بهترین کود برای درختان میوه چیست؟ با توجه به اینکه درختان میوه درصد زیادی از کشت درختان را به خود اختصاص می دهند همیشه این چالش وجود دارد که در فصل های مختلف یا به طور کلی بهترین کود برای درختان میوه چیست؟ چه کودی برای درختان میوه از همه بهتر است؟ شاید اگر این سوال را چند سال پیش از ما می پرسیدید به شما نهایتا چند محصول را معرفی می کردیم اما امروزه نمی توان یک نوع کود خاص را به عنوان بهترین کود برای درختان میوه تعیین کرد. دلیلش هم تا حدی واضح است چون تحقیقات بسیار بیشتری انجام شده و نیاز گیاهان به طور کامل تعیین گشته و کودهای بسیار متنوع تری هم در حال تولید هستند. بنابراین به دنبال یک جواب مشخص چند کلمه ای نباشید. در این مطلب به شما کمک می کنیم تا با توجه به نوع درخت میوه، فصل کوددهی و سایر عوامل بهترین کود برای درختان میوه را خریداری کنید. ضمنا می توانید در این زمینه از مشاورین متخصص و مهندسین کشاورزی ما هم راهنمایی بگیرید.

بهترین کود برای درختان میوه در مراحل مختلف چرخه زندگی

همانطور که می دانید چرخه زندگی گیاه از مرحله رشد رویشی شده و به مرحله گلدهی و حتی میوه دهی ختم می شود. در هر مرحله هم نیازهای گیاه نسبت به برخی عناصر بیشتر می شود بنابراین باید به دنبال محصولاتی باشید که متناسب با دوره چرخه زندگی گیاه هم باشد.

بنابراین بهترین کود درخت میوه در دوران رشد رویشی کودهایی است که نیتروژن زیاد و بهترین کود برای درختان میوه در زمان گلدهی یا میوه دهی کودی است که فسفر زیاد داشته باشد. بنابراین در مرحله رشد رویشی به کودهای نیتروژن بالا و در مرحله گلدهی به کودهای فسفر بالا نیاز پیدا خواهید کرد. از طرفی اگر به دنبال بهترین کود برای درختان میوه در مرحله میوه دهی هستید کودهای پتاسیم بالا بهترین گزینه هستند.

بد نیست بدانید که عنصر کلسیم تأثیر مستقیم روی رنگ و طعم میوه ها دارد بنابراین در مرحله میوه دهی هم می توان از کودهای پتاسیم بالا استفاده کنید و هم اینکه به دنبال کودهای کلسیم دار باشید.

بهترین کود برای درختان میوه در فصول مختلف سال

وقتی صحبت از خرید بهترین کود مایع برای درختان میوه می شود باید به فصل یا زمان استفاده از کود هم دقت کرد. نیاز گیاهان در طول سال متفاوت است چون فازهای مختلفی از مرحله رشد، گلدهی و میوه دهی را تجربه می کنند و همانطور که گفتیم نوع کود در هر دوره متفاوت بوده و نیاز گیاه به یک عنصر خاص بیشتر می شود.

از طرفی همانطور که گفتیم نمی توان یک نوع کود خاص را به عنوان بهترین کود برای باردهی درختان میوه و رشد عالی آنها توصیه کرد. اما طبق تجربه و بازخوردی که از مشتریان خود داشته ایم در حال حاضر با اطمینان بالا می توان گفت که کودهای بایوبیز و کودهای ادونس جزو بهترین کودها برای درختان میوه هستند.

با این حال توصیه هایی داریم تا براساس فصل بتوانید بهترین کودها را از لیست کودهایی که در سایت مشاهده می کنید انتخاب نمایید:

  • بهترین کود برای درختان میوه در بهار

بهترین کود برای درختان میوه در بهار کودهای با درصد بالای نیتروژن هستند. بنابراین هنگام انتخاب از بین کودهای ادونس و بایوبیز یا سایر کودهایی که در سایت موجود هستند توصیه ما این است که ترجیحا کودهایی انتخاب کنید که عدد N در NPK آنها بالاست. کودهای بهاره برای درختان میوه برای تنظیم کردن ابتدایی میوه دهی، تحریک متابولیسم گیاه، تسریع جوانه زنی، ساخت برگ های جدید گیاه، رشد حداکثری ریشه ها، بهبود مقاومت گیاه و افزایش انرژی در اول زمان رشد و بالاتر بردن سرعت جذب بسیار مناسب هستند.

بهترین کود برای درختان میوه در بهار

  • بهترین کود برای درختان میوه در تابستان

بهترین کود برای درختان میوه در تابستان کودهایی هستند که درصد فسفر و پتاسیم آنها تقریبا شبیه به هم یا نزدیک به هم هستند چون در این فصل باید کودهای متعادل کننده استفاده نمایید. دلیل این کار این است که دوره رشد رویشی سپری شده و در حال گذار به مرحله گلدهی و میوه دهی هستند.

نکته مهم در خصوص بهترین کود درخت میوه در فصل های بهار و تابستان این است که چون گیاه بیدار است و در اوج رشد قرار دارد و نیاز زیادی به مواد غذایی مختلف پیدا می کند کودهای مورد استفاده باید تند رهش یا (Fast-Releasing Fertilizers) باشند تا سرعت جذب هم بالا برود.

  • بهترین کود برای درختان میوه در پاییز

بهترین کود پاییزه برای درختان میوه کودهایی مثل اسید هیومیک هستند که با تیره کردن خاک جذب نور را افزایش می دهند.

  • بهترین کود برای درختان میوه در زمستان

بهترین کود برای درختان میوه در زمستان کودهایی هستند که موجب جذب حداکثری نور خورشید توسط خاک شوند. به همین دلیل کودهایی مثل هیومیک اسید را می توانید در زمستان هم استفاده کنید اما به دلیل اینکه تابش نور خورشید ضعیف تر است به مقدار بیشتری نیاز دارید تا جوانه زنی بذرها به عقب نیفتد یا بذر ها نمیرند. نکته بسیار مهم در خصوص بهترین نوع کود برای درختان میوه در فصل زمستان این است که چون درختان خواب هستند نوع کوددهی باید به شکل چالکود باشد تا عناصر به آرامی آزاد شوند تا زمانی که گیاه از خواب زمستانی بیدار شد کلیه عناصر مورد نیاز برای رشد را داشته باشد. چالکود روشی است که پای درختان چاله حفر می کنند و کودها را درون آن می ریزند. به عبارت دیگر بهترین کود درختی در فصل زمستان، کودهای آهسته رهش (Slow-releasing fertilizers) هستند.

برای کوددهی درختان میوه در فصل زمستان محلول پاشی بهترین گزینه است تا در فصل بهار، گرده افشانی هم بهتر انجام شود و باروری بیشتری داشته باشند. هدف اصلی استفاده از بهترین کود برای درختان میوه در زمستان این است که جوانه گیاه نیز حفظ شود.

بهترین کود برای درختان میوه در زمستان

بهترین نوع کود برای درختان میوه از نظر نوع عناصر مورد نیاز

بهترین کود تقویتی برای درختان میوه کودهایی هستند که علاوه بر عناصر اصلی NPK بسته به نوع گیاه و نیاز آن عناصر دیگری هم داشته باشند. در مورد عناصر NPK و نیاز گیاه در فصل های مختلف به طور کامل توضیح دادیم اما در مورد سایر عناصر چطور؟ گیاه به چه عناصر دیگری هم حتما نیاز دارد؟

  • کود گوگرد

کودی که انتخاب می کنید باید ترجیحا گوگرد هم داشته باشد. گوگرد در ساختار کلروفیل ها به کار می رود و به اندازه نیتروژن هم مهم است. بنابراین کمبود گوگرد در کاهش کلروفیل و در نتیجه کاهش جذب نور خورشید و در نهایت کاهش رشد آن دخیل است.

  • کود منیزیم

کودهای حاوی منیزیم هم جزو بهترین کود برای تقویت درختان میوه هستند اما توجه داشته باشید که در ساختار یک کود کامل باید به دنبال منیزیم بگردید و صرفا کود حاوی منیزیم کافی نیست. منیزیم کافی به فتوسنتز و رشد بهینه گیاه کمک می کند.

  • کود آهن

سری دیگری از عناصری که گیاه برای رشد خود در تمامی مراحل نیاز دارد کود آهن است. از طرفی بهترین کود برای باردهی درختان میوه همین کودهای آهن هستند. اما همچنان تأکید می کنیم این کود به تنهایی کافی نیست و محصولاتی را انتخاب کنید که آهن نیز در ترکیبات آنها به کار رفته است.

  • کود کلسیم

کودهای کلسیمی که در برندهای معتبر جهانی مثل بایوبیز و ادونس تحت نام کالمگ نیز تولید می شوند یکی دیگر از کودهای مناسب برای درختان میوه است. کودهای کلسیمی برای تقویت بافت و ساختار گیاه و جلوگیری از پوک شدن میوه ها و حتی اصلاح خاک مناسب هستند.

بهترین کودهای NPK برای رشد سریع درختان

دسته دیگری از کودهایی که برای درختان میوه مناسب هستند کودهای NPK بوده که به کود کامل هم شهرت دارند. دلیل این نامگذاری این است که این کودها تمامی مواد ماکرو و میکرو را در ترکیبات خود دارند. قبلا برخی از کودهای NPK مختلف را در مقالاتی جداگانه به طور کامل و جامع معرفی کرده ایم و در اینجا به معرفی مختصری از آنها می پردازیم:

  • کود سه بیست برای درختان میوه

کودهای سه بیست (20-20-20) که نسبت مساوی از کلیه عناصر اصلی NPK را دارند یکی از بهترین کودهای مورد نیاز درختان میوه است. از این کود با توجه به خاصیت متعادل کنندگی بهتر است در تابستان استفاده کنید. همچنین می توانید مقاله مرتبط که در خصوص کودهای سه بیست برای چه گیاهانی مناسب نیستند را مطالعه کنید.

  • کودهای 10-52-10

کودهای 10-52-10 یا به طور کلی کودهای فسفر بالا برای درختان میوه کاملا مناسب هستند تا به ریشه زایی و گلدهی بیشتر گیاهان کمک کند. کودهای فسفر بالا را می توان در رده بهترین کود برای درختان میوه یا کودهای بهاره درختان میوه در نظر گرفت.

  • کودهای 36-12-12

کودهای 36-12-12 یا به طور کلی کودهایی که پتاسیم بالایی دارند یا کودهای پتاس بالا برای بیشتر کردن تعداد و کیفیت محصولات بسیار مناسب هستند ضمن اینکه به مقاوم سازی هر چه بیشتر گیاه در برابر آفات و بیماری ها نیز کمک می کند.

  • کودهای آمینواسید

کودهای آمینواسیدی از بهترین کودها برای درختان میوه هستند که نقش های مختلفی در گیاه ایفا می کنند. آمینواسیدها برای مقاوم سازی گیاه در برابر تنش ها، ساخت پروتئین های گیاهی، انتقال هر چه بهتر مواد غذایی و غیره کاربرد دارند. کودهای آمینواسیدی قطعا بهترین کود برای درختان میوه در فصول مختلف سال است.

بهترین کود برای درختان تازه کاشته شده

بهترین کود برای درختان تازه کاشته شده باید طبق نکات و اصول متفاوتی انتخاب شود. وقتی گیاه یا نهالی را تازه می کارید اولین چیزی که نیاز دارند رشد سریع ریشه های آن است که با حفظ رطوبت و استفاده از خاک با کیفیت و کودهای ارگانیک و درجه یک قابل تأمین است. بعد از اینکه درختان تازه کاشته شده به قدرت لازم دست پیدا کردند که معمولا 2 سال از زمان کاشته شدن طول می کشد، می توانید از بهترین کود برای درختان میوه از بین کودهایی که به فروش می رسانیم استفاده کنید.

بهترین کود برای درختان میوه تازه کاشته شده کودهایی هستند که نیتروژن بالایی دارند و در اطراف خاک و روی سطح خاک ریخته می شوند. اما این روش کوددهی به درختان تازه کاشته شده یا نهال ها معایبی هم دارد مثلا علف های هرز زیر خاک بخش زیادی از کود را مصرف می کنند یا بارش سنگین باران باعث می شود نیتروژن حل نشده وارد آب های زهکشی شده شوند و آلودگی ایجاد کنند.

بنابراین بهترین کود برای درختان تازه کاشته شده کودهای آلی یا ارگانیکی هستند که به شکل ترکیبی با کمپوست یا مالچ استفاده شوند. کودهای آهسته رشی که روی سطح خاک و اطراف درخت پاشیده می شوند اگر به خوبی آبیاری شوند و روی آنها را با کمپوست و مالچ بپوشانید فعالیت بیولوژیکی خاک را افزایش می دهد که به نوبه خود موجب رشد حداکثری درخت تازه کاشته شده خواهد شد.

بهترین کود برای درختان تازه کاشته شده

نکات مهم خرید بهترین کود برای درختان میوه

اکنون که با بهترین کود برای درختان میوه آشنا شدید خوب است که قبل از خرید و استفاده به این نکات آگاهی کامل داشته باشید:

  • به هیچ وجه تصور نکنید که با خرید بهترین کود درختی اگر به مقدار زیاد استفاده کنید نتیجه بهتری می گیرید. Over-fertilization به هیچ وجه مورد تأیید ما نیست.
  • از کودهای نیتروژن بالا و فسفر بالا در ابتدای دوره رشد و گلدهی استفاده نمایید.
  • در صورتی که قصد دارید چندین کود از ما خریداری کنید در خصوص شیوه ترکیب کردن از ما مشورت بگیرید
  • حتما در انتهای دوره کوددهی از کودهایی که برای شستشوی محیط کشت هستند استفاده کنید که در فروشگاه موجود هستند
  • هیومیک اسید را می توانید در کل دوره رشد به شکل آبیاری یا محلول استفاده کنید که هم به رشد و هم اصلاح خاک کمک می کند
  • کودهای NPK که مثال زده شدند صرفا به عنوان نمونه هستند به عنوان مثال یک نمونه از کودهای فسفر بالا کودهای 105210 هستند و شما می توانید از کودهای درجه یک فسفر بالا به طور کلی در بازه زمانی توصیه شده استفاده نمایید
  • نیازهای هر گیاه یا درخت متفاوت است بنابراین اگر درختان متفاوتی دارید شاید نیاز پیدا کنید برنامه کوددهی جدگانه ای داشته باشید و محیط کشت را مجزا در نظر بگیرید تا برای جذب رقابت ایجاد نشود

نکات کود دادن به درختان میوه

قیمت بهترین کود برای درختان میوه

هر کدام از کودهای ارگانیک و آلی که در فروشگاه مشاهده می کنید مزایا و کاربردهای خاص خودشان را دارند. بسته به تعداد، نوع برند، حجم خریداری شده و نیازی که گیاه شما پیدا می کند قیمت بهترین کود برای درخت میوه نیز متفاوت خواهد بود. در این رابطه می توانید از نظرات کارشناسی و تخصصی مشاورین و مهندسین ما هم استفاده نمایید.

3.9/5 - (73 امتیاز)

13 دیدگاه در “بهترین کود برای درختان میوه چیست؟ بهترین کود درختی در فصل ‏های مختلف سال

  1. Arablo1974 گفت:

    درود . خیلی عالی و کامل توضیح دادین

    1. مهدی مغاری گفت:

      ممنون بابت توجهتون

  2. ابوالفضل گفت:

    مفید بود

    1. مهدی مغاری گفت:

      ابولفضل عزیز ممنون از نظرتون

  3. عباس مائین گفت:

    باسلام از مطالب مفیدتان کمال تشکر را می نمایم .

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام عباس عزیز ممنون از توجه شما به این مطلب

  4. محمدعلیدوست گفت:

    باسلام وتشکرفراوان ازراهنمائی وتوضیحات اگرمیزان مصرف نسبت به سن درخت درهردوره رااشاره میفرمودیدمقاله کامل شماکاملترمیشد مثلادرخت ۵ساله دردوره۱۵روزه چندگرم ان پی کامحلول درآب لازم دارد.
    ازتلاش وزحمات شمادرآگاهی بخشی صمیمانه قدردانی مینمایم موفق باشید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام جناب علی دوست عزیز ممنون از توجهتون ، به مروزر لیست تمام کودهای موردنیاز به مقالات اضافه میشه

  5. غلامرضا گفت:

    سلام کشورهایی که گفتید قیمتش چنده ممنون ???

  6. غلامرضا گفت:

    سلام اشتباه تایپ شده منضور کودهایی که گفتید قیمت چنده ???

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام غلامرضا عزیز ممنون از توجهتون
      https://iransunlight.com/product-category/%da%a9%d9%88%d8%af/
      در لینک بالا تمامی کودها موجود هست در صورت مشاوره دقیقتر لطفا با شماره 09107789410 تماس بگیرید

  7. حسن آقایی گفت:

    بهترین مطلبی که میشه خوند همینه
    از این کودها برای درختان میوه هسته دار و بدون هسته استفاده میشن یا فرق میکنن؟

  8. محبوب گفت:

    سلام
    برای نهال گردو که امسال کاشته شده وخود نهال به بلندی ۲ونیم متر قد رشد کرده چه کودی نیاز هست با تشکر از اطلاعات مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *