کشت هیدروپونیک خیار چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد؟ خیار (Cucumis sativus) یک عضو محبوب و با رشد جمعیتی وسیع از خانواده کدو قلیایی (Cucurbitaceae) و یک نوع گیاه با رشد خزنده است که اغلب به شکل سبزیجات یا میوه از آن استفاده می کنند. گیاه خیار همیشه به شیوه سنتی در مقیاس وسیع کشت می شده چرا که آب زیاد دارد و می تواند در گرمای تابستان برای عطش ما مناسب باشد و حتی از آن به عنوان ماسک و محافظ صورت استفاده کنند. اما با توجه به رشد جمعیت و تقاضای زیاد برای خیار، کشت هیدروپونیک توانسته این نیاز را با رشد چند برابری تولید، تأمین کند.

کسانی که در محیط داخلی خانه یا در فضای بیرون قصد کشت گیاهانی را دارند که رشد سریعی داشته باشد و کشت آن راحت باشد، قطعا خیار یکی از گزینه های آنهاست. رشد سریع و فوق العاده، مقاومت بالا در برابر آفات، تأمین گرما و رطوبت بالای لازم برای رشد و امکان تولید خارج از فصل خیار از جمله مزایای کشت هیدروپونیک در منزل یا گلخانه است. در ادامه به طور کامل و جامع به بررسی آموزش و پرورش کشت هیدروپونیک خیار خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بهترین سیستم کشت هیدروپونیک خیار چیست؟ چگونه بدون خاک گیاه بکاریم؟

بهترین روش کشت هیدروپونیک خیار براساس اینکه قصد داشته باشید در محیط داخلی منزل یا فضای بیرون و گلخانه کشت خود را شروع کنید متفاوت است. سیستم های هیدروپونیک شکل، سایز و انواع مختلفی دارند و هر کدام نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند که می توانید تحت یک مقاله جامع تمامی مدل های آن را به همراه مزایا و معایب مطالعه کنید.

برای تولید کشت هیدروپونیک خیار در فضای داخلی منزل بهترین سیستم ها، سیستم DWC و کراتکی (سیستم قدیمی و اولیه هیدروپونیک) و در فضای بیرون و محیط گلخانه ای بهترین سیستم ها، کشت هیدروپونیک NFT و اب و فلو و دراپ هستند. توضیحات و نحوه کار با هر سیستم در مقاله جامع گفته شده به طور کامل توضیح داده ایم.

کشت هیدروپونیک خیار گلخانه ای و محیط داخلی

شرایط کلی برای کشت خیار گلخانه ای به روش هیدروپونیک

برای کشت هیدروپونیک خیار نیاز به یکسری تجهیزات دارید تا بتوانید کار کشت خود را شروع کنید. ابتدا توصیه می کنیم اگر گلخانه ندارید و قصد احداث آن را دارید، مقاله لیست تجهیزات گلخانه هیدروپونیک را مطالعه کنید. ما در ایران سان لایت تمامی مدل های هیدروپونیک معروف و پرکاربرد در کشاورزی را تأمین می کنیم که در کنار تجهیزات لازم برای کشت هیدروپونیک خیار مثل ظروف پلاستیکی درب دار با ظرفیت 100 تا 200 لیتر نیاز خواهید داشت.

همچنین در کنار کود ارگانیک مناسب برای دوره رشد و گلدهی، به پلت های کوکوپیت هم نیاز دارید. در ادامه به شکل مرحله به مرحله توضیح می دهیم که برای کشت خیار در گلخانه هیدروپونیک یا فضای داخلی باید چه کارهایی انجام دهید.

آموزش مرحله به مرحله طریقه کشت هیدروپونیک خیار

  • ابتدا بذر خیاری که انتخاب کرده اید مثل بذر آلفا بیت (Alpha Beit) و یا گونه های دیگر را بکارید تا جوانه بزند و نهال تشکیل شود. بذر خیار هیدروپونیک را می توانید از فروشگاه های آنلاین خریداری کنید. بذرهای خیار را می توانید در گلدان های جداگانه در محیط کشتی مثل پرلیت، ورمیکولیت یا ترکیبی از آنها بگذارید. بذر گیاه را باید به اندازه ای در عمق گلدان بکارید که خشک نشود و روکش بذر نرم شود تا جوانه زنی امکان پذیر باشد. بنابراین توصیه می کنیم از مکعب های آماده پشم سنگ استفاده کنید.
  • مکعب های پشم سنگ را داخل آب فرو ببرید تا کاملا خیس شوند و سپس اجازه بدید تا آب خود را از دست بدهند. پس از آن بذرهای خیار را تا حدود 1.5 سانتیمتری عمق پشم سنگ ها را بکارید و مرتب به آنها آب بدهید. هر مکعب پشم سنگ باید حاوی یک بذر خیار باشد. پس از چند روز برگ های گیاه جوانه می زنند و از پشم سنگ ها بیرون خواهند زد. بهترین دما برای رشد سریع بذر خیار بین 26 تا 28 درجه است که ریشه ها نیز قابل مشاهده خواهند بود.
  • اگر فرد مبتدی هستید به شما پلت های کوکوپیت را پیشنهاد می کنیم چرا که طبیعی هستند و رشد ریشه ها در داخل آنها شبیه به رشد آنها در خاک خواهد بود.
  • چند روز پس از اینکه دانه های خیار را کاشتید و برگ های واقعی آن جوانه زدند می توانید آنها را انتقال دهید. بعد از اینکه جوانه زنی شروع شد و نهال ایجاد شد آنها را به محیط کشت هیدروپونیک خیار انتقال دهید.
  • مخزن حاوی مواد غذایی که درب دار هست را آماده کنید و مواد مغذی لازم را تهیه نمایید و داخل آن بریزید. کوکوپیت ها ظرفیت خوبی برای نگهداری آب دارند و روکش با قابلیت تجزیه زیستی آنها به حدی نازک است که ریشه ها می توانند به راحتی رشد کنند و آسیب نبینند.
  • گلدان های شبکه ای یا سوراخ دار را به همراه لایه ای از رس در داخل آن آماده کنید تا بتوانید نهال خیار را به آن منتقل کنید. انتقال نهال گیاه بسیار ساده است مخصوصا اگر از کوکوپیت استفاده کرده باشید چون کافیست آنها را به همان شکل به درون گلدان منتقل کنید. تا زمانی که شرایط محیطی فراهم باشد، گیاه خیار به سرعت رشد خواهد کرد.
  • ظرف حاوی مواد غذایی لازم برای کشت هیدروپونیک خیارهای زینتی، خوراکی و غیره را که همراه با درب هستند آماده کنید. توصیه می کنیم درب مخزن حاوی ماده غذایی را به اندازه سایز گلدان سوراخ کنید تا گلدان به خوبی در آن قرار بگیرد و کف آن با محلول حاوی ماده غذایی در تماس باشد.
  • فرمول غذایی هیدروپونیک خیار مخصوص است و شما می توانید کودهای مناسب و ارگانیک را از بین محصولات ما خریداری کنید. توجه داشته باشید که باید شرایط لازم برای ریشه زایی گیاه را فراهم کنید تا از کف گلدان بیرون بزنند و بتوانند خودشان را به سطح محلول ماده غذایی برسانند. این وضعیت بین 3 تا 5 روز طول می کشد.
  • باید دقت داشته باشید که در کشت هیدروپونیک خیار گلخانه ای باید دائما میزان آب و محلول حاوی مواد غذایی را چک کنید تا از خشک نشدن محیط داخلی گلدان و مخزن اطمینان پیدا کنید.
  • بعد از اینکه ریشه های گیاه بیرون زدند، گلدان و ظرف هیدروپونیک خیار را به جای روشنتری منتقل کنید به نحوی که در روز بین 10 تا 20 ساعت نور بگیرد. گردش هوا نیز باید به خوبی برقرار باشد. اگر در محیطی نیستید که این میزان نور طبیعی را تأمین کنید نگران نباشید. با خرید لامپ رشد گیاه و نصب آن در فاصله 15 تا 20 سانتیمتری بالای گیاه این نیاز برآورده خواهد شد.
  • در طی 7 تا 10 روز پس از شروع دوره نهال، اولین ساختارهای لپه ها شکل می گیرند و باید جوانه گل ها را تا مرحله دهم برگی جدا کنید در غیر این صورت گیاه رشد رویشی مناسب نخواهد داشت و پر از میوه خواهد شد.
  • گیاه خیار از زمانی که شروع به محصول دادن می کند این روند را بین 3 تا 4 ماه ادامه می دهد. کشت هیدروپونیک خیار طبقاتی امکان رشد بیشتر گیاه و محصول دهی بیشتر نیز خواهد داد.
  • بسته به نوع گونه گیاهی که انتخاب کرده اید، از زمان کاشت بذر خیار تا زمانی که اولین محصول تولید می شود بین 4 تا 6 هفته طول می کشد. اگر قصد دارید پیوسته خیار برداشت کنید باید قبل از اینکه گیاهان قدیمی به طور کامل برداشته و حذف شوند، گیاهان جدید بکارید و فضای کافی هم در نظر بگیرید.

برداشت خیار کشت هیدروپونیک

ویژگی های محیط و فرمول غذایی هیدروپونیک خیار

یکی از مهمترین قسمت ها در نحوه کشت هیدروپونیک خیار توجه به محلول و فرمول غذایی است. نسبت به موارد زیر دقت زیادی داشته باشید:

  • pH محلول هیدروپونیک خیار باید بین 6 تا 6.5 باشد. اگر تنظیم کردن پیوسته pH برای شما دشوار است توصیه می کنیم کودهای ارگانیکی خریداری کنید که pH را تغییر نمی دهند. کودهای ادونس و بایوبیز در برخی محصولات این گونه هستند.
  • EC محیط کشت هیدروپونیک خیار سبز یا هر نوع خیار دیگری باید بین 1.7 تا 2.5 و PPM بین 1750-1190 باشد.
  • دمای محیط کشت هیدروپونیک نباید از 15 تا 27 درجه تجاوز کند تا شرایط رشد ایده‌آل فراهم شود. دمای شب نیز نباید کمتر از 18 درجه باشد.
  • خیارها گیاهانی رونده و غیر قابل پیش بینی هستند بنابراین باید دائما آنها را هرس کرده و رشد بدهید تا کل محیط کشت گلخانه شما را نگیرند.
  • بین گلدان ها یا ظرف کشت هیدروپونیک خیار نیز باید بین 90 تا 120 سانتیمتر فاصله باشد تا رشد عمودی آنها مانع یکدیگر نشود.
  • یکی از مشکلات بزرگ محیط کشت هیدروپونیک خیار، خم شدگی خیارهاست که یک مشکل فیزیولوژیکی است و به خاطر همین خیارها فرم صاف و مستقیم پیدا نمی کنند. این مورد برای کسانی که قصد دارند محیط کشت هیدروپونیک داخلی داشته باشند مهم نیست. به طور کلی عیب مهمی نیست و تنها زیبایی ظاهری خیار را کمتر می کند ولی از لحاظ طعم و کیفیت فوق العاده هستند. البته اگر بر سر راه رشد خیار مانع قرار بگیرد نیز باعث خم شدن خیار خواهد شد. حتی گاهی اوقات حمله آفاتی مثل شته یا تریپس (ریشک بال) نیز باعث بروز چنین اتفاقی خواهد شد. از دیگر دلایل خم شدن خیار و صاف نبودن آن می توان به رطوبت بیش از حد، بالا یا پایین بودن دما در خارج از رنج نرمال، محلول غذایی ضعیف یا عدم تعادل در عناصر معدنی مورد نیاز اشاره کرد.
  • برنامه غذایی کشت هیدروپونیک خیار نیز مشابه با تمامی گیاهان حاوی عناصر NPK است. شما می توانید با ترکیب 85 گرم کود هیدروپونیک با NPK معادل 36-16-8 و 85 گرم کلسیم نیترات محلول و 56 گرم منیزیم سولفات، بهترین کود هیدروپونیک خیار را بسازید. یا اینکه می توانید 250 گرم از کود با نسبت NPK معادل 22-8-10 را با 56 گرم منیزیم سولفات را در حدود 40 لیتر آب حل کرده و استفاده نمایید.

چارت شیوه کاشت هیدروپونیک خیار

کشت هیدروپونیک خیار یا خاکی؟ کدام یک بهتر است؟

اگر هنوز بین کشت هیدروپونیک خیار یا خاکی تردید دارید حتما توصیه می کنیم مقاله مزایا و معایب و مقایسه کشت هیدروپونیک و خاکی را مطالعه کنید تا به جواب قطعی برسید. تولید کشت هیدروپونیک خیار نسبت به کشت خاکی همراه با تولید محصولات بیشتر، سالم و با دردسر و هزینه های کمتر در طولانی مدت خواهد بود. در این مقاله آموزش کشت هیدروپونیک خیار تلاش کردیم تا به کلیه موارد بپردازیم.

هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک خیار چقدر است؟

هزینه گلخانه هیدروپونیک خیار بسته به مساحتی که مدنظر دارید و همچنین نوع سیستم هیدروپونیک و تجهیزات خریداری شده تعیین می گردد. قبلا به طور کامل هزینه تأسیس و راه اندازی یک گلخانه هیدروپونیک را محاسبه کرده ایم که می توانید در مقاله مشخص شده مطالعه نمایید.

دقت داشته باشید که شاید در ابتدا برای راه اندازی و احداث گلخانه هیدروپونیک خیار هزینه بیشتری بپردازید اما در طولانی مدت به خاطر تولید محصول بیشتر و نگهداری کمتر تمامی هزینه ها جبران شده و به سوددهی کلانی دست پیدا خواهید کرد.

شاید برای برخی افراد تأمین هزینه کشت هیدروپونیک خیار دشوار باشد. فروشگاه ایران سان لایت با تولید و ساخت کلیه تجهیزات سیستم هیدروپونیک این امکان را فراهم کرده تا بتوانید قیمت کشت هیدروپونیک خیار را کاهش داده و با هزینه بسیار کمتری تهیه کنید. جهت دریافت مشاوره رایگان و راهنمای خرید با ما در تماس باشید.

4.6/5 - (35 امتیاز)

4 دیدگاه در “آموزش کشت هیدروپونیک خیار | لیست تجهیزات، برنامه و فرمول ‏غذایی

  1. بهرام عزیزی گفت:

    بسیار مفید و جامع در مورد کشت خیار.

    1. مهدی مغاری گفت:

      ممنون بابت توجهتون

  2. محمدرضا گفت:

    عالی بود ممنون از اطلاعات مفید

  3. محمد باقرزاده شوشتری گفت:

    بسیار عالی.من مبتدی هستم و حدود 400متر مربع میخواهم گلخانه هیدروپونیک بزنم بنظر شما هزینه چقدر میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *