آشنایی با کشت هیدروپونیک در ایران

کشت هیدروپونیک در ایران Hydroponic یکی از روش های نوین و امروزی برای به جهت تولید و پرورش محصولات متعدد کشاورزی می باشد که به آن آب کشت هم گفته می شود لذا روش کشت هیدروپونیک در ایران و هر کشور دیگری نیز به سبب عدم بهره گیری از خاک و سم نیز با میزان کمی آب از محبوبیت بسیاری برخوردار است و امروزه کشت هیدروپونیک در کشورهای متعدد به خصوص ایران بسیار شناخته شده و کاربردی می باشد.

کشت هیدروپونیک در تهران

منظور از سیستم کشت هیدروپونیک در ایران چیست؟

سیستم کشت هیدروپونیک روشی است که در آن گیاهان و به طور کل محصولات کشاورزی به جای وابسته بودن به خاک نیز به سبب وجود مواد مغذی مخصوص پرورش می یابند.لذا باید اشاره نمود کشت هیدروپونیک در ایران و سایر کشورها تنها در گلخانه ها قابل اجرا نبوده بلکه می توان از کشت هیدروپونیک در منزل نیز استفاده نمود.

لذا در ادامه نیز به مزایا و معایب کشت هیدروپونیک در ایران اشاره می کنیم که سبب گشته برخی از علاقمندان همیشگی این کشت بوده و برخی اهمیتی به آن ندهند و پیرو روش سنتی پیشین باشند.

کشت هیدروپونیک در ایران

مزایای کشت هیدروپونیک در ایران و سایر کشورها

  • عدم محدودیت مکانی در پرورش گیاهان هیدروپونیک
  • فراهم بودن شرایط برداشت گیاهان رشد یافته
  • رشد سریع گیاهان به سبب روش کشت هیدروپونیک در ایران و دیگر کشورها
  • کمتر مصرف شدن میزان آب
  • کاهش مزاحمت های آفت ها و حشرات موذی
  • فراهم بودن شرایط رشد در هر فصل
  • و بسیاری مزایای دیگر

عدم محدودیت مکانی در پرورش گیاهان هیدروپونیک

بر خلاف روش های کشت سنتی نیز به سبب بهره گیری از روش کشت هیدروپونیک در ایران و دیگر کشورها می توان گیاهان را بدون نیاز به اجبار برای وجود فضای باز و بزرگ برای پرورش محصولات و گیاهان کشاورزی نیز در فضایی بسته در محیط خانه و..پرورش نمود.

فراهم بودن شرایط برداشت گیاهان رشد یافته

گیاهان هیدروپونیک به سبب وابسته نبودن به خاک نیز اصولا بر روی صندلی ها یا میزهایی با قد متوسط قرار می گیرند و این نیز در خانه ها و حتی گلخانه ها برای افرادی که به پرورش گیاهان هیدروپونیک می پردازند مناسب و مفید می باشد به خصوص کسانی که سن بالاتری داشته و خم شدن برایشان دشوار می باشد.

بنابراین می توان به راحتی و بدون خم شدن گیاهانی که رشد یافته اند را به دست گرفت و از این بابت اذیت نشد.زیرا به سبب برداشت گیاهان از دل خاک ممکن است افراد فشار زیادی را تحمل کنند چون ریشه گیاهان در دل خاک ها فرو رفته است ولی در کشت هیدروپونیک می توان بدون فشار زیادی گیاهان و محصولات را از روی میز و صندلی و..برداشت کرد.

رشد سریع گیاهان به سبب روش کشت هیدروپونیک در ایران و دیگر کشورها

محصولات و گیاهان هیدروپونیک به سبب بهره گیری از مواد مغذی نیز به خوبی و در زمانی سریع رشد می کنند.همچنین به سبب اینکه پرورش دهندگان بر روی شرایط رشد و پرورش کنترل دارند نیز در کنار بهره گیری از مواد مغذی گیاهان در شرایطی بسیار خوب و موثر رشد می کنند.

کمتر مصرف شدن میزان آب

در سیستم کشت هیدروپونیک در ایران به سبب اینکه آب بدون اینکه تبخیر شود بدون تعلل در اطراف ریشه گیاهان هیدروپونیک قرار می گیرد و به مانند کشت سنتی گیاهان به میزان آب زیادی وابسته نیستند که در اطراف شان قرار گیرد آب به میزان کمی مصرف می گردد.

کاهش مزاحمت های آفت ها و حشرات موذی

به سبب اینکه گیاهان هیدروپونیک بیشتر در فضای بسته قرار دارند تا فضای باز و قرار گیری بر روی میز و صندلی و..به جای در دل خاک بودن از میزان مزاحمت حیوانات موذی و آفت ها بسیار کم می گردد و این نیز سبب می گردد خیال پرورش دهندگان گیاهان هیدروپونیک از بابت عدم مزاحمت حشرات و آفت ها جمع بوده و نیاز بسیار کمی به حشره کش پیدا کنند.

فراهم بودن شرایط رشد در هر فصل

همانطور که پیشتر اشاره شد کنترل پرورش گیاهان هیدروپونیک به دست پرورش دهندگان می باشد و ایشان می تواند به هر میزان دلخواه نیز با میزان نور و دما و..به پرورش گیاهان هیدروپونیک بپردازد.

کشت هیدروپونیک در ایران نیز به سبب به دست داشتن کنترل میزان رشد گیاهان بسیار کاربردی و محبوب می باشد.

کشت هیدروپونیک در ایران

معایب کشت هیدروپونیک در ایران

  • نیاز به مراقبت مداوم و همیشگی
  • میزان هزینه بالای شروع کشت هیدروپونیک در ایران
  • حساس و تاثیر پذیر
  • مشکلات مرتبط با آب
  • و..

نیاز به مراقبت مداوم و همیشگی

به سبب اینکه کنترل پرورش گیاهان به دست پرورش دهندگان می باشند ایشان باید نظارت و مراقبت بسیاری از گیاهان و محصولات با در نظر داشتن میزان نوردهی، میزان دمای محیط و..نیز داشته باشند بنابراین کشت هیدروپونیک در ایران بر خلاف روش سنتی کشت نیازمند توجه دائمی می باشد.

میزان هزینه بالای شروع کشت هیدروپونیک در ایران

شروع کشت هیدروپونیک نیز از شروع روش سنتی کاشت بسیار هزینه بالاتری دارد و این نیز به عوامل متعددی بستگی دارد مثل قابلیت تنظیم یا عدم تنظیم دستی قطعات و تجهیزات مورد نیاز در کشت هیدروپونیک و..

حساس و تاثیر پذیر

از آنجایی که کشت هیدروپونیک در ایران بدون بهره گیری از خاک به مانند کشورهای دیگر انجام می گیرد میزان مقاومت بالایی در برابر حشرات یا تغییرات آب و هوایی ندارد و گیاهان و محصولات می تواند به راحتی دچار مشکل و آسیب شوند.

ولیکن در کشت سنتی نیز به سبب محافظت خاک از ریشه گیاه و محصولات، حشرات موذی و آب و هوا نیز کمتر می توانند به گیاهان آسیب زنند.

مشکلات مرتبط با آب

از آنجایی که گیاهان هیدروپونیک به جای رشد در خاک، در حداقل میزان آب رشد می کنند ممکن است به سبب ورود آلودگی به آب در حال گردش در کشت هیدروپونیک نیز تمامی گیاهان دچار آسیب شده و از بین بروند.

بنابراین بسیار مهم است که تمیز بودن آب اهمیت داده و در صورت آلوده شدن از تغذیه گیاهان از آب جلوگیری نموده و در سریع ترین زمان این مشکل حل گردد در غیر این صورت گیاهان به سبب عدم تغذیه از آب آسیب جدی دیگری می بینند.

کشت هیدروپونیک در ایران

انواع سیستم کشت هیدروپونیک در ایران

سیستم کشت هیدروپونیک با روش های متعددی انجام می گیرد و به سبب این روش ها و تکنیک های کاربردی گیاهان هیدروپونیک رشد بسزایی می کنند.

این سیستم ها عبارتند از:

  • سیستم کشت هیدروپونیکی ساده
  • سیستم کشت هیدروپونیکی شناوری
  • سیستم کشت هیدروپونیکی نواری NFT
  • سیستم کشت هیدروپونیکی مویینگی
  • سیستم کشت هیدروپونیکی قطره ای که به آن روش قطره چکانی هم گفته می شود.
  • سیستم کشت هیدروپونیک هواکشت
  • سیستم کشت هیدروپونیک غوطه وری یا DWS یا در واقع منظور همان کشت آب عمیق است.

و سیستم های کشت هیدروپونیکی دیگر که در ادامه به برخی از این روش های کشت اشاره می کنیم..

سیستم کشت هیدروپونیکی ساده

به این سیستم هیدروپونیکی ویکی هم گفته می شود و این روش سیستمی نیز برای محصولات و گیاهان بزرگ تر از دیگر گیاهان بسیار مناسب تر می باشد زیرا این گیاهان به میزان آب زیادی نیاز دارند.

سیستم کشت هیدروپونیکی شناوری

از این سیستم کشت هیدروپونیک در ایران هم می توان در فضای بسته مثل گلخانه ها و هم در فضای باز به شرطی که آب و هوا مطلوب باشد بهره مند شد لذا در این سیستم ریشه محصولات و گیاهان نیز همانطور که از اسمش مشخص است در مواد مغذی مورد نیاز به همراه آب شناور می باشد و به سبب این آب و مواد مغذی رشد می کند.

سیستم کشت هیدروپونیکی نواری

منظور از نوار، نواری نازک است که شامل مواد غذایی برای گیاهان می باشد و مورد استفاده ریشه محصولات و گیاهان قرار می گیرد و به سبب بهره مندی از از این نوار غذایی گیاهان و محصولات رشد می کنند.

سیستم کشت هیدروپونیکی قطره ای

از سیستم قطره ای که در کشت هیدروپونیک کاربرد بسیاری دارد در دیگر روش های پرورش گیاهان هم در فضاهای باز استفاده می گردد لذا به سبب بهره مندی از قطره چکان نیز میزان آب مورد نیاز گیاهان را برایشان تامین نموده و سبب جلوگیری از به هدر رفتن آب مصرفی می گردد.

لذا می توان سیستم قطره ای را در کشت هیدروپونیک در ایران بنا به میزان مورد نیاز تنظیم نمود و قطرات آب به هر میزان که پرورش دهندگان می خواهند به دل ریشه گیاهان و محصولات منتقل گردد.

از دیگر روش های کشت هیدروپونیک در ایران

  • روش کاربردی جزر و مد
  • روش کشت هیدروپونیکی پرکاربرد یعنی کشت آب عمیق
  • روش هیدروپونیکی کراتکی
  • و..

لذا در کشت هیدروپونیک از روش ها و سیستم های متعددی استفاده می گردد که هر یک به نوعی برای رشد و پرورش گیاهان مفید و موثر می باشند.

کشت هیدروپونیک در ایران

محصولات پردرآمد حاصل از کشت هیدروپونیک در ایران

آلوئه ورا

گوجه فرنگی

زعفران

(زعفران علاوه بر رشد با کشت هیدروپونیک نیز در خاک هم قابل پرورش می باشد ولیکن رشد زعفران با روش کشت هیدروپونیک در ایران چندین برابر رشد آن در خاک می باشد و این نیز سبب میزان سود بالایی از کشت این گیاه با روش هیدروپونیک می باشد.)

گل رز

لذا از دیگر محصولات و گیاهانی که می توان آن ها را با کشت هیدروپونیک در ایران پرورش داد عبارتند از:

  • کاهو
  • فلفل دلمه ای
  • توت فرنگی

و بسیاری گیاهان دیگر که حتی برخی از آن ها می توانند دارویی باشند.

تجهیزات مورد نیاز در کشت هیدروپونیک در ایران

از آنجایی که برای راه اندازی کشت هیدروپونیک در ایران نیاز به تهیه برخی از مهم ترین تجهیزات هیدروپونیکی می باشد لازم دانستیم اشاره کنیم افرادی که قصد شروع کشت هیدروپونیک را دارند می توانند تجهیزات مورد نیاز خود را تضمین کیفیت و قیمت از ایران سان لایت تهیه کنند.

افراد می توانند به جهت بهره مندی از تجهیزات هیدروپونیکی با کیفیت و دارای گارانتی بدون شرط یکساله و کسب اطلاع از قیمت هر یک از تجهیزات از ایران سان لایت با شماره درج شده تماس حاصل کرده و یا بر روی تصویر زیر کلیک نمایند.

کشت هیدروپونیک در ایران

کشت هیدروپونیک در ایران کاربرد دارد؟

بله کشت هیدروپونیک یکی از روش های نوین در کاشت و پرورش گیاهان و محصولات متعدد است که به سبب نیازمندی گیاهان به میزان حداقل آب و عدم نیاز به خاک می توان آن ها را در هر زمان و مکانی حتی فضای سر بسته پرورش داد ولیکن میزان دما و نور و آب هم از اهمیت بسیاری برخورداند که نیازمند بهره مندی از تجارب و راهنمایی های متخصصان می باشد.

چه محصولاتی را می توان با کشت هیدروپونیک پرورش داد؟

کاهو-گوجه فرنگی-زعفران-گیاه آلوئه ورا-گل رز و..

آیا هزینه اجرای کشت هیدروپونیک بالاست؟

به هنگام شروع راه اندازی این روش نیاز است که افراد هزینه بالایی را صرف کنند ولیکن تهیه تجهیزات هیدروپونیکی هم به سبب میزان کیفیت و اصل بودن می تواند بر هزینه نهایی تاثیرگذار باشد که بهتر است یادآور شد تهیه تجهیزات با کیفیت با هزینه بالا از تجهیزاتی با کیفیت و قیمتی پایین تر بهتر است.

4.7/5 - (41 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *