گذری بر بستر کشت هیدروپونیک Hydroponic

از آنجا که در عصر امروز بهره گیری از نوع کشت هیدروپونیک بسیار پرطرفدار گشته و بسیاری افراد به سوی کشت هیدروپونیک می روند نیاز دانستیم درباره بستر کشت هیدروپونیک و انواع آن صحبت کنیم تا افراد اطلاعات مناسبی از این نوع کشت داشته باشند.

بنابراین نیاز است که نسبت به انواع بستر کشت هیدروپونیک آشنا بوده و بتوان با آگاهی پیشین به کشت هیدروپونیک پرداخت.

بستر کشت هیدروپونیک

منظور از کشت هیدروپونیک چیست؟

کشت هیدروپونیک یا آب کشت یکی از روش های امروزی در جهت کشت و پرورش گیاهان می باشد.در این روش از پرورش گیاهان، تنها به میزانی کم از آب بهره گرفته و نیازی به خاک نیست.

لذا به سبب عدم استفاده از خاک در این نوع کشت میزان نیاز به سم پاشی از بابت وجود آفات کاهش می یابد.در این روش گیاهان به مواد مغذی متعددی که نیازهای رشدی شان را تامین می سازد وابسته بوده و برای رشد نیازی به خاک ندارند.

بستر کشت هیدروپونیک در انواع متعددی قابل اجرا می باشند که افراد با شناخت آن ها می توانند بهترین نوع بستر هیدروپونیک را با توجه به شرایط و علاقه خود اجرایی سازند.

آشنایی با برخی انواع بستر کشت هیدروپونیک

  • کشت هیدروپونیک در راک وول
  • کشت هیدروپونیکی کوکوپیت
  • بستر کشت در گاتر
  • بهره گیری از ورمیکولیت
  • کشت هیدروپونیک در آب
  • بستر هیدروپونیکی با کیسه رشد
  • و..

? بستر کشت هیدروپونیک با راک وول

کشت هیدروپونیک با راک وول که به آن پشم سنگ هم می گویند یکی از بهترین انواع بستر کشت به روش هیدروپونیک می باشد که بهره گیری از آن سبب می گردد گیاهان بهتر رشد کنند زیرا دارای میزان حاصلخیزی بالایی می باشد.

مزایای کشت هیدروپونیک با پشم سنگ

  • افزایش رشد گیاهان
  • عدم نفوذپذیری نور بر پشم سنگ
  • پشم سنگ عاری و به دور از هرگونه عنصر و عامل خطرساز و آسیب زایی مثل سموم و..می باشد
  • از مزایای مهم بستر کشت هیدروپونیک با پشم سنگ این است که عوامل و عناصر شیمیایی به هیچ عنوان نمی توانند بر پشم سنگ یا راک وول تاثیر مخربی بگذارند
  • بهبود وضعیت رطوبت و نم دار بودن گیاه و حفظ آن
  • قرارگیری راحت ریشه گیاهان در بستر راک وول
  • عدم تولید مواد سمی توسط پشم سنگ
  • و..

بنابراین بهره گیری از بستر کشت هیدروپونیک با پشم سنگ می تواند مزایای فراوانی داشته و به رشد گیاهان هیدروپونیکی کمک بسیاری کند.

? کشت هیدروپونیکی کوکوپیت

یکی از رایج ترین انواع بستر کشت هیدروپونیکی کوکوپیت می باشد که در گلخانه ها استفاده بسیاری دارد.

خاک کوکوپیت خشک است ولی با لمس آب توسط افراد می تواند برای پرورش گیاهان در بستر خود آماده شود.لذا این نوع بستر کشت خنثی می باشد.کوکوپیت بستری می باشد که به سبب نگهداری آب در خود سبب حفظ آن و کاهش میزان مصرف آب می گردد.

? بستر کشت هیدروپونیک در گاتر

منظور از کشت هیدروپونیک هیدروپونیک در گاتر یعنی پرورش گیاهان هیدروپونیکی در کانال هایی که دست ساز نیز هستند.

لذا این کانال ها یا همان گاتر نیز به سبب مواد و سازه های ساختمانی به دست ساخت رسیده و پس از نشست بستر هیدروپونیکی مورد نظر بر روی آن می توان به خوبی به پرورش گیاهان پرداخت.

میزان آبیاری به گیاهان را در  این نوع بستر کشت می توان به خوبی بررسی، ارزیابی و کنترل نمود.همچنین هزینه اجرایی ساختن این نوع بستر کشت هیدروپونیکی مناسب بوده و به راحتی انجام می گیرد.

باید اذعان داشت به سبب اینکه می توان گاتر ها را به اشکال گوناگون دارای ارتفاع و یا بدون ارتفاع و..به دست ساخت رساند

مواد غذایی مورد نیاز گیاهان به سبب ورود به لوله ها به سوی گیاهان هیدروپونیکی منتقل می گردند.

از دیگر نکاتی که نیاز است بر فراهم آوردن کشت هیدروپونیک در گاتر اشاره نمود این است که احتمال نفوذپذیری آلودگی ها و بیماری ها به گیاهان در این نوع بستر بالا می باشد زیرا..

 این نوع بستر کشت سطح یکنواخت و یک دستی دارد ولیکن می تواند با بررسی ها و ارزیابی های اصولی و مستمر از بروز این مشکل احتمالی جلوگیری به عمل آورد و میزان آلوده شدن گیاهان هیدروپونیکی در بستر کشت گاتر را به حداقل میزان ممکن رساند.

? بهره گیری از ورمیکولیت

بستر کشت هیدروپونیک با ورمیکولیت دارای هزینه بالایی جهت اجرا سازی می باشد.این نوع بستر کشت، مواد و عناصر شیمیایی متعددی مثل انواع سمومی که سلامت و ایمنی گیاهان را تهدید می کنند نیز حمل می کند و آب را به میزان کمی جذب می نماید.

لذا باید اذعان داشت فراهم آوردن بستر هیدروپونیک ورمیکولیت خواهان کثیری نداشته و به احتمال فراوان به سبب حمل سموم و دیگر مواد شیمیایی در کشت هیدروپونیک مورد استفاده قرار می گیرد.

? کشت هیدروپونیک در آب

احتمال می دهیم افراد بیشماری روش کشت هیدروپونیکی را به سبب این نوع بستر کشت هیدروپونیک شناخته اند.

منظور از کشت هیدروپونیک در آب این است که ریشه گیاهان به سبب رشد به صورت مداوم در آب قرار دارد و به سبب وابستگی به بستر آب به مرور رشد کرده و پرورش می یابند.

از نکات مهمی که در به کارگیری این نوع بستر هیدروپونیکی باید در نظر داشت:

بررسی میزان مقاومت گیاهان در آب می باشد.در این بستر باید به جهت پرورش گیاهان متعدد، از گیاهانی بهره گرفته شود که بتوانند بدون بروز مشکل و حساسیت به ماندن در آب به مدت زمان طولانی نیز در بستر آب دوام آورند.

بررسی و ارزیابی و به طور کل مراقبت مستمر از این نوع بستر کشت بسیار مهم می باشد زیرا ممکن است آلودگی های ناشی از آب به ریشه گیاهان نفوذ نموده و به سلامت گیاهان آسیب وارد کند.

? بستر هیدروپونیکی با کیسه رشد

بستر کشت هیدروپونیکی با کیسه رشد که به آن گروبک هم گفته می شود به سبب مزایای متعددی که دارد توسط تعداد افراد زیادی اجرایی می گردد

کیسه رشد گیاه هیدروپونیکی بر اساس تناسب با اندازه گیاهان نیز در ارتفاع های گوناگون و حتی در اشکال دیگر مثل قرار گیری بر روی زمین مورد استفاده قرار می گیرد تا از میزان اندازه گیاهان و میزان رشد آن ها کم تر یا فراتر نبوده و فضایی مناسب برای رشد گیاهان متنوع هیدروپونیکی نیز فراهم سازد.

لذا امروزه بهره گیری از کیسه رشد در بستر کشت هیدروپونیک در ایران بسیار بیش از پیش گسته است زیرا در کیسه های رشد می توان هر نوع گیاه مدنظر افراد را پرورش داد و محدودیتی در نوع کشت و نگهداری از گیاهان نیست.

باید بیان داشت کیسه رشد گیاه هیدروپونیکی می تواند شرایطی را فراهم سازد که بتوان به طور همزمان میزان رشد و سلامت گیاهان را به خوبی ارزیابی نمود.

همچنین این کیسه رشد به راحتی در هر گوشه مطلوب مورد نیاز نصب و اجرا می گردد و می توان آن را به هنگام لزوم از مکانی به مکان دیگر جا به جا نمود.

کیسه رشد گیاه هم دارای معایبی است که به تبعِ هر روش دیگری علاوه بر مزایا از اندک معایبی هم برخوردار می باشد که می توان به احتمال گرفتگی تجهیزات و نازل های وارد بر کیسه رشد و.. یا تعدد این نازل ها و..اشاره نمود.

لذا بسترهای کشت هیدروپونیک در انواع گوناگون دیگری نیز قابل اجرایی شدن می باشند و ما تنها به برخی از این بستر ها اشاره نمودیم.

بهتر است اشاره گردد به سبب وجود تعداد متعددی انواع بستر کشت هیدروپونیک، افرادی که قصد دارند به جهت پرورش گیاهان هیدروپونیکی بستری مناسب را فراهم آورند، در اکثر اوقات سوالی برایشان پیش می آید که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

بستر کشت هیدروپونیک

مزایای بهره مندی از انواع بستر کشت هیدروپونیک

  • به سبب روش کشت هیدروپونیک در بستر کشت میزان آب کمی مصرف می گردد.
  • مزاحمت حشرات و آفات در بستر کشت هیدروپونیک کاهش یافته و به حداقل ممکن می رسد به حدی که نیازی به آفت کش و سم پاشی آنچنان که باید نیازی نخواهد شد.
  • گیاهان به سبب روش هیدروپونیک با سرعت بیشتری رشد می کنند.
  • گیاهان در هر فصل از سال می توانند به خوبی رشد کنند.
  • کشت هیدروپونیک را می توان در هر مکانی اجرایی کرده و محدودیتی در زمینه پرورش گیاهان هیدروپونیکی وجود ندارد.
  • و..

لذا باید توجه داشت بستر کشت هیدروپونیک علاوه بر مزایای خود به مانند هر روش کاشت دیگری دارای تعداد معدودی معایب می باشد که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

ولیکن باید توجه گردد مزایای این روش کاشت بسیار بیشتر از معایب آن است و با دقت و بررسی های لازم می توان از معایب این روش کشت گیاه کاست.

بستر کشت هیدروپونیک

معایب روش کشت هیدروپونیک

? هزینه اولیه اجرایی نمودن بستر کشت هیدروپونیک به سبب نیازمندی به تهیه تجهیزات هیدروپونیک بالا می باشد.

لذا باید توجه داشت کیفیت و اصالت تجهیزات هیدروپونیکی بسیار مهم بوده و باید در تهیه این تجهیزات دقت نموده و از برترین مرکز فروش تجهیزات هیدروپونیک، امکانات مورد نیاز را تهیه نمود.

ولیکن این مسئله چندان ایراد بزرگی تلقی نمی گردد زیرا به سبب بهره گیری از روش کشت هیدروپونیک می توان از مزایای بسیاری برخوردار گشته و به سبب تجهیزات اصیل و با کیفیت خریداری شده بهترین بستر کشت هیدروپونیک را فراهم نمود.

? اجرایی نمودن روش کشت هیدروپونیک نیاز به علم و دانش و تجربه می باشد و نیاز است که برای پیشبرد این روش از متخصصین امر کمک گرفت یا ابتدا به خوبی به این روش کشت نوین علم پیدا کرد در غیر این صورت ممکن است مشکلات مخربی به مرور زمان به سبب کشت ناکارآمد گیاهان هیدروپونیکی رخ دهند.

? از دیگر مشکلاتی که ممکن است به سبب کشت هیدروپونیک بر گیاهان رخ دهد این است که از آنجایی که گیاهان جهت رشد به آب نیاز دارند و ریشه گیاهان در بستر کشت هیدروپونیک به صورت مداوم و مستمر در آب قرار دارد ممکن است به سبب قرارگیری بیش از حد نیاز در آب اکسیژن کافی را از دست داده و تهویه مطلوبی برای گیاهان فراهم نباشد و بدین سبب گیاهان دچار آسیب شوند.

? ممکن است اگر آب دچار آلودگی گردد این آلودگی ها به ریشه گیاهان نفوذ نموده و به گیاهان هیدروپونیکی آسیب رساند.

و..

بهترین نوع بستر کشت هیدروپونیک چیست؟

پرتکرار ترین سوالی که در بین عده ای وجود دارد این است که بهترین نوع بستر هیدروپونیکی کدام است؟لذا هر یک از این بسترها دارای مزایا و معایب متعددی هستند و ممکن است در ابتدا انتخاب موثرترین بستر کشت که حداقل میزان معایب را در بر داشته باشد برای افراد دشوار گردد.

بنابراین این مزایا و معایب سبب می گردند افراد دغدغه انتخاب بهترین نوع بستر کشت را داشته باشند.

حال در جواب باید اذعان داشت هیچ پاسخ قطعی مبنی بر اینکه کدام یک از این بسترها بهتر از دیگری است وجود ندارد و نمی توان گفت برخی از این بسترهای کشت هیدروپونیک بر دیگر انواع بسترهای قابل اجرا برتری دارند.

لذا افراد با توجه به نوع گیاهان خود و شرایط نگهداری و پرورش گیاهان هیدروپونیکی خود با بهره گیری از تجهیزات اصیل و مشورت با متخصص می توانند متناسب ترین بستر کشت هیدروپونیک که با شرایط پرورش گیاه همخوان می باشد، انتخاب کرده و به کشت هیدروپونیکی محصولات و گیاهان خود بپردازند.

تهیه تجهیزات انواع بستر کشت هیدروپونیک

افراد می توانند جهت تهیه تجهیزات هیدروپونیکی به منظور فراهم نمودن بستر هیدروپونیکی ایمن و منحصر به فرد خود با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت با ایران سان لایت تماس حاصل کنند..

لذا ایران سان لایت کیفیت و قیمت این تجهیزات را تضمین نموده و نیز آن ها را با ارائه گارانتی یک ساله بدون شرط به فروش می رساند.

بستر کشت هیدروپونیک

جهت مشاهده تجهیزات هیدروپونیک و قیمت روز بر روی تصویر کلیک نمایید.

در کشت هیدروپونیک میزان مصرف آب بهینه می باشد؟

در صورتی که از بستر کشت هیدروپونیکی مناسبی بهره گرفته شود میزان مصرف آب کاهش می یابد ولیکن با این وجود رشد گیاهان به خوبی ادامه پیدا می کند.

مهم است از چه نوع بستر کشت هیدروپونیکی بهره گرفته شود؟

بله بهتر است افراد با مشورت متخصصین امر و در نظر گرفتن نوع گیاهان مدنظر خود و ویژگی های آن ها و..متناسب ترین بستر را با توجه به شرایط نگهداری و رسیدگی و نیز نوع گیاهان هیدروپونیکی انتخاب نمود.

قیمت تجهیزات بستر های کشت هیدروپونیک چقدر است؟

قیمت این تجهیزات بر اساس نوع کارکرد و عملکرد و..متفاوت از هم می باشند بنابراین توصیه می گردد با ایران سان لایت جهت کسب اطلاع از قیمت روز تجهیزات تماس حاصل شود.

4.9/5 - (36 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *