کود تقویتی خوشه گندم چیست؟ بهترین کود برای افزایش خوشه های گندم چیست؟ ویژگی های بهترین کود تقویتی خوشه گندم چیست؟ آیا کود ده ایکس شوک برای تقویت خوشه گندم مناسب است؟برای دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به کود تقویتی خوشه گندم مقاله زیر را مطالعه نمایید.

حتما توصیه های بسیاری در مورد اهمیت کوددهی در مرحله خوشه دهی شنیده‌اید. پرداخت بسیار به این مسئله به این خاطر است که تغذیه گندم انتخاب کود تقویتی خوشه گندم مناسب در تعداد دانه‌های گندم که از هر سنبله گندم رشد می‌کند موثر است. با این وجود ضروری است که انواع و بهترین کود تقویتی خوشه گندم را شناخته و از آنها در پروسه کشاورزی و کشت گندم بهره بگیرید.

مراحل رشد گندم

مراحل رشد گندم

هر گیاهی برای رسیدن به محصول و میوه یا همان بخش مصرفی برای انسان‌ها یک سری مراحل را طی می‌کند. اینکه در هر مرحله گیاه یک سری نیاز های خاص دارد که برای طی کردن آن مرحله با ید آن نیاز ها برطرف شود. از اینرو اینکه کشاورزان در هر مرحله چه موادی را جهت تغذیه و  تقویت گیاه به آن می‌دهند اهمیت دارد. کود تقویتی خوشه گندم هم باید در مرحله ای خاص به گیاه داده شود تا آن نتیجه مطلوب حاصل شود. در ادامه به مراحل رشد گندم اشاره خواهد شد:

  • جوانه زدن🌱
  • پنجه زدن
  • ساقه دادن
  • خوشه دادن
  • پر شدن دانه‌های گندم

حال که متوجه مراحل رشد گندم شدید احتمالا به مرحله خاص دادن کود تقویتی خوشه گندم شده‌اید. بهترین مرحله برای برای دادن کود تقویتی خوشه گندم مرحله خوشه دهی است زیرا این کودهای تقویتی سبب افزایش طول خوشه گندم و تعداد دانه‌‌ها خواهند شد. در حالت عادی و بدون استفاده از  کودهای تقویتی خوشه گندم تعداد دانه‌ها در هر سنبله گندم بین 35 تا 75 دانه می‌باشد اما اگر از کود تقویتی خوشه گندم بهره بگیرید این تعداد می‌تواند تا 100 دانه افزایش یابد و این در مقیاس بالا فوق العاده است.

بهترین کود تقویتی خوشه گندم کدام است؟

بهترین کود تقویتی خوشه گندم کدام است؟

بالاتر در مورد ضرورت استفاده از کود برای گندم ها مطلع شدید اما به این نکته باید توجه داشته باشید که باید از کود مناسب و موثری بهره گرفت نه صرفه کود تا بتوان شاهد نتایج مثبت و ملموس آن بود. همانقدر که میزان بارندگی و رطوبت، بادخیز بودن، انتخاب رقم مناسب و… در رشد گیاه شما موثر هستند کود نیز موثر است از ایرو کود های بسیاری از برنهای مختلف در بازار موجود هستند که می‌توان از آنها استفاده نمود اما بهترین کود ها به عنوان کود تقویتی خوشه گندم؛ کود فول مکس بمب و کود ده ایکس شوک می‌باشد

کود فول مکس بمب بهترین کود تقویتی خوشه گندم

کود فول مکس بمب کودی خارجی تهیه شده از تکنولوژی نانو است که تاثیر خود را به سرعت نشان می‌دهد. ترکیبات این کد شامل ده عنصر ضروری برای گندم هستند که گندم  را به خوبی غنی ساخته و بی نیاز از هر کود دیگری.

عناصر کود فول مکس بمب شامل؛ نیتروژن، فسفر، پتاسیم، فولویک اسید، هیومیک اسید، آهن، آمینو اسید، جلبک دریایی، کلسیم و بور  هستند.

عنصرهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم از درشت مغذی‌هایی هستند که نقش موثری در، ریشه‌زایی، پر شدن دانه‌ها و جلوگیری از آفات و بیماری‌ها ایفا می‌کنند. درست است که بالاتر در مورد استفاده از کود تقویتی خوشه گندم و اهمیت آن صحبت شد  اما از کود فول مکس بمب در هر محله‌ای رشد گیاه می‌توانید استفاده نمایید شاهد نتایج عالی و مثبت آن در محصولات باشید.

کود ده ایکس شوک بهترین کود تقویتی خوشه گندم

به جز کود فول کس بمب کود دیگری را میتوان به عنوان کود تقویتی خوشه گندم در نظر گرفت که کود ده ایکس نام دارد. همانطور که می‌دانید گیاه گندم در مرحله خوشه دهی خود به عناصری مانند پتاسیم، آمینو اسید، فولویک اسید، نیتروژن و… احتیاج دارد. برای برآورده کردن این نیاز در گندم می‌توان از کود ده ایکس که تشکیل شده از 10 ترکیب و عنصر مختلف استفاده نمود. در سایر مراحل رشد گندم نیز می‌توان از این کود استفاده نمود و گندم را مغذی کرد.

به خاطر بهره گیری از تکنولوژی نانو در کود تقویتی خوشه گندم ده ایکس شوک به سرعت جذب گیاه شده و تاثیر خود را در مدتی کوتاه نمایان خواهد بود.

مزایا کود تقویتی خوشه گندم

مزایا کود تقویتی خوشه گندم

آنچه در مورد کشاورزی برای همگان ملموس است اهمیت میزان بارندگی، خاک حاصلخیز، بادخیز بودن منطقه و … است اما اگر نگاه تخصصی تری به کشاورزی داشته باشید به موضوع کود تقویتی خوشه گندم پی خواهید برد. درست است که خاک از طریق چرخه طبیعت و تابش آفتاب در حال تقویت و احیا است اما برای دریافت نتیجه بهتر لازم است کشاورزان نی به تغذیه خاک بپردازند و چه راهی بهتر از استفاده از کود تقویتی خوشه گندم.

استفاده از هر کودی جهت تقویت است و معمولا هر نوع کود بخش خاصی از گیاه را تقویت می‌نمایند و نتیجه‌ای متفاوت را بر جای میگذارند مثلا کود افزایش رنگ انار که سبب قرمز شدن دانه های انار می‌شود اما موضوع مقاله در رابطه با گندم است و لازم است از فواید کود تقویتی خوشه گندم بدانید که به شرح زیر هستند:

  • افزایش مقاومت گندم
  • افزایش محصول گندم

افزایش مقاومت گندم: استفاده از هر کدام از انواع کود تقویتی خوشه گندم مانند؛مصرف کود فول مکس بمب یا ده ایکس شوک در مرحله خوشه دهی گندم، می‌تواند به بالا رفتن انرژی گندم کمک شایانی کند. ماحصل بالا رفتن انرژی گندم این خواهد بود که گیاه می‌تواند با انرژی و توان بالاتری به افزایش خوشه دهی و پر شدن دانه‌هایش بپردازد. کود تقویتی خوشه گندم مقاومت گیاه را در مقابل تنش‌ها و استرس بیشتر می‌کند از این رو به بهبود کیفیت محصول می‌انجامد.

افزایش محصول گندم: دلیل اصلی تعدد خوشه های گندم وجود عنصری به نام پتاسیم است. این عنصر  عنصر وظایف متعددی در گندم را بر عهده دارد که از مهم‌ترین آنها افزایش فتوسنتز بوده که در تامین انرژی برای ادامه فعالیت‌های حیاتی گیاه نقش مهمی ایفا می‌کند. همچنین سبب مقاوم شدن گندم در مقابل برخی بیماری‌ها و آفات شده و از این طریق به افزایش تعداد خوشه کمک خواهد کرد.

ولی آنچه در مورد پتاسیم بسیار مورد توجه کشاورزان است، افزایش میزان پرشدگی دانه گندم می‌باشد. به همین خاطر است که کود تقویتی خوشه گندم مانند کود فول مکس بمب یا ده ایکس شوک در این مرحله مورد استفاده کشاورزان قرار می‌گیرد چرا که کودهای تقویتی خوشه گندم دارای 20 درصد پتاسیم محلول و قابل جذب هستند و می‌توانند به خوبی نیاز گندم را برطرف نمایند.

روش مصرف کود تقویتی خوشه گندم

روش مصرف کود تقویتی خوشه گندم

برای مصرف کود تقویتی خوشه گندم دو روش وجود دارد که کشاورزان از آن بهره می‌گیرند . حقیقت این است که نمیتوان یک روش مصرف کود تقویتی خوشه گندم بر دیگر برتر دانست چون هر کدام مزیتی دارند نسبت به یکدیگر که در ادامه هم با این دو روش مصرف و هم مزیتشان بر یکدیگر آشنا خواهید شد.

محلول پاشی کود تقویتی خوشه گندم

مایع بودن حالت ماده کود تقویتی خوشه گندم روش مصرف آن را بسیار برای کشاورزان راحت نموده است. ابتدا کود تقویتی خوشه گندم را مقداری آب ترکیب نموده تا هبه حالت محلول درآید سپس با استفاده از دستگاه مخصوص این کار محلول را اسپری نمایید.

مزیت روش اسپری نمودن این است که مواد مغذی به سرعت جذب گیاه می‌شود اما این موارد مدت کمتری در دسترس گیاه قرار دارند.

آبیاری کود تقویتی خوشه گندم

روش دیگری برای مصرف کود تقویتی خوشه گندم وجود دارد که به صورت آبیاری است یعنی آبی که قرار است در دسترس گندم ها قرار بگیرد را به محلول آغشته کرده تا مواد از طریق ریشه جذب گندم ها شود.

در این روش دیر تر به نتیجه خواهید رسید اما مزیتش این است که مواد مدت بیشتری را در دسترس گیاهان قرار دارند.

میزان مصرف کود تقویتی گندم

میزان مصرف کود تقویتی گندم

میزان مصرف کود تقویتی خوشه گندم نیز دارای اهمیت است. برای حاصل شدن نتیجه مطلوب علاوه بر انتخاب زمان و روش مصرف درست باید مقدار اندازه‌ی شما نیز استاندارد باشد. مقدار مصرف کود تقویتی خوشه گندم به روش مصرفی که انتخاب نموده‌اید بستگی دارد اگر از روش آبیاری برای گندم هایتان بهره می‌گیرید باید 5 لیتر کود را وارد خاک زمینتان نمایید، اگر هم از روش اسپری برای دادن کود تقویتی خوشه گندم به گیاهانتان استفاده می‌نمایید لازم است سه لیتر کود را در  هزار الی هزارو دویست لیتر آب مخلوط نموده و روی گندم هایتان اسپری نمایید.

اگر قصد خرید بهترین کود برای افزایش تناژ گندم‌هایتان را دارید حتما این مقاله را مطالعه نمایید.

4/5 - (59 امتیاز)

3 دیدگاه در “کود تقویتی خوشه گندم

  1. غفار گفت:

    خیلی هم عالی فقط محبت کنیدع کامل تر ترتوضیح بدید مثال زمان مصرف کود چع زمان یا چه اندازه ای مصرفف کنیم ممنون

    1. علیرضا گفت:

      سلام،اگه بعداز محلول پاشی سم ۱۰ ایکس بارون نباره یا کم بباره مشکلی نداره برا گندم یاجو؟

  2. سلام قید نکردید هر هکتار چند لیتر مخلوط بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *