منظور از بونسای چیست؟

به نظر شما بونسای معنی خاصی دارد؟ جالب توجه است که رشد و پرورش گیاهان نیز مهارتی است باستانی که در چین رایج بوده و به سبب محبوبیت بسیار آن ژاپنی ها هم تا به امروز به پرورش گیاهان علاقه مند شده اند.

بونسای معنای بسیار زیبایی دارد از آن جهت که اگر کلمه به کلمه آن را معنا نمود به « رشد کننده در گلدان » می رسیم..جالب تر آن است که بونسای به مانند طبیعتی است که در دل گلدان قرار دارد.

بونسای گیاهی است که جهت رشد و پرورش آن به گلدان های کوچکی نیاز است چرا که در این گلدان ها کاشته می شود و به همین سبب متفاوت از سایر گیاهان می باشد‌.

نگهداری از بونسای به مانند پرورش اغلب گیاهان راحت نبوده و اگر افراد قصد دارند گیاهی را پرورش دهند که نیاز به چالش های متعددی داشته باشد می توانند بونسای را انتخاب کنند..

بونسای

انواع بونسای

لازم به ذکر است بونسای در انواع متعددی وجود دارد که هر یک محبوبیت های خاص خود را دارند و البته روش های نگهداری آن ها از یکدیگر متفاوت می باشد که نیاز است از کارشناسان حرفه ای در زمینه اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمود.

در این بخش قصد داریم به برخی انواع بونسای اشاره کنیم..

بونسای در نوع انجیر

این نوع بونسای دارای برگ هایی لوب دار در رنگ های روشن می باشد که نیازمند نور مستقیم خورشید است.

بونسای انجیر زیبایی بسیار زیادی دارد و نیاز است که در فضای باز نگهداری شود ولیکن به سرمای زیاد بسیار حساس بوده و لازم است در صورت وجود سرما، آن را با نایلون پوشاند.

از نکات نگهداری بونسای انجیر این است که به هنگام آبیاری آن نیاز است که سطح خاک به طور کامل خشک باشد و سپس به آبیاری آن پرداخت.

بونسای در نوع افرا

از مزایای بونسای افرا راحت تحمل کردن میزان نور خورشید که شدید است، می باشد با این وجود توصیه می گردد گیاه بونسای افرا در نور غیر مستقیم خورشید نیز قرار گیرد فرضا حداقل شش و حداکثر هشت ساعت.

چه بسا بهتر است بیان داریم بونسای افرا یکی از زیباترین گیاهان در نوع بونسای می باشد.

بونسای شفلرا

اگر بخواهیم ابتدا به ظاهر بونسای شفلرا اشاره کنیم نیاز است بگوییم بونسای شفلرا دارای برگ هایی سبز و البته گوشتی می باشد که برگ های ریزی بوده و مینیاتوری هستند.

فرم برگ های بونسای شفلرا به مانند چتر بوده و تاج پری هم دارد.

چگونه از بونسای شفلرا نگهداری کنیم؟ نیاز است برای آبیاری آن زمانی که سطح خاک شد به اقدام پرداخت‌‌..البته به طور دقیق سطح خاک باید تا عمق 0/5 سانتی متری خشک گردد.

حداقل شش و حداکثر هشت ساعت نیز باید به این نوع بونسای نور غیر مستقیم خورشید تابیده شود..اگر می خواهید بونسای شفلرا را هرس کنید باید برگ ها نیز از انتهای چسبیده شده به ساقه جدا گردد.

از جمله سایر انواع بونسای عبارتند از:

  • بونسای نارون
  • بونسای در نوع شمشاد
  • بونسای در نوع کاج
  • بونسای بلوط
  • بونسای ژاپنی
  • بونسای از نوع بامبو
  • و..

بونسای

روش نگهداری و تکثیر بونسای چیست؟

چگونه باید از بونسای نگهداری نمود؟ در این بخش قصد داریم به نکاتی در خصوص نوع نگهداری بونسای اشاره کنیم که بسیار کارآمد هستند.

نحوه آبیاری گل بونسای

اگر به فکر تهیه گیاه بونسای هستید باید یادآور شویم نباید از آبیاری به آن غافل شوید..

از مهم ترین نکاتی که در خصوص آبیاری گیاه وجود دارد این است که خاک بونسای هرگز نباید خشک شود و زمانی که خاک شروع به خشک شدن نمود باید به آبیاری آن پرداخت.

میزان آبیاری گیاه باید با توجه به نوع ام تنظیم گردد چه بسا اگر گیاه نیازمند دریافت نور بسیار زیاد خورشید به طور مستقیم می باشد بسته به نوع آن، نوع خاک و..که متفاوت است لازم می گردد که آبیاری شود.

بهترین روش آبیاری بونسای چیست؟

خوب است برای آبیاری گیاه بونسای از شلنگی که درجه تنظیم متوسطی دارد یا آب پاش مناسب نیز استفاده گردد چرا که جریان آبرسی به گیاه نباید به خاک آسیب رسانده و آب با ملایمت به خاک گیاه اضافه گردد.

همچنین می توان ظرفی را از آب پر کرده و گیاه بونسای ده دقیقه در ظرف غوطه ور شده و سپس خارج گردد.

بونسای

تا چه زمان باید گیاه بونسای را آبیاری کنیم؟

تا زمانی که آب های اضافی خودشان از حفرات زهکشی شده در زیر گلدان خارج گردند.

بونسای

میزان نور مورد نیاز گیاه بونسای

جالب توجه است که گیاه بونسای باید از دریافت گرما به صورت مستقیم دور بماند همانطور که پیشتر اشاره نمودیم این گیاه در گلدان های کوچک خصوصا محیط هایی که پر نور هستند به خوبی رشد می کند..فرضا می توان آن را در کنار پنجره قرار داد.

بونسای

کوددهی بونسای

بونسای برای اینکه سالم مانده و زیبایی خود را حفظ نماید نیاز به کود دهی دارد.

لازم به ذکر است گیاه بونسای نیاز به خاک زیادی ندارد به همین سبب با کود دهی به گیاه بونسای مواد معدنی مورد نیاز این گل را می توان تامین نمود.

می توان جهت کسب اطلاع از مناسب ترین کود برای گیاه بونسای با ایران سان لایت تماس حاصل نمود.

کود دهی در چه زمان هایی انجام گیرد؟

کوددهی گیاه بونسای باید حداقل هر ماه از فصل بهار تا پاییز انجام گیرد چرا که کوددهی نباید در ماه های سرد در طی سال خصوصا زمستان انجام گیرد.

بونسای

رطوبت گیاه بونسای

رطوبت مورد نیاز گیاه بونسای نه خیلی کم و نه خیلی زیاد می باشد..رطوبت گیاه باید متوسط بوده و خوب است افراد از مشاورین متخصص در زمینه پرورش و نگهداری از گیاه بونسای اطلاعات لازم در اینباره را دریافت کنند خصوصا وقتی که آب و هوای منطقه ای که افراد در آن ساکن هستند خشک باشد..

اگر بخواهیم نکته ای در خصوص رطوبت دهی به این گیاه در آب و هوای خشک ارائه دهیم باید بیان داریم:

بهتر است یک سینی با عمق کمی را انتخاب کنید، درون سینی سنگریزه ریخته و آن را با آب نیز پر نمود.گلدان گیاه باید روی سنگریزه ها قرار گیرد‌.

از نکات مهم در این روش این است که میزان سطح آب نباید به حدی بالا باشد که تماس مستقیمی بین گلدان و آب برقرار شود..بدین سبب رطوبت گیاه اگر در مجاورت با دستگاه های گرمایشی قرار گیرد از بین نمی رود و رطوبتی که گیاه بونسای نیاز دارد فراهم و حفظ می گردد..

از دیگر روش های کوددهی به گیاه بونسای این است که از محلول پاشی استفاده نمود..

کود مایع محلول نیز باید در آب قرار داشته باشد و باید به صورت مستقیم به برگ های گیاه نیز اسپری گردد‌.

لازم به ذکر است محلول پاشی به برگ های گیاه باید یک در میان انجام گیرد.

بونسای

روش نگهداری از بونسای در سه فصل اول سال

یکی از سوالات مهم بین افراد این است که در فصول بهار، تابستان و پاییز چگونه از بونسای نگهداری کنیم؟

لازم به ذکر است در صورتی که دمای هوا در طول شب کمتر از چهار درجه سانتی گراد نمی شود خوب است که گیاه را در محیط خارج از خانه فرضا بالکن، تراس و..قرار داد.

در این زمان بونسای باید در جایی قرار گیرد که نور خورشید به طور مستقیم به گیاه بتابد.

در صورتی که شب ها هوا سرد است و یا خیر قصد دارید که زیبایی گیاه بونسای خود را چندین برابر سازید می توان گیاه را در محیط خانه نگه داشت

بونسای

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای در فصل زمستان

در زمستان باید بونسای در محیط خانه نگهداری شود فرضا کنار پنجره جنوبی که نور گیر هم می باشد..علاوه بر پنجره جنوبی نیز پنجره های شرقی و غربی هم پس از پنجره جنوبی مناسب هستند چرا که اولویت با پنجره جنوبی است.

لازم به ذکر است اگر پنجره های جنوبی، شرقی و غربی امکان قرارگیری گیاه را نداشتند می توان از پنجره های شمالی هم استفاده نمود اما نیاز است جهت افزایش میزان نور برای گیاه از لامپ رشد گیاه استفاده نمود.

چه بسا می توان برای کسب اطلاع از پاسخ به سوال بهترین نور مصنوعی بونسای چه نوری است؟ بر روی لینک کلیک نمود.

چگونه درخت بونسای را هرس کنیم؟

هرس کردن درخت بونسای نیازمند تخصص بسیار بالایی می باشد چرا که دقت زیادی را لازم دارد..

نکته ای که در خصوص هرس کردن درخت بونسای علاوه بر درخت های گرمسیری و یا نیمه گرمسیری، وجود دارد این است که این درخت باید در طول سال نیز هرس شود.

هرس گیاهان بونسای نیز با توجه به نوع آن ها متفاوت است به همین سبب توصیه می گردد هرس کردن گیاهان بونسای نیز توسط متخصصین انجام گیرد.

بونسای

روش های هرس کردن گیاهان چیست؟

هرس ساختاری

این نوع هرس زمانی انجام می گیرد که درخت به نوعی خواب است.در این روش شاخه های اولیه ساختاری درخت نیز حذف می شوند و نیاز است جهت اطمینان از بازیابی درخت مهارت تخصصی بالایی داشت.

هرس تعمیری

این نوع هرس به تقویت درخت می پردازد.

آیا بونسای گیاهی سمی است؟

گیاه بونسای گیاهی سمی می باشد که به هیچ عنوان نباید خورده شود چرا که عوارض زیادی را به همراه دارد به همین سبب نیاز است در دسترس کودکان و حتی حیوانات خانگی قرار نگیرد.

بونسای

آیا نگران آفات و بیماری های گیاه بونسای باشیم؟

درخت یا گیاه بونسای هم به مانند سایر گیاهان ممکن است گرفتار آفات و بیماری ها شود که تنها کافیست در این زمان جهت بهبود وضعیت از روش های مشابه درمان سایر درخت ها استفاده نمود.

زمانی که بر روی سطح گیاه بن سای آفات قرار گرفت، می توان مخلوط آب و صابون را به هر قسمت از گیاه اسپری نمود‌.ولیکن بهترین راه برای از بین بردن آفات و بیماری ها نیز این است که گیاه را به متخصصین سپرده و سلامت مجدد گیاه و از بین رفتن آفات را به ایشان سپرد.

لذا می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر از گیاه بونسای و یا تهیه خاک و کود مورد نیاز آن، با ایران سان لایت تماس حاصل نمود تا نگهداری از گیاه بونسای با بهره گیری از بهترین کود و یا حتی لامپ رشد گیاه در صورت نیاز نیز به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.

جهت اطلاع از لامپ رشد گیاه چیست؟ کلیک نمایید.

چه بسا نیاز است جهت نگهداری از گیاه بونسای از متخصصین مربوطه اطلاعات لازم را دریافت نمود تا با بهره گیری از راهنمایی های ایشان نیز بتوان حفظ سلامت و زیبایی گیاه را چندین برابر ساخته و از بروز آفات و..جلوگیری نمود.

کارشناسانی که در ایران سان لایت مشغول هستند نیز به سبب تخصص بالایی که دارند نیز می توانند به شما کمک کنند تا کامل ترین اطلاعات را در خصوص درخت بونسای به دست آورید و در نگهداری از آن به مشکل نخورید.

نحوه نگهداری گیاه بونسای در زمستان چگونه است؟

در محتوا از روش های نگهداری بونسای در فصول مختلف سال صحبت شده که تنها کافیست این بخش از محتوا را مطالعه نمایید.

آیا گیاه بونسای را می توان در محیط خانه نگهداری نمود؟

بله این گیاه را می توان در محیط داخلی خانه هم پرورش داد که جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان علاوه بر مطالعه محتوا با ایران سان لایت تماس حاصل نمود.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *