لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ پاسخ این سوال موضوع مقاله امروز است که قصد داریم به طور کامل به آن بپردازیم. در ادامه این مطلب به طور کامل مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان را مورد بررسی قرار می دهیم و دلیل هر کدام از موارد را نیز شرح خواهیم داد.

لازم به ذکر است موارد مضر مطرح شده در این مقاله صرفا برای کسانی است که همه روزه و  در محیط های صنعتی با لامپ رشد گیاه و نورمصنوعی سر و کار دارند و شامل کسانیکه بصورت خانگی از محصولات لامپ رشد گیاه استفاده میکنند نمی شود! . 

محصولات لامپ رشد گیاه ایران سان لایت جهت استفاده خانگی و گلخانه مطابق استاندارد های روز دنیا ارایه میگردد و میتوانید بدون هیچ نگرانی از بابت سلامتی خود و اطرافیان از محصولات استفاده نمایید . 

فبلم های ارسالی شما پس از استفاده از محصولات ایران سان لایت 

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

موضوع اصلی بحث امروز در مورد آن است که آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ و مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان چیست؟ لامپ هایی که برای رشد گیاهان استفاده می شوند، اگر به درستی به کار برده نشوند، می توانند برای گیاهان ایجاد مشکل و آسیب کنند و همین موضوع می تواند سبب شود که تمامی هزینه هایی که انجام داده اید، به هدر برود. اما همان طور که گفته شد، نوع آسیب این لامپ ها به گیاهان موضوع بحث امروز نیست.

در خصوص مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان می توانیم موارد متعددی را نام ببریم که شاید تا به حال به هیچ کدام از آنها فکر نکرده باشید. به یاد داشته باشید که اگر قرار است دائما در یک محیط که از لامپ های رشد گیاه استفاده می شود، در حال رفت و آمد و تردد باشید، لازم است که حتما از این موارد آگاه بوده و نسبت به کمتر کردن خطرات ذکر شده اقدام کنید.

  • مشکلات بینایی از مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

اولین و مهم ترین پاسخی که به سوال لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ می توانیم بدهیم در مورد آسیبی است که این لامپ می تواند برای چشم ها ایجاد کند. چراغ هایی که برای رشد گیاه در نظر گرفته می شوند، دارای تابشی از نوع متمرکز هستند.

این تابش متمرکز می تواند سبب بروز مشکلات فراوانی شود که مهم ترین این مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان آسیب به قرنیه و شبکیه چشم است. برای کاهش آسیب در این مورد بهتر است حتما در زمان کار کردن در این محیط از عینک های آفتابی استفاده کنید.

مضرات لامپ رشد گیاه برای چشم و بینایی

  • مشکلات ریوی

در پاسخ به لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟  باید بدانید که مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان می تواند حتی در قالب مشکلات ریوی نیز بروز پیدا کند. شاید تعجب کنید اما این نوع از لامپ ها به دو دلیل می توانند مشکلات ریوی و تنفسی را به خصوص برای افرادی که در این محیط ها به شکل دائم در رفت و آمد هستند، به وجود بیاورند. اولین مورد مربوط به تولید کربن دی اکسید بسیار زیادی است که از این لامپ ها متصاعد می شود. این گاز اگر بیشتر از حد معمول در محیط وجود داشته باشد، می تواند مشکلات فراوانی را خلق کند.

 مورد دوم مربوط به جیوه موجود در این لامپ ها است. در صورتی که گاز جیوه از این لامپ ها نشتی پیدا کند، می تواند مشکلات تنفسی را رقم بزند. در مورد جیوه فراموش نکنید که لامپ های رشد گیاه قدیمی حاوی این عنصر بوده اند و لامپ های جدید و مدرن دیگر چنین خطری را ندارند.

  • مشکلات پوستی

مورد بعدی در خصوص مشکلات پوستی است که می تواند اتفاق بیفتد. لامپ های رشد در واقع جایگزینی برای خورشید هستند بنابراین این موضوع کاملا طبیعی است که این لامپ ها همان نورهای مشابه خورشید را از خود متصاعد کنند.

در خصوص مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان می توان گفت که در بین طول موج های نور خورشید می توانیم به مواردی همچون اشعه ماوراء بنفش، اشعه ایکس و… نیز اشاره کنیم که در بین نورها و پرتوهای لامپ های رشد گیاه نیز وجود دارند. در صورتی که به شکل طولانی مدت در معرض این اشعه ها قرار بگیرید، دچار مشکلات پوستی ناشی از تابش آنها خواهید شد. این مورد یکی از موارد لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ است

  • ایجاد اختلال در چرخه خواب از مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ زمانی که این سوال پرسیده می شود، اغلب به ضررهایی که به جسم وارد می شوند، می پردازیم. این موضوع در حالی است که این لامپ ها می توانند بر روی موارد مختلف دیگری نیز تاثیرگذار باشند. یکی از مواردی که شاید حتی خودتان هم متوجه آن نشده باشید، این است که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این نوع از اشعه های لامپ رشد گیاه می تواند سبب شود که در چرخه خواب شبانه شما و به طور کلی در ریتم شبانه روزی شما اختلال ایجاد شود.

معمولا این موضوع به قدری نامحسوس رخ می دهد که افراد کمترین احتمال را می دهند که علت این اختلالات مربوط به تابش های طولانی مدت لامپ های رشد گیاه بر روی آن ها است. پس مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان محدود است اما وجود دارد

مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

  • افزایش خطر سکته مغزی

در ادامه لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ و مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان بهتر است بدانید که این مورد نیز کمی مبالغه آمیز به نظر می رسد، اما باید بگوییم که موضوع بسیار هم مبالغه گونه نیست و احتمال رخ دادن آن حتی بالا نیز می باشد.

این لامپ ها علاوه بر تابش نور، گرما را نیز تولید می کنند. حال فرض کنید شما به عنوان فردی که به شکل طولانی مدت در این محیط قرار دارید، دائما در حال تحمل این گرما هستید. همین موضوع سبب می شود تا دائما در معرض هوای گرم قرار بگیرید که احتمال افزایش خطر ابتلا به سکته مغزی را ایجاد می کند

  • مشکلات سوختگی پوستی

مورد بعدی در خصوص مشکلات سوختگی پوست است. لامپ های رشد گیاه علاوه بر تابش نور، گرمای زیادی را نیز تولید می کنند. مشکلات مربوط به سوختگی می توانند به دو شکل تغییر رنگ پوست و یا سوزاندن پوست به شکل شدید در اثر برخورد با پوست را داشته باشند. در هر صورت لازم است تا از دستکش های مناسب استفاده کنید.

جمع بندی مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که لامپ رشد می تواند برای چشم ها، ریه، مغز، پوست و همچنین چرخه شبانه روزی و خواب فرد ایجاد مشکل و بیماری نماید. در نتیجه مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان موجود است اما زیاد نیست.

بهتر است برای پیشگیری از چنین اتفاقی، تا جایی که امکان دارد در هنگام کار در محیطی که چراغ های رشد گیاه وجود دارد، حتما از دستکش، کلاه، لباس و عینک مخصوص و ایمن استفاده کنید.

4.4/5 - (37 امتیاز)

6 دیدگاه در “لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ بررسی 6 ضرری که نمی دانستید!

  1. یگانه فر گفت:

    سلام وقت بخیر
    آیا اس ام دی رشد گیاه هم همین مضرات را دارد؟

  2. سلام
    هر 6 نکته اتون کاملا اشتباهه
    هیچ کدوم منبع علمی (و منطقی) نداره
    این لامپ دی اکسید کربن تولید نمیکنه!
    این لامپ ها (در نوع ال ای دی) اصلا گرما ندارند!

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام امیر جان خیلی ممنون از توجه و نظرتون صحت اطلاعات مقاله مجددا توسط تیم محتوا بررسی و در صورت لزوم حتما تغییر داده خواهد شد . سپاس

  3. هستی گفت:

    سلام
    وقت بخیر
    من دیدم خیلی از فروشنده ها گفتن بجای چراغ خواب میشه استفاده کرد
    خیلی ها رو دیدم شبا روشن میکنن هم واسه ی گیاه هم چراغ خواب

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام هستی عزیز ممنون از نظرتون ولی این کار استباه هست ضمن اینکه نور لامپ در شب برای انسان میتونه اذیت کننده باشه ضمنا گیاهان در شب احتیاج به تاریکی دارند و روشن کردن نور مصنوعی در شب براشون مناسب نیست

    2. سعید گفت:

      سلام وقت بخیر
      همونطور که آقا مهدی اشاره کردن، گیاهان هم مانند بقیه موجودات نیاز به بازه زمانی مشخص برای شب و روز دارن، در طول روز که نور بهشون میتابه میشه با استفاده از لامپ رشد گیاه این نور رو تقویت کرد و در شب نیاز به تاریکی برای استراحت و آمادگی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *