فاصله فاصله لامپ رشد تا گیاه چقدر است؟ ملاک ها و نیاز های گیاه به نور را از کجا باید بدانیم؟ در صورت عدم رعایت فاصله لامپ رشد تا گیاه چه آسیب هایی به گیاه وارد میشود؟ تفاوت لامپ ال ای دی رشد و معمولی در چیست؟ برای دریافت پاسخ سوالات بالا و سایر سوالات مربوط به فاصله لامپ رشد تا گیاه مقاله زیر را مطالعه نمایید.

تفاوت لامپ LED رشد گیاه با لامپ LED معمولی

قبل از بررسی فاصله لامپ رشد تا گیاه باید به بررسی تفاوت لامپ LED رشد گیاه با لامپ LED معمولی پرداخته شود. متاسفانه برخی گمان می‌کنند گیاه فقط به نور احتیاج دارد و این نور از هر منبعی تامین شود تفاوتی نمی‌کند. اما لازم است بدانید که گیاهان طیف نوری خاصی را جذب می‌کنند که این طیف در تمام منابع نوری یافت نمی‌شود و باید از لامپ های مخصوصی استفاده شود و فاصله لامپ رشد تا گیاه به درستی تنظیم شود.

گیاهان نور سبز را بسیار کم جذب می‌کنند و این دلیل سبز رنگ دیده شدن گیاهان می‌باشند. البته باید این نکته را در نظر داشت که هر گیاهی با توجه به فصل و دوره زندگی‌اش از نیاز های متفاوتی نسبت به مقدار نور دریافتی، مدت نور و طیف نوری با سایر گیاهان می‌باشد.

دانشمندان حوزه طبیعت و گیاهان تحقیقات بسیاری بر میزان جذب انواع نور توسط گیاهان مختلف و فاصله لامپ رشد تا گیاه انجام داده‌اند. در راستای این تحقیقات مشخص شد که  طیف‌های متفاوت نوری تاثیرات متفاوتی بر رشد ریشه، رشد گیاه و گل دهی گیاه می‌گذارند.

در این هنگام شاید اولین فکری که به ذهن شما خطور می‌کند این باشد که طول موج نور خروجی LED را تغییر دهید اما لازم به ذکر است که طیف نوری یک LED یا هر لامپ دیگر در پروسه ساخت آن تعیین می‌شود و مصرف کنندگان صرف می‌توانند شدن نور و فاصله لامپ رشد تا گیاه را تغییر دهند. برای روشن تر شدن این مسئله برایتان به این مثال دقت فرمایید. وقتی شما یک LED قرمز نور قرمز با شدت بالا یا پایین خریداری می‌کنید فقط می‌دانید شدت نوری آن را کم و زیاد کنید اما قادر نیستید با این لامپ LED نور سبز تولید فرمایید و طول موج شما همیشه ثابت خواهد بود.

تفاوت لامپ LED رشد گیاه با لامپ LED معمولی

طیف مناسب نوری گیاهان

در راستای بررسی طیف نوری دریافتی و فاصله لامپ رشد تا گیاه مطالعاتی انجام شده که حاکی از آن است که گیاه با استفاده از نور قرمز و آبی می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و لازم است بدانید که بهینه ترین نور از لحاظ اقتصادی برای پرورش گیاهان، نور آبی می‌باشد اما ترکیب آبی، قرمز و مقداری سبز، نور بهتر و باکیفیت تری برای رشد گیاهان می‌باشد.

اگر بعد از اطلاع از فاصله لامپ رشد تا گیاه برای خرید لامپ رشد به بازار مراجعه کنید   LED‌های رشد گیاه رنگ سفید(Full Spectrum) را هم علاوه بر سایر لامپ ها مشاهده خواهید کرد. این لامپ ها طیف کامل نور مرئی  که از ۴۰۰ نانومتر تا ۷۶۰ نانومتر است را منتشر می‌کنند. شما این نوع از لامپ های رشد را بیشتر در منازل و دفاتر مشاهده خواهید کرد زیرا به خاطر رنگشان زیبایی و جذابیت ظاهری گیاهان را حفظ می‌کنند و تاثیری بر رنگ محیط اطرافشان نخواهند گذاشت.

در مورد صاحبان و مدیران گلخانه ها این موضوع تفاوت تر است. هنگامی که قرار است برای یک گل در اتاقتان یا محل کارتان از لامپ رشد استفاده کنید از لحاظ اقتصادی شاید اهمیت چندانی نداشته باشد اما هنگامی که برای تعداد زیادی گل در گلخانه اقدام به تهیه لامپ رشد و تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه می‌نمایید باید از لامپی اقتصادی و موثر استفاده نمایید.

از این جهت لامپی که در گلخانه ها و محیط‌های حرفه‌ای پرورش گیاه مشاهده می‌کنید LED‌های فول اسپکتروم هستند که هدف از استفاده از این نوع لامپ تامین نور مورد نیاز گیاهان به صورت اقتصادی و موثر است.

برای درک بهتر دلیل نور بنفشی که از لامپ های رشد گیاهان منتشر می‌شود مقاله 👈چرا لامپ رشد گیاه نور بنفش منتشر می کند ؟ 👉 را حتما مطالعه نمایید.

بررسی فاصله لامپ رشد تا گیاه|انواع لامپ ها

تا به اینجا نسبت به اهمیت تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه و طیف نوری مناسب مطلع شدید اما باید بک نکته را در نظر داشته باشید که علاوه بر نیاز متفاوت گیاهان نسبت به دریافت نور، باید این نکته را در نظر داشته باشید که گرمای انواع لامپ‌ها با یکدیگر متفاوت هستند و لازم است این مورد را در خریداری و تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه در نظر داشته باشید تا به گیاهان آسیبی وارد نشود و نتیجه مطلوبی دریافت کنید.

تنظیم فاصله لامپLED ال ای دی از گیاه

تنظیم فاصله لامپLED ال ای دی از گیاه

در همین ابتدا باید بدانید که اگر قرار است فاصله لامپ رشد تا گیاه را با لامپ ال ای دی انجام دهید کار سختی در پیش دارید چرا که شدت و رنگ نور برند های مختلف لامپ های ال ای دی با هم متفاوت هستند. در نگاه اول شاید کم نور یا تا حدودی سرد به نظر بیایند اما می‌توانند گیاهان را بسوزانند. چراغ های ال ای دی دارای رنگ های قرمز و سبز به غیر از سفید نیز هستند.

در این هنگام باید آزمون خطا کنید  یعنی هر گاه که اقدام به تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه خود با یک لامپ جدید کردید باید حواستان به گیاهتان باشد تا به آن آسیبی وارد نشود و هر گاه نشانه های آسیب را در آن مشاهده کردید فاصله لامپ رشد تا گیاه را تغییر دهید تا به فاصله ی ایده‌آل خود برسید.

برای مثال اگر نشانه‌هایی همچون سفید شدن را در گیاهتان مشاهده کردید چراغ را خاموش کنید.

بیشتر تولید کنندگان فاصله لامپ رشد تا گیاه را عنوان میکنند و شما می‌توانید با اطمینان همان فاصله لامپ رشد تا گیاه را تنظیم نمایید اما د رمواردی که عنوان نشده می‌توانید طبق قدرت نور لامپتان با استفاده از جدول زیر فاصله لامپ تا گیاه را تنظیم نمایید.

چنانچه قصد نگهداری از هر نوع گیاه آپارتمانی را دارید مقاله 👈 چطور بفهمیم گیاه ما چقدر نورخورشید احتیاج دارد؟ 👉 را مطالعه نمایید.

فاصله لامپ رشد تا گیاه- ال ای دی

تنظیم فاصله لامپ متال هالیدHID از گیاه

اگر برای تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه از لامپ هالید استفاده می‌کنید کار سختی در پیش ندارید زیرا با استفاده از آزمون “پشت دست” به راحتی می‌توانید فاصله لامپ رشد تا گیاه را تنظیم نمایید.

آزمون پشت دست: ابتدا دست خود را بالای گیاه و جایی که نزدیک ترین فاصله بین گیاه تا منبع نوری است به مدت 30 ثانیه نگه دارید. اگر دست شما در این مدت به سرعت گرم شد باید فاصله لامپ رشد تا گیاه را افزایش دهید اما اگر در فاصله ای نزدیک تر هم دستتان احساس ناراحتی نمی‌کند فاصله لامپ رشد تا گیاه را کم کنید.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که زمانی که گیاهتان هنوز شروع به رشد نکرده چگونه باید فاصله لامپ رشد تا گیاه را تنظیم نمایید؟ برای اینک کار از جدول زیر کمک بگیرید. طبق جدول زیر میتوان گفت فاصله 1000 وات HPS از گیاهان جهت شکوفه زدن از  36 اینچ شروع شده و کم کم مقدار این اندازه کمتر خواهد شد.

فاصله لامپ رشد تا گیاه-لامپ متال هالیدHID

 

فاصله لامپ فلورسنتFluorescent از گیاه

لامپ های فلورسنت انواع دیگری از لامپ ها هستند که برای رشد گیاهان از آنها استفاده می‌شود. در تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه این مورد را در نظر داشته باشید که لامپ های فلورسنت گرمای زیادی ندارند و قادرید آن ها را در فاصله نزدیکی از گیاهان قرار دهید. در تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه از نوع فلورسنت نیز می‌توانید از روش پشت دست کمک بگیرید که بالاتر شرح کامل آن ذکر شده است.

برای شروع تنظیم فاصله لامپ رشد تا گیاه میتوانید از فاصله حدود 4 تا 6 اینچ بالاتر از بلندترین قسمت گیاه آویزانشان کنید و کم کم فاصله را کاهش دهید ولی این مورد را در نظر داشته باشید که لامپ فلورسنت شما از نوع T5 و می‌خواهید برای تامین نور نهال از آن استفاده کنید لازم است که فاصله لامپ رشد تا گیاه را افزایش دهید.

چنانچه قصد خرید لامپ برای رشد گیاهتان را دارید مقاله👈 سوالاتی که قبل از خرید لامپ رشد گیاه براتون پیش میاد ! 👉را حتما مطالعه نمایید.

5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه در “فاصله لامپ رشد تا گیاه

  1. کوروش گفت:

    سلام ایا لامپ های ال ی دی برای کاشت خشخاش هم خوب است یانه .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *