آیا از نحوه مصرف کود سه بیست پودری اطلاعی دارید؟ اگر به درستی کود سه بیست پودری را مصرف نکنیم باز هم مزایایی برای گیاهان ما به همراه خواهد داشت؟ آیا نحوه مصرف کود سه بیست پودری برای هر گیاه متفاوت است؟ برای اطلاع از پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به مصرف کود سه بیست پودری مقال زیر را مطالعه نمایید.

کود سه بیست چیست؟

پیش از بررسی نحوه مصرف کود سه بیست پودری بهتر است در مورد چیستی کود سه بیست بدانید. کود سه بیست کودی غنی  و با کیفیت برای رشد و تقویت گیاهان است که موارد مصرفش در کشاوری، گلخانه و باغ بسیار است. جالب است بدانید که از کود 20-20-20 برای گیاهان آپارتمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و اگر از نحوه مصرف کود سه بیست پودری بهره گرفته شود نتایج عالی و ملموسی را در تقویت گیاه و رشد آن بر جای می‌گذارد.

کود سه بیست پودری چیست؟

کود سه بیست پودری چیست؟

کسانی که به دنبال نحوه مصرف کود سه بیست پودری هستند باید بدانند که کود سه بیست در انواع مختلفی به بازار عرضه می‌شود که یکی از آنها کود سه بیست پودر است. این کود همانطور که از نامش پیداست به شکل پودر است. از جمله اولین کود سه بیست وارداتی به رنگ آبی بود و به همین دلیل کود سه بیست آبی در بین کشاورزان معروف است همچنین به خاطر این که اولین برند کود سه بیست پودری وارد شده به ایران از برند کریستالون بود، به اسم کریستالون آبی نیز مشهور شد. اما در کل همه این اسامی ب یک کود آن هم کود ان پی کا سه بیست پودری اشاره دارند.

میزان مصرف کود 20-20-20

از همین ابتدا لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که نمی‌توان برای طرز مصرف و همچنین میزان مصرف کود سه بیست برای گیاهان نسخه ای کلی پیچید زیرا برای تشخیص میزان مصرف کود 20-20-20 باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشت. مواردی که قبل از دانستن نحوه مصرف کود سه بیست پودری باید در مورد میزان مصرف کود سه بیست در نظر بگیرید شامل موارد زیر هستند:

  • عمر گیاه
  • میزان رشد گیاه
  • مساحت زمین کشاورزی، باغچه، گلخانه و یا گلدان
  • میزان وسعت و پراکندگی ساقه ها و برگ های گیاه
  • فصل مناسب کود دهی به گیاه

در ادامه به بررسی هر کدام از این فاکتور ها برای پی بردن به میزان مصرف و نحوه مصرف کود سه بیست پودری اشاره خواهد شد.

روش مصرف کود سه بیست متناسب با فصل

روش مصرف کود سه بیست متناسب با فصل

همانطور که بالاتر به آن اشاره شد روش مصرف و نحوه مصرف کود سه بیست پودری به فصل نیز وابسته است. برخی فصل ها بهترین فصل برای مصرف کود سه بیست و برخی بی‌فایده هستند.

روش مصرف کود سه بیست در بهار و تابستان

اگر به دنبال بهترین فصل برای مصرف کود 20-20-20 هستید باید بدانید که بهار و تابستان است. در این فصل گیاهان شروع به گل دادن و جوانه زدن می‌کنند. در فصل بهار و تابستان شما می‌توانید با توجه به میزان وسعت گیاهتان به عنوان نحوه مصرف کود سه بیست پودری، هر دوهفته یکبار محلولی از کود آماده کرده . گیاهتان را تقویت کنید. آنگاه از نتیجه شگفت انگیز آن برای گیاهانتان لذت خواهید برد.

طرز استفاده از کود سه بیست در پاییز و زمستان

بالاتر در مورد بی‌فایده بودن مصرف کود در برخی فصل ها صحبت شد. لازم به ذکر است که آن فصل ها پاییز و زمستان هستند اما چرا؟

از کودکی در مورد خواب درختان در فصول سرد به ما گفته اند و اینجاست که متوجه نقش این خواب در انتخاب میزان و نحوه مصرف کود سه بیست پودری خواهید شد. کود باید زمانی به گیاه داده شود که گیاه در مرحله رشد بالا و گل دادن یا میوه دادن باشد که در فصل های زمستان و پاییز هیچ کدام از این موارد اتفاق نمی‌افتند در نتیجه اگر به دنبال میزان و نحوه مصرف کود سه بیست پودری باید فاصله ی بین دفعات کود دادنتان را بالا ببرید که بهترین آن هر دو ماه یکبار است زیرا رشد گیاه در این فصول بسیار کم است و بیشتر از این مقدار بی فایده خواهد بود.

میزان مصرف کود سه بیست متناسب با وسعت خاک

میزان مصرف کود سه بیست متناسب با وسعت خاک

طبیعتا گیاه در هر فضا و بستری که قرار بگیرد شرایط متفاوتی شامل حالش خواهد شد در نتیجه میزان و نحوه مصرف کود سه بیست پودری با توجه به بستر خاک تغییر خواهد کرد.

نحوه مصرف کود سه بیست پودری زمین‌های کشاورزی

اگر زمین کشاورزی که می‌خواهید به گیاهان آن کود بدهید متراژ بالایی دارد. میزان مصرف کود سه بیست شما 3 کیلوگرم کود در هر 1000 لیتر آب توصیه شده است.

نحوه مصرف کود سه بیست پودری در گلدان‌های خانگی

اگر اهل گل و گیاه هستید و در منزل یا محل کارتان از گل های دلخواهتان در گلدان نگهداری می‌کنید در صورت کوچک بودن گلدانتان به عنوان نحوه مصرف کود سه بیست پودری می‌توانید از یک قاشق چای خوری کود در هر لیتر آب بهره بگیرید.

اگر به دنبال دفعات و نحوه مصرف کود سه بیست پودری برای گلدان های خود هستید  هر دو تا سه هفته یکبار کفایت می‌کند. البته که متغیر فصل را نیز نباید نادیده گرفت. در فصل پاییز و زمستان این مقدار را به هر 60 روز یکبار تغییر دهید تا کود دهی شما بی فایده نباشد.

مزایای استفاده از کود سه بیست برای گیاهان

مزایای استفاده از کود سه بیست برای گیاهان

تمام مواردی که بالاتر در مورد میزان و نحوه مصرف کود سه بیست پودری ذکر شد به خاطر مرایایی که مصرف کود 20-20-20- برای گیاهان در پی دارد مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مصرف کود تقویت و بهبود وضعیت رشدی و کیفیت گل و میوه های آن است اما هر کود بسته به ترکیباتش میتواند مزایای متفاوتی را برای گیاهان در پی داشته باشد مانند کود برای قرمز شدن انار که یکی از انواع پرفروش کود های هستند در جهت افزایش رنگ میوه. در اینجا به طور کلی به شاخص ترین مزایای مصرف کود سه بیست برای گیاهان پرداخته خواهد شد:

  • مصرف کود سه بیست میزان پروتئین خاک را افزایش داده و از این راه میزان رشد گیاه را نیز بالا خواهد برد.
  • اگر برگ های قدیمی گیاه زرد هستند مصرف کود 20-20-20 این مشکل را برطرف خواهد نمود.
  • میزان شوری که خاک تحت کشت دارد را کاهش خواهد داد.
  • کود سه بیست باکتری های مضر خاک را نابود کرده و در مقابل باعث افزایش باکتری های مفید در خاک خواهد شد.

نحوه مصرف کود سه بیست پودری چیست؟

نکات بسیاری در مورد نحوه مصرف کود سه بیست پودری برای انواع گیاهان در شرایط مختلف و با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف عنوان شد که همه آنها در زمینه کشت و کشاورزی و پرورش گلخانه و گلدان مفید و حائز اهمیت هستند. در مورد نحوه مصرف کود سه بیست پودری باید گفت که به دو شکل اتفاق می‌افتد؛ حل کردن در آب و پاشیدن بر روی خاک که هر کدام از این روش ها به شرح زیر هستند.

  • روش حل کردن گود 20-20-20 در آب

می‌توانید کود پودری سه بیست را ابتدا در آب حل نموده و بعد آن را روی گیاهانتان اسپری نمایید

  • پاشیدن کود 20-20-20 روی خاک

می‌توانید به جای محلول نمودن پود و اسپری کردنش آن را روی سطح خاک مورد نظرتان بپاشید تا تا از طریق ریشه گیاه جذب شوند.

اما این نکته را در نظر داشته باشید که نباید روی برگ گیاهان بپاشید.

3.5/5 - (25 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *