بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست؟

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست؟ از چه نوع کود تقویتی گلهای آپارتمانی استفاده کنیم؟ همیشه یکی از دغدغه های دوستداران گل و گیاه آپارتمانی این ‏است که چطور بهترین کود را انتخاب کنند. همانطور که انسان ها جهت تامین انرژی روزانه و رشد به مواد ‏مغذی نیاز دارند، گیاهان هم جهت تامین انرژی فتوسنتز و توسعه بافت رویشی نیاز به مواد مغذی دارند. البته ‏این نیاز در گیاهان به اندازه سایر جانداران نیست زیرا گیاه بخشی از عناصر نسبتا ساده را از طریق تبدیل نور ‏خورشید به عنصر مورد نیاز بدست می آورد.

با این وجود گیاهان جهت رشد بهتر به کود و مواد مغذی نیاز ‏دارند. در ادامه به دلیل نیاز گیاهان به کودهای مناسب، انواع کود ها و مواد تشکیل دهنده ی آن ها، زمان کوددهی و ‏بهترین نوع کود و بهترین کود گیاه آپارتمانی خواهیم پرداخت.‏ پس برای کسب اطلاعات لازم در مورد بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی این مطلب را از دست ندهید.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

اهمیت استفاده از بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

چرا باید بدانیم که بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست؟ چرا نیاز است که از بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی استفاده کنیم؟ گیاهان آپارتمانی برای تامین مواد مغذی برای رشد سالم به کود نیاز دارند. تغذیه منظم خاک گلدان را با مواد ‏معدنی مورد نیاز گیاهان داخلی پر می کند. کود دادن به گیاهان آپارتمانی بسیار مهم است زیرا بر خلاف ‏گیاهان فضای باز هیچ منبعی از مواد آلی ندارند. استفاده از کود در زمان های منظم تضمین می کند که گیاهان ‏آپارتمانی شما به رشد سالم ادامه می دهند.‏

بیشتر گیاهان با جذب آب و دی اکسید کربن غذای خود را تولید می کنند. با این حال، گیاهان به مواد مغذی ‏دیگری مانند نیتروژن، فسفر و پتاسیم نیز نیاز دارند که در خاک یافت می شوند. کودها این مواد مغذی را در ‏اختیار گیاهان قرار می دهند و برای پرورش هرچه بیشتر گیاهان اهمیت دارد که بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی را بشناسیم و از آن ها به نحو صحیح استفاده کنیم.

جالب توجه است که یادآور شویم گیاهان هم به مانند دیگر جانداران به بهره مندی از مواد غذایی نیاز دارند و می دانیم که خاک نمی تواند به تنهایی نیاز گیاهان را برای رشد کامل تامین نماید. در این زمان گیاهان با عمل فتوسنتز و با بهره گیری از کلروفیل نیز مواد غذایی مورد نیاز خود را تامین می کنند.

چنانچه از آنجایی که گیاهان آپارتمانی شاید نتوانند به طور کامل از نور خورشید بهره مند شوند عمل فتوسنتز نیز کمتر انجام می گیرد و به همین دلیل مواد مورد نیاز گیاه کمتر تامین می گردد بدین جهت بهره گیری از کود برای رشد بهتر و شادابی بیشتر گیاهان آپارتمانی بسیار مفید می باشد.

 

‏بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی شامل چه موادی هستند؟

بد نیست بدانید که بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی در حقیقت از چه مواد مغذی و چه مواد غنی کننده ای تشکیل شده اند؟ کودهای مخصوص گیاهان آپارتمانی حاوی ترکیبی از عناصر ریز و درشت مغذی هستند. سه ماده معدنی ‏ضروری به این شرح می باشد :

  • نیتروژن (i‏N‏)
  • فسفر (h‏P‏)
  • پتاسیم (‏K‏)

بهترین کودهای گیاهان آپارتمانی حاوی مواد مغذی ‏دیگری مانند کلسیم، آهن، منیزیم، روی و بور هستند.‏ در کودهای گیاهی، تعادل مواد مغذی به صورت ‏N-P-K‏ نوشته می شود یا می تواند یک سری از سه عدد باشد.‏

خوب است بدانید که هر کدام از این مواد برای یک قسمت از رشد و پرورش گیاه مفید هستند. برای مثال پتاسیم در تقویت ریشه نقش زیادی دارد و وجود نیتروژن باعث گلدهی هرچه بیشتر گیاهان می شود. در نهایت ترکیب درست و رعایت کردن میزان هر کدام از این مواد موجب می شود که کود هایی تحت عنوان کود گلدهی ، کود ریشه زایی و … به وجود آمده و مورد استفاده قرار بگیرند. 

شما نیز باید با علم به نیاز گیاهان خود میزان مناسبی از این کود ها را تهیه کرده و استفاده نمایید. توجه داشته باشید که امکان خرید بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی از طریق سایت ایران سانلایت امکان پذیر شده است. کافیست از طریق این سایت اقدام به ثبت سفارش نمایید برای انجام مشاوره رایگان با ما تماس حاصل نمایید.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟ (معرفی انواع آن)

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی نیز کودی است که به خوبی به نیازهای گیاه توجه می کند و عناصر درشت مغذی مورد نیاز گیاه نیز در آن وجود دارند مثل کلسیم، آهن، نیتروژن، پتاسیم، فسفر و..
به طور کلی سه نوع کود برای گیاهان ساختمانی وجود دارد:‏

‏1. کودهای مایع گیاهان آپارتمانی:

‏ این کودها به آب اضافه می شوند که در صورت نیاز هنگام آبیاری گیاهان از آن استفاده می کنند. برای گیاهانی که به آب علاقه زیادی دارند استفاده از این کود پیشنهاد می شود هر چند که باید نحوه استفاده و میزان آن به طور دقیق مشخص شود. همچنین برای کشت هیدروپونیک در خانه نیز می توانید از کود ها استفاده نمایید چرا که بهترین انتخاب و البته بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی شما خواهد بود.

‏2. کودهای گرانول گیاهی:

این کودها در خاک مخلوط می شوند و زمانی که گیاهان آب دریافت می کنند، مواد مغذی را آزاد می کنند. ‏این نوع از کود های آپارتمانی مزایا ی زیادی دارند که یکی از آن ها امکان زمان بندی دریافت مواد مغذی توسط ریشه است. در حقیقت شما می توانید زمان تزریق کود به خاک را با زمان آبیاری گیاهان تطبیق دهید.

یکی از علت هایی که می توان این کود از بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی معرفی کرد ، نحوه دریافت مواد توسط ریشه است. زمانی که گیاهان آبیاری میشوند ریشه از آب تغذیه کرده و خود را تقویت می کند و در این زمان است که با استفاده از این کود تمامی مواد مغذی گیاه نیز جذب ریشه می شود.

‏3. کودهای آهسته رهش یا انتشار آهسته:

این کودها به تدریج مواد مغذی را در خاک آزاد می کنند.‏ بسیاری از صاحبان گیاهان آپارتمانی، انواع کودهای آلی گیاهان آپارتمانی را به جای کودهای مصنوعی انتخاب ‏می کنند. کودهای آلی گیاهان به بهبود کیفیت خاک کمک می کند و گیاهان را با مواد مغذی ضروری تغذیه ‏می کند.

معمولاً امولسیون ماهی، چای کرم، چای کمپوست یا عصاره های گیاهی از مواد تشکیل دهنده محبوب ‏ترین کودهای آلی هستند و جزئی از بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی محسوب می شوند.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

کدام کود برای گیاهان آپارتمانی مناسبتر است؟

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که از بین کود های بالا بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی کدام است ؟باید بگوییم که انتخاب ‏بهترین کود گل و گیاه ساختمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. جدا از ایجاد تعادل مواد معدنی مناسب برای ‏گیاهان و نوع خاک، باید در مورد نوع روش کوددهی نیز دقت کنید. هر روش کوددهی گیاهان دارای مزایا و ‏معایب خود می باشد.‏

بهترین کود گیاه آپارتمانی برای گیاه شما چیست؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که هنگام انتخاب بین انواع ‏مختلف کودهای گیاهی داخلی باید در نظر بگیرید:‏

  • 1-کودهای مایع :‏

‏ استفاده و کنترل کودهای مایع گیاهی آسان است. شما فقط باید مواد را رقیق کنید و گیاهان خود را در صورت ‏نیاز آغشته کنید. انتخاب کودهای مایع به این معنی است که می توانید کوددهی را در ماه های خواب زمستانی ‏متوقف کنید.‏
یکی از معایب کودهای مایع این است که باید کوددهی را به خاطر بسپارید. همچنین، بدست آوردن مقادیر ‏درست ممکن است مشکل باشد. یک قاشق چای خوری می تواند اندازه یک گالن کود گیاهی مایع درست کند.‏ به همین علت شاید گفت برای اینکه این کود برای گیاهان شما بهترین باشد نیاز به علم و تخصص دارد.

  • 2-کودهای آهسته رهش یا انتشار آهسته: ‏

در این کود غلاف ها و کپسول ها به آرامی مواد مغذی را در خاک گلدان آزاد می کنند. کودهای گیاهی آهسته ‏رهش بیشتر برای گلدان های کوچک مناسب هستند. از آنجا که به طور معمول گیاهان آپارتمانی نیز در گلدان های کوچک نگهداری می شوند می توان گفت که به این دست از کود های می توانند بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی باشند.

  • 3-کودهای گرانولی:‏

این نوع کود برای گیاهانی که در خاک تازه کاشته شده اند بهتر است. دانه ها در خاک کاشته می شوند و وقتی ‏گیاه را آبیاری می کنید این کودها مواد مغذی آزاد می کنند. اگر در خانه از گیاهان جدید یا گیاهانی که از ریشه ها کم و ضعیفی برخوردارند نگهداری می کنید می توانید این کود را به عنوان بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی خود تهیه کنید.

  • 4-کودهای آلی گیاهان آپارتمانی:‏‏

کودهای آلی می توانند کودهای مایع، گرانول یا آهسته رهش باشند. مزیت کود گیاهی مایع آلی این است که ‏دوستدار محیط زیست است و ساختار خاک را بهبود می بخشد. همچنین در هنگام استفاده از کودهای آلی ‏برای گیاهان آپارتمانی خطر سوختگی ریشه و مواد معدنی اضافی در خاک کمتر است. و در نهایت این محصول بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی از هر نظر محسوب می شود.

در آخر آن قسمت شایان ذکر است که بهترین کود گل و گیاه ساختمانی به نوع گیاهانی که می روید بستگی دارد. به طور کلی، گیاهان گلدار به ‏نسبت فسفر بیشتری نیاز دارند. در مقابل، گیاهان آپارتمانی بدون گل، نیاز به نیتروژن بیشتری برای رشد سالم ‏دارند. برای اکثر گیاهان داخلی، یک کود گیاهی متعادل ایده آل است.‏

یک محیط خاک برای کاکتوس ها و ساکولنت ها نسبت نیتروژن، فسفر و پتاسیم متفاوتی نسبت به محیط ‏گلدانی برای کالاتیا، هویا یا پپرومیا دارد. همچنین، گیاهان گلدار نسبت به گیاهانی که هرگز در داخل خانه گل ‏نمی دهند، به نوع متفاوتی از کود نیاز دارند.

به همین علت اهمیت دارد که با علم و آگاهی اقدام به خریداری بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی نمایید. فراموش نکنید که امکان مشاوره رایگان از طریق گروه ایران سان لایت امکان پذیر شده است و کافیست با ما تماس بگیرید.

بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی

چه زمانی گیاهان آپارتمانی خود را کوددهی کنیم؟

بعد از اینکه متوجه شدید بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست نوبت به تعیین زمان مناسب برای کوددهی می رسد. گیاهان داخل خانه را در آغاز بهار کود دهید، و تا اواخر تابستان ادامه دهید، هر دفعه که لازم است به گیاهان ‏کوددهی کنید. از کوددهی به گیاهانی که در ماه های پاییز و زمستان در داخل خانه رشد می کنند خودداری ‏کنید.

گیاهان در این ماه ها خواب هستند و باید در این مدت از تغذیه آنها خودداری کنید. اگر گیاهان خود را ‏در بهار با خاک گلدان تازه گلکاری کنید، تا دو ماه آینده نیازی به تغذیه گیاهان نخواهید داشت.‏

مهم ترین عناصر مورد نیاز گیاهان آپارتمانی

کود گلهای آپارتمانی نیز باید عناصر ذیل را برای گیاهان فراهم کند تا بتوانیم به آن بگوییم ” کود مناسب گیاهان آپارتمانی “
چرا که این عناصر بر رشد بهتر و سریع تر گیاهان تاثیر بسیاری دارند.از جمله این عناصر عبارتند از:
  • فسفر
  • پتاسیم
  • نیتروژن
  • کلسیم
  • منیزیم
  • گوگرد

و..
فسفر

این عنصر تاثیر بسیاری بر ریشه زایی، گل و میوه دهی گیاهان آپارتمانی دارد.
پتاسیم
عنصر پتاسیم به متابولیسم گیاه و منتقل شدن ذخایر کمک می کند. در نتیجه میزان مقاومت گیاهان در برابر آفات افزایش می یابد. جالب توجه است که اگر گیاهان آپارتمانی گل دار باشند پتاسیم تاثیر مستقیمی بر گلدهی آن ها می گذارد.
نیتروژن
نیتروژن عنصر اصلی برای رشد گیاهان آپارتمانی می باشد. چه بسا نیتروژن در متابولیسم گیاهان آپارتمانی و سنتز پروتئین نیز نقش بسیار مهمی دارد.
کلسیم
این عنصر در ساختن دیواره سلولی و همچنین حمل و نقل مواد معدنی مورد نیاز گیاهان و نگهداری و ذخیره این مواد معدنی در گیاهان آپارتمانی نیز نقش مهمی ایفا می کند.
 منیزیم
مهم است که فرایند فتوسنتز به خوبی انجام بگیرد به همین سبب نقش اصلی عمل فتوسنتز که به شکل درستی انجام بگیرد عنصر منیزیم می باشد.
منیزیم سبب می گردد سایر آنزیم های مورد نیاز گیاهان به خوبی فعال شوند.
گوگرد
این عنصر گیاه را تشویق می کند تا به درستی از نیتروژن بهره مند گردد.
و..
چه بسا کود تقویتی گلهای آپارتمانی عناصر دیگری را هم شامل می شود که عبارتند از:
  • مس
  • روی
  • مولیبدن
  • بور
  • و..
بهترین زمان برای کود دهی به گیاهان آپارتمانی چیست ؟

حتی اگر بهترین کود را برای رشد گیاهان آپارتمانی خریداری کنید اما نسبت به زمان درست کوددهی اطلاعات کافی نداشته باشید گیاه شما آسیب جدی خواهد دید. در طول فصل رشد، بهار و تابستان، به طور منظم به گیاهان آپارتمانی کود دهید. هر چند وقت یکبار کود دادن ‏به گیاه باعث افزایش سرعت رشد در گیاه می شود. برخی از گیاهان آپارتمانی به شدت رشد می کنند و هر دو ‏هفته یکبار نیاز به کوددهی دارند. گیاهان ساختمانی با سرعت رشد آهسته هر سه یا چهار ماه یکبار نیاز به ‏تغذیه دارند.‏

از کود دهی زیاد گیاهان آپارتمانی خودداری کنید. استفاده از کود با غلظت زیاد یا تغذیه مکرر می تواند باعث ‏تجمع نمک های معدنی شود. با گذشت زمان، گیاهان ممکن است دچار سوختگی ریشه و رشد پژمرده شوند.

‏شستشوی خاک راهی برای پاکسازی محیط گلدان پارچه ای از باقیمانده کود اضافی است.‏ بنابراین علاوه بر دانستن اینکه بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی چیست باید نسبت به زمان و تعداد دفعات کوددهی هم اطلاعات کامل داشته باشید.

به طور کل کود رشد سریع گیاهان آپارتمانی را می توان در فصول بهار و تابستان که گیاهان در حال رشد هستند، برای گیاهان فراهم نمود البته این نیز وابسته به تایید کارشناسان می باشد که بدین جهت می توانید با توجه به نوع گیاه خود با کارشناسان ایران سان لایت تماس حاصل نمایید.

چنانچه باید بیان داریم تعداد دفعات بهره گیری از کود نیز با توجه به نوع گیاه آپارتمانی متفاوت می باشد. فرضا برخی گیاهان آپارتمانی به سبب نیاز زیاد به تغذیه باید هر هفته کوددهی شوند و گیاهانی که رشد آهسته ای دارند نیاز به صورت ماهانه از کوددهی بهره مند می شوند.

بسیاری از افراد متخصص در این زمینه، روش های گوناگونی را برای تغذیه و کوددهی گیاهان آپارتمانی ‏استفاده می کنند با این حال پیشنهاد ما برای بهترین کود گل و گیاه ساختمانی استفاده از کود های مایع می ‏باشد به طوری که نحوه ی مصرف آنها با نیمی از پیشنهاد خود تولید کننده (به طور مثال پیشنهاد تولید کننده ‏‏2 گرم در 10 لیتر آب است، 1 گرم در 10 لیتر آب استفاده شود)، باشد تا میزان مصرف به شکل مناسبی ‏پاسخگوی نیاز گیاه آپارتمانی شما باشد.‏

زیرا استفاده از کودهای مایع به شما این امکان را خواهد داد تا دوز مصرف را کنترل کرده و به طور مساوی ‏خاک را از مواد غذایی برای ریشه ی گیاه آپارتمانی اشباع نمایید.‏

ما در این مطلب سعی کردیم تا بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی را به شما معرفی کنیم. امیدواریم این مطلب مفید واقع شده باشد

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی کدام است؟

هرچند که کود مایع پیشنهاد خوب است اما انواع دیگری نیز از این کود ها وجود دارد که در این مطلب به آن پرداختیم.

هزینه خرید بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چقدر است ؟

هزینه خرید خود بر اساس نوع و البته برند آن متفاوت می باشد.

بهترین کود برای رشد گیاهان آپارتمانی از چه موادی تشکیل شده اند ؟

نیتروژن - فسفر - منیزیم - پتاسیم و ... برخی از مواد تشکیل دهنده ی این کود ها می باشند.

4.5/5 - (43 امتیاز)

8 دیدگاه در “بهترین کود برای گیاهان آپارتمانی چیست؟ آشنایی با انواع کود

  1. پارسا از بروجن چهارمحال گفت:

    توصیه من به دوستداران گل و گیاه
    ان پی کا + هیومیک اسید + اهن
    ماهی یکبار
    یک قاشق چای خوری در یک لیتر اب
    من نتیجه فوق العاده ای دیدم
    شما هم امتحان کنید
    حتما نتیجه خوبی خواهید گرفت

    1. مهدی مغاری گفت:

      بسیار عالی
      پارسا جان ممنون از نظرتون

    2. رضایی گفت:

      یعنی همه رو مخلوط کردین وماهی یکبار دادین؟؟

  2. علیرضا گفت:

    چرا الکی نوشتین ادم میاد دوتا مطلب علمی بخونه نا امید میشه واقعا
    یعنی چی کود مایع بدین بهترین کوده
    مهم ترکیبات کود هست نه مایع یا حامد بودنش پودر رو هم میریزی تو اب حل میکنی میدی به گیاه فرقی نداره که
    بعدم کی گفته پتاس برای رشد ریشه خوبه و نیتروژن یا همون ازت برای گل دهی؟؟؟؟؟ دنیا برعکس شده مگه
    لطفا قبل از نوشتن مطلب یکم مطالعه کنید هر چند که اینارو از یه جای دیگه کپی کردین خودتونم
    جهت اطلاع فسفر برای رشد ریشه
    پتاس برای گل دهی و رنگ دوم گیاهان ابلق و همچنین ضخیم شدن تنه گیاه
    و ازت برای رشد طولی و پهن شدن برگها و سبزینه گیاه هست که به هیچ عنوان برای گیاه های ابلق مقدار متوسط به بالای ازت پیشنهاد نمیشه چون باعث از بین رفتن ابلقی میشه و گیاه رو سبز میکنه
    جهت رشد رویشی گیاهان ابلق که حایگزین ازتی که به گیاه سبز میدیم بشه میتونین از هورمون های تخصصی استفاده کنین مثل اکسین و جیبرلیک و غیره که کود pgr بهترین کود موجود در بازار هست در این زمینه
    موفق باشید

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام علیرضا عزیز خیلی ممنون از توجه و نظرتون
      حتما نظراتتون به کارشناسان مربوطه ارجاع میشه .

    2. کیا گفت:

      واوالا منم هنگ کردم مطالب سایت همه الکیه مزخرفه

      1. امیر رضا 47 گفت:

        با تشکر از سایت خوبتون
        یک تجربه خودم رو گفتم بزارم سایرین هم استفاده کنند

        یک قاشق چای خوری بگیرید

        2 قاشق 3بیست
        1 قاشق 10.52.10
        1 قاشق هیومیک اسید
        1 قاشق کود آهن

        رو در یک بطری نوشابه بریزین
        و تا 10 دقیقه صبر کنید تا کاملا حل بشن در آب موارد بالا
        بعد گلها رو آبیاریی کنید.

        بمب رشد گل هستش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *