درختان انار که میوه های بسیار خوشرنگ و خوشمزه ای دارند در صورتی که به درستی کوددهی و آبیاری شوند نگهداری دشواری ندارند و رشد خوبی خواهند داشت. به طور کلی درختان انار در کلیه خاک های مرطوب با زهکشی عالی و مواد غذایی در سطح متوسط رشد می کنند و هنگامی که از فرم نهال و درختچه بیرون می آیند مقاومت خوبی نسبت به خشکی و کم آبی پیدا می کنند. از طرفی کاشت درختان انار یکی از پیشنهادات قطعی و مسلم ما برای زیباسازی محوطه خانه و ویلای شماست. اما برای اینکه بتوانید از میوه های درخت انار استفاده کنید و از طعم آن لذت ببرید لازم است که آبیاری و کوددهی درستی داشته باشید. برای اینکه بهترین کود برای درخت انار را بشناسید لازم است که با نیازهای درخت انار و شیوه و زمان کوددهی هم آشنایی پیدا کنید. بنابراین تصمیم گرفتیم که تمامی جزئیات و اطلاعاتی که نیاز دارید را در اختیار شما بگذاریم.

درختان انار به چه کودهایی نیاز دارند؟ بهترین کودها کدامند؟

درختان انار هم مثل همه درختانی که میوه و گل می دهند به نیتروژن زیادی نیاز دارند و در خاک های اسیدی رشد بهتری خواهند داشت. نیتروژن به رشد و نمو گیاه و در نهایت بهبود کیفیت و تعداد کمک زیادی می کند. معمولا توصیه می کنند که بهترین کود برای درخت انار کودهایی هستند که نسبت تعادلی از عناصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند.

با این حال اگر خاک شما از قبل نیتروژن دارد استفاده از کودهای نیتروژن دار باعث آسیب رسیدن به درخت انار خواهد شد. بنابراین تست خاک الزامیست. بسته به کیفیت خاک و محیط زیست شما می توانید از یک نوع کود یا ترکیبی از کودهای مختلف را استفاده کنید. در ادامه بهترین کود برای درخت انار را به طور مفصل معرفی خواهیم کرد.

هر چند وقت یکبار باید به درخت انار کود داد؟

در طی سال اول پس از کشت، درختان انار به کود اضافه نیازی ندارند بجز یک لایه مالچ یا کمپوست. در طی سال اول، درختان انار به سرعت رشد می کنند و طبیعتا نیاز آنها هم به سرعت عوض می شود و باید مراقب باشید که بیش از مواد غذایی ندهید تا رشد درخت انار متوقف نشود.

در طی سال دوم شما می توانید از هر نوع کودی که لازم است در بهار و پاییز استفاده کنید اما مقدار مصرف حداقلی است. بعد از سال دوم تا سال پنجم، هر سال باید مقدار مشخص و ثابتی به میزان کودی که می دادید اضافه کنید. خیلی از درختان انار عملا به کود برای تغذیه بیشتر نیاز ندارند پس نیازی نیست مواد غذایی بیش از حد در اختیار درخت انار قرار دهید. اما با توجه به شرایط و وضعیت خاک های کشور و گونه های مختلف درخت انار در کشور، کمبود مواد غذایی ماکرو و میکرو امری طبیعی است و کوددهی لازم است.

دفعات و شیوه کوددهی برای درختان انار

بهترین کود برای درخت انار چیست؟

به طور کلی باید گفت که نمی توان یک مدل کود را به عنوان بهترین نمونه کود درختان انار معرفی کرد و شما باید با تست خاک یا محیط کشت و نیازهای درختان انار در دوره های مختلف بهترین کودها را خریداری کنید. ما در این قسمت راهنمایی کلی در خصوص خرید بهترین کود درخت انار را آماده کرده ایم:

  • بهترین کود حیوانی برای درخت انار

از بین انواع کودهای گاوی و پرندگان، کود مرغی برای درخت انار بهترین گزینه است. کود مرغی انواع مختلفی دارد و شما می توانید برحسب نیاز درخت خود بهترین کود را انتخاب کرده و طبق شیوه مصرف عمل کنید. معمولا می توانید همراه با کود مرغی، هیومیک اسید هم مصرف کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

  • کودهای NPK

کودهای NPK انواع بسیار زیادی دارند و منظور کودهایی است که هر سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم را دارند که معمولا بهترین کود NPK برای درخت انار کودهایی است که نسبت تعادلی از این سه عنصر را دارند. به همین دلیل معمولا کودهای 8-8-8، 10-10-10 یا کودهای سه بیست 20-20-20 را توصیه می کنیم.

  • کودهای میکرو مغذی

بهترین کود برای درخت انار کودی است که علاوه بر عناصر اصلی غذایی یا ماکرو، عناصر میکرو مغذی هم داشته باشد که می توان به کلسیم، منیزیم، آهن، منگنز، روی، مس و بور اشاره کرد. برای خرید بهترین کود آهن برای درخت انار و سایر کودهای میکرو می توانید از بین محصولات زیر انتخاب کنید.

  • کود جلوگیری از ریزش گل انار

برای جلوگیری از ریزش گل های انار بهترین کود، کودهایی هستند که حاوی عناصر غذایی مختلف بوده و در کنار آن از روش های اصولی برای جلوگیری از اثرات تنش محیطی و بیماری و مشکلات مربوط به گلدهی و میوه دهی استفاده شود. البته که آبیاری اصولی و صحیح و مراقبت حرفه ای در طی دوره گلدهی هم در کنار خرید بهترین کود برای درخت انار تأثیرگذار هستند. کودهای کامل سه بیست با روش محلول پاشی بهترین کود برای جلوگیری از ریزش گل انار هستند. کودهای سه بیست را در بالاتر به همراه لینک خرید معرفی کردیم.

بهترین موقع برای کوددهی به درخت انار

اکنون که بهترین کود برای درخت انار را شناختید باید با بهترین زمان و موقع کوددهی هم آشنا شوید. همانطور که گفتیم پاسخ قطعی و مشخصی برای پاسخ دادن به این سوال که بهترین کود برای درخت انار چیست وجود ندارد، بهترین زمان هم برای کوددهی وجود ندارد. هر چقدر شما نیاز گیاهانتان را دقیق تر بررسی کرده باشید و شرایط خاک را تجزیه و تحلیل کرده و تست کنید زمان کوددهی دقیق تری هم انتخاب خواهید کرد. در ادامه بهترین کود برای درخت انار را با توجه به سن و شرایط گیاه توضیح می دهیم:

  • بهترین کود برای نهال انار تا 2 سالگی

در این دوره توصیه می کنیم که عناصر فسفر و پتاسیم نصف مقدار نیتروژن مصرف شوند که معمولا 125 گرم از هر کدام از این عناصر در کنار 250 گرم نیتروژن است و حدود 5 کیلوگرم کود آلی استفاده کنید.

  • بهترین کود برای نهال انار تا 3 سالگی

در این دوره توصیه ما این است که به ترتیب مقدار فسفر و پتاسیم و نیتروژن 2 برابر مقدار یکدیگر باشند که عموما 125 گرم فسفر، 250 گرم پتاسیم و 500 گرم نیتروژن است. کود آلی هم با افزایش 2 برابری به 10 کیلوگرم می رسد.

  • بهترین کود برای نهال انار تا 4 سالگی

در این دوره باید از کودهایی با همان مقادیر NPK قبلی استفاده کنید اما میزان مصرف کود آلی را به دو برابر یعنی 20 کیلوگرم برسانید.

  • بهترین کود برای نهال انار تا 5 سالگی

در سن 5 سالگی درخت انار به بلوغ کامل رسیده و بنابراین نیاز به مقادیر بیشتری از عناصر NPK و کود آلی خواهد داشت. معمولا 250 گرم فسفر، 250 گرم پتاسیم و 625 گرم نیتروژن به همراه 40-30 کیلوگرم کود آلی پیشنهاد می دهیم.

بهترین کود برای درخت انار برای افزایش باردهی و رشد

بهترین کود برای افزایش باردهی درخت انار یکی از مهمترین نیازها و خواسته های کشاورزان است که ما کودهایی نظیر هیومیک اسید و کودهای سه بیست را توصیه می کنیم. کودهای سه بیست و هیومیک اسید در قسمت های بالایی به همراه لینک خرید قرار داده شدند.

بهترین کود برای درخت انار به منظور تورم جوانه ها

تورم جوانه های درخت انار یک مرحله قبل از گل دادن و سپس میوه دهی است. برای اینکه درخت انار وارد فاز تورم جوانه ها بشود باید از کودهایی استفاده کنید که حاوی عناصر NPK، آهن، گوگرد، نیترات کلسیم و روی باشد. به همین دلیل کودهای سه بیست و آهن بهترین کود برای درخت انار با هدف تورم جوانه هاست که در همین مطلب با لینک خرید گذاشته شدند.

بهترین کود برای درخت انار قبل از گلدهی

قبل از گلدهی شما باید از کودهای ویژه استفاده کنید تا گیاه شما انرژی و منابع لازم برای گلدهی را داشته باشد. به عقیده برخی متخصصین کودهای فسفر بالا در کنار قرص های جیبرلیک اسید مناسب هستند. در این مرحله محلول پاشی بهترین شیوه کوددهی است.

بهترین کود برای درخت انار موقع گردویی شدن میوه

هنگامی که میوه درخت انار سبز رنگ است و به اندازه یک گردو در آمده اصطلاحا می گویند در مرحله گردویی شدن است. برای این زمان بهترین کود برای درخت انار کودهای حاوی درصد بالای آهن و کلسیم و کودهای پتاسیم بالا مثل 36-12-12 یا 30-15-15 یا حاوی سولفات پتاسیم است.

بهترین کود برای درخت انار جهت درشت شدن میوه

برای اینکه میوه درخت انار شما درشت تر شود بهترین کود، کودهای پتاسیم بالاست. از جمله بهترین کودهای پتاسیم بالا برای درخت انار، کودهای 36-12-12 هستند که با لینک خرید در قسمت های بالاتر معرفی کردیم. برای آشنایی بیشتر با کود پتاس بالا هم توصیه می کنیم مطلبی که در این خصوص نوشته شده را مطالعه کنید.

بهترین کود جلوگیری از ترک خوردن انار

حتما تا به حال دیده اید که برخی میوه های انار ترک خورده اند. این ترک خوردگی به خاطر افزایش حجم بی رویه میوه انار نیست بلکه بخاطر کمبود کلسیم است. بنابراین باید در طی دو مرحله از کودهای حاوی کلسیم استفاده کرده و سپس به سراغ کودهای 36-12-12 بروید. لینک خرید این کودها در قسمت های بالاتر گذاشته شده است.

بهترین کود بعد از برداشت میوه انار

بعد از برداشت میوه انار باز هم کوددهی لازم است تا درخت شما برای باردهی مجدد و رشد دوباره اما با قدرت بیشتر آماده شود. برای این منظور بهترین کود برای درخت انار پس از برداشتن میوه، کودهایی است که در ترکیبات خود پتاسیم، نیتروژن به فرم نیترات و عناصر غذایی میکرو داشته باشد.

بهترین کود برای درخت انار در زمستان

در فصل زمستان باید از کودهایی استفاده کنید که درخت و ریشه ها را در برابر سرما محافظت کند. ضمنا بهترین شیوه کوددهی هم چالکود است اما از سال سوم به بعد توصیه می کنیم تا ریشه های درخت انار آسیب نبینند. بهترین کود برای درخت انار در زمستان نیز کودهای هیومیک اسید هستند که لینک خرید کودهای هیومیک اسید را در قسمت های بالاتر مشاهده می کنید.

بهترین شیوه آبیاری برای درخت انار

علاوه بر اینکه باید بهترین کود برای درخت انار را بشناسید تا درختان شما اصلا احساس کمبود نداشته باشند، شناخت بهترین روش و زمان آبیاری هم اهمیت بالایی دارد. در ادامه به طور مفصل در این خصوص صحبت می کنیم.

درخت انار هم مثل همه درختان و گیاهان برای اینکه رشد خوبی داشته باشد باید آب کافی دریافت کند و میزان آبیاری شما بسته به نوع گونه گیاهی، میزان بارش های سالانه منطقه شما و نوع خاک متفاوت خواهد شد. به طور کلی درختان انار در برابر هوای خشک مقاوم هستند اما توصیه ما این است که همیشه خاک کمی رطوبت داشته باشد.

بعد از کاشت درخت انار خاکی که اطراف ریشه های درخت قرار می گیرد باید قبل از اینکه محرک ریشه اضافه کنید داخل آب فرو ببرید تا زمانی که خشکسالی و یا کم آبی پیش آمد رطوبت خاک حفظ شود. در طی اولین دوره رشد نباید روزانه آبیاری داشته باشید چرا که زمینه رشد قارچ و باکتری را فراهم می کند.

علاوه بر این شما می توانید اطراف پایه درخت مالچ پاشی کنید تا رطوبت خاک کم شود و کمتر نیاز پیدا کنید که به شکل دستی آبیاری داشته باشید. درختان انار هم در طی فصل خواب به آبیاری خیلی کمتری نیاز دارند چون فعالیت زیستی آنچنانی ندارند بنابراین باید مراقب باشید که بیش از حد آبیاری نکنید. همچنین تا چند سال پس از کاشت درخت انار هم زیاد به آبیاری نیاز ندارید. اما باید پیوسته خاک را مرطوب نگه دارید تا میوه دهی خوب و با کیفیتی داشته باشد.

انواع کود مناسب برای درخت انار

قبل از اینکه برای خرید بهترین کود برای درخت انار اقدام کنید بد نیست بدانید که کودهای مناسب برای درختان انار بهتر است که چه فرمی داشته باشند. معمولا 4 نوع یا مدل کود برای انار مناسب است که شاید لازم باشد براساس نوع خاک و محتویات و شرایط محیطی چند مدل را با هم مصرف کنید.

  • کودهای گرانولی درخت انار

یکی از کودهای مناسب، کودهای گرانولی یا دانه ای هستند که باید آنها را روی لایه سطحی خاک بریزید. این کودها هم قیمت مناسبی دارند هم استفاده از آنها برای افراد مبتدی مناسب است چون خیلی ساده است. صرفا کافیست گرانول ها را براساس مقدار کودی که توصیه شده بر روی سطح خاک بریزید و روی آن آبیاری کنید تا حل شوند. گرانول ها را به فرم دایره ای در اطراف گیاه بریزید تا به کل سیستم ریشه درخت انار برسد. کودهای گرانولی آهسته رهش هستند یعنی مواد مغذی آنها به تدریج آزاد می شود و ممکن است بین چند هفته تا چند ماه طول بکشد که مزیت آن این است که احتمال سوختگی ریشه ها را کاهش داده و نیازی به کوددهی چندین باره نخواهید داشت.

کود گرانولی برای درخت انار

  • کودهای اسپری شکل

دومین نوع بهترین کود برای درخت انار کودهایی هستند که شما می توانید آنها را مستقیما بر روی برگ ها و سیستم پوششی اسپری کنید. مواد مغذی این کودها، مستقیما و به سرعت جذب گیاه می شوند و حاوی عناصر کمیاب نیز هستند. فقط توجه کنید که کود با کیفیت خریداری کنید تا بر روی برگ ها رسوب ایجاد نکند.

کودهای اسپری برای درخت انار

  • کودهای مایع درخت انار

کودهای مایع هم برای درختان انار مناسب است که به شکل غلیظ شده یا کنسانتره به فروش می رسند و باید قبل از استفاده با آب رقیق کنید و به درجه رقت خاصی برسانید. کودهای مایع بر روی سطح خاک ریخته می شوند اما برخلاف کودهای گرانولی باید در طی فصل رشد چندین بار استفاده کنید. کودهای مایع بهترین کود برای درخت انار جوان در مراحل اولیه سنین رشد هستند.

  • کودهای آلی، طبیعی و ارگانیک

دسته چهارم کودهایی که برای درخت انار مناسب هستند کودهای آلی یا ارگانیک هستند مثل پیت ماس که اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان های سردی ندارد گزینه خیلی خوبی هستند. در واقع در این مناطق بخاطر گرمایش منطقه، درختان انار خواب زمستانه خاصی ندارند و بنابراین در طول سال نیاز دارند با کود مناسب تغذیه شوند. کودهای ارگانیک را می توانید با مالچ پاشی استفاده کنید تا مواد غذایی به تدریج وارد خاک شوند و جلوی سوختگی گیاه گرفته شود.

جمع بندی

به طور خلاصه بگوییم که بهترین کود برای درخت انار کودهایی هستند که عناصر NPK را به شکل تعادلی دارند و شما باید در کنار آن از کودهای حیوانی مثل کود مرغی، کودهای میکرو مثل کود آهن، کلسیم و روی به همراه کودهای آلی استفاده کنید. البته همه این موارد بستگی به شرایط خاک، گونه درخت انار و سن آن، فقر مواد غذایی محیط کشت و غیره بستگی دارد که به طور کامل توضیح دادیم.

4.1/5 - (18 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *