مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت چقدر است؟

درختان و گیاهان همانند انسان ها به دنبال تلاش برای ساختن فتوسنتز و غذای خود هستند. اما در واقع چه انسان ها و چه گیاهان برای رشد بهتر و زندگی بهتر نیاز به مواد غذایی دارد که یکی از انها پتاسیم می باشد.

در صورتی که خاک به خودی خود دارای پتاسیم نباشد باید از کود  پتاسیم برای رشد بهتر درختان کمک بگیریم. در صورتی که رد زمان مناسب از کود پتاسیم برای درختان استفاده شود شاهد میوه دهی و گل دهی بسیار مطلوب از گیاهان خواهیم بود.

در واقع پتاس این عمل را انجام می دهد که در برابر افات و کک ها درختان را مقاوم می سازد. در صورت ساتفاده نکردن از پتاسیم ممکن است گیاه شما به نابودی کشیده شود. بهتر است پیش از خرید، مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت را بدانید.

مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت

چرا پتاسیم برای درخت نیاز است؟

زمانی از کود پتاسیم استفاده می کنیم که خاک به خودی خود دارای پتاسیم نباشد از همین رو برای دور نگه داشتن افات از درختان باید پتاسیم را به خاک اضاف کنیم.البته لازم به ذکر است که باید در زمان های مناسب از این کود برای درختان استفاده کنیم.

کود پتاسیم سب بمی شود تا میوه های درشت و خوشرنگی  توسط درخت تولید شود در واقع نقش اساسی در قسمت بیولوژیکی دارد. علاوه بر این، باعث می شود تا ریشه به خوبی رشد کرده و از خشکی نجات پیدا کند.

می توانید برای خرید کود پتاسیم کلیک کنید.

انواع کود پتاسیم

کود پتاسیم همانند دیگر کودها، در سه نوع مایع، گرانوله و پودری وجود دارد. هر نوع از این کودها ویژگی خاص خود را دارند و طرز مصرف آنها نیز با هم تفاوت دراد که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

کود پتاسیم مایع

کود پتاسیم مایع معمولاً با رقیق کردن در آب استفاده می‌شود و به راحتی در دسترس گیاه است، همچنین پس از استفاده به سرعت جذب ریشه گیاه می‌شود.در شرایطی که متوجه شدید گیاه شما نیاز مبرم به پتاسیم دارد بدون هدر دادن وقت باید از کود پتاسیم مایع استفاده کنید.

کود پتاسیم پودری

کود پتاسیم پودری، همانطور که از نام ان پیداست به صورت پودر می بادش و در اب مخلوط می شود این نوع کود نیز دااری جذب بالا می باشد اما در صورتی که درختان شما نیاز به کودپتاسیم مبرم داشت حتما از کود پتاسیم مایع استفاده کنید.

مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت

کود پتاسیم گرانوله

کود پتاسیم گرانوله به صورت پودر های درشت می باشد که دارای ترکیبات زیادی در خود می باشد. این مقدار از کود جامد را در کنار درختان ریخته و در ادامه در زمان ابیاری در اب حل می شوند و به ریشه درخت می رسند.

حاوی ۲۰ درصد نیتروژن، ۲۰ درصد فسفر و ۲۰ درصد پتاسیم است. این نوع از کود برای تمامی دوره های درختان مناسب است که باعث رشد بهتر گیاهان می شود.

فواید کود پتاس برای درختان:

کود پتاسیم فواید بی‌شماری برای درختان دارد بهتر است پیش از خرید، مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت را بدانید. در زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

  • با تأمین پتاسیم مورد نیاز درختان، باعث بی‌نیاز شدن آنها از درمان‌های کنترل آفت می‌شود.
  • به فرایندهای رشدی و تولید‌ مثلی گیاه کمک می‌کند.
  • جمع شدن پتاسیم در بافت میوه، باعث رشد بهتر آن‌ می‌شود.
  • سلامت اندام‌های در رشد درخت را ارتقاء داده و کیفیت آن را حفظ می‌کند.
  • نقش مهمی در فتوسنتز و تولید قند، نشاسته و پروتئین دارد.
  • توانایی تغییر در ساختمان پروتئین آنزیم‌ها و فعال شدن آن‌ها را دارد.
  • توانایی فعال کردن 60 آنزیم دیگر در درختان و گیاهان را دارد.
  • به جذب و حفظ آب در سلول‌ها کمک می‌کند

زمان و مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت:

هر درخت نسبت به خود دارای زمان بندی خاصی برای کوددهی دارد . به طور کلی، بهترین زمان استفاد از کود پتاسیم برای درختان میوه، وقتی است که میوه در حال رشد است؛ در واقع زمانی که درختان گلدهی خود را انجام دادند بهترین زمان برای استافده از کود پتاسیم می باشد.

همه ما از تاثیرات کود های محتلف بر درختان خبر داریم . کود پتاسیم نیز از این قضیه جدا نیست. باید اصلاع داشته باشید که درختان مرکب و دیگر درختان در فصل های متفاوتی نیاز به کوددهی دارند.استفاده از انواع کود ها به خصوص پتاسیم سبب می شود تا گیاهان و درختان رشد بهتری داشته باشند. در پاییز و زمستان برای درختان مرکب بهترین زمان برای استفاده از کود پتاسیم گرانوله و پودری می باشد. اگر می‌خواهید درختان شما میوه فوق العاده خوشمزه و با کیفیت بالا تولید کنند، پس از انکه گلدهی و میوه دهی انجام شد و میوه ها به اندازه فندق رسیدند از این کود ها استفاده کنید.

مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت

در ادامه به زمان مصرف کود پتاس برای درختان میوه می‌پردازیم:

زمان استفاده از کود پتاسیم برای درختان مرکبات

تاثیر استفاده زا کود ها به خصوص کود پتاسیم بر هیچ باغداری پوشیده نیست به خصوص درختان مرکب که انواع میوه های درشت را تولید می کنند. لازم است بدانید که باید بهترین زمان برای کوددهی را انتخاب کنید. مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت، در درختان مرکبات اول بهار است زمانی که میوه های درختان به تازگی شروع به جوانه زدن کردند.

در چالکوده بین پاییز و زمستان بهترین زمان است که شما کود پتاسیم گرانوله را بر پای درختان مرکبات خود بریزید مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت متفاوت است. زمان مناسب دیگر، استفاده از کود پتاس مایع به ویژه به صورت محلول‌پاشی، پس از جوانه زدن میوه های درختان می باشد که به بزرگ تر شدن و درشت تر شدن میوه کمک بسیاری می کند.

زمان مصرف کود پتاس برای انگور

اگر در درخت انگور، علائمی مثل رشد نکردن شاخه ها و برگ انگور و به خصوص شاهد این موضوع بودید که شاخه های درختان انگور رو به زردی مر وند بهترین زمان برای استافده از کود پتاس است.. یکی از بهترین بازه‌های زمانی برای کوددهی انگور، در در ابتدای فصل بهار و تابستان می باشد که درخت انگور به تازگی شروع به تولید انگور می کند. مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت، در واقع برای انگور مانند دیگر درختان در اول بهار می باشد.

نحوه مصرف کود پتاسیم

همان‌طور که در بخش‌های قبلی گفتیم، کود پتاسیم در سه نوع وجود دارد و استفاده می‌شود:

  • کود پتاسیم مایع به دو روش آبیاری و محلول پاشی استفاده می‌شود.
  • کود پتاسیم پودری ابتدا باید در آب حل شود و به درخت آبیاری شود.
  • کود پتاسیم گرانوله نیز باید در اطراف درخت چالکود شود.

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت را تشخیص دهید و سپس بر اساس آن، کود مورد نظرتان را تهیه کنید.

آیا استفاده از کود پتاسیم برای همه گیاهان مناسب است؟

استافده از کود پتایم برای همه درختان واجب نیست و حتی برای بعضی از درختان مشکلاتی را به وجود می اورد.

بعضی گیاهان نسبت به گیاهان دیگر، نیاز بیشتری به پتاسیم دارند برای مثال گیاهانی که نیاز به رطوبت بیشتر و ابرسانی بیشتری دارند نیاز به پتاسیم بیشتری نیز دارند.

از این رو، پیش از استفاده بهتر است مقدار مصرف کود پتاس برای هر درخت را بدانید و مقدار مناسبی از آن را با توجه به نیازهای خاص گیاه و شرایط محیطی آن استفاده کنید.

3.3/5 - (29 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *