مزایا و معایب لامپ فلورسنت برای گیاهان

لامپ فلورسنت برای گیاهان مزایا و معایبی دارد. اما تعریف کلی لامپ فلورسنت برای گیاهان این است که لامپ فلورسنت یک لامپ کم مصرف برای تامین نور گیاهان است که تاثیر رویشی و رشدی در گیاهان را دارد.

امروزه لامپ رشد گیاه تولید و عرضه می شود تا افرادی که علاقه به پرورش گیاهان دارند یا شغل آن ها پرورش گیاه است به راحتی گیاهان را در منزل و محیط های خاص پرورش دهند و دغدغه ای نداشته باشند. این لامپ ها با طول موج و نانومتر مختص فتوسنتز تولید و عرضه می گردند.

لامپ فلورسنت چیست؟

پیش از بررسی معایب و مزایا و همچنین ویژگی های لامپ فلورسنت بهتر است بدانیم فلورسنت چیست؟ لامپ فلورسنت یک لامپ کم مصرف می باشد. که مانند لامپ های مهتابی عمل می کنند.

این لامپ ها در اواخر سال 1920 میلادی به بازار وارد شدند. این لامپ ها به شیوه ای عمل می کنند که در ابتدا ولتاژ دو سر لامپ باعث گرم شدن گاز درون لامپ می شوند و این گونه جیوه داخل لامپ فلورسنت بخار می شود.

در این صورت اشعه فرابنفش تولید می شود و به پوشش داخلی لامپ فلورسنت می تابد. فسفر موجود در لامپ اشعه فرابنفش را به خود جذب می کند و در نهایت نور از خود تولید می کند.نور این لامپ ها بسیار طبیعی و خنثی می باشد به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که لامپ فلورسنت در جایگاه خود هم می تواند مزایای مفیدی داشته باشد و هم می توانند آسیب بسیاری را برقرار سازد.

یکی از نکاتی که در خصوص لامپ فلورسنت نیاز است بیان داریم این می باشد که استفاده از این نوع لامپ برای گیاهان روند و سرعت رشد گیاهان را افزایش نمی دهد بلکه تاثیرات نسبی بر روند رویشی و زایشی گیاهان می گذارد.

 

لامپ فلورسنت برای گیاهان

اجزا تشکیل دهنده لامپ فلورسنت

در این بخش قصد داریم به اجزای تشکیل دهنده لامپ فلورسنت اشاره کنیم که می تواند مفید واقع شود..

  • بالاست : این قطعه از لامپ فلورسنت وظیفه تنظیم و اعمال ولتاژ را برعهده دارد. بالاست در ابتدا ولتاژ را افزایش و بعد در نهایت کاهش می دهد.
  • استارت : این قسمت از لامپ فلورسنت وظیفه وصل کردن جریان برق پس از زدن کید برق را دارد و باعث روشم شدن تمامی چراغ ها می شود.
  • الکترود : الکترود رشته های مارپیچی شکل می باشند که از تنگستن ساخته شده اند. و با اکسید فلز پوشیده می شوند. این تجهیزات گرم شده و الکترون های زیادی به داخل تیوپ آزاد می کنند.
  • گاز لوله : داخل این لوله از کریپتون ،جیوه، آرگون و نئون پر شده است.
  • فلورسنت : سطح داخلی این لامپ از فسفر پوشانده شده است که بتواند اشعه بنفش را به یک نور قابل دید تبدیل کند.

بنابراین درمی یابیم هر یک از اجزای لامپ فلورسنت نیز بسیار مهم بوده و نیاز است وظایف خود را در صحیح ترین حالت ممکن انجام دهند تا لامپ فلورسنت به خوبی کارکرد خود را اجرایی نماد.

فلورسنت لامپ مورد نیاز برای گیاهان

لامپ فلورسنت و همچنین لامپ رشد گیاه به رشد تدریجی گیاهان کمک می کند.

لازم به ذکر است که گیاهان برای رشد کردن نیاز به نور دارند اما نباید انقدر نور زیاد باشد که برگ های گیاه خشک شود و نتواند فتوسنتز کند و نباید آن قدر کم باشد که باعث زرد شدن و پژمرده شدن گیاه شود. برخی گیاهان سایه دوست هستند و برخی از گیاهان آفتاب دوست می باشد. بدین ترتیب بهتر است برای تامین نور مورد نیاز گیاهان از لامپ فلورسنت برای گیاهان استفاده کنیم.

لامپ فلورسنت یا لامپ رشد گیاه بسیار کاربردی و ویژه می باشد. زیرا می توان این لامپ ها و نور هایشان را با توجه به شرایط رشد گیاهان تنظیم نمود.

همچنین می توان هر گیاه را با توجه به نوری که نیاز دارد و شبانه روز لامپ آن را روشن نمود. اما باید توجه داشت که ممکن استاشعه لامپ های فلورسنت به گیاهان آسیب بزند بنابراین این لامپ ها را با فاصله با گیاهان نصب نمایید.

لامپ فلورسنت برای رشد گیاهانی که دوازده ساعت به نور و دوازده ساعت به تاریکی برای دوره زایشی نیازمند هستند نیز مناسب می باشد و کمک بسیاری به رشد این گیاهان می کند.

لامپ فلورسنت برای چه گیاهانی مناسب می باشد؟

این لامپ علاوه بر مزایایی که دارد معایبی نیز دارد که به آن ها اشاره خواهیم کرد. لامپ فلورسنت بسیار کاربردی برا گیاهان می باشد اما برای برخی از گیاهان مناسب تر می باشد. این لامپ ها در توان مصرفی های گوناگونی در بازار تولید و عرضه می شوند. به همین دلیل بهتر است با توجه به شرایط گیاه خود توان مصرفی لامپ فلورسنت برای گیاهان را خریداری نمایید.

لامپ فلورسنت برای گیاهانی مناسب است که:

  • گیاهانی که کشت بافتی دارند
  • گیاهانی که بذری هستند
  • گیاهانی که به نور کم نیاز دارند
  • گیاهانی که گل دار نیستند
  • گیاهانی که گرما دوست نیستند

بنابراین سعی کنید برای موارد بالا لامپ فلورسنت را تهیه نمایید. و همچنین مراقبت های ویژه ای داشته باشید زیرا لامپ فلورسنت نسبت به بقیه لامپ های رشد گیاه اشعه بیشتری تولید می کند.

افراد می توانند جهت تهیه این نوع لامپ نیز با ایران سان لایت تماس حاصل نمایند و اطلاعات لازم را از کارشناسان ایران سان لایت که دارای تجربه بسیار بالایی هستند دریافت نمایند.

چه بسا ممکن است نظر پیشنهادی متخصصین ایران سان لایت برای رشد گیاهان مشتریان لامپ هایی در سایر انواع و برندها باشد چرا که هر یک از لامپ های رشد تاثیرات خود را بر گیاهان خاصی دارند و برای سایر گیاهان مناسب نیستند.

در بهره گیری از این نوع لامپ هم همین مساله صدق می کند که این نوع لامپ با توجه به مزایا و معایبی که دارد تنها برای برخی گیاهان مناسب می باشد..

بنابراین توصیه می گردد پیش از تهیه این لامپ حتما از مشاوره کاملا تخصصی بهره مند گردید که بدین جهت کارشناسان ایران سان لایت آماده خدمت رسانی هستند.

لامپ فلورسنت برای گیاهان

مزایای لامپ فلورسنت برای گیاهان

پیشتر اشاره نمودیم که لامپ فلورسنت نیز دارای مزایای می باشد که هر یک می توانند دلیلی بر تهیه این نوع لامپ برای گیاهان باشد..قصد داریم به برخی از این مزایا اشاره نماییم..با ما همراه باشید.

  1. تنوع بسیار در انواع و اشکال
  2. شباهت نزدیک به نور خورشید
  3. نصب آسان و ساده
  4. قیمت مقرون به صرفه
  5. مورد استفاده برای همه گیاهان
  6. تنوع در توان ها مصرفی
  7. طول عمر زیاد و بالا
  8. مصرف انرژی کمتر
  9. بازدهی نور بالا
  10. تنوع در ابعاد

همان طور که در بالا گفته شده است لامپ رشد گیاه یا لامپ فلورسنت مزیت های بسیار زیادی دارند که به دلیل این مزیت ها مورد استفاده قرار می گیرند و می توان بسیار از آن لامپ ها برای رشد بهتر گیاهان استفاده نمود چرا که تاثیرات مثبتی بر گیاهان می گذارد..

چه بسا همانطور که بیان نمودیم علاوه بر مزایای لامپ فلورسنت نیز این لامپ دارای معایبی است که پیش از خرید بهتر است از آن ها معطل بود..

در ادامه به برخی از مهم ترین معایب بهره گیری از لامپ فلورسنت اشاره می کنیم.

انواع لامپ فلورسنت

این لامپ ها دو نوع دارد که با توجه به ابعاد محیط مورد استفاده قرار می گیرند

  • لامپ فلورسنت فشرده این لامپ ها  لامپ فلورسنت از نوع فشرده می باشند. و در جهت متصل شدن به سرپیچ های معمولی تهیه شده اند. که در محیط های کوچک قابل استفاده می باشند.
  • لامپ فلورسنت لوله ایاین نوع لامپ های فلورسنت برای محیط های بزرگ تر طراحی شده اند و سایز بزرگ تری نیز دارند.

معایب لامپ فلورسنت

همان طور که لامپ فلورسنت مزیت های زیادی دارد دارای معایبی نیز می باشد. مهم ترین عیب آن این است که گرمای بیشتری نسبت به بقیه لامپ های رشد گیاه تولید می کند. تولید گرمای بیش از اندازه برای گیاهان ضرر دارد و باعث خشک شدن شان می شود.

وجود اشعه فرابنفش که بسیار خطرناک می باشد و نزدیکی این نور به گیاهان نیز باعث ضرر رساندن به گیاهان می شود به همین دلیل لامپ فلورسنت برای گیاهان می تواند مضر باید. البته باید این را هم در نظر داشت که این لامپ انواع مختلف با سایز های مختلفی دارد و برای تهیه لامپ فلورسنت باید به نوع گیاه توجه کرد.

تولید حرارت بسیار بالا نیز یکی دیگر از معایب لامپ فلورسنت می باشد. و همچنین مصرف انرژی بالا نیز عیب دیگر این لامپ های می باشد.

تنوع کم ابعاد و ظاهر نسبت به لامپ های ال ای دی و مصرف برق بالا در مقایسه با ال ای دی

عوامل موثر بر هزینه لامپ فلورسنت

  • میزان دمای نوری
  • ابعاد
  • سرپیچ
  • شرکتی که سازنده لامپ می باشد
  • قطر لامپ فلورسنت
  • برند
  • توان
  • رنگ
  • و..

تهیه لامپ فلورسنت

بسیار مهم است که پیش از تهیه این نوع لامپ اطلاعات لازم را از متخصصین و کارشناسان فروش لامپ فلورسنت دریافت نمود..

لذا این نوع لامپ که از لامپ های رشد گیاه می باشد دارای هزینه مناسبی است و می تواند برای رشد گیاهان مورد استفاده قرار گیرد ولیکن استفاده از این نوع لامپ برای همه نوع گیاهی از سوی متخصصین ایران سان لایت توصیه نمی گردد.

لذا لامپ های رشد گیاه بهتر است در تناسب با نوع گیاهان تهیه شوند چه بسا که استفاده از لامپ فلورسنت تنها برای برخی گیاهان مزایای کاربردی خاص خود را دارد که به آن ها اشاره نمودیم و استفاده از این نوع لامپ برای تمامی گیاهان توصیه نمی گردد.

با این وجود توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین ایران سان لایت مشورت نمود تا با بررسی نوع گیاهان و دریافت اطلاعات ضروری، بهره گیری یا عدم بهره گیری از لامپ فلورسنت برای گیاهان از سوی ایشان تایید یا رد گردد.

چگونه می توان لامپ رشد گیاه را تهیه نمود؟

تنها کافیست با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود و با توجه به نوع گیاه و موقعیت قرارگیری گیاه و..از راهنمایی های کارشناسان ایران سان لایت بهره مند گردید.

میزان هزینه لامپ فلورسنت چقدر است؟

عوامل موثر بر هزینه این نوع لامپ در محتوا ذکر گردیده ولیکن می توان جهت کسب اطلاع از قیمت روز با ایران سان لایت تماس حاصل نمود.

4.8/5 - (37 امتیاز)

1 دیدگاه در “لامپ فلورسنت برای گیاهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *