تعریف رفلکتور پارچه ای  و ضرورت استفاده از آن

رفلکتور پارچه ای  برای هر محیط داخلی که از نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه استفاده می شود بسیار ضروری است چرا که باعث می شوند بسته به عوامل مختلفی که در این مطلب به آنها خواهیم پرداخت، راندمان میزان استفاده گیاهان را از نور به شدت افزایش داده و در نتیجه از هدر رفت انرژی نوری تأمین شده توسط لامپ های رشد گیاه جلوگیری کنند.

با توجه به اینکه در محیط داخلی نمی توان به خوبی محیط بیرون از نور خورشید به عنوان منبع طبیعی استفاده کرد، باید از لامپ های رشد گیاه استفاده کنید اما به خاطر ماهیت نور، در تمامی جهات منتشر می شود و در نتیجه بخش قابل توجهی از آن اصلا به گیاه نمی رسد و در نتیجه گیاه نمی تواند سرعت و کیفیت مناسبی در رشد و باروری محصول داشته باشد. در این مواقع از رفلکتور پارچه ای استفاده می کنند.

در واقع رفلکتور پارچه ای کاری می کند که نورهای منتشر شده از لامپ های رشد گیاه به جای اینکه به سقف و دیوار و اطراف برخورد کنند، به سطح داخلی رفلکتور پارچه ای برخورد کرده و آن را در جهتی که مایل هستید هدایت کنند تا بیشترین میزان نور ممکن به گیاه برسد. ضمنا توجه داشته باشید که نور تولید شده از این لامپ ها دارای انرژی هستند و پخش شدن آنها در محیط باعث گرم شدن فضا نیز می شود چون در واقع انرژی که باید گیاه دریافت می کرد به گرما تبدیل شده است.

همانطور که اطلاع دارید رفلکتور پارچه ای در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که انتخاب نوع مناسب حائز اهمیت است و هر فرم بسته به شرایط محیط کشت گیاهان باید انتخاب گردد تا نتیجه مطلوبی داشته باشد. در این مطلب راهنمای جامعی در مورد رفلکتور پارچه ای گلخانه و به طور کلی محیط های سربسته و داخلی تقدیم شما عزیزان خواهیم کرد تا در خرید این این تجهیزات مشکلی نداشته باشید.

رفلکتور پارچه ای

رفلکتور پارچه ای

نکات خرید پارچه رفلکتور

در خرید پارچه رفلکتور نکات و عوامل زیادی وجود دارند که باید مدنظر قرار دهید تا بتوانید بهترین نوع را خریداری کنید. در این قسمت به طور کامل شما را راهنمایی خواهیم کرد:

 

برای خرید پارچه رفلکتور کلیک کنید 

 

قبلا در مورد انواع لامپ رشد گیاه صحبت کرده ایم که انواع مختلفی داشته و هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. پس از اینکه بهترین نوع و تعداد لامپ مخصوص رشد گیاه را انتخاب کردید نوبت به انتخاب بهترین گزینه برای خرید پارچه رفلکتور می رسد که سایز و تعداد این نوع لامپ ها را پوشش دهد. برخی از این تجهیزات چندین لامپ را در خود جای می دهند و برخی دیگر ممکن است مثلا فقط 3 تا 4 لامپ فلورسنتی را پوشش دهند. ضمنا باید مطمئن باشید که رفلکتور خریداری شده، اتصالات مناسبی هم دارد.

  • قابلیت انعکاس:

بهترین انواع پارچه های رفلکتور، دارای سطح یا روکش داخلی سفید یا نقره ای هستند چون در بازتاب نور نسبت به هر رنگ دیگری بسیار بهتر عمل می کنند. رنگ نقره ای شبیه به آینه عمل کرده و بیشترین میزان نور را به سمت گیاه بازتاب می دهند که البته به شرطی که سایز خود رفلکتور پارچه ای بزرگ باشد در غیر این صورت برای سایز کوچک این تجهیزات بهتر است رنگ روکش داخلی آن سفید باشد تا شدت نور بازتاب شده نیز تنظیم گردد.

  • نوع مناسب:

فارغ از فرم یا شکل رفلکتور پارچه ای، انواع مختلفی از آن تولید می شود که به دو دسته کلی انتها باز (Open-ended) یا انتها بسته (Close-ended) که با یا بدون سیستم خنک کننده (venting System) هستند. رفلکتورهای انتها باز هزینه و وزن کمتری دارند و نور را هم به خوبی متمرکز می کنند اما تجهیزاتی برای کاهش میزان نور هدر رفته ندارند و البته چون گرمای کمتری در بالای گیاه تجمع پیدا می کند می توان در نزدیکی گیاه نیز قرار داد. ضمنا این نوع رفلکتور پارچه ای در برخی انواع باید متمرکز کردن ناهمسان نور شده و باعث رشد نامنظم بخش های مختلف گیاه می گردد.

انواع انتها بسته، نور متمرکزتری ایجاد می کنند چون معمولا دارای لبه هستند که از هدر رفت نور و پخش شدن آن به محیط جلوگیری می کنند. البته باید توجه داشت که شدت بیشتر نور با گرمای بیشتر هم رابطه مستقیم دارد بجز اینکه سیستم خنک کننده مجزایی برای آن قرار دهید.

بهترین نوع  رفلکتور پارچه ای با سیستم خنک کننده است با اینکه هزینه بیشتری دارند. در این تجهیزات معمولا شیشه ای در زیر لامپ مخصوص رشد گیاه وجود داشته و در دو طرف آن نیز لوله های تهویه وجود دارند که گرما را به بیرون می برند. با این کار شدت و میزان نور تولید شده به همراه گرما کنترل شده و حتی می توان بدون نگرانی بابت سوختن گیاه در نزدیکی آن هم قرار داد.

منتها باید دقت داشته باشید که شیشه این نوع رفلکتورهای پارچه ای را باید دائما تمیز نگه دارید مخصوصا بخش شیشه ای در زیر لامپ ها، تا میزان خروجی نور از آن کاهش پیدا نکند (در حالت عادی 3 تا 5% کمتر است).

  • جنس:

جنس های مختلفی از رفلکتور پارچه ای در بازار موجود است مثل فویل آلومینیومی، شیشه ای، روکش داخلی با رنگ سفید یا نقره ای، مایلار، پلیمر سفید/ سیاه و غیره که معمولا جنس پارچه ای و آلومینیومی از همه پرفروش تر است. اما چرا فاکتور جنس را مطرح کردیم؟ در واقع جنس سازنده رفلکتورها تعیین کننده شاخص پراکندگی نور یا Refractive Index است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

هر چقدر شاخص RI یا پراکندگی نور برای رفلکتور پارچه ای بیشتر باشد، مقدار کمتری از نور به گرما تبدیل شده و راندمان کاری بیشتر می شود مثلا این میزان برای آلومینیوم اکسید شده 70% است اما آلومینیوم آنودایز شده 85% است. بهترین گزینه از این حیث آلومینیوم با روکش PVD است که شاخص پراکندگی نور آن 95% است.

  • فرم و شکل:

فرم و شکل های مختلفی از انواع رفلکتور پارچه ای وجود دارد که در این بخش به آنها می پردازیم:

  • فرم بالدار یا Wing: به این نوع فرم که بال خفاشی هم گفته می شود، از محبوب ترین انواع رفلکتورها هستند که به کمک آنها نور پخش شده در محیط به لبه های آن برخورد کرده و با هدر رفت کمتری به سمت گیاه برمی گردد که انواع بزرگتر راندمان بیشتری دارند. این فرم هزینه بسیار کمی هم دارند و با توجه به راندمان کاری، ارزش خرید آنها بالاست. نصب و استفاده راحتی هم دارند. با این حال در این نوع خبری از سیستم خنک کنندگی نیست و بیشتر مناسب افراد مبتدی با بودجه محدود است.
  • فرم چتری یا Umbrella: برای پوشش نواحی بزرگ استفاده می شود و لامپ رشد گیاه نیز در مرکز آن قرار می گیرد. وزن کمی داشته و استفاده از آن راحت است. اما شدت نوری که به گیاه می رسد زیاد نیست و برای قرارگیری آن در محیط به فضای زیادی نیاز دارید. بیشتر مناسب کسانی است که فضای زیادی دارند.
  • فرم هود یا Hood: بهترین گزینه برای خرید رفلکتور پارچه ای با هر نوع سایزی است و باعث می شوند که گیاه بهترین میزان نور را دریافت کند. دو نوع کوتاه و پهن و بلند و باریک آن در بازار موجود هستند. در نوع اول مساحت بیشتری تحت پوشش قرار می گیرد اما شدت نور کمتر است و می توان نزدیکتر به گیاه قرار داد تا نور کمتری هدر رود.

 

باکس رشد گیاه یک در یک

باکس رشد گیاه یک در یک

قیمت رفلکتور پارچه ای

فروشگاه ایران سان لایت به عنوان بهترین و معتبرترین مرکز عرضه و فروش رفلکتور پارچه ای در کشور، هر نوع تجهیزاتی که نیاز داشته باشید را برای فراهم کردن شرایط بهینه رشد در اختیار شما قرار می دهد. قیمت رفلکتور پارچه ای گلخانه نسبت به سایر رقبا در بازار بسیار بهتر بوده و در ثبت سفارشات بالای 300 هزار تومان، ارسال رایگان نیز خواهید داشت. ضمن اینکه همراه تمامی محصولات ضمانت کیفیت کالا نیز قرار داده شده است.

برای اطلاع از قیمت ها و دریافت مشاوره رایگان کافیست از قسمت تماس با ما اقدام به دریافت مشاوره نمایید .

 

پارچه رفلکتور مناسب باکس ( عرض 140 سانتی متری)

 

پارچه رفلکتور (مایلار )دیواری ( عرض 120 سانتی متری)

 

باکس و تجهیزات رشد گیاه

 

 

4.4/5 - (100 امتیاز)

1 دیدگاه در “تعریف رفلکتور پارچه ای و ضرورت استفاده از آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *