مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت چقدر است؟

هر گیاه علاوه بر اب و نور کافی نیازمند کود های مناسب آن گیاه می باشد. فسفر یکی از عناصر فراوان در زمین است. از آنجایی که فسفر برای انسان ها نیاز است. برای گیاهان و درختان نیز نیاز است. شما می توانید برای رشد و گلدهی بهتر گیاهانتان از کود فسفر استفاده کنید. در ادامه مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت را مشخص می کنیم.

انواع کود فسفات

کود دهی بخش مهمی از فرایند کشاورزی برای حفظ سلامت و شادابی گیاهان است. متداول‌ترین کودهای فسفاته شامل دی آمونیوم فسفات ، مونوآمونیوم فسفات ، NPKs  و کود فسفات ساده  می‌باشند. کود های فسفر در انواع مختلف و به نسبت مقدار فسفر تقسیم بندی می شوند که باری هر درخت این مقدار کود متفاوت است. به‌عنوان مثال کود فسفات ۱۳ درصد از انواع کود های فسفر دار می باشد که به صورت محلول می باشد.

فسفز جرو پر مصرف ترین کود ها در جهان به حساب می اید که این کود  به دیلل داشتن مواد مغذی بسیار سبب می شود تا برای باغبانان مهم باشد. ان پی کی جزو کودهای بسیار پرطرفدار می باشد که حاوی هر سه ماده مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به نسبت‌های مختلف هستند. در ادامه مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت را مشخص می کنیم.

مقدار مصرف کود فسفات برای هر گیاه

خواص کود فسفات:

فصفر یکی زا ماده های مغذی برای گیاه می باشد که سبب می شود تا درختان و کیاهان بهتر رشد کنند و تمامی مواد مورد نیاز خود را از خاک تامین کنند. فسفر بعد از نیتروژن مهمترین عنصر و مواد غذایی می باشد که کمک می کند تا انتقال انرژی از سمت خاک به گیاه بهتر انجام شود. در نتیجه حفظ فسفر و وجود فسفر در خاک ان کمک می کند تا درختان به بهترین شکل انرژی گرفته و تولید انرزی کنند. مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت متفاوت است.

فسفر در بسیار از گیاهان همچنین دانه و بذر ان ها تاثیر بسیاری دارد در واقع سبب می شود تا دانه و بذر ها انرژی مورد نیاز خود را به دست اورند. مقدار کود فسفات برای هر درخت متفاوت است پیشنهاد می شود برای اطلاع از مقدار کودی که باید به گیاهانتان بدهید با مشاورین سان لایت تماس حاصل فرمایید.

در واقع باید گفت که فسفر در درون گیاه متغییر است و در حال حرکت می باشد . زمانی که فسفر در گیاه کم شود باعث می شود ت فسفر موجود در برگ های مسن تر گرفته شود و به گیاهان جوان تر داده شود تا برگ های جوان تر بهترین شکل را داشته باشند. بنفش شدن یکی از مواردی است که نشان می دهد فسفر در گیاه کم شده است. گیاهان دارای کمبود فسفر دیرتر از سایر گیاهان دیگر به بلوغ می رسند و گلدهی می کنند. از همین رو مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت متفاوت است.

مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت:

برای استفاده از کود فسفات برای درختان مختلف باید فاکتورها و عوامل مختلفی را در نظر گرفت. پیش از هرکاری از خاکی که در ان گیاه خود را کاشته اید اطلاعات لازم را بگیرید تا بفهمید چه مقدار فسفر و نیتروژن در ان موجود می باشد. پس از ان در صورتی که مقدار فسفر کم بود به خاک خود فسفر مورد نیاز را بدهید. مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت  برای محصولاتی مانند غلات، دانه‌های روغنی، چغندر قند، پنبه، سیب زمینی، سبزی و صیفی‌جات متفاوات می باشد. به‌طور کلی مزایا استفاده از کود فسفاته ۱۳ درصد برای درخت عبارت‌اند از:

  • تغییر و اصلاح بافت خاک
  • افزایش میزان ماده آلی موجود در خاک
  • رفع نیاز فسفر در گیاهان
  • بهبود و رشد بهتر ریشه
  • کمک به جذب سایر عناصر غذایی موجود در خاک
  • افزایش فعالیت میکروارگانیسم‌های مفید خاک
  • افزایش کمی و کیفی محصولات

مقدار مصرف کود فسفات برای هر گیاه

نحوه مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت:

پس زا خرید کود فسفات ابتدا باید تمایم اطلاعات روی ان را بخوانید تا متوجه شوید که ایا این کود دارای دیگر مواد مغذی می باشد یا خیر در ادامه در خاک های قلیایی از کود اهن نیز استفاده می کنند.

در واقع شما باید بخش بیشتری از کود فسفر را در ابتدای سال به گیاه خود بیفزایید و رد وسط سال نیز ادامه ان را اضافه کنید تا جذب خوبی داشته باشد و روی گلدهی تاثیر مثبتی بگذارد. حداکثر میزان محلول فسفر در PH 6 تا ۶/۵ مشاهده می‌شود، در نتیجه اگر پی اچ خاک شنا با یان عدد برابر بود بدانید که فسفر مورد نیاز گیاه تامین شده است.

در واقع کود فسفر به دلیل بزرگ بود و دیر جذب بودن ابتدای سال و پیش از کاشت محصولات و درختان باید به ریشه و خاک درختان افزود تا هنگام ثمره دهی درختان بتوانید شاهد گلدیه ان باشید. کود فسفات ۱۳ درصد باید در عمق ۵ تا ۱۰ سانتی‌متر در زیر خاک قرار گیردتا هم عملکرد خوبی به شما نشان دهد و همچنین در مصرف ان صرفه جویی شود.

هر چقدر که خاک شما با نفوذ تر باشد کشاورز باید مقدار کود فسفر را در قسمت های عمیق تری پخش کند تا ریشه گیاه بتواند به خوبی از ان جذب کند.

میزان مصرف کود فسفات:

میزان توصیه شده برای مصرف کود فسفات در مزارع در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم در هر هکتار از کود فسفات 13 درصد می باشد، بهتر است یان کود را قبل از کاشت گیاهان و یا هنگام گلدهی به ریشه گیاه بدهید. میزات مصرف کود به نسبت هر هکتار هب صورت یک تا دو کیلو گرم می باشد که برای هر درخت متفاوت است و باید این کود را به ریشه گیاه برسانید. کود فسفات ۱۳ درصد نیز مانند دیگر کود های فسفر دار باید در هنگام کشت و پیش از نشاندن درختان در خاک بر روی خاک ریخته شود.

مقدار مصرف کود فسفات برای هر گیاه

مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت: درخت گردو

درختان گردو، از جمله درختانی می باشد که دز طول دراز مدت ثمره می دهد و در یان زمان باید تمامی مواد مغذی این درخت تامین شود تا بهترین ثمره دهی را داشته باشد. در غیر این صورت و نداشتن تغذیه مناسب قطعا در همان ابتدای گلدهی از بین میرود. تغذیه درختان به خصوص درخت گردو از طریق کوددهی صورت می گیرد یکی از مهم ترین منابع ان فسفر می باشد در واقع فسفر برای درخت گردو و میوه‌ دهی آن بسیار حیاتی است.

مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت را مشخص نمودیم.

فواید کود فسفر برای درخت گردو:

  • فسفر در بزرگ تر شدن ریشه و مستحکم تر شدن ان در خاک، نقش دارد که باعث می‌شود شاخه درختان، قوی‌ تر شوند و شاخه‌ها جدیدی نیز به وجود آیند.
  • فسفر باعث افزایش رشد ریشه درخت گردو می شود که در زمستان دیگر نیاز نیست نگران درخت گردوی خود باشید
  • این ماده، بلوغ نهال گردو را سرعت می‌بخشد.
  • فسفر باعث می‌شود تا مواد مغذی و گلدهی گردو به بهترین شکل ممکن انجام شود.

 چه میزان فسفر برای درخت گردو لازم است؟

برای تشخیص مقدار فسفر برای درخت گردو باید پارامتر های مختلفی را در نظر گرفت. اولین نکته، سن درخت گردو است چرا که درخت گردو نسبه به سن و سالی که دارد و میزان ریشه ای که در خاک دارد مقدار متفاوتی فسفر نیاز دارد. برای این روش باید سن درخت گردو را بدانید؛ شما می توانید از قطر درخت گردو کمک بگیرید که متوجه شوید درخت گردو چند سال دارد. مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت را در این قسمت مشخص نمودیم.

 

3.2/5 - (53 امتیاز)

1 دیدگاه در “مقدار مصرف کود فسفات برای هر درخت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *