کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است؟

کود 121236 یکی از انواع کودهای گیاهی بسیار پر مصرف است که به آن کود پتاس بالا هم می گویند. دو سوال پرتکرار در زمینه این کود، کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است؟ و یا کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟ می باشد. همانطور که می دانید گیاهان در طی دوره رشد و گلدهی و میوه دهی به عناصر ماکرو به میزان زیاد که همان کود کامل NPK هستند و عناصر میکرو به مقدار کمتر نیاز دارند. بنابراین با توجه به اینکه درصد پتاسیم سه برابر سایر عناصر است به این کود، پتاس بالا هم می گویند.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

کودها به گیاهان کمک می کنند تا در کنار آب و نور و رطوبت و هوای کافی، کلیه مواد غذایی خود را به دست بیاورند و در نهایت سلامت و شادابی و رشد عالی، به گلدهی و محصول دهی بپردازند. در ادامه ضمن معرفی این دسته از کودها، به بررسی کاربرد و مقدار مصرف نیز خواهیم پرداخت و اینکه کود 121236 برای چه گیاهانی است.

کود 121236 چیست؟

قبل از اینکه به این موضوع بپردازیم که کود 121236 برای چه گیاهانی مناسب است و یا کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است، ابتدا باید با ترکیبات و ساختار آن آشنا شوید. همان طور که گفتیم این اعداد نشان دهنده میزان و درصد عناصر NPK است. این کود به ترتیب دارای 12% نیتروژن، 12% فسفر و 36% پتاسیم است و مابقی هم عناصر میکرو مغذی مختلف هستند که با درصدهای گوناگون استفاده شده اند. دقت داشته باشید که درصد و نوع عناصر میکرو مغذی بسته به نوع شرکت سازنده و حتی بعضا نوع گیاه و محیط کشت متفاوت است.

ویژگی های کود 121236 چیست؟

اکنون که متوجه شدید کود 121236 چه ترکیبات و موادی دارد باید به بررسی ویژگی های این کود بپردازیم تا بدانید دقیقا کود 121236 برای چه گیاهانی مناسب  است و چه زمانی باید استفاده شود. در راستای پاسخ به کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است به ویژگی های آن خواهیم پرداخت. اگر از کودهای پتاس بالا به موقع استفاده نکنید گیاه شما دچار کمبود پتاسیم خواهد شد.

از جمله علائم کمبود پتاسیم می توان به مواردی نظیر زرد شدن لبه برگ ها و سپس قهوه ای شدن کل برگ، آشفتگی قرارگیری و جهت گیری برگ و ساقه، نرم شدگی ریشه ها و از دست دادن فرم و ظاهر عادی گیاه اشاره کرد. بنابراین کود 121236 با تأمین پتاسیم مورد نیاز گیاه جلوی این کمبود را گرفته و سلامتی گیاه شما را حفظ می کند.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

از طرف دیگر این کود فاقد کلر و عناصر سنگین است بنابراین گیاه شما دچار سوختگی شیمیایی نخواهد شد. مورد مهم بعدی حلالیت بالای این کود است که اگر بر روی برگ ریخته شود اثر آن به راحتی پاک شده و از طرفی نیز جذب آن توسط گیاه بسیار ساده تر و سریعتر خواهد بود.

ضمنا در راستای پاسخ کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است، دقت داشته باشید کود 121236 به دلیل حلالیت بالا اگر بر روی برگ گیاه ریخته شود، سبب گرفتگی روزنه های گیاه نمی شود و مانعی برای جذب نور خورشید توسط کلروفیل ها ایجاد نخواهد کرد. ویژگی مهم بعدی کود 121236 جلوگیری از شوری خاک است بنابراین ریشه ها ساختار گسترده تری پیدا خواهند کرد. همین مورد برای گیاهانی که رشد ریشه ای ضعیفی دارند مزیت بسیار بزرگی است.

خواص کود 121236 چه می باشد؟

طبق توضیحاتی که داده شد تا حدی متوجه شدید که کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است و یا کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است، اما شناخت خواص و فواید این کود در کنار ویژگی ها کمک می کند تا گیاهان مناسب این کود را بهتر انتخاب کنید. از جمله خواص کود 121236 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت جوانه زنی گیاهان و درختان و سرعت کلی رشد
  • افزایش حجم محصولاتی مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی و بادمجان
  • به تحریک هر چه بیشتر گلدهی کمک می کند چرا که عنصر پتاسیم برای دوره گلدهی مناسب است و این کود پتاس بالا محسوب می شود
  • مقاوم سازی گیاه در برابر یخ زدگی، سوختگی برگ، ضخیم سازی ساقه ها در برابر نفوذ سرمای شدید
  • مقاوم سازی گیاه در برابر بیماری های گوناگون قارچی و آفت ها
  • جلوگیری از پژمردگی برگ و ساقه
  • تنظیم انتقال آبی که باید به بخش های مختلف گیاه برود که این مورد برای گل ها و گیاهان آپارتمانی تأثیر بسیار بهتری دارد
  • افزایش تحمل و توان گیاه در برابر تنش های کم آبی

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

بنابراین با توجه به خواص و ویژگی های گفته شده می توان نتیجه گیری کرد که کود 121236 برای گلها و گیاهان آپارتمانی مناسب است.

کاربرد کود 121236 چیست؟

با توجه به کلیه توضیحاتی که دادیم در این قسمت بررسی می کنیم که کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است و یا کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است و اساسا چه گیاهانی با این نوع کودها سازگاری دارند و نتیجه بهتری خواهیم گرفت. از جمله کاربردهای کود 121236 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کود 121236 برای کاکتوس مناسب است: یکی از کاربردهای کود 36 12 12 برای گیاهان کاکتوس است. با توجه به اینکه کاکتوس در مناطق کم آب رشد می کند و عنصر پتاسیم هم مقاومت در برابر کم آبی و تنش خشکسالی را افزایش می دهد کاملا این کود مناسب است. از طرفی چون نیتروژن کمی دارد جلوی آبکی شدن کاکتوس و ترک خوردن آن گرفته می شود. بنابراین کود 121236 برای کاکتوس مناسب است.
  • کود 121236 برای زاموفولیا یا زامیفولیا مناسب است: جواب بعدی که باید به این سوال: کود 121236 برای چه گیاهانی است؛ بدهیم گیاهان زاموفولیا است. این نوع گیاهان برگ های گوشتی و تنه چرمی دارند بنابراین کودهای با نیتروژن بالا برای آنها چندان مناسب نیست. بنابراین کودهای پتاس بالا مثل همین نوع کودها بسیار کاربردی خواهند بود.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

  • کود 121236 برای سانسوریا مناسب است: گیاه بعدی که کاملا با کودهای پتاس بالا مثل 121236 سازگاری دارد و باید از آن استفاده کرد، گیاهان سانسوریا هستند. اگر به فکر پاجوش دهی برای گیاهان سانسوریا هستید حتما در کنار این کود از کودهای فسفر بالا هم استفاده کنید. گیاه سانسوریا نباید نیتروژن زیادی بگیرد در غیر این صورت بافت آن دچار سوختگی شده و به رنگ زرد و سپس قهوه ای تبدیل می شود. اما در مقابل کود 121236 برای سانسوریا مناسب است چرا که از طرفی چنین مشکلی پدید نمی آید و هم اینکه به سرعت رشد بهتر و بیشتر پاجوش ها کمک می کند.

بنابراین با توجه به موارد گفته شده متوجه شدید که به طور شاخص کود 121236 و یا کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مناسب است.

مقدار مصرف کود 121236

به طور کلی تنوع کودهای 121236 بسیار بالاست و برخی از آن ها تولیدات داخلی هستند و برخی نیز توسط برندهای معتبر جهانی تولید شده اند بنابراین مقدار مصرف کاملا متفاوت است. در برخی نمونه ها توصیه شده تا 1 تا 3 کیلوگرم از کود 121236 را در هزار لیتر آب ترکیب کنید و به شکل محلول روی گیاه بپاشید یا اینکه برای هر هکتار 5 تا 15 کیلوگرم از کود را وارد سیستم آبیاری کرده و استفاده نمایید.

بهترین زمان مصرف کود 121236

حال که حدودی با جواب کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است دست پیدا کردیم به زمان استفاده از آن خواهیم پرداخت. با توجه به اینکه کودهای 121236 تنوع زیادی دارند بنابراین زمان مصرف نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. اما اصولا بهترین زمان مصرف کودهای پر پتاس یا با پتاسیم بالا، در زمان شکل گیری میوه و دو هفته قبل از برداشت محصول است.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

دقت داشته باشید عمده کاربرد و زمان مصرف کود 121236 (K) موقعی است که شاهد گلدهی گیاهان و درختان و صیفی جات نباشیم، گیاهان رشد مناسبی نداشته باشند، گل ها شروع به ریزش کنند یا گیاه شما از مرحله غنچه وارد مرحله گل نشود. بنابراین در کنار زمان مصرف باید دقت داشت که کود 121236 برای چه گیاهانی است.

به طور کل کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

به طور کل می توان در پاسخ سوال کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است گفت که کود پتاسیم یکی از سه عنصر اصلی کودهای نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و برای رشد و توسعه سالم گیاهان ضروری است. پتاسیم به عنوان یک عنصر مغذی مهم در گیاهان شناخته شده است و وظیفه آن ایجاد تعادل در رشد و توسعه گیاهان و بهبود سیستم ایمنی گیاهان است.

از جمله گیاهانی که به پتاسیم نیاز بیشتری دارند می توان به گیاهان محصولی مثل سیب، خرما، خیار، کدو، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، پرتقال، لیمو ترش، موز، گلابی و زیتون، گیاهان تزیینی مانند گل ها، بوته ها و درختان، گیاهان زراعی مانند گندم، جو، ذرت، چغندر قند و سویا اشاره کرد.

استفاده از کود پتاسیم برای این گیاهان می تواند بهبود رشد و توسعه آن ها، افزایش عملکرد و کیفیت محصولات و همچنین مقاومت گیاهان در برابر شرایط تنشی مانند خشکی و بیماری ها را افزایش دهد. به عنوان یک عنصر مهم در گیاهان، پتاسیم از اهمیت بسیاری برخوردار است. این عنصر مغذی نقش مهمی در تعادل آبی گیاه دارد و باعث افزایش تحمل گیاهان در مقابل تنش های محیطی مانند خشکی، گرما و سرما می شود. همچنین، پتاسیم به عنوان یک مسیر انتقال الکتریکی در گیاه عمل می کند و در ایجاد ساختار سلولی و بالا بردن عملکرد آنها نقش دارد.

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

به طور کلی، گیاهان در هر مرحله از رشد و توسعه خود به پتاسیم نیاز دارند. در فاز رشد، پتاسیم به عنوان یک مواد سازنده و مواد غذایی اساسی، به گیاهان کمک می کند تا رشد و توسعه کنند. در فاز گلدهی، پتاسیم می تواند به گیاهان در افزایش تعداد گل ها و میوه ها کمک کند و در فاز رسیدن به بلوغ، بهبود کیفیت محصولات را فراهم می کند.

پس در کل در راستای کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است، می توانیم بگوییم استفاده از کود پتاسیم به عنوان یک راه حل کارآمد برای افزایش عملکرد و کیفیت محصولات گیاهان است. این کود می تواند به گیاهان در مقابل شرایط تنشی مانند خشکی و بیماری ها مقاومت بیشتری بدهد و همچنین بهبود در تولید محصولاتی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات را فراهم می کند.

خرید بهترین کودهای پر پتاس یا پتاسیم بالا برای گلدهی و میوه دهی

حال که به سوال کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟ جواب دادیم به سوال کود 121236 از کجا بخریم؟ می پردازیم. برای خرید بهترین کودهای پتاسیم بالا برای گلدهی و میوه دهی که جایگزینی عالی به جای کودهای 36 12 12 هستند، شرکت ایران سان لایت نسبت به واردات بهترین کودهای گیاهی اقدام کرده است. اگر به دنبال بهترین کودهای بازار داخلی و خارجی هستید که درصد پتاسیم بالایی داشته باشد تا بتوانید از تمامی خواص، مزایا، ویژگی ها و کاربردهای ذکر شده استفاده کنید، کود های زیر را پیشنهاد می کنیم:

کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

4/5 - (73 امتیاز)

5 دیدگاه در “کود پتاس بالا برای چه گیاهانی مفید است؟

  1. علی گفت:

    سلام بعضی ها میگن به گل گندمی سه بیست بدیم بعضی ها میگن ۱۲_۱۲_۳۶
    کدوم را بدیم ؟؟؟؟??????

    1. شعله گفت:

      هردوشون‌رو‌بدین خوبه

      1. حسین گفت:

        سلام برا رشد گل کاغذی چه کودی مناسب هست

      2. وکیلی گفت:

        درود، حدود ده روز پیش از کود دوازده دوازده برای بنجامین ام استفاده کردم و پس از مدتی برگهای گیاهم بهتر شدند و شاداب، منتها پس از ده روز نیز باقیمانده کود مایع را برای همین گیاهم بکار بردم ولی دو روزی‌ست که میبینم برگها در حال زرد و یا نیمه زرد و افتادگی هستند ، حال چکار کنم؟
        در ضمن یک قاشق چایی خوری را مطابق نظر فروشنده در یک لیتر آب جوشیده حل کرده بودم، بگفته ایشان کود آلمانی نه ایرانی

  2. حسین گفت:

    درود.برادگل دهی گل کاغذی مناسب هست
    ۱۲-۱۲-۳۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *