسند را داشته باشند که  نکات مهم و اصولی را برای باغشان انجام دهند و مدیریت برنامه کودی و آبیاری و سایر موارد را داشته باشند. درواقع با تکنیک‌هایی مانند کوددهی اصولی میتوان یک سری سیگنال‌هایی را به صورت مصنوعی ایجاد کرد تا رنگ میوه انار افزایش پیدا کند.

یک سری از فاکتوها از اختیار باغدار خارج است برای مثال اقلیم منطقه فاکتور مهمی می‌باشد که کنترل آن در دست باغدار نیست! همانطور که مطلع هستید طی سال‌های گذشته، تغییرات اقلیمی در کشور  خسارات زیادی به بار آورد که از مهم‌ترین آن‌ها دما بالا بوده است که در بسیاری از باغات انار سبب کاهش شدید رنگ میوه انار یا دانه سفیدی انار شد.پس امکان کنترل اقلیم نیز در دست ما نیست، در این شرایط بهتر است با تکیه بر علم و تجربه، یک سری تکنیک‌ها را به صورت مصنوعی برای افزایش رنگ گیری میوه انار بکار برده تا دانه سفیدی را تا حد زیادی کاهش دهیم.

برنامه غذایی برای قرمز شدن دانه انار

برنامه غذایی برای قرمز شدن دانه انار

شما با در نظر داشتن برنامه کودی درست و اصولی برای باغ انار،می‌توانید انتظار قرمز شدن دانه انار و باکیفیت از انار داشته باشید. دقت کنید که باید بر اساس برنامه مصرف کود باغ انار پیش بروید و توجه داشته باشید که تنها با یک کود نمی‌توانید باعث افزایش رنگ گیری میوه انار بشوید.

طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده رنگدانه‌های آنتوسیانینی دلیل رنگ قرمز میوه انار می‌باشند که پایه قندی دارند. هر باغدار چه با کوددهی اصولی بتواند ظرفیت قند میوه را افزایش دهد تا درشت مولکول‌های قندی به قندهای کوچکتر شکسته شوند، قرمزی میوه انار افزایش خواهد یافت.

جهت منتقل شدن قند از برگ به میوه هم  ظرفیت پتاسیم میوه راباید افزایش داد که برای فراهم کردن این امکان می‌توان با محلول پاشی ترکیبات پتاسیمی مانند سیلیکات پتاسیم را انجام داد. لازم است بدانید که استفاده از کودهایی مانند مونوپتاسیم فسفات یا سولفات پتاسیم هم به صورت کود آبیاری مفید خواهند بود.

اگر به دنبال افزایش اکسیداسیون قندها هستید راهکارش این است که طی شب و در زمان افزایش رنگ گیری میوه انار، محلول پاشی با آب را انجام دهید که به خاطر افزایش اکسیژن در باغ، قند میوه زیاد شده و در نهایت رنگ میوه انار هم افزایش می‌یابد و محصول نهایی باکیفیت‌تر خواهد شد. نسبت محلول پاشی در شب و ظرفیتاکسیژن گیاه به این صورت است که هر چه محلول پاشی شب بیش‌تر باشد، ظرفیت اکسیژن هم بیش‌تر خواهد شد.

کسانی که در مناطق کوهستانی باغداری می‌کنند باید به این نکته توجه کنند که در مناطق کوهستانی که شب‌های سردی در زمان رنگ گیری دارند، بیش‌تر شاهد افزایش رنگ گیری میوه انار خواهند بود. ظرفیت رنگ گیری در مناطقی مانند گلستان که شب‌های گرمی دارند،  کم‌تر است ولی لازم است بدانید که با مصرف اصولی کودها باز هم امکان افزایش رنگ وجود دارد، به همین خاطر محلول پاشی شبانه توصیه می‌شود که کاهش یافتن دما و محلول پاشی به افزایش رنگ میوه انار کمک کنند.

آبیاری اصولی و منظم برای قرمز شدن دانه انار

اگر  آبیاری درست و کافی باغ، برای باغتان ندارید انتظار افزایش رنگ گیری میوه انار را نداشته باشید. این به این معنا نیست که فاکتورهای دیگر رنگی آوری دانه انار را جدی نگیرید بلکه هر کدامشان به اندازهخودشان مهم هستند و نکته این است که نباید در هیچ کدامشان کوتاهی کرد.

در واقع اگر آبیاری درست و اصولی انجام نشود، هیچ کدام از عملیات‌های دیگر مثل مصرف کود و مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز نتیجه بخش نیست. متاسفانه امروزه به خاطر افزایش بیش از حد دما در مناطق انارکاری کشور، بسیاری باغات یا از بین رفته و یا با مشکلات تنش خشکی دست و پنجه نرم می‌کنند.

همین مسئله باعث این پدیده دانه سفیدی انار و یا عدم افزایش رنگ گیری میوه انار شده است.پس ضمن در نظر گرفتن اینکه نمیتوانبیم اقلیم را کنترل کنیم، باید به برنامه مصرف کود انار دقت لازم را داشته باشیم تا در کنار آبیاری کافی و در زمان درست بتوانیم تا حدودی با افزایش مقاومت درختان انار، پدیده دانه سفیدی را کم کنید و شاهد افزایش رنگ گیری میوه انار باشیم.

لازم به ذکر است که میزان و دور آبیاری باغ انار به نسبت  اقلیم منطقه و بافت خاک و … متفاوت است. بطور معمولمی‌توان گفت که در زمان رنگ گیری میوه انار دور آبیاری 5 تا 7 روز انجام می‌شود.

مقرون بصرفه ترین کود برای قرمز شدن دانه انار کدام است؟

کود کا 66 جنریت

بهترین کود برای قرمز شدن دانه انار کدام است؟

کودرنگ آوری (color bloom) شوک

بهترین کود حیوانی برای درخت انار چیست؟

کود مرغی، کود دامی (گاوی یا گوسفندی)، کود ماهی

بهترین کود برای درشت شدن میوه انار کدام است؟

کودهای پتاسیمی، کود اوره، کودهای دارای عناصر ریزمغذی

Rate this post

1 دیدگاه در “کود برای قرمز شدن دانه انار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *