مقدار کود حیوانی برای هر درخت چقدر است؟

شاید در هنگام خرید کود حیوانی برای درخت خود به این سوال رسیده باشید که مقدار کود حیوانی برای هر درخت چقدر است؟

مقدار کود حیوانی برای هر درخت ممکن است به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. در واقع کود حیوانی نیز مانند کود های عناصری به عوامل زیادی بستگی دارند. ابتدا شما باید با توجه به نیاز گیاه و درخت خود به این موضوع بپردازید که گیاه شما نیاز به چه مواد و عناصری دارد و در ادامه می توانید مقدار مشخصی از کود حیوانی را برای درختان خود استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که درختانی که دارای سن و سال کمتری هستند قطعا نیازمند کود حیوانی بیشتری نسبت به گیاهان سن و سال دار هستند. پس شما برای نهال ها و درختانی که تازه کاشته اید باید از مقدار کود بیشتری استفاده نمایید.

نکاتی برای استفاده و مقدار کود حیوانی برای هر درخت:

استفاده از کود حیوانی می‌تواند به تقویت رشد درختان کمک کند. کود حیوانی معمولاً حاوی عناصر غذایی اساسی مانند نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و مواد آلی است. این عناصر برای رشد سالم و مقاومی از اهمیت زیادی برخوردارند.
چند نکته برای استفاده از کود حیوانی برای درختان:
1. ترکیب متوازن: انتخاب کود حیوانی با ترکیب متوازن از عناصر غذایی اهمیت دارد تا درختان از تمامی مواد مورد نیاز بهره‌مند شوند.
2. مقدار مناسب: مقدار استفاده از کود را بر اساس نیازهای خاص درختان و دستورالعمل‌های تولیدکننده تعیین کنید تا از افراز ناکامل یا مشکلات دیگر جلوگیری شود.
3. زمان اعمال: کود حیوانی را در فصل‌های مناسب اعمال کنید، معمولاً در بهار یا پاییز که درختان در فعالیت رشدی خود هستند.
4. پختگی کود: اطمینان حاصل کنید که کود حیوانی کاملاً پخته شده است تا از احتمال ایجاد مشکلات بهداشتی و بوی نامطبوع جلوگیری شود.
با رعایت این نکات، و اطلاع داشتن از مقدار کود حیوانی برای هر درخت می توانید درخت خود را رشد دهید.
مقدار کود حیوانی برای هر درخت

انواع کود حیوانی:

انواع کود حیوانی متنوع هستند و هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. برخی از انواع کود حیوانی عبارتند از:
1. کود گاوی: حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و مواد آلی است. این کود معمولاً از اهرم‌ها و کودهای زنده حاصل می‌شود. مقدار کود حیوانی برای هر درخت معمولاً در مقادیری بین 30 تا 40 کیلوگرم در سال برای هر درخت توصیه می‌شود.
2. کود مرغی: حاوی نیتروژن، فسفر، پتاسیم و کلسیم است. این کود به دلیل غنی بودن در نیتروژن، به عنوان یک منبع تغذیه قوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مصرف کود مرغی برای درختان در مقادیری بین 5 تا 10 کیلوگرم در سال برای هر درخت باشد.
3. کود خرگوشی: این کود حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و معمولاً به دلیل آنکه غنی از نیتروژن است، به عنوان یک کود حیوانی مؤثر شناخته می‌شود.
4. کود ماهی: غنی از نیتروژن، فسفر، پتاسیم، و عناصر کمیاب دیگر است. این کود ممکن است در اندازه‌ها و اشکال مختلف مانند پودر یا مایع در دسترس باشد.درختان معمولاً به این نوع کود با مقادیری بین 20 تا 100 لیتر در هکتار پاسخ می‌دهند.
5. کود گندمی: این کود حاوی نیتروژن، پتاسیم، فسفر و عناصر کمیاب است. معمولاً از پسماندهای گندم تهیه می‌شود.
قبل از استفاده از هر نوع کود حیوانی، مهم است که مقدار مناسب و دستورالعمل‌های تولیدکننده را رعایت کنید تا از بهینه‌ترین نتایج بهره‌مند شوید و مشکلات بهداشتی جلوگیری شود.
6. کود گوسفندی: پیشنهاد می شود تا از کود گوسفندی به مقدار کمتری به نسبت کود گاوی استفاده شود. در این کود انواع عناصر غذایی وجود دارد که می تواند کمک بسیاری به درختان کند. مقدار کود حیوانی برای هر درخت حدود 10 تا 20 کیلوگرم در سال برای هر درخت است.
مقدار کود حیوانی برای هر درخت

مزایای استفاده و مقدار کود حیوانی برای هر درخت:

  • بهبود بافت خاک
  • تبادل اکسیژن در خاک را افزایش دهید
  • رطوبت خاک را حفظ کنید
  • تامین مواد مغذی گیاه
  • شوری خاک را از بین ببرید
  • به توسعه ریشه کمک کنید
  • کود ارگانیک و سالم
  • افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌ها در خاک
  • سازگار با محیط زیست
  • کاهش رواناب و عدم شستشوی مواد غذایی از خاک
  • کاهش استفاده از سموم شیمیایی

تفاوت کود گوسفندی و کود گاوی:

تفاوت بین کود گوسفندی و گاوی در محتوای عناصر غذایی و ویژگی‌های فیزیکی مواد خوراکی مورد استفاده از گوسفند و گاو مشاهده می‌شود.
1. محتوای عناصر غذایی:
کود گوسفندی: معمولاً دارای نسبت نیتروژن به فسفر به پتاسیم (NPK) کمتری نسبت به کود گاوی است. این کود ممکن است کمترین مقدار نیتروژن را در مقایسه با سایر عناصر داشته باشد.
کود گاوی: دارای مقادیر قابل توجه نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و معمولاً به عنوان یک کود چند منظوره شناخته می‌شود.
2. مواد آلی:
کود گوسفندی: ممکن است بیشتر مواد آلی داشته باشد که بهبود ساختار خاک و رطوبت آن را افزایش می‌دهد.
کود گاوی: نیز دارای مواد آلی است، اما مقدار آن ممکن است کمتر باشد. مقدار کود حیوانی برای هر درخت متفاوت می باشد از همین رو نسبت به درخت مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کنید.
3. حجم و وزن:
کود گوسفندی: ممکن است حجم کمتری نسبت به کود گاوی داشته باشد و در برخی موارد به عنوان یک کود سبک تر محسوب شود.
کود گاوی: معمولاً به دلیل اندازه بزرگتر گاو، حجم بیشتری دارد.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *