کشت هیدروپونیک در منزل

کشت هیدروپونیک در منزل یکی از بهترین روش های کاشت گیاهان و سبزیجات مختلف است که نیازی به خاک ندارید و با ترکیبی از آب و مواد مغذی می توانید گیاه مدنظر خود را کشت دهید. حدود 25 نوع گیاه را می توان از این طریق در منزل کشت داد که رشد آنها سریعتر از رشد آنها در خاک و محیط بیرون می باشد، ضمن اینکه به شما کمک می کند تا در تمام طول سال از این گیاهان در منزل داشته باشید که حتی برخی از آنها خوراکی هم هستند.

کشت هیدروپونیک در خانه برای کسانی که در آپارتمان ها زندگی می کنند و فضای کافی برای درست کردن باغچه یا حتی گلخانه ندارند، بسیار مناسب می باشد ضمن اینکه مزایای بسیار زیاد دیگری نیز دارد که در مطلبی جداگانه به آن پرداخته ایم.

شما می توانید برای کسب اطلاعات لازم در مورد فواید کشت هیدروپونیک این مطلب را مشاهده کنید.

انواع تجهیزات کشت هیدروپونیک خانگی و صنعتی همراه با {مشاوره رایگان} در ایران سان لایت 

کشت هیدروپونیک در منزل برای چه گیاهانی مناسب می باشد ؟

باید بدانید که کشت هیدروپونیک خانگی می تواند برای گیاهان زیادی مورد استفاده قرار بگیرد و پرورش گیاهان به این روش تنها محدود به یک یا چند گیاه نمی باشد. انواع گیاهو سبزیجات و … را می توان از طریق کشت هیدروپونیک پرورش داد. از مزایا این روش این است که پرورش این گیاهان مخصوص به محیط گلخانه نیست و به راحتی می توانید به کشت هیدروپونیک در منزل پرداخت. انواع گیاهانی که می توانید با این روش در منزل بکارید به این شرح می باشد :

  • کاهو
  • کلم پیچ
  •  گوجه
  • خیار
  • زعفران
  • اسفناج
  • تربچه
  • لوبیا
  • فلفل
  • کرفس
  • و…

در حقیقت شما می توانید از طریق کشت هیدروپونیک در منزل انواع گیاهان پر مصرف و مورد نیاز تولید کنید و حتی در صورت امکان به پرورش حرفه ای آن و ورود به بازار کار بپردازید. از آنجا که کشت هیدروپونیک خانگی به صورت چند برابری محصول می دهد شما می توانید حتی در محیط خانه نیز به کسب درآمد خوبی برسید.

بهتر است برای کشت هیدروپونیک در خانه از چه گیاهانی استفاده کنیم ؟

از بین انواع کشت هیدروپونیک که در مقاله ای جداگانه به توضیح آنها پرداختیم برخی از آنها را می توانید در منزل هم پیاده سازی کنید چون هزینه بالا و فضای زیادی نیاز ندارند و تولید محصول خوبی هم خواهید داشت. اگر در زمینه انجام روش کشت هیدروپونیک در منزل فردی مبتدی و تازه کار هستید، توصیه می کنیم با گیاهانی مثل کاهو، اسفناج، چغندر، ریحان، کلم پیچ، جعفری، پونه کوهی، گشنیز و نعناع شروع کنید.

باید بدانید که استفاده و ترکیب مناسب از نور های رشد گیاه می تواند کشت هیدروپونیک خانگی شما را با بهره وری بالاتر همراه کند.

بهترین روش های کشت هیدروپونیک در منزل +آموزش کامل

هرچند که کشت هیدروپونیک را یک کشت خانگی معرفی کرده ایم اما در هر صورت به تجهیزات لازم در این زمینه نیاز می باشد. سیستم ها زیادی برای کشت هیدروپونیک می تواند مورد استفاده بگیرد که برخی از آن ها به سیستم های کشت هیدروپونیک در خانه مشهور هستند. از بین سیستم های مختلف هیدروپونیک موارد زیر برای ساخت گلخانه هیدروپونیک در منزل گزینه بسیار مناسبتری هستند:

1-سیستم ویک (The Wick System):

ساده ترین نوع سیستم هیدروپونیک است چون هیچ قطعه خاص یا بخش الکتریکی ندارد. این روش برای کاشت گیاهانی که نیاز به آب زیاد دارند مثل کاهو و گوجه فرنگی مناسب نیست چون در این سیستم کشت هیدروپونیک در منزل سرعت در اختیار گذاشتن مواد غذایی کمتر از میزانی است که این گیاهان نیاز دارند. از این سیستم برای کاشت میکروگرین ها، گیاهان دارویی و فلفل استفاده کنید.

مواد و تجهیزات لازم: برای این کار به تجهیزاتی مثل پیچ گوشتی یا دریل و لامپ رشد گیاه نیاز دارید. سطل هیدروپونیک، آب، کود هیدروپونیک به شکل مایع یا جامد، طناب نخی یا نایلونی، محیط کشت، نهال گیاه و سینی مخصوص رشد از مواد لازم برای ساخت. زمان مورد نیاز 30 دقیقه است.

نحوه ساخت گلخانه هیدروپونیک ویک در خانه

سطل هیدروپونیک را پر از آب و مواد مغذی کنید و زیر سینی کشت بگذارید که گیاه و محیط کشت رشد را نگه می دارد. طناب ها زیر سینی و داخل سطل را به زیر سینی وصل کنید و برای سوراخ کردن سینی هم می توانید از دریل کمک بگیرید. این طناب ها آب و مواد مغذی را به محیط کشت داخل سینی می رسانند و ریشه های گیاه تغذیه می کنند.در این روش محیط کشت هیدروپونیک در منزل نباید خیلی زود خشک شود به همین دلیل محیط های ورمیکولیت و پرلیت بسیار مناسب هستند.

اگر نور طبیعی کافی دریافت می کنید نیاز به لامپ رشد گیاه نیست در غیر این صور باید بخرید. اگر لامپ رشته ای استفاده می کنید باید 50 سانتیمتر از گیاه فاصله داشته باشد و اگر از لامپ های LED و فلورسنت استفاده می کنید باید به ترتیب 15 و 30 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد.

wick system hydroponics

wick system hydroponics

خرید انواع تجهیزات و سیستم های هیدروپونیک 

2-سیستم کشت آب عمیق یا کشت شناور معروف به DWC:

یکی دیگر از روش های بسیار ساده و معروف کشت هیدروپونیک در منزل، سیستم DWC یا کشت شناور است. گیاهان داخل تخته های فومی یا یونولیتی قرار می گیرند که روی مخزن حاوی آب و مواد مغذی شناور هستند. برخلاف سیستم ویک به سیستم پمپ هوا و سنگ هوا نیاز دارید تا هوادهی داخل آب انجام شود و جریان داشتن آب از رشد جلبک جلوگیری کند. این سیستم برای بسیاری از گیاهان به جز گیاهانی مثل گوجه فرنگی که چندین سال عمر می کنند مناسب است.

مواد و تجهیزات لازم: دریل، لامپ رشد گیاه، سنگ هوا و پمپ، سطل هیدروپونیک، آب، کود هیدروپونیک جامد یا مایع، صفحه یونولیت، نهال گیاه در گلدان هیدروپونیک..

نحوه ساخت کشت هیدروپونیک خانگی به روش DWC :

ساخت محلول هیدروپونیک در منزل برای این روش هم بسیار ساده است. سطل هیدروپونیک را پر از آب کنید بوسیله کود مخصوص مواد مغذی را تأمین نمایید. سطل باید تیره و مات باشد و حداقل عمق آن 30 سانتیمتر باشد. از پمپ و سنگ هوا استفاده کنید که سنگ هوا به پمپ خارجی وصل می شود و هوایی که از طریق لوله وارد سنگ می گردد، حباب های ریز و درشتی از آن خارج می گردد که باعث ترکیب شدن اکسیژن با آب داخل سطل خواهد شد.

سپس یک تکه یونولیت به اندازه دهانه سطل برش بزنید و روی آن را سوراخ کنید تا گلدان هیدروپونیک درون قرار گیرد. گلدان ها باید پلاستیک با ته سوراخ دار باشند و حاوی محیط رشد مناسب (الیاف نارگیل، پرلیت، توپ رسی) و نهال باشند. ریشه های گیاه باید در تماس با آب داخل مخزن قرار گیرد. زمان مورد نیاز 45 دقیقه می باشد.

برای تأمین نور مورد نیاز هم دقیقا به همان روش سیستم ویک عمل کنید.

کشت هیدروپونیک در خانه به روش DWC

کشت هیدروپونیک در منزل به روش DWC

3-سیستم اِب و فلو (جریان و تخلیه، جزر و مد، سیل و تخلیه):

طراحی این سیستم کشت هیدروپونیک در منزل کمی پیچیده تر است ولی تنوع آن بسیار زیاد است. در این سیستم محیط کشت رشد با آب و مواد مغذی پر می شود و سپس دوباره به داخل مخزن بر می گردد.

مواد و تجهیزات لازم: لامپ رشد گیاه، پمپ داخلی برای قرارگیری درون مخزن، تایمر الکترونیکی، سطل هیدروپونیک، دو لوله (لوله پر و لوله تخلیه)، آب، کود هیدروپونیک به فرم جامد یا مایع، سینی رشد گیاه، نهال در داخل گلدان هیدروپونیک. زمان مورد نیاز 60 دقیقه است.

مخزن آب دقیقا زیر سینی کاشت گیاه قرار می گیرد که حاوی آب و مواد مغذی است و هر هفته یکبار باید تعویض کنید. لوله های تخلیه و پر را به مخزن و سینی وصل کنید. لوله پر به پمپ و تایمر وصل می شود که آب و مواد مغذی را به سینی می برد. لوله خالی با نیروی جاذبه آب را به داخل مخزن بر می گرداند تا دوباره استفاده شود. می توانید تعداد دفعات آبیاری و زمان هر دفعه را با تایمر و پمپ تنظیم کنید.

نحوه ساخت کشت هیدروپونیک در خانه به روش فلو

گیاه را با گلدان هیدروپونیک مناسب حاوی محیط کشت رشد مناسب مثل پرلیت داخل سینی رشد قرار دهید و عمق گلدان نیز دو برابر عمق سینی رشد باشد. برای تأمین نور در این روش کشت هیدروپونیک در منزل با موارد گفته شده در قبل عمل کنید و در زیر نور طبیعی آفتاب قرار داده یا اقدام به خریداری ال ای دی ها و نور رشد گیاه نمایید.

سیستم کشت هیدروپونیک خانگی با روش اِب و فلو

سیستم کشت هیدروپونیک در منزل با روش اِب و فلو

4-سیستم فیلم تغذیه ای یا NFT:

در سیستم NFT گیاه داخل کانال های مخصوصی قرار می گیرد و محلول حاوی مواد مغذی در آن جریان پیدا می کند و در اثر تماس با ریشه ها، جذب می شوند و دوباره به درون مخزن باز می گردند. این روش کشت هیدروپونیک در منزل برخلاف سیستم DWC ریشه های گیاه حالت غرقابی ندارند و اکثریت بخش آن خارج از محلول است و به طور نسبی با محلول در تماس است. فرم مداوم و پیوسته سیستم اِب و فلو محسوب شده که توقف ندارد. برای گیاهانی که رشد سریع و ریشه های باریکی دارند بهترین گزینه است مثل کاهو، اسفناج، تربچه و گیاهان دارویی.

مواد و تجهیزات لازم: دریل، چراغ رشد، سنگ هوا و پمپ، پمپ داخلی برای قرارگیری داخل مخزن، سطل هیدروپونیک، آب، دو لوله (پر و تخلیه)، کود هیدروپونیک (جامد یا مایع)، لوله PVC و نهال در گلدان هیدروپونیک. زمان مورد نیاز 60 دقیقه است.

نحوه ساخت کشت هیدروپونیک در منزل به روش NFT

مخزن یا سطل را با آب و مواد مغذی پر کنید و برای هوادهی هم از پمپ استفاده کنید تا اکسیژن رسانی انجام شود. مخزن را با لوله های پر و تخلیه به سینی کشت وصل کنید که لوله پر، آب و مواد مغذی به لوله کشت برده و لوله تخلیه، همان محلول را به مخزن بر می گرداند. نیاز به تایمر ندارید چون جریان پیوسته است. به جای سینی هم از لوله PVC یا هر لوله توخالی دیگری استفاده کنید که دقیقا قطر آن مناسب قرارگیری کامل گلدان حاوی محیط کشت و نهال گیاه باشد. مطمئن شوید که ریشه ها با جریان محلول در تماس هستند. تأمین نور هم به شیوه قبلی است.

سیستم کشت هیدروپونیک در منزل به روش NFT

سیستم کشت هیدروپونیک در منزل به روش NFT

ما در این مطلب سعی کردیم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز شما را جهت کشت هیدروپونیک در منزل را اختیارتان قرار دهیم. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و خریداری انواع تجهیزات کشت هیدروپونیک و ایروپونیک با بهترین قیمت و کیفیت با ما تماس بگیرید و از خدمات مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید.

چگونه نور گیاهان هیدروپونیکی را تامین کنیم؟

زمانی که به کشت هیدروپونیک گیاهان در خانه می پردازیم نیاز است که گیاهان از میزان نور خوبی هم برای رشد بهره مند گردند..

برخی گیاهان نیز ممکن است تنها با نور غیر مستقیم خورشید از کنار پنجره میزان نور خوبی را دریافت نمایند ولیکن برخی گیاهان علاوه بر نور غیر مستقیم خورشید نیز نیاز دارند فرضا در طول شب هم از منبعی مناسب، نور دریافت نمایند.

حال در این زمان بهترین کاری که می توان جهت تامین نور مورد نیاز گیاهان هیدروپونیکی در منزل انجام داد، بهره گیری از نور مصنوعی و لامپ رشد گیاه می باشد..

لامپ رشد گیاه چیست؟ این لامپ ها به نوعی وظیفه خورشید را تکمیل می نمایند و در مواقعی که گیاهان در منزل در طول شب نیازمند بهره مندی از نور باشند می توان از این لامپ ها استفاده نمود.

مزایای لامپ رشد گیاه چیست؟

رشد بهتر گیاهان در طول روز و شب

حفظ شادابی و طراوت گیاهان

چنانچه لامپ رشد گیاه می تواند به افراد کمک کند تا گیاهانی سالم و با نشاط داشته و دیگر نگرانی سرما یا گرمای بیرون از محیط و سوختن برگ ها و یا ریزش ان ها و..را نداشته باشند..

و..

چه بسا علاوه بر کشت هیدروپونیک در منزل، برخی افراد علاقمند به ساخت گلخانه ای کوچک در محیط خانه شان می باشند..

در این زمان می توان باکس رشد گیاه را هم تهیه نمود..

باکس رشد گیاه برای ساخت گلخانه خانگی چه مزایایی دارد؟

1.فضای امن جهت رشد گیاهان

2.عدم محدود بودن در نوع کشت گیاهان یا حتی روش پرورش و نگهداری از آن ها

3.قابل نصب به صورت ساده و راحت

4.گیاهان در باکس رشد گیاه سریع تر رشد می کنند

5.وجود سیستم تهویه مناسب در باکس رشد گیاه

6.عدم سختی در مدیریت و کنترل کردن رشد گیاهان در باکس

7.تجهیزات کامل

و..

بنابراین در صورتی که افراد علاوه بر کشت هیدروپونیک در منزل قصد داشتند گلخانه ای کوچک را در منزل خود فراهم سازند می توانند از باکس رشد گیاه بهره گیرند و حتی با مشورت از متخصصین در صورت تایید نیز با استفاده از باکس به کشت هیدروپونیکی گیاهان بپردازند.

تهیه تجهیزات گلخانه ای و کشت هیدروپونیک گیاهان

بسیار مهم است که تجهیزات مورد نیاز برای پرورش گیاهان نیز از سلامت ایمنی، کارکرد مطلوب و..برخوردار باشند تا بتوان با اطمینان بیشتری به نگهداری از گیاهان پرداخت..

چه بسا زمانی که این تجهیزات را از مرکز فروشی معتبر تهیه نکرد ممکن است گیاهان که با کشت هیدروپونیک در منزل کاشته شده اند نیز در سریع ترین زمان ممکن دچار آسیب شوند..

بنابراین توصیه می کنیم افراد پیش از تهیه دستگاه ها و تجهیزات لازم جهت کشت و پرورش گیاهان خصوصا به صورت هیدروپونیکی از اعتبار مرکز فروش محصولات اطمینان حاصل نمایند..

بدین جهت تنها کافیست با متخصصین ایران سان لایت مشورت های لازم صورت گیرد..زیرا:

تمامی کارشناسان ایران سان لایت دارای تخصص بالایی بوده و بهترین تجهیزات کشت هیدروپونیک را برای ساخت گلخانه هیدروپونیک خانگی شما به عرضه می رسانند..

چرا که کیفیت و قیمت تمامی محصولات در ایران سان لایت اعم از باکس رشد گیاه، چادر رشد گیاه، لامپ رشد گیاه و..به طور کل تمام تجهیزات گلخانه ای و خانگی نیز با ارائه گارانتی یک ساله تضمین شده اند.

تنها کافیست با شماره درج شده تماس حاصل نمود.

4.4/5 - (111 امتیاز)

5 دیدگاه در “کشت هیدروپونیک در منزل از 0 تا 100

  1. آناهیتا گفت:

    سلام
    مصرف برق در این روش در منزل چطور هست..؟؟؟
    با تشکر

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام وقتتون بخیر مصرف برق زیادی ندارد در حد وسایل برقی منزل

      1. محمدرضا گفت:

        سلام با این روش میشه برای کشت بادام زمینی هم استفاده کرد، آگه امکانش هست لطف کنید مختصراً یه توضیح بفرمایید. ممنون

  2. امین گفت:

    سلام
    بهترین روش هیدروپونیک در منزل که بازدهی بیشتری داشته باشه، کدوم روش هست؟ برای گیاه توت فرنگی یا گوجه فرنگی

    1. علی گفت:

      با توجه به بازار مصرف ، گوجه بازدهی بیشتری دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *