نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه چیست؟ اگر نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه را ندادیم ممکن است به درختان آسیب بزنیم؟ چرا دانستن روش استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه اهمیت دارد؟ برا دریافت پاسخ این سوالات و سایز سوالات مربوط به کود سه بیست برای درختان میوه مقاله زیر را مطالعه نمایید.

از محبوب‌ترین کودهای شیمیایی می‌توان کود سه بیست را نام برد کود سه بیست به خاطر ترکیبات غنی که دارد برای انواع مختلف گیاهان مناسب است. پس لازم اس نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه را برای نگهداری بهتر و حفظ سلات درختان میوه بدانید.

چرا کود سه بیست؟

چرا کود سه بیست؟

وقتی در مورد نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه یا میزان مصرف کود سه بیست صحبت می‌شود ممکن است نام سه بیست شما را کنجکاو کند تا بدانید دلیل انتخابش چیست.

دلیل نام گذاری کود سه بیست به خاطر ترکیبات آن است زیرا شامل 20 درصد نیتروژن، 20 درصد فسفر و 20 درصد پتاسیم است. این ترکیبات سبب تقویت رشد گیاهان و باعث افزایش عملکرد برداشت می‌شود.

کود سه بیست با ترکیب متعادل و جامعی که از نیتروژن و فسفر و پتاسیم دارد، گزینه‌ای مناسب برای تأمین نیازهای گیاهان و افزایش کیفیت و کمیت محصولات است. استفاده از این کود سبب افزایش رشد، تقویت سلامت گیاه و افزایش باردهی خواهد شد. در نتیجه، کود سه بیست یک انتخاب هوشمندانه برای کشاورزان، باغداران و علاقه‌مندان به گیاهان است. به همین خاطر افراد زیادی در پی یادگیری نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه هستند.

6 دلیل مناسب بودن کود سه بیست کدام است؟

6 دلیل مناسب بودن کود سه بیست کدام است؟

قبل از یادگیری نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه باید بدانید که چرا از این کود استفاده می‌کنید و چرا کود سه بیست، کود مرغوب و مناسبی است. در ادامه 6 دلیل مناسب بودن کود سه بیست عنوان خواهد شد:

  • کود با ترکیبی متعادل: کود سه بیست به خاطر داشتن نسبت مساوی از سه عنصر اصلی نیتروژن، فسفر و پتاسیم، ترکیبی متعادل و جامع برای تأمین نیازهای گیاهان را ارائه خواهد کرد.
  • برای انواع گیاهان مناسب است: به خاطر ترکیب متعادلی که این کود دارد، برای انواع گیاهان آپارتمانی، گلخانه‌ای، درختان میوه و مزارع مناسب است.
  • افزایش باردهی و رشد گیاه: تقویت قسمت ریشه‌ها و افزایش توانایی گیاه در جذب مواد مغذی از ویژگی‌های مهم  کود سه بیست است که در نهایت به افزایش رشد و باردهی گیاهان می‌رسد. سعنی شما با آگاهی از نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه میتوانید شاهد افزایش رشد و باردهی در درختانتان باشید.
  • تقویت سلامت گیاه: تقویت سلامت گیاه نیز از ویژگی‌های کود سه بیست است بدین صورت که کود سه بیست با افزایش مقاومت گیاه در برابر بیماری‌ها و تنظیم فعالیت‌های آب و مواد مغذی، به تقویت سلامت کلی گیاه کمک خواهد کرد.
  • کود سه بیست با کاربردی آسان: کود سه بیست را به صورت پودری و محلول می‌توانید در بازار پیدا کنید و به آسانی به کار ببرید.
  • افزایش کیفیت محصول با کود سه بیست: اگر به دنبال افزایش کیفیت محصولات کشاورزی و باغی خود هستید،استفاده از کود سه بیست به شما پیشنهاد می‌شود.

تمام مزایا بالا در مورد کود سه بیست وقتی تحقق پیدا می‌کند که شما نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه را بدانید و به درستی بکار بگیرید

7 نوع کود سه بیست

7 نوع کود سه بیست

کسانی که به دنبال نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه هستند ابتدا باید انواع کود سه بیست را شناخته تا مناسب با مورد مصرفشان کود مناسبشان را انتخاب کرده سپس نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه را یاد بگیرند. در ادامه به انواع کود سه بیست اشاره خواهد شد:

کود ارگانیک سه بیست

کود ارگانیک سه بیست از مواد غذایی طبیعی تشکیل شده‌ است و غنی از سه عنصر اصلی NPK می‌باشد

کود مصنوعی سه بیست

کود مصنوعی سه بیست از نمک‌های معدنی ساخته می‌شود و حاوی سطوح بالایی از سه ماده مغذی کلیدی هستند. این سه ماده مغذی در آب بسیار محلول هستند و مواد مغذی را با سرعت در اختیار گیاهان قرار خواهند داد.

کود محلول در مایع سه بیست یا پودری

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه از نوع کود محلول در مایع سه بیست یا پودری به این صورت است که  باید ابتدا با آب ترکیب شود که به فرم مایع تبدیل شود.  برای پاشیدن آنها می‌توان از طریق شلنگ یا سطل استفاده کرد.

کود آلی سه بیست

کود آلی سه بیست از مواد طبیعی مانند پودر استخوان، پودر ماهی یا کمپوست ساخته می‌شوند. آنها مواد مغذی را کندتر آزاد می‌کنند و می‌توانند سلامت خاک را در طول زمان تقویت کنند.

کود مایع سه بیست

کود مایع سه بیست در دو نوع آماده و آماده برای مخلوط کردن تولید می‌شود. آنها به سرعت برای گیاهان قابل دسترس هستند، اما نیاز به تعداد دفعات مصرف بیشتری دارد.

کود گرانولی سه بیست

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه از نوع کود گرانولی سه بیست نیز مانند کودهای پودری، قبل از استفاده باید با آب مخلوط شود. می‌توان از طریق شلنگ یا سطل برای پاشیدن آنها استفاده کرد.

کودهای آهسته رهش سه بیست

کودهای آهسته رهش سه بیست از گرانول‌هایی تشکیل شده‌ که با یک روکش خاص پوشیده شده‌ و مواد غذایی را به آرامی منتشر می‌کند.

نحوه-استفاده-از-کود-سه-بیست-برای-درختان-میوه چیست

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه

از جمله مسائلی که درباره‌ی  نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه باید بدانید، موارد استفاده از کود سه بیست است. با اینکه خاک گیاه دارای مواد مغذی و مورد نیاز برای گیاه است، اما  همچنان گلدان شما به مواد دیگری غیر از مواد داخل خاک برای رشد خود نیاز دارد که تامین آن‌ها تنها با دادن کود امکان پذیر است.

هنگام رشد و پرورش گل ها و گیاهان آپارتمانی اهمیت رساندن این مواد برای گیاه مشخص خواهد شد زیرا در صورت کوتاهی در فراهم کردن این مواد مغزی برای گیاه، گلدان به مرور ضعیف خواهد شد.

از بهترین انواع کودهای شیمیایی کود سه بیست ان پی کی (npk)  است که علاوه بر موادی مانند فسفات، پتاسیم و ازت، دارای مواد مفید دیگری مثل آهن، منیزیم و روی می‌باشد.

مزیت موادی که داخل این کودها است به اندازه ای می‌باشد که مصرف کود سه بیست برای مزرعه‌های کشاورزی و گل های کاشته شده در باغچه نیز مفید خواهد بود. اما اینکه نحوه مصرف کود سه بیست برای درختان میوه  چگونه باید باشد و علائم نیاز گیاهان به مواد تشکیل دهنده این کود چیست را در ادامه خواهید دید:

موارد استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه

زرد شدن برگ های قدیمی گیاهان

با این وجود که علت زرد شدن برگ های قدیمی دیفن باخیا می‌تواند طبیعی باشد، ولی در اکثر گیاهان مثل شفلرا و قاشقی دلیل آن را باید در کمبود نیتروژن گیاه یافت.

زیرا کمبود نیتروژن باعث ضعیف شدن گیاه و مرگ برگ های قدیمی و در نهایت رشد نکردن برگ جدید خواهد شد. راهکار درمان آن هم مصرف کود سه بیست است که کمبود ازت گیاه را بر طرف خواهد کرد. در نتیجه شما با آگاهی از نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه میتوانید نیتروژه مورد نیاز گیهانتان را فراهم کنید.

کوچک ماندن برگ های جوان و رشد نکردن آن ها

کسانی که گلخانه ای کوچک در خانه دارند در برخی از مواقع از عدم رشد گیاهشان شکایت می کنند. به طور مثال نمی دانند علت رشد نکردن سانسوریا یا توقف رشد شفلرای آن ها چیست. اما باید بدانید یکی از دلایل رشد نکردن دیفن باخیا یا عدم رشد پتوس و سایر گل های آپارتمانی کمبود پتاسیم موجود در کودهای سه بیست است. چرا که این ماده باعث رشد برگ ها و ریشه می شود. بنابراین در چنین مواقعی باید بدانید زمان مصرف کود سه بیست برای گلدانتان فرا رسیده است. اما باید طریقه استفاده از کود سه بیست را بدانید و سپس اقدام به انجام این کار بکنید.

جوانه نزدن و پاجوش ندادن گیاه

در برخی از موارد نیز با اینکه خاک مناسب گیاهتان را فراهم کرده اید باز شاهد این هستید که گیاه رشد مناسب را ندارد. به طور مثال ترکیب مناسبی برای خاک سانسوریا پیدا کرده اید یا خاک خوبی برای پتوس تدارک دیده اید، اما می بینید که گیاه جوانه جدیدی نمی زند یا پاجوش نمی دهد. در این شرایط باید بدانید که گلدان به فسفات احتیاج دارد. کبود فسفر باعث کوچک شدن برگ های جدید، ضعیف شدن گیاه و نزدن پاجوش و برگ ها و جوانه های جدید می شود. پس آگاهی از نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه در این موارد نیز الزامی به نظر می رسد.

بهترین زمان استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه

حال که با علائم نیاز گیاهان به این کود آشنا شدید بهتر است بدانید طریقه مصرف کود 3 بیست چگونه است و چه زمانی بهترین وقت برای استفاده از کود سه بیست است و کی نباید از این مواد برای تقویت گلدانتان استفاده کنید.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه در بهار و تابستان

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه در بهار و تابستان

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه شامل زمان مناسب استفاده از آن نیز می‌شود؛ فصل‌های بهار و تابستان بهترین زمان مصرف کود سه بیست می‌باشد. زیرا در این فصل‌ها وقت گلدهی گیاهان است و گیاهان شروع به زدن جوانه های جدید خواهند کرد. پس بر اساس وسعت گیاهان محلولی آماده کرده و هر دو هفته یکبار گیاهان را با آن تقویت کنید.

نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه در پاییز و زمستان

فصل پاییز و زمستان وقت خواب گل ها و گیاهان می‌باشد. در فصل سرد زمستان میزان رشد گیاه نیز بسیار پایین است از این جهت کود دادن به گیاهان مفید نخواهد بود.

در نتیجه فواصل استفاده از کود سه بیست را بیشتر کرده و برای مثال هر دو ماه یکبار  از آن استفاده کنید

میزان مصرف کود سه بیست

میزان مصرف کود سه بیست

در نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه، میزان مصرف نیز مطرح است و باید به مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد حتما توجه داشته باشید:

برای میزان و طرز مصرف کود سه بیست نمی توان قانون کلی در نظر گرفت. زیرا این بستگی به عوامل بسیار زیادی دارد. مانند؛

  • مساحت زمین، باغچه یا گلدان مد نظرتان
  • عمر گیاه یا میزان رشدش
  • فصل(بالاتر به آن اشاره شد) کود دهی به گیاه.
  • میزان وسعت و پراکندگی برگ ها و ساقه های گیاه.

می‌توان گفت بهترین میزان مصرف کود سه بیست برای مزارع و زمین های کشاورزی بزرگ این است که، سه کیلو و نیم کود در 1000 لیتر آب را حل کنید. برای گلدان های خانگی هم می‌توان یک قاشق چای خوری کود را در یک لیتر آب حل کرده و برای آبیاری گیاه از این محلول استفاده نمانید.

بهترین نحوه استفاده از کود سه بیست برای درختان میوه

همانطور که می دانید کودهای سه بیست در اشکال مختلف پودری، کریستالی و مایع در بازار وجود دارند. به همین دلیل گاهی هنگام مصرف کود سه بیست نمی دانیم کدام یک از آن ها را بخریم و چگونه از آن ها استفاده کنیم. بنابراین با ادامه مطالب با ما همراه باشید:

نحوه استفاده از کود سه بیست مایع

کودی که به صورت مایع در بازار موجود است محلول در آب می‌باشد. اما هرگز  آن ها را به تنهایی نباید مصرف کرد. چراکه غلظت بسیار بالایی دارند. پس لازم است هر بار بر اساس گیاه و مقدار مورد نیازتان، مقداری از آن را با آب حل کرده و به برگ و ریشه گیاه آب پاشی نمایید.

نحوه استفاده از کود سه بیست پودری

کودهای سه بیست پودری هم مصرفشان به صورت محلول در آب می‌باشد و هم می توان آن ها را برای تقویت ریشه روی خاک پاشید. زیرا پاشیدن آن ها روی برگ مضر خواهد بود. نوع کریستالی را نیز باید به مقدار لازم در آب حل کرده و بعد روی خاک و برگ گیاهان پاشید.

آیا از کود سه بیست فقط برای درختان میوه می‌توان استفاده کرد؟

خیر؛ کود سه بیست برای مزارع و زمین‌های کشاورزی نیز مناسب است.

کدام نوع کود سه بیست بهتر است؟

بستگی به مورد مصرف و شرایط خاک شما دارد و نمی‌توان بهتر و بدتر تعیین کرد.

آیا کود سه بیست در زیبایی گیاهان تاثیری دارد؟

پتاسیم موجود در کود سه بیست به افزایش رشد گل‌ها و گل‌دهی کمک می‌کند، که در نهایت به زیبایی و جذابیت بیشتر گیاهان منجر خواهد شد.

تاثیر کورد سه بیست بر میزان حاصلخیزی گیاهان چیست؟

کود سه بیست می‌تواند سبب کاهش شوری خاک شود همچنین افزایش فعالیت باکتری‌های مفید در خاک، که بهبود ساختار خاک و افزایش حاصلخیزی آن کمک می‌کند.

3.9/5 - (27 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *