مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی موضوع بسیار مهمی است که همیشه کشاورزان و پرورش دهندگان گل و گیاه به آن اهمیت زیادی می دهند. اطلاع از مزایای این دو نوع محیط کشت کمک می کند تا براساس اهداف و نیاز کاری خود بتوانید بهترین مدل یا محیط کشت را انتخاب نمایید. در ادامه به بررسی مقایسه کامل این دو نوع محیط کشت کامل پرداخته ایم.

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی

مقایسه کشت هیدروپونیک و خاکی

کشت هیدروپونیک انواع مختلفی دارد که قبلا به طور مفصل در مورد هر یک از آنها صحبت کرده ایم. در این قسمت قصد داریم به طور کلی جنبه های مختلف کشت هیدروپونیک را با کشت خاکی گیاهان مقایسه کنیم تا به این نتیجه برسیم کدام یک مقرون به صرفه تر و بهتر هستند.

با بررسی دقیق ابتدایی متوجه می شویم که کشت گیاهان در آب (هیدروپونیک یا آب کشت) نسبت به خاک شرایط بهتر و راحتتری برای کنترل محیط زیست و دستیابی به رشد سریعتر و داشتن محصولات بیشتر کمک می کند. با توجه به اینکه در کشت هیدروپونیک آب کمتری مصرف می شود در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند تقریبا انتخاب اول و ترجیحی افراد محسوب می شود.

توجه داشته باشید که در کشور ما به خاطر داشتن 4 فصل، می توانید گیاهان خود را در خانه به کمک لامپ رشد گیاه کشت دهید یا اینکه از سیستم هیدروپونیک استفاده کرده و لامپ رشد گیاه هم برای تأمین نور مناسب استفاده نمایید.

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک چیست؟

همچنین به کمک کشت هیدروپونیک می توانید کشت عمودی گیاهان را تجربه کنید که فضای بسیار کمتری نسبت به خاک اشغال می شود. در هر صورت با اینکه برخی افراد با شیوه های قدیمی کشت گیاهان راحتتر هستند برخی مزایای هیدروپونیک غیر قابل چشم پوشی است:

  • نیاز به فضای کشت:

    کشت خاکی نسبت به هیدروپونیک فضای بیشتری اشغال می کند و برای رسیدن به همان میزان تولید محصول ماهانه، باید فضای بیشتری در اختیار داشته باشید. اما به کمک هیدروپونیک می توانید با فضای کمتر، محصول بیشتری داشته باشید.

از طرفی برخی گیاهان ریشه آنها رشد سریعی دارد و مواد غذایی سایر گیاهان را نیز مصرف می کنند اما در کشت هیدروپونیک چنین مشکلی پیش نمی آید چون برخی مدل های آن مواد غذایی را مستقیما در اختیار گیاه می گذارد.

  • مصرف آب:

    وقتی صحبت از مقرون به صرفه بودن کشت هیدروپونیک یا خاکی می شود، مصرف آب را هم باید در نظر گرفت. آب همیشه در دسترس نیست و منابع آبی زیرزمینی هم بی پایان نیستند. به همین دلیل اگر سیستم جمع آوری آب باران ندارید، با کشت هیدروپونیک مصرف آب کمتری خواهید داشت.

طبق بررسی های به عمل آمده مصرف آب محیط کشت هیدروپونیک در مقایسه با کشت خاکی، 10 برابر کمتر است. در واقع علت این اختلاف به تانکرهای ذخیره محلول مواد غذایی و همچنین در گردش بودن دائمی این محلول غذایی بر می گردد.

  • نبود علف های هرز:

    در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی باید به نبود علف های هرز هم اشاره کرد که سبب تضعیف گیاهان و مصرف شدن مواد ریز مغذی مورد نیاز گیاهان می شوند. با توجه به اینکه علف های هرز در خاک رشد می کنند، با خرید محیط کشت هیدروپونیک و لامپ رشد گیاه مناسب، از شر این آفات خلاص خواهید شد.

کشت هیدروپونیک و خاکی از جنبه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند

کشت هیدروپونیک و خاکی از جنبه های مختلف با یکدیگر متفاوت هستند

  • حشرات و آفات:

    اغلب مواقع وقتی حشرات و آفات به زمین های کشاورزی هجوم می برند، خسارات زیادی به بار می آورند و به طور کلی نیز کشت در خاک حشرات زیادی به سمت خود جلب می کند. از طرفی هم اگر از آفت کش هایی مثل حشره کش ها استفاده کنید روی طعم و کیفیت محصولات تأثیر منفی خواهد گذاشت.

با کشت گیاهان در محیط هیدروپونیک مخصوصا داخل منزل تا حد بسیار زیادی احتمال آلودگی آن به صفر خواهد رسید. با اینکه باز هم احتمال آلودگی سیستم هیدروپونیک وجود دارد اما می توان با انتخاب برخی مدل های هیدروپونیک جلوی انتشار آلودگی به سایر گیاهان را گرفت.

  • زمان:

    یکی دیگر از مواردی که در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی باید بررسی شود، زمان مورد نیاز برای رشد و میزان محصول تولید شده نهایی است. با توجه به اینکه کشت هیدروپونیک همراه با لامپ رشد گیاه حرفه ای و مناسب، باعث رشد سریعتر گیاهان و محصولات می شود، برداشت محصول بیشتری خواهید داشت.

از طرفی رشد بیشتر محصولات این امکان را فراهم می کند تا هر گونه تغییر در محیط کشت گیاهان را بهتر بررسی کنید چون تأثیرات آن سریعتر قابل مشاهده است و زمان بسیار کمتری از شما می گیرد.

  • ظاهر محیط کشت:

    محیط کشت خاکی ظاهر سرزنده تر و بهتری دارد چون محیط کشت هیدروپونیک بیشتر ظاهر تجاری و کاربردی بودن پیدا کرده است. به همین دلیل کسانی که از ابتدا با محیط کشت خاکی شروع کرده باشند به سختی می توانند به کشت هیدروپونیک تمایل پیدا کنند.

  • سرعت رشد گیاهان:

    طبق مطالعات انجام گرفته رشد گیاهان در محیط هیدروپونیک بین 30 تا 50% بیشتر از گیاهانی است که در خاک رشد می کنند. به همین دلیل برخی گیاهان را می توانید دو بار در سال برداشت کنید. این میزان اختلاف بسیار زیاد است و کشاورزانی که تجربه دارند به خوبی متوجه تأثیر زیاد این میزان اختلاف هستند.

  • عوض کردن محلول غذایی:

    همانطور که گفتیم کشت هیدروپونیک در منزل یا محیط بیرون با محلول غذایی کار می کند که در مخازن مخصوص نگهداری می شوند. این محلول بسیار مهم است چون مواد غذایی مورد نیاز گیاهان را دارد. به همین دلیل همیشه باید از نسبت صحیح مواد غذایی آن مطلع باشید، pH و دمای آن را چک کنید و محیط سالم ایجاد نمایید.

مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی از لحاظ مقرون به صرفه بودن

هزینه کشت گیاهان در محیط هیدروپونیک با محیط خاکی از طریق بررسی چندین فاکتور مختلف قابل مقایسه است. میزان هزینه های کلی در این دو سیستم بستگی به موارد مختلفی دارد.

مشاهده قیمت ها و مدلهای سیستم های هیدروپونیک و ایروپونیک 

به عنوان مثال سایز باغچه بیرونی یا خانگی تأثیرگذار است. هر چقدر باغچه یا محل کشت بزرگتر باشد، محیط هیدروپونیک مقرون به صرفه تر خواهد بود. به همین دلیل برای محیط های کوچک در حد چند گلدان چندان مقرون به صرفه تر نیست که از محیط هیدروپونیک استفاده کنید و کاشت گیاهان و محصولات در همان گلدان گزینه بهتری است.

دومین عامل هزینه های ابتدایی است که شاید برای محیط کشت هیدروپونیک بیشتر باشد اما به مدت چند سال تجهیزات آن قابل استفاده است و لامپ رشد گیاه ال ای دی آن هزینه های ابتدایی را بالا خواهند برد اما مصرف برق را به شدت کاهش خواهند داد.

هزینه های جاری نیز عامل بعدی در مقرون به صرفه بودن هر یک از این محیط های کشت است. محیط های خاکی نیاز به خاک مناسب، مالچ پاشی، کودهای آلی، کمپوست، عناصر تقویتی و غیره دارد در حالی که برای هیدروپونیک به سیستم خاص و نصب آن و همچنین محلول حاوی مواد غذایی نیاز خواهید داشت.

کدام بهتر است؟ کشت هیدروپونیک یا خاکی؟

با توجه به موارد گفته شده قطعا متوجه مزایا و برتری های کشت هیدروپونیک شده اید اما باز هم نمی توان تصمیم قطعی گرفت. در مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی باید به این موارد توجه کنید که چه اهداف و نیازهایی دارید، چقدر می توانید بودجه در نظر بگیرید، محدودیت زمانی و مکانی برای کشت گیاهان دارید یا خیر و غیره.

اگر فرد مبتدی هستید، کشت هیدروپونیک ساده تر از کشت خاکی خواهد بود که باید چندین عامل را همیشه چک کنید. کشت خاکی به تجربه و مهارت بالایی نیاز دارد. به همین دلیل بسته به نوع فرد شاید بهتر است گزینه دیگری را تست کنید.

اگر از روی سرگرمی گیاهان مختلف را پرورش می دهید بهتر است که به فکر سیستم کشت خانگی همراه با لامپ رشد گیاه ال ای دی فول اسپکتروم باشید تا بتوانید همیشه و تحت هر شرایطی نیاز گیاهان خود را برطرف کنید. سپس کشت هیدروپونیک یا خاکی را برای بهترین گیاهی که می شناسید استفاده نمایید.

منابع:

4.5/5 - (114 امتیاز)

1 دیدگاه در “مقایسه کشت هیدروپونیک با کشت خاکی – کدام به صرفه تر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *