گلدان پارچه ای چیست و چرا این همه محبوبیت دارد؟

گلدان پارچه ای یا Fabric Pot گلدان هایی که در فرایند ساخت های آنها معمولا از متریال پلی پروپیلن به شکل دو لایه استفاده شده است. در فرایند تولید گلدان های پارچه ای از هیچ گونه مواد شیمیایی مضر و یا رنگ هایی که در اثر خیس شدن آنها را به داخل خاک آزاد کنند و به گیاه صدمه بزنند استفاده نمی گردد و ضمن اینکه کاملا بدون BPA هستند و این یکی از ده ها دلیل محبوبیت گلدان های پارچه ای است که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد.

معمولا کسانی که مشغول پرورش گل و گیاهان به شکل مبتدی یا حرفه ای هستند اولین کاری که می کنند انتخاب گلدان پارچه ای مناسب است به نحوی که برای کاشت نهال، بن سای و یا کلیه گیاهانی که سایز کوچکی دارند و بالغ نیستند از سایز کوچک استفاده می کنند و برای کاشت درختان با سایز متوسط و گیاهان با پوشش برگی زیاد و یا گیاهان با قابلیت گلدهی از سایز بزرگ (گلدان پارچه ای بزرگ) استفاده می کنند. با این حال این گلدان ها قابلیت تغییر حجم هم دارند و جای نگرانی نیست و در طیف مختلفی از سایزها به فروش می رسند.

در مقالات قبلی در مورد خرید گلدان پارچه ای و نکات آن و همچنین نحوه استفاده و چک کردن فاکتورهایی مثل نوع خاک، میزان آبدهی، کوددهی و غیره صحبت کردیم چرا که تنها خرید گلدان های پارچه ای مهم نیست و برای اینکه بتوانید از کلیه مزایای آن استفاده کنید ابتدا لازم است که گلدان درستی را انتخاب کرده باشید. 

قیمت و به صرفه بودن گلدان پارچه ای :

گلدان پارچه ای قیمت بسیار مناسب و ارزانی دارد اما شاید این مورد معیار چندان مناسبی برای دلیل انتخاب و خرید شما نباشد چرا که گلدان های پلاستیکی هم قیمت بسیار پایینی دارند و فعلا در بازار بسیار بیشتر هستند لذا دلیل اینکه توصیه می کنیم به جای خرید گلدان های پلاستیکی از نوع پارچه ای استفاده کنید این است که:

  • در گلدان های پلاستیکی به دلیل اینکه در ته آنها سوراخی جهت زهکشی آب وجود دارد تا ریشه ها دچار پوسیدگی نشوند و بیماری های قارچی ایجاد نگردند، خاک نیز همراه با خروج آب شسته شده و فرسایش رخ می دهد ضمن اینکه مواد مغذی آن را هم خارج می کند و این برای گیاهانی که دائما باید خاک آنها آب داده شود تا مرطوب نگه دارند بیشتر خواهد بود.
  • اگر هم گلدان پلاستیکی خریداری کنید که در ته آن سوراخی برای زهکشی نباشد، آب راکد داخل گلدان سبب پوسیدگی ریشه و ایجاد و گسترش بیماری های قارچی خواهد شد. از طرفی هم باقی ماندن آب داخل گلدان در فصل گرما باعث داغ شدن زیاد خاک و سوختن ریشه می گردد.
  • برخلاف گلدان های پلاستیکی، نوع پارچه ای اصلا دچار شکستگی و ترک خوردن نمی شود و لذا نگران افتادن آن روی زمین و یا ضربه خوردن نباشید مخصوصا که با جنس بسیار مقاوم خود در برابر پاره شدن نیز جای نگرانی نیست.

اما وقتی برای خرید گلدان پارچه ای اقدام  می کنید، چنین مشکلاتی نخواهید داشت لذا قیمت پایین از نظر درجه اهمیت، در مراتب بعدی قرار دارد و این سه ویژگی مهم باعث شده که تمایل بازار و خریداران که اکثر پرورش دهندگان گل و گیاه (مبتدی و حرفه ای) هستند به سمت خرید این نوع گلدان ها باشد و گلدان های پلاستیکی محبوبیت اولیه خود را ندارند.

در ادامه به مهمترین دلایلی که شما را مجاب به تهیه گلدان  خواهد کرد اشاره خواهیم داشت چرا که بسیاری از افراد از ما زیاد سؤال می پرسند که چرا باید گلدان پلیمری  بخریم و سایر گلدان ها چندان مناسب نیستند؟

 

گلدان پارچه ای با مزایای رقابتی زیاد نسبت به سایر گلدان های پلاستیکی، سفالی، سرامیکی و غیره

گلدان پارچه ای با مزایای رقابتی زیاد نسبت به سایر گلدان های پلاستیکی، سفالی، سرامیکی و غیره

 

مزایای گلدان پارچه ای

همانطور که گفته بودیم در این بخش به بررسی مزایا و دلایل استفاده از گلدان پلیمری  می پردازیم که یقینا در آینده کنترل بازار را در دست خواهند گرفت:

  1. خشک شدن با هوا: گلدان  ساخته شده  با پارچه  به شکل طبیعی ریشه ها را خشک می کند چون وقتی ریشه ها به سمت کناره های گلدان می روند، هوا از طریق منافذ ساختاری وارد فضای داخلی گلدان شده و رطوبت ریشه ها را خشک می کند و به آنها این سیگنال را می دهد که روی سیستم توسعه ریشه زایی تمرکز کنند و به دور خود نپیچند که در دراز مدت باعث مرگ گیاه می شود.
  2. هوادهی به خاک: از دیگر مزایای خرید گلدان پارچه ای این است که بخاطر ساختار منفذدار خود ورود هوا به داخل خاک به خوبی انجام می گیرد و این برای رشد ریشه ها به شکل سالم و سلامت ریشه های قبلی و جدید بسیار ضروری است ضمن اینکه میکروارگانیسم های هوازی مفید نیز زنده می مانند.
  3. زهکشی فوق العاده عالی: همانطور که می دانید در پرورش گل و گیاه زهکشی مناسب خاک بسیار مناسب است اما به شرطی که همراه با فرسایش خاک و خارج شدن مواد مغذی ضروری نباشد که گلدان  های پارچه ای به خوبی این نیاز را رفع کرده است. به کمک این نوع گلدان ها همیشه می توان میزان رطوبت و آب خاک را کنترل کرد و نگران خشک شدن زود هنگام و یا غرق شدن ریشه ها در آب و رطوبت زیاد آنها نباشیم چرا که غرق بودن ریشه در آب به مدت طولانی باعث خفگی گیاه و رشد بیماری های قارچی می گردد.
  4. خنک بودن خاک: حتما می دانید که گلدان های سفالی آب داخل خود را خنک نگه می دارند که این ماهیت سفال است و در قدیم هم از این جنس ظروف برای حفظ خنکی آب استفاده می کردند. اما گلدان پارچه ای حتی از این لحاظ هم برتر از سایر گلدان ها مخصوصا نوع سفالی است و بخاطر جریان داشتن هوا و عدم احتباس آب، حتی در فصول گرم سال هم شاهد افزایش دمای بیش از حد خاک نخواهیم بود.
  5. حفاظت از ریشه: همانطور که می دانید حیواناتی مثل موش هر چیزی را می خورند مخصوصا جنس پلاستیک که آن را فورا می جوند و یا برخی از گلدان ها مثل نوع پلاستیکی، سرامیکی و غیره محل مناسبی را برای رشد آفات فراهم می کنند. اما گلدان های پارچه ای به نوعی هستند که هم اجازه بیمار شدن ریشه ها را بخاطر رشد قارچ ها نمی دهند (چون به لطف زهکشی مناسب آب، رطوبت برای رشد قارچ ها مساعد نیست) و هم مواد تشکیل دهنده آن به نحوی نیست که جوندگان را به سمت خود بکشد.
  6. انعطاف پذیری: شرایط رشد که قبلا ذکر کرده ایم از قبیل نوع خاک، نوع شیوه کاشت گیاه مثل هیدروپونیک، ایروپونیک و غیره، کوددهی و آبدهی و غیره بسیار ساده است و هر نوع محیط کشتی  قابل اجراست.
  7. وزن کم: به جای خرید گلدان های سفالی، سیمانی و حتی سرامیکی که وزن بسیار زیادی دارند، گلدان  پلیمری  بخرید که وزن بسیار مناسبی دارد.
  8. تحمل نسبت به شرایط محیطی: برخلاف گلدان های سفالی و سرامیکی و غیره که در برابر نوسانات شدید دمایی در معرض ترک خوردن و شکسته شدن قرار می گیرند، این اتفاق اصلا برای گلدان های پارچه ای رخ نمی دهد و در برابر نور شدید آفتاب در تابستان و سرمای زمستان مقاوم است. ضمنا در برابر شکستگی و ضربه خوردن هم مقاوم بوده و شکستگی و ترک خوردن و پاره شدن به هیچ وجه رخ نخواهد داد.
  9. ذخیره سازی راحت: هر زمان به هر دلیلی که مایل باشید گلدان خود را جمع کنید و دیگر گیاهی پرورش ندهید، نگران فضایی برای نگهداری گلدان نخواهید بود چون پارچه ای هستند و راحت جمع می شوند.
  10. قابلیت شستشو با ماشین لباسشویی: پس از اینکه تصمیم گرفتید گیاه خود را به گلدان پارچه ای بزرگ انتقال دهید و یا به هر دلیلی از آن استفاده نکنید می توان به آب شلنگ ابتدا کثیفی را شسته و در نهایت آن را داخل ماشین لباسشویی بیندازید و نگران هیچ چیزی نباشید.
  11. جابجایی راحت: برخی مدل ها دسته یا دستگیره دارند که جابجایی آنها را خیلی راحت کرده است. در حالی که باید سایر گلدان ها را به شکل دیگری دست بگیرید که احتمال لیز خوردن و افتادن از دست و در نتیجه شکستن آن افزایش پیدا می کند.

 

گلدان پارچه ای با قیمت ارزان ولی با کیفیت بسیار زیاد در فروشگاه ایران سان لایت

گلدان پارچه ای با قیمت ارزان ولی با کیفیت بسیار زیاد در فروشگاه ایران سان لایت

بهترین و معتبرترین مرکز فروش گلدان پارچه ای

گلدان  های پارچه ای با توجه به مزایای گفته شده بهترین گزینه برای خرید محسوب می شود اما همانطور که می دانید در بازار برندها و نمونه های زیادی از آن موجود است که بدون شناخت نسبت به مدل و فروشگاه، انتخاب سختی خواهید داشت.

فروشگاه ایران سان لایت با ارائه بهترین محصولات از برندهای معتبر، بهترین مرکز برای خرید گلدان  با قیمت مناسب می باشد. شما مشتریان عزیز می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در مورد انتخاب بهترین مدل و همچنین قیمت گلدان  از طریق شماره تلفن های مشخص شده با همکاران واحد فروش ما تماس حاصل فرمایید.

 

تجربه حرفه ای کاشت گل و گیاهان مختلف با گلدان پارچه ای فروشگاه ایران سان لایت

تجربه حرفه ای کاشت گل و گیاهان مختلف با گلدان پارچه ای فروشگاه ایران سان لایت

منابع:

4.6/5 - (105 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *