تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

امروزه علاقه افراد برای پرورش گیاهان در آپارتمان و دور از طبیعت بسیار افزایش یافته است. زیرا انسان ها با پرورش گیاهان احساس خوبی دارند و همین باعث شده است که گلخانه ها و پرورش گیاهان در سراسر شهر افزایش یافته است.

بنابراین به دلیل کمبود نور در آپارتمان ها وساختمان های مسکونی نیاز به نور های غیر طبیعی مثل LED می باشد. برای رشد گیاهان نیاز به نور می باشد و در صورت عدم وجود نور طبیعی خورشید باید از نور های مصنوعی استفاده کرد.

برای ایجاد نور مصنوعی برای گیاهان از لامپ های مختلفی استفاده می شود. از لامپ های معمولی و لامپ رشد گیاه برای رشد بهتر گیاهان استفاده می شود اما تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی وجود دارد که در این مقاله به تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی وجود دارد. انواع لامپ ها برای رشد گیاهان در بازار موجود می باشد. که باعث رشد بهتر گیاهان می شود.

لامپ های LED مناسب ترین لامپ ها برای رشد گیاهان می باشد. اما سوال این است که لامپ های LED  معمولی بهتر است یا لامپ های LED رشد گیاه؟ مزایای لامپ های رشد گیاه و لامپ های معمولی چیست و هر کدام چه معایبی دارند؟

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ های LED رشد گیاه لامپ هایی مخصوص گیاهان هستند که علاوه بر نور لامپ های معمولی طیف نور های مختلف و گسترده ای دارند که برای شرایط مختلف گیاهان نیاز می باشد و منجر به رشد بهتر گیاهان می شود.

همچنین لامپ رشد گیاه به دلیل داشتن طیف بسیاری از نور های مختلف می تواند نور خورشید را شبیه سازی کند و باعث رشد سریع تر گیاهان شود و به فتوسنتز بهتر گیاهان کمک می کند.

طیف های رنگی لامپ رشد گیاه آبی و قرمز که ترکیب این دو رنگ در انتها رنگ بنفش را می سازد که رنگ بنفش مخصوص رشد بهتر گیاهان است و نور بنفش نوری است که گیاهان برای فتوسنتز بهتر از آن استفاده می کنند.

لذا نوری که لامپ LED رشد گیاه ایجاد می کند طول بسیار زیادی دارد که به 380 نانومتر تا 730 نانومتر می رسد. و اصلی ترین تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی در طیف گسترده رنگ های لامپ رشد گیاه می باشد.

در ادامه بررسی تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی باید اذعان داشت لامپ های رشد گیاه انواع بسیاری دارند مانند لامپ رشد گیاه فلورسنت ، دیود ساطع کننده نور،پلاسما و متال هالید برخی از لامپ های رشد گیاه هستند که بسیار کاربردی می باشند.

ویژگی های لامپ رشد گیاه :

?شدت نور بالا : شدت نور لامپ رشد گیاه بسیار بالا است البته به نوع لامپ رشد گیاه نیز بستگی دارد اما این را در نظر داشته باشید که موقعیت قرار گیری لامپ رشد گیاه بسیار حائز اهمیت است. زیرا نزدیک بودن لامپ رشد گیاه به گیاهان ممکن است منجر به سوختن گیاه شود. به همین علت است که لامپ ها با توجه به نوع و حساسیت گیاهان نصب می شوند.

?مصرف برق لامپ رشد گیاه : مصرف برق لامپ رشد گیاه بستگی به نوع لامپ رشد گیاه دارد برای مثال لامپ رشد گیاه LED مصرف برق کمتری نسبت به لامپ رشد گیاه متال هالید دارد و هر کدام بر اساس ویژگی ها و نوع ساختارشان برق مصرف می کنند.

?طیف نور بالا : لامپ رشد گیاه طیف نور های بالایی دارد و همین ویژگی منجر می شود که نور لامپ رشد گیاه بیشتر شبیه با نور طبیعی خورشید باشد. بنابراین باعث رشد بهتر گیاهان می شود که تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی را نشان می دهد.

?طول موج زیاد : طول موج برای فتوسنتز گیاهان بسیار اهمیت دارد به همین دلیل طول موج زیاد یا کم بر روی رشد گیاهان تاثیر گذار است و طول موج لامپ رشد گیاهان بستگی به نوع آن دارد.

?تنظیم دوره نوری گیاهان : گیاهان در تابستان نور طبیعی بیشتری دریافت می کنند و در زمستان دریافت نور آن ها کم می شود. به همین علت با استفاده از لامپ رشد گیاهان چه در تابستان و چه در زمستان می توان نور دریافتی گیاهان را تنظیم نمود.

تفاوت لامپ رشد گیاهان با لامپ معمولی

تاثیر لامپ معمولی بر گیاهان

لامپ های LED معمولی از نوع جامد می باشند که اصلی ترین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی طیف نور رنگی آن ها می باشد. لامپ معمولی تک رنگ می باشد و تنوع رنگی ندارد. همچنین لامپ LED معمولی دیود نورگسیل ساخته شده است.

لامپ های LED معمولی در ابتدا در دستگاه های الکترونیکی به عنوان چراغ قرمز استفاده می شدند. اما در طول زمان به دلیل مصرف انرژی کم جایگزین لامپ های پرمصرف شدند.

یک تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی می تواند مصرف برق پایین تر لامپ معمولی باشد. به همین دلیل ممکن است به جای لامپ رشد گیاه از لامپ کم مصرف استفاده شود.

لذا لامپ LED معمولی در صنایع بسیاری مانند تلویزیون سازی و ساخت وسایل الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرند و همچنین استفاده گسترده ای در گلخانه ها برای پرورش گیاهان دارند. به همین عنوان با وجود لامپ رشد گیاه همچنان از لامپ LED معمولی استفاده می شود.

مزیت های لامپ LED معمولی :

?یکی از مهم ترین مزیت های لامپ LED معمولی کاهش مصرف برق گلخانه ها و کاهش گاز گلخانه ای می شود.

?طول عمر بالا یکی دیگر از مزیت های لامپ LED معمولی می باشد. زیرا این لامپ ها بین 50 تا 60هزار ساعت کار می کنند.

?بهترین مزیت لامپ LED معمولی کم بودن و عدم وجود اشعه فرابنفش می باشد زیرا این اشعه برای موجودات مضر می باشد.

?بازدهی نوری بالا یکی دیگر از مزیت های لامپ LED معمولی است. بازدهی این لامپ ها حدود 74 تا 120 لومن بر وات می باشد.

?کنترل شدت نور بسیار ویژگی مهمی است که لامپ LED معمولی دارا می باشد. این لامپ ها قابلیت کنترل شدت نور را دارند.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

تفاوت لامپ رشد گیاه و لامپ معمولی در چیست؟

همان طور که در بالا ویژگی های لامپ رشد گیاه و لامپ LED معمولی عنوان شد بسیاری از تفاوت های این دو لامپ نیز مشخص شده است. زیرا این دو لامپ یعنی لامپ رشد گیاه و لامپ LED معمولی تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

 با توجه به مزیت ها و معایب هر کدام از این لامپ ها باید با توجه به شرایط گیاهان و موقعیت نگهداری گیاهان لامپ برای رشد گیاهان را تهیه نمایید.

بنابراین بهتر است برای انتخاب بهتر با کارشناسان پرورش گیاهان مشورت نمایید. زیرا هر کدام از لامپ ها مشخصات و ویژگی هایی دارند که باید با گیاه مربوطه سازگار باشد. بنابراین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی بسیار اهمیت دارد.

?طیف نوری : یکی از مهم ترین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی طیف نور لامپ رشد گیاه است که منجر به رشد بهتر گیاه می شود. اما لامپ معمولی طیف نوری ندارد. لامپ رشد گیاه دارای نور های آبی و قرمز می باشد. و این نور ها نور فرابنفش را می سازد که باعث شبیه سازی نور طبیعی خورشید و رشد گیاهان می شود.

?اشعه فرا ینفش: همان طور که گفته شد نور مادون قرمز و نور های دیگر لامپ رشد گیاه باعث ساخت اشعه فرابنفش می شود. این اشعه به رشد بهتر گیاه کمک می کند. اما اشعه فرابنفش مضر می باشد. لامپ های معمولی اشعه فرابنفش ندارند.

?مصرف برق : مصرف برق لامپ های معمولی نسبت به لامپ رشد گیاه کمتر است. زیرا لامپ معمولی ویژگی ها و اشعه های خاصی ندارند و فضا را نیز گرم نمی کنند. اما لامپ رشد گیاه منجر به مصرف برق بالاتر می شود که باز هم بستگی به نوع لامپ رشد گیاه دارد.

?رشد بهتر گیاهان : طبیعی است که لامپ رشد گیاه با وجود ویژگی هایی مثل اشعه فرابنفش و طیف نوری بالاتر باعث رشد بهتر گیاهان شود. لامپ های معمولی ممکن است در برابر لامپ رشد گیاه ضعیف تر عمل کنند.

?شدت نور : شدت نور لامپ رشد گیاه بیشتر است و برای ضرر نرسیدن به گیاهان باید فاصله لامپ رشد گیاه تا خود گیاه استاندارد باشد. اما شدت نور لامپ های معمولی قابل تنظیم می باشد. یک تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در شدت نور می باشد.

?طول موج: طول موج لامپ های رشد گیاه نسبت به لامپ های معمولی بیشتر است. به همین علت برای پرورش زیاد گیاهان خاص از لامپ رشد گیاه استفاده می شود و تفاوت اصلی لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در طول موج می باشد.

بنابراین در راستای بررسی تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی، برای تهیه لامپ و یا نور مصنوعی برای گیاهان حتما به این نکات و نوع گیاهان پرورشی دقت نمایید و با مشورت با کارشناسان ایران سان لایت بهترین لامپ را برای پرورش گیاهان خود با توجه به موقعیت و محیط تان انتخاب و تهیه نمایید.

تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی

لامپ رشد گیاه یا لامپ معمولی؟

برای انتخاب بهترین نور مصنوعی برای گیاهان خود بهتر است در ابتدا شرایط گیاه را در نظر بگیرید. همچنین موقعیت جغرافیایی و شرایط محیطی را نیز بررسی نمایید و با کارشناسان حرفه ای پرورش گیاهان مشورت نمایید در این صورت است که می توانید بهترین لامپ رشد را برای گیاهان خود انتخاب کرده و تهیه کنید.

در ابتدا بهتر است افراد تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی را بدانند..

در مرحله بعد به بررسی تمامی مواردی که در پرورش یک گیاه نقش دارند بپردازد و برای تهیه و خرید لامپ رشد گیاه یا لامپ معمولی نیز به صفحه خرید لامپ رشد گیاه مراجعه نمایند و یا با کارشناسان ایران سان لایت برای تهیه لامپ رشد تماس حاصل کنند.

مهم ترین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در چیست؟

مهم ترین تفاوت لامپ رشد گیاه با لامپ معمولی در طیف نوری می باشد. لامپ رشد گیاه طیف نوری متنوع تری نسبت به لامپ معمولی با یک رنگ نور دارد. لامپ رشد گیاه دارای نور آبی و قرمز و در نهایت بنفش می باشد.

قیمت لامپ رشد گیاه بیشتر می باشد یا لامپ معمولی؟

طبیعی است قیمت لامپ رشد گیاه بیشتر از لامپ معمولی باشد. زیرا ویژگی ها و طیف های نوری لامپ رشد گیاه بیشتر است لامپ معمولی اقتصادی تر می باشد. باز هم بستگی به انواع لامپ های رشد گیاه دارد.

مصرف برق لامپ رشد گیاه بیشتر می باشد یا لامپ معمولی بیشتر است؟

مصرف برق لامپ های معمولی نسبت به لامپ رشد گیاه کمتر است. زیرا لامپ معمولی ویژگی ها و اشعه های خاصی ندارند و فضا را نیز گرم نمی کنند. اما لامپ رشد گیاه منجر به مصرف برق بالاتر می شود که باز هم بستگی به نوع لامپ رشد گیاه دارد.

2.4/5 - (147 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *