روش های رشد سریع گیاهان آپارتمانی چیست؟

از آنجا که افراد زیادی علاقمند به پرورش و نگهداری از گیاهان آپارتمانی هستند و دوست دارند گیاهانشان در سریع ترین زمان رشد کنند، قصد داریم به برخی روش های رشد سریع گیاهان آپارتمانی اشاره کنیم.

یکی از راه های رشد سریع گیاهان آپارتمانی این است که بتوانید به خوبی از گیاهان خود مراقبت کنید و به رسیدگی آن ها اهمیت زیادی دهید.در ادامه به برخی راه های موثر اشاره می کنیم..

1.اهمیت به آبیاری مناسب گیاهان

یکی از روش های سریع رشد گیاهان آپارتمانی، آبیاری مناسب گیاهان می باشد چه بسا میزان آبیاری گیاهان تاثیر زیادی در این امر دارد.

حال اگر یکی از مشکلات بزرگ شما این است که آب گلدان شما خیلی زود خشک می شود و به نوعی آب جذب نمی شود روش ذیل را دنبال کنید..یک اسفنج را به طور کامل خیس کرده و سپس آن را زیر گلدان قرار دهید و روی آن خاک مناسب برای گیاه آپارتمانی تان را بریزید و در نهایت گیاه را در داخل گلدان قرار دهید.

بدین نحو آب اضافی داخل گلدان کاملا گرفته می شود و گیاه میزان آب مورد نیاز خود را به خوبی دریافت می کند.

توصیه می گردد با مشورت از کارشناسان متخصص در بازه های زمانی شش ماهه خاک گلدان ها تعویض گردد چرا که پس از این بازه زمانی خاک کیفیت خود را از دست می دهد.

رشد سریع گیاهان آپارتمانی

2.نور مناسب برای رشد سریع گیاهان

می دانیم که نور خورشید تاثیر زیادی بر رشد سریع تر گیاهان دارد بنابراین خوب است به نحوه و میزان تابش نور خورشید به  گیاهان توجه نمود.

به طور مثال برخی گیاهان آپارتمانی به نور مستقیم خورشید نیاز دارند ولیکن برخی به نور غیر مستقیم خورشید در میزان کم یا زیاد..چه بسا برخی گیاهان به لامپ رشد گیاه نیاز دارند و برخی خیر..

چنانچه لامپ رشد گیاه می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روند رشد گیاه داشته باشد و اثربخشی تابش نور بر گیاه افزایش می یابد.

اگر نمی دانید منظور از لامپ رشد گیاه چیست؟ بر روی لینک کلیک نمایید.

توصیه می گردد با توجه به نوع گیاهان خود از متخصصین مربوطه کمک بگیرید و با توجه به نوع گیاهان روند نوردهی به گیاهان خود را تعیین نمایید.

چه بسا همانطور که گفتیم برخی گیاهان به سبب نیاز ژنتیکی خود باید به طور مستقیم از نور خورشید بهره مند شوند در حالی که گیاهی مثل دیفن باخیا در تابش مستقیم نور خورشید، برگ های زردی داشته و کاملا از بین می رود.

از دیگر روشهای رشد سریع گیاهان آپارتمانی عدم جابجایی مکرر آنها میباشد.

گاهی اوقات متاسفانه برخی افراد به صورت مکرر گیاه خود را جابجا می کنند در حالی که گیاه به مانند هر موجود زنده دیگری وقتی به جایی عادت کند به هنگام جدایی از آن مکان دچار آسیب می شود..

از جمله آسیب‌های گیاهان ریزش برگ ها و یا زرد شدن برگ ها می باشد و همچنین طراوت و شادابی گیاه کاهش یافته و رشد گیاه کندتر می‌شود به همین سبب توصیه می‌کنیم از جابجا کردن گیاه به صورت مستمر و مداوم جلوگیری شود..

اگر گیاه شما به نور خورشید حساسیت زیادی دارد می توانید با مشورت از کارشناسان مربوطه گیاهان خود را در تابستان هر فصل جابجا کنید.

3.استفاده از آب جوش تخم مرغ

مواد معدنی که در آب جوشیده شده تخم مرغ آب پز وجود دارد بر رشد گیاهان تاثیر زیادی دارند.

می توان از این نوع آب جوش هر هفته یکبار استفاده نمود تا به رشد سریع گیاهان آپارتمانی کمک کند.بنابراین استفاده از آب جوشیده تخم مرغ آب پز هنگامی که سرد شده است بسیار می تواند به رشد گیاهان کمک کند.

4.تعویض گلدان ها در زمان مناسب

بسیار مهم است که گلدان ها در زمان مناسب تعویض شوند و یکی از بهترین زمان های تعویض گلدان قبل از دوره رشد گیاه می باشد.

قبل از دوره رشد گیاه برای گیاهان خانگی در فصل بهار می باشد ولیکن به طور کل اگر نیاز باشد گلدان تعویض گردد نشانه های زیر می تواند در تشخیص این امر موثر باشد.

ریشه گیاه به قدری بزرگ است که وقتی آن را از خاک بیرون می آوریم ریشه قابل مشاهده می باشد.خاک گلدان خیلی سریع تر از آنچه که باید خشک می شود.

برگچه های جدیدی به آرامی در گیاه ایجاد می گردد از نشانه های تشخیصی این برگچه ها این است که از سایر برگ ها ریز تر می باشند.زمانی که به آبدهی گیاهان می پردازیم آب خیلی سریع پایین می رود.

ریشه های گیاهان آپارتمانی از کف گلدان خارج می شود.

رشد سریع گیاهان آپارتمانی

5.گیاه را دوست خود بدانید

از دیگر روش های سریع تر رشد کردن گیاهان این است که با گیاه حرف بزنید.

حتماً می دانید که گیاهان موجوداتی زنده هستند که می توانند به حرفهای ما گوش بدهند اما آنها نمی توانند واکنشی نشان دهند.بنابراین بهتر است به آنها توجه کرده و با آنها حرف بزنید.برایشان قصه بخوانید یا از اتفاقات روزنامه برایشان حرف بزنید

بهترین تغذیه برای رشد سریع گیاهان آپارتمانی

بسیار مهم است که گیاه تغذیه درستی داشته باشد تا بتواند به خوبی رشد کند اگر گیاه تغذیه مناسبی نداشته باشد روند رشد کندتر شده و طراوت گیاه کاهش می یابد.

مواد معدنی مورد نیاز گیاه توسط کودها تامین می گردد.‌ وسایل برخی از کودهای خانگی برای گیاهان آپارتمانی عبارتند از:

  • آب برنج
  • پوست موز
  • خرده های چوب
  • حبوبات
  • پوست تخم مرغ
  • آب و نمک
  • محلول آب و شیر
  • و..

در ادامه به برخی از اینها به طور کامل تر اشاره می کنیم..

1.آب برنج

آن زمان که برنج خود را می شوید تا آن را طبخ کنید توصیه می‌کنیم از بیرون آب برنج خودداری کنید چه بسا با استفاده از آب برنج می توانید به آبیاری گیاهان خود بپردازید.

می‌توانید از آب برنج هر هفته یک بار استفاده نمایید. که علاوه بر رشد سریع تر به طراوت و شادابی گیاه کمک می کند.

سوالی که در اکثر مواقع پرسیده می شود این است که آیا میتوان از آب برنج پخته شده استفاده نمود؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم بله اما به یک شرط.. آن هم اینکه آب برنج نمکی اضافه نشده باشد.

2.پوست موز

از آنجا که موز می تواند پتاسیمی که گیاهان آپارتمانی می‌خواهند را به خوبی تامین کند می توان پوست موز را خرد کرده و بر روی خاک گیاهان ریخت.

چنانچه اگر گیاهان آپارتمانی شما قابلیت گلدهی دارند می توانید از پوست موز استفاده کنید چرا که این گیاهان علاقه زیادی به پوست موز دارند.
معنی می توانید پوست موز را خشک و سپس به صورت پودر در آورده و از آن برای گیاهان خود استفاده کنید.

چه بسا اگر گیاه سانسوریا دارید می توانید با مالش پوست موز به روی برگ های آن سبب شفافیت بیشتر گیاه خود شوید.

3.خرده های چوب

جالب توجه است که خرده های چوب حاوی میزان کمی نیتروژن هستند که اگر آن را با خاک مخلوط کنیم به مرور این نیتروژن در خاک آزاد می شود..

بنابراین اگر گیاهان شما نیاز دارند که در مدت زمان طولانی از نیتروژن کافی بهره مند گردد میتوان پس از تایید متخصصین مربوطه از خرده های چوب استفاده نمود تا به رشد سریع گیاهان آپارتمانی کمک شود.

4.بهره گیری از بلورهای یخ

می توانید یخ را در اطراف گلدان به نحوی که با ساقه گیاه در تماس نباشد بر روی خاک قرار دهید.

در گذر زمان یخ به آرامی آب میشود و فرایند آبرسی به گیاه کاملاً یکنواخت و فارغ از هر عجله ای انجام می گیرد.
نکاتی برای کود دهی که گیاهان آپارتمانی

بسیار مهم است که بدانید چگونه باید به گیاهان خود کود بدهید چرا که اگر نحوه کود دهی اشتباه باشد گیاهان هم ممکن است به مانند انسان ها بیمار شده و آسیب ببینند.

اگر برگ گیاهان شما زرد باشد یا رنگ سبز آنها کاهش یافته باشد یا برگ ها به صورت کامل باز نشده باشند نشان دهنده این است که کودی که استفاده می شود نیتروژن را به میزان کم تامین میکند بنابراین باید از کود نیتروژن دار استفاده نمود.

چه بسا کود سه بیست از جمله کود هایی است که می تواند نیتروژن را به خوبی برای گیاهان تامین می کند بنابراین می توانید در صورت تایید کارشناسان مربوطه از این کود استفاده کنید.

جهت تهیه این کود بر روی لینکی که قرار داده شده است کلیک نمایید.

اگر بر روی برگهای گیاهان شما لکه های قهوه ای یا زرد رنگ ایجاد شده است نشان دهنده این است که پتاسیم گیاه به خوبی تامین نمی شود نیاز است حتما از کودهای پتاسیم دار استفاده نمود.

اگر بین رگ های برگ نقاط زرد رنگی وجود داشته باشد.. ساقه های گیاه ضعیف شده باشند یا کاملا از دست رفته باشند، رشد شکوفه ها متوقف شده باشد و.. بهتر است از کودهای کلسیم دار استفاده نمود.

اگر گل ها رشد نمیکنند، گل ها کوچک و کناره های برگ های گیاهان تیره شده باشند بدین معنی است که گیاه نیاز به فسفر بیشتری دارد بنابراین باید از کودهای فسفر دار استفاده نمود. از جمله این ها می توان به آب آکواریوم اشاره نمود.

اگر لبه های برگ رنگ های آن زرد رنگ باشند یعنی گیاه به منیزیوم بیشتری نیاز دارد و نیاز است که از کودهای منیزیوم دار استفاده نمود.

5.محلول آب و شیر

می توانید با استفاده از دستمالی تمیز و خصوصا نرم به محلول و شیر آغشته است برگهای گیاهان خود را تمیز کنید.

جالب توجه است که نمیتوان به تنهایی به این محلول بسنده نمود به همین سبب نیاز است به محلول کمی سس مایونز اضافه کنید و با بهره گیری از حوله ای نرم و تمیز این ترکیب را بر روی برگ های گیاهان زده تا گیاه شما به خوبی تقویت شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و تهیه لامپ رشد گیاه و کودهای مناسب با شماره درج شده تماس حاصل نمایید.

4.8/5 - (83 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *