کشت هیدروپونیک توت فرنگی چیست؟

به طور کلی کاشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک شیوه ای است که در آن از خاک استفاده نمی شود و به جای آن از ترکیب آب و مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز گیاه استفاده می کنند.

اگر با این سیستم آشنایی ندارید حتما مقاله ای که در آن انواع سیستم هیدروپونیک را معرفی کرده ایم مطالعه کنید. با توجه به اینکه سیستم هیدروپونیک یک نوع کشاورزی با کنترل محیط یا CEA محسوب می شود می توان پیوسته و در تمام طول سال به کاشت توت فرنگی پرداخت.

همچنین می توان با بهینه سازی محیط کشت و ناحیه اطراف ریشه، میزان تولید محصول را هم بیشتر کرد. در ادامه قصد داریم آموزش مرحله به مرحله کشت هیدروپونیک توت فرنگی را با هم بررسی کنیم. بر همین اساس از مرحله انتخاب نوع سیستم هیدروپونیک تا مراحل و هزینه ها با شما هستیم.

بهترین سیستم تولید توت فرنگی به روش هیدروپونیک کدام است؟

عملا محدودیتی در انتخاب روش کشت هیدروپونیک توت فرنگی وجود ندارد اما با توجه به نیازهایی که توت فرنگی دارد سیستم های اب و فلو، دراپ و DWC بهتر از سایرین نتیجه می دهند.

اما قبل از اینکه صفر تا صد کشت توت فرنگی هیدروپونیک را برای شما توضیح دهیم توصیه می کنیم اگر با راه اندازی و لیست تجهیزات گلخانه هیدروپونیک آشنایی ندارید حتما مقاله ای که در این خصوص نوشته را مطالعه کنید تا بدانید که اساسا به چه تجهیزاتی نیاز دارید و چقدر باید برای هزینه گلخانه هیدروپونیک در نظر بگیرید.

بعد از اینکه تجهیزات لازم برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی در منزل یا گلخانه خریداری کردید، نوبت به انتخاب محیط کشت مناسب می رسد که معمولا بهترین بستر کشت هیدروپونیکی توت فرنگی، پشم سنگ و کوکوپیت هستند با این حال گزینه های دیگری هم هستند.

علاوه بر این نیاز به یکسری مواد مغذی یا به عبارتی کود هیدروپونیک توت فرنگی دارید. ما برای شما بهترین کودهای ارگانیک را در نظر گرفته ایم که از برندهای معتبر دنیا قابل خریداری هستند.

کشت هیدروپونیک توت فرنگی

آموزش کشت توت فرنگی به روش هیدروپونیک

با توجه به اینکه تا اینجا متوجه شدید برای شروع کار و تاسیس گلخانه توت فرنگی هیدروپونیک به چه تجهیزات و موادی نیاز دارید و تقریبا به چه میزان سرمایه احتیاج دارید (اگر از قبل ندارید!)، در ادامه به آموزش کاشت توت فرنگی هیدروپونیک می پردازیم تا به طور کامل با این روند و تکنیک های کشت آن آشنا شوید.

اگر قصد داشته باشید بذر توت فرنگی را برای گلخانه توت فرنگی تان خریداری کنید باید بدانید که از مرحله رشد و جوانه زنی تا رسیدن به بلوغ و میوه دهی چندین سال طول می کشد. به همین دلیل اکثر باغبانان و کسانی که مشغول کشت گلخانه ای هیدروپونیک توت فرنگی هستند، به جای خرید بذر، نهال یا گیاه جوان آن را می خرند.

با این کار می توانید در اولین فصل برداشت محصول داشته باشید. اما کشت هیدروپونیک توت فرنگی چگونه است و چه شرایطی باید فراهم کنید؟

  • نور

توت فرنگی ها عموما در تابستان رشد می کنند تا بتوانند از نور خورشید که روزها بلندتر هم شده استفاده کنند. توت فرنگی ها هر روز باید بین 10 تا 12 ساعت نور دریافت کنند تا بتوانند چرخه رشد خود را تکمیل کنند.

اگر در منطقه ای هستید که این میزان نور روزانه ندارید، حتما از لامپ رشد گیاه استفاده کنید مخصوصا اگر در فضای داخلی قصد داشته باشید به کشت هیدروپونیکی توت فرنگی بپردازید.

  • دما

با توجه به اینکه توت فرنگی از میوه های فصل گرم است و در محیط های نسبتا داغ رشد بهتری دارد، بهترین دما برای محیط کشت، بین 18 تا 27 درجه است. بنابراین علاوه بر رعایت زمان کشت هیدروپونیک توت فرنگی که در فصل تابستان است باید به دما و نور هم توجه کرد. برای این منظور می توانید از تجهیزات دماسنج ما خریداری کنید.

کشت هیدروپونیک توت فرنگی

  • رطوبت

در روش کشت هیدروپونیک توت فرنگی، حفظ درصد رطوبت محیط بین 60 تا 75% بسیار مهم است چون اگر رطوبت محیط به اندازه کافی نباشد، جذب کلسیم در گیاه با مشکل مواجه شده و کیفیت میوه ها نیز به شدت پایین می آید.

از طرفی برای اینکه رطوبت محیط بیش از حد نشود تا خطر آلودگی و بیماری های قارچی ایجاد شود، از فن و سیستم تهویه مناسب کمک بگیرید. رطوبت سنج دقیق و قیمت مناسب را می توانید از ما خریداری کنید.

  • فاصله بین گیاهان

بسته به نوع روش کشت هیدروپونیکی توت فرنگی شاید لازم باشد که به فاصله بین گیاهان نیز دقت کنید. در این شرایط بهترین فاصله برای بین گیاهان توت فرنگی، 15 تا 20 سانتیمتر است تا فضای کافی برای رشد و ریشه زایی پدید بیاید.

  • سرعت جریان محلول غذایی

بهترین میزان سرعت جریان محلول غذایی در کشت هیدروپونیک توت فرنگی، 1.6 لیتر در دقیقه است. اگر سرعت جریان بیشتر از این میزان باشد، رشد ریشه ها متوقف شده و آهن به اندازه کافی جذب نخواهد شد.

  • pH

یکی دیگر از مهمترین فاکتورهایی که باید در آموزش کاشت هیدروپونیک توت فرنگی روی آن تأکید کنیم pH است. pH محیط اگر در رنج نرمال نباشد روی جذب مواد غذایی و رسوب آنها تأثیر می گذارد و گیاه از بین خواهد رفت و این عامل در محیط کشت های هیدروپونیک از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است.

آب و محلول مواد غذایی به همراه بستر کشت هیدروپونیکی توت فرنگی باید بین 5.8 تا 6.2 باشد. برای اینکار می توانید دقیق ترین دستگاه های pH سنج را از ما خریداری کنید.

  • بستر کشت

همانطور که گفتیم یکی از مواد لازم برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی، بستر کشت است که گزینه های زیادی پیش روی شماست اما بهترین آنها کوکوپیت و پشم سنگ است. کوکوپیت یک نوع محیط کشت خنثی است و خرید آن راحت است و به وفور یافت می شود و پایداری بالایی هم دارد.

  • مواد مغذی:

توت فرنگی مشابه با بسیاری از گیاهانی که میوه می دهند، محصول زیادی می دهد. بنابراین کود و مواد مغذی که استفاده می شوند باید سرشار از نیتروژن، پتاسیم و فسفر باشند. همچنین میکرو مغذی ها نیز باید در دسترس گیاه قرار بگیرند. به همین منظور بهترین کودهای ارگانیک را با قیمت عالی برای شما در نظر گرفته ایم.

  • گرده افشانی

برای پرورش کشت هیدروپونیکی توت فرنگی، گرده افشانی این گیاهان نیز اهمیت دارد. اگر محیط کشت شما به شکل باکس رشد گیاه، گلخانه یا در فضای داخلی منزل باشد، جانورانی مثل زنبور به این گیاهان دسترسی نخواهند داشت. بنابراین باید به شکل دستی این کار را انجام دهید که خیلی راحت ولی زمانبر است.

با این حال چون توت فرنگی هرمافرودیت است و نیازی نیست نگران جنس نر و ماده آنها باشید کافیست سوآپ آزمایشگاهی تمیز بردارید، گرده های داخل گل را با مالش سوآپ بردارید و به بخش مرکزی داخل گل گیاه دیگر بمالید. این کار را برای چندین گل دیگر هم تکرار کنید.

اگر هم گلخانه بزرگی دارید و زمان زیادی از شما می گیرد، راهی برای دسترسی جانورانی مثل زنبورها فراهم کنید تا یکبار این کار را برای شما انجام دهند.

  • هرس کردن

یکی دیگر از مهمترین نکات آموزش کاشت توت فرنگی در کشت هیدروپونیک، هرس کردن گیاهان است. توت فرنگی ها، رانرهایی به اسم استولون (Stolon) تولید می کنند که ساقه های بدون برگ امتداد یافته از گیاه اصلی هستند. موقعی که استولون ها را دیدید آنها را از ناحیه نزدیک به پایه گیاه اصلی قطع کنید.

با این کار تمامی انرژی گیاه صرف تولید گلدهی و سپس میوه دهی خواهد شد تا اینکه صرف رشد استولون ها شود. اگر استولون هایی دیدید که در نوک آن گیاه جدیدی شکل گرفته می توانید از آن برای تکثیر گیاه توت فرنگی خود استفاده کنید.

ضمنا برگ های مرده و خشک شده را هم هرس کنید تا جلوی مسیر سیستم هیدروپونیک شما را نگیرند.

کشت هیدروپونیک توت فرنگی

  • تکثیر

تکثیر توت فرنگی از طریق همان استولون هایی است که هرس کردید. پس از بریدن استولون ها آنها را درون محیط کشت یا خاک بگذارید. سپس رطوبت، گرما و نور کافی تأمین کنید تا ریشه زایی کنند. وقتی طول ریشه ها به 5 سانتیمتر رسید می توانید به سیستم کشت هیدروپونیکی توت فرنگی در گلخانه یا منزلتان اضافه کنید.

مراحل پرورش کشت هیدروپونیک توت فرنگی اگر طبق موارد و شرایطی که گفته شد طی شوند، نتیجه بسیار خوبی خواهید گرفت و می توانید محصول خود را 4 هفته بعد از اینکه اولین گل ها باز شدند، یا 8 تا 9 هفته بعد از اینکه گیاهان را کاشتید، برداشت کنید.

برای تشخیص زمان درست برداشت توت فرنگی ها به درجه سفتی و نرمی متعادل و رنگ قرمز در سرتاسر آن نگاه کنید. اگر سبز باشد هنوز زمان برداشت محصول نرسیده است.

ضمنا دقت کنید که مخزن حاوی محلول غذایی و نگهداری آب هر چند وقت یکبار باید تمیز شده و این محلول به طور کامل تعویض شده یا دوباره پر شوند. معمولا هر 2 تا 3 روز یکبار باید مخزن ها دوباره پر کنید اما باز هم بسته به نوع گونه توت فرنگی، سرعت جریان و خروجی محلول و آب و تعداد گیاهان می تواند متفاوت باشد.

لذا بسته به همین عوامل، معمولا هر 1 تا 3 هفته یکبار باید تعویض کامل آب و مواد غذایی را انجام دهید که اگر سیستم کشت هیدروپونیک توت فرنگی خودکار داشته باشید نیاز به انجام این کار به شکل دستی نخواهد بود.

یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشت میزان برداشت توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک می باشد چرا که میزان برداشت این محصول در کشت گلخانه ای نیز متفاوت با میزان برداشت توت فرنگی در کشت مزرعه ای می باشد..

لذا به طور کل میزان برداشت توت فرنگی در گلخانه هیدروپونیک نیز بیشتر از برداشت مزارع می باشد.

علت پرورش و کشت هیدروپونیک توت فرنگی چیست؟

یکی از مهم ترین مزایای کشت توت فرنگی هیدروپونیک نیز این است که نیاز به بهره گیری از خاک نیست چرا که می توان ریشه های گیاه را در جای خود استفاده نمود چرا که ریشه گیاهان و محصولات به طور مستقیم در آب و محلول های مورد نیاز گیاهان نیز قرار می گیرند و ریشه این گیاهان در این محیط به شکلی انحصاری رشد می کند.

مزایای تاسیس گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی

  • قابل کاشت در محیط های کوچک به سبب فراهم بودن امکان چیدمان عمودی محصول
  • کشت گلخانه ای توت فرنگی بدون خاک (عدم بهره گیری از خاک و عدم نیاز به نگرانی از آفات موجود در خاک)
  • میزان احتمال ابتلای توت فرنگی گلخانه ای هیدروپونیک به آفات و حشرات ریز و درشت پروازی کم می باشد
  • گردش آب با بهره گیری از کشت هیدروپونیک توت فرنگی
  • و..

مشکلات و بیماری های رایج کشت هیدروپونیک توت فرنگی

در کشت گلخانه ای توت فرنگی بدون خاک مشکلات و بیماری های مختلفی وجود دارند که شاید در طول مراحل رشد گیاهان با آنها مواجه شوید. در این قسمت به معرفی آنها و روش های رفع آفات و بیماری های کشت هیدروپونیکی توت فرنگی می پردازیم:

1.آفات

نحوه کشت هیدروپونیکی توت فرنگی به گونه ای است که بسیاری از آفات مخصوص محیط کشت خاک را ندارد اما باز هم آفاتی هستند که در محیط هیدروپونیک هم دیده می شوند:

  • کنه تار عنکبوتی یا کنه قرمز:

این آفات به شکل لکه های زرد – قهوه ای رنگ بر روی برگ ها نمایان می شوند که می توانند برای کل گیاهان شما کشنده باشند. اگر چنین لکه هایی مشاهده کردید با فشار آب شلنگ آنها را شستشو دهید یا اینکه از روغن چریش استفاده کنید.

  • ریشک بال:

حشرات بالدار ریزی که هم به توت فرنگی ها آسیب می زنند هم ناقل بیماری هستند. تله های چسبان روش خوبی برای خلاص شدن از آنهاست.

  • مگس ریز سیاه یا پشه قارچ:

حشرات ریز بالداری که بخاطر رطوبت بالای محیط جذب سیستم کشت توت فرنگی هیدروپونیک خواهند شد. بنابراین با کاهش رطوبت و حفظ آن در رنج نرمال به همراه تله های چسبان می توانید از شر آنها خلاص شوید.

2.بیماری ها

بیماری هایی که بیشتر از همه کشت هیدروپونیک توت فرنگی سالم شما را تهدید می کنند عبارتند از:

  • پوسیدگی ریزوپوس (Rhizopus Rot):

بیماری قارچی که توت فرنگی را شل و قهوه ای می کند و در همان محیط گرمی که توت فرنگی های شما رشد می کنند، وجود دارند. بنابراین به محض اینکه توت فرنگی ها رسیده شدند آنها را بردارید و در جای خنک نگهداری کنید.

  • پوسیدگی موکوری میوه (Mucor Fruit Rot):

این بیماری قارچی در رطوبت بالا رخ می دهد که توت فرنگی ها با لکه های سیاه و میسل های قارچی خودشان را نشان می دهد. برای مقابله با این بیماری هم باید به محض رسیدن توت فرنگ ها آنها را برداشت.

کشت هیدروپونیک توت فرنگی

  • بوتریتیس سینریا (Botrytis cinerea) یا کپک خاکستری:

بیماری قارچی رایجی که بیش از 200 گونه گیاه از جمله توت فرنگی را آلوده می کند. در کشت هیدروپونیکی توت فرنگی سالم اگر می خواهید میوه های شما پوشش خاکستری رنگ پرزدار روی گل و برگ ها نداشته باشند، در همان مراحل ابتدایی، روی گیاهان را با روغن چریش بپوشانید و در مواقع نیاز از قارچ کش های حاوی مس استفاده کنید.

  • کپک پودری (Powdery Mildew):

بیماری قارچی رایج که در سیستم کشت هیدروپونیک توت فرنگی هم دیده می شود چون این بیماری قارچی در محیط های مرطوب شایع است. این بیماری به شکل لکه های خاکستری روشن یا سفید بر روی برگ ها نمایان می شود. برای جلوگیری از این بیماری فاصله بین گیاهان را رعایت کنید تا جریان هوا برقرار باشد..

اگر هم نشانه های بیماری کپک پودری را دیده اید همان قسمت را جدا کرده و روی گیاه نیز ترکیب جوش شیرین و صابون مایع اسپری کنید.

هزینه کشت هیدروپونیک توت فرنگی

هزینه راه اندازی و احداث محیط کشت هیدروپونیکی توت فرنگی چقدر است؟ با توجه به تعداد گیاهان و مساحتی که قصد کاشت هیدروپونیک توت فرنگی داشته باشید، نوع تجهیزات و گونه گیاهی و مواد لازمی که خریداری می کنید هزینه ها متفاوت است.

فروشگاه ایران سان لایت تلاش کرده با فراهم نمودن لیست تجهیزات گلخانه هیدروپونیک از برندهای مختلف با هزینه تمام شده عالی برای مصرف کنندگان، قیمت کشت هیدروپونیک توت فرنگی را تا حد زیادی کاهش دهد. شما می توانید قبل از خرید از مشاوره رایگان هم بهره مند شوید.

آیا برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی نیاز به خاک است؟

خیر در کشت هیدروپونیکی نیز نیازی به بهره گیری از خاک برای کشت هیدروپونیک توت فرنگی نیست چرا که می توان این محصول را مستقیما در خاک و یا محلول های مورد نیاز آن قرار داد تا ریشه اش رشد کند.

آیا جهت تاسیس گلخانه هیدروپونیک توت فرنگی نیاز به تجهیزات خاصی است؟

بله زیرا با بهره گیری از این تجهیزات می توان فرایند کشت توت فرنگی هیدروپونیک را به خوبی پیش برد لذا جهت تهیه این تجهیزات در بالاترین سطح کیفیت تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل گردد.

4.7/5 - (42 امتیاز)

9 دیدگاه در “آموزش کشت هیدروپونیک توت فرنگی از 0 تا 100 همراه با هزینه

  1. فیروز گفت:

    سلام من ب سایت فروشگاه شما سرزدم متاسفانه اکثر کودهای مایع ک احتیاج داشتم رو زدید اتمام موجودی کی شارژ میشه چون فصل کوددهی دیگه یواش یواش تو منطقه ما دراره ب اتمام میرسه ممنون میشم در صورت امکان سریع شارژبفرمایید .

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام فیروز عزیز چه محصولاتی مدنظرتون هست ؟ در صورت نیاز فوری با شماره 09107789405 تماس بگیرید .

  2. فراز حقیقی فرد هستم گفت:

    سلام وقتتون بخیر.
    برای 100متر سالن یا سوله و استفاده از تمامی تجهیزات هیدروپونیک چه مقدار هزینه باید صرف بشه ؟
    .نصب و راه‌اندازی، آموزش استفاده از تجهیزات تجهیزات رایگان صورت میگیره ؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام فراز عزیز برای پاسخ به اینت سوال اطلاعات بیشتری نیاز هست لطفا جهت ارتباط با کارشناس از قیمت تماس با ما سایت اقدام بفرمایید . کارشناسان ایران سان لایت راهنماییتون میکنند .

  3. حسین گفت:

    سلام آقای مهندس خسته نباشید عذر خواهم برای کشت هیدروپونیک چه نوع از رقم (نژاد) از توت فرنگی رو برای کشت پیشنهاد میکنید که از نظر باردهی و مقاومت و …. مناسب باشه

  4. حیدری گفت:

    سلام وقت بخیر
    میشه گفت برای ۵۰۰۰ متر گلخانه هیدروپونیک روزانه چقدر آب لازمه؟
    ی زمینی داریم ک ماهیانه تقریبا ۸۰.۰۰۰ لیتر آب داره . میشه رو این‌زمین حساب کرد؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام جناب حیدری عزیز برای اطلاعات بیشتر لطفا با کارشناسان ایران سان لاست در ارتباط باشید

  5. بزرگمهر گفت:

    سلام
    وقتتون بخیر
    آیا توت فرنگی نیاز به دوره سرمادهی داره، این مرحله رو چه زمانی باید انجام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *