کود مناسب برای درخت گیلاس چیست؟

بسیار مهم است که کود مناسب برای درخت گیلاس را بشناسیم چرا که با استفاده از کود مناسب میتوانیم درختی پر بار را در سال های باردهی درخت داشته باشیم..

بنابراین اگر دوست دارید درخت گیلاس تان شکوفه های زیبایی داشته باشد و شاخه های فراوانی را در برداشته باشد نیاز است که از برنامه کوددهی مناسبی استفاده نمود

بهترین کود مناسب درخت گیلاس چیست؟

جالب توجه است که کودی مناسب درخت گیلاس میباشد که تمام مواد مغذی مورد نیاز گیاه را در برداشته باشد چرا که وقتی کوددهی درخت گیلاس مناسب و مطلوب باشد درخت گیلاس بسیار پر بار بوده و در انتها محصولات با کیفیتی هم روانه بازار میگردد

کود مناسب برای درخت گیلاس

زمان مناسب کود دهی درخت گیلاس

اکثر کشاورزانی که در زمینه کوددهی درختان گیلاس تجربه و تخصص دارند معتقد هستند که درختان گیلاسی که کمتر از ۳ الی ۵ سال دارند هنوز به سنی که بتوانند میوه تولید بکنند نرسیده اند نیازی نیست که کود دهی شوند کوددهی در فصل پاییز یکی از بهترین زمان ها برای کوددهی درخت گیلاس میباشد..

چرا که در این زمان برگ های درختان گیلاس به طور کامل ریزش کرده ولی ریشه گیاه در حال رشد و نمو میباشد چه بسا ریشه درخت گیلاس سطحی بوده..

و به همین سبب مواد مغذی به طور خیلی خوب جذب آن می‌شود و در فصلی که زمان رویش هست و گیاه وارد مرحله جدید از رشد میشود..

درخت گیلاس میتواند به خوبی رشد کند بنابراین نکته ای که حائز اهمیت است این میباشد که خاک زیر کشت باید از لحاظ تامین مواد مغذی مورد نیاز گیاه به خوبی مورد تقویت واقع شوند

چه عواملی در کوددهی درخت گیلاس موثر هستند؟

1.کمتر شدن شاخه ها

جالب توجه است که سرعت رشد درختان گیلاس خیلی زیاد است و طول شاخه های این درخت در طول سال حداقل ۲۵ و حداکثر ۴۰ سانتی متر میباشد چنانچه وقتی که طول شاخه ها کمتر از طول گفته شده باشد نیاز است که از کود مناسب درخت گیلاس استفاده نمود.

2.زرد شدن برگ های درخت و کوچک شدن آن

زمانی که برگ های درخت گیلاس زرد شده باشند و اندازه آنها کوچک شده باشند نیاز است که به کوددهی درخت گیلاس پرداخت.

3.کم شدن تعداد جوانه ها

از دیگر عواملی که نشان میدهد درخت گیلاس نیاز به کوددهی دارد این است که تعداد جوانه های درخت نسبت به سال قبل کمتر شده باشد.

مهم است که جوانه های رویشی که در نوک ساقه ی درخت گیلاس در سال زراعی گذشته وجود داشته است را بررسی نمود تا بتوان دریافت که درخت گیلاس را نیاز است کوددهی کرد یا خیر.

اگر قطر تنه درخت گیلاس دچار تغییر اندازه شده باشد نیاز است که به کوددهی مناسب درخت گیلاس پرداخت

این نکته مهم است که بدانیم اگر قطر درختان گیلاس کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد نیاز است که در این زمان کود بیشتری به درخت گیلاس داده شود

مناسب ترین کود درخت گیلاس

شاید این سوال در ذهنتان ایجاد شده باشد که از چه کودی برای درخت گیلاس استفاده کنم که درخت پر باری داشته باشم به همین سبب قصد داریم به نکات زیر بپردازیم

بسیار مهم است که قبل از اینکه به کوددهی درخت گیلاس بپردازیم ابتدا بررسی کنیم که خاک مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تامین نماید که میتوانید از طریق آزمایش خاک به این امر دست یابید

پس از اینکه خاک را آزمایش کردید میتوانید با بهره مندی از نظر متخصصین و کارشناسان در زمینه پرورش گیاه کود مناسب برای درخت گیلاس را شناخته و از آن استفاده نمایید

جالب توجه است که اسیدیته خاک تاثیر مطلوبی در جذب شدن کود برای درخت گیلاس دارد چنانچه اگر میزان آن از حالت خنثی بیشتر باشد و خاک حالت قلیایی داشته باشد قابلیت جذب برخی از مواد مغذی خاک نیز از بین میرود.

کود نیتروژن برای درخت گیلاس

درخت گیلاس مانند هر گیاه دیگری برای اینکه به رشد خوبی برسد به سه عنصر اساسی نیاز دارد نیتروژن و فسفر و پتاسیم…

مهمترین عنصری که درخت گیلاس به آن نیاز دارد نیتروژن میباشد علائمی که نشان میدهد درخت گیلاس نیتروژن کمی دارد این است که اندازه برگ های درخت گیلاس کاهش می یابد..

این نیز مهم است که در فصل پاییز برگ های درخت گیلاس در سریعترین زمان ریزش کرده و محصولاتی که از درخت گیلاس تولید میشوند نیز میوه های کوچک و ریز میباشد همچنین در اواخر فصل رویشی نیز برگهای درخت گیلاس رنگی متمایل به رنگ قرمز دارند..

کود گوسفندی به دلیل اینکه نیتروژن بالایی دارد برای درخت گیلاس مناسب است چرا که می‌تواند نیاز به این گیاه را تأمین کند..

همچنین یکی از بهترین پیشنهادات در سه سال اول رشد درخت گیلاس استفاده از کود اوره میباشد و خوب است که در سه نوبت به خاک درخت گیلاس اضافه شود تا نتیجه بهتری حاصل گردد..

چه بسا وقتی گیاه در چهارمین سال رشد خود بود به دلیل میوه دهی نیز نیازمند کود فسفر و پتاسیم علاوه بر کود نیتروژن میباشد..

کود مناسب برای درخت گیلاس

فواید کود NPK

کودی برای درخت گیلاس مناسب است که مقادیر یکسان و هم اندازه ای از NPK را داشته باشد که عموما این نسبت 10.10.10 نیز میباشد.

بهره گیری از کودهای نیتروژن دار به این دلیل که میتواند سبب تحریک رشد شاخ و برگ گیاه شود مناسب است همچنین کود فسفر میتواند رویش شکوفه در درخت گیلاس را تقویت نموده و میزان باروری درخت را افزایش دهد..

چه بسا اگر درخت گیلاس کمبود پتاسیم داشته باشد علائمی مثل تغییر رنگ برگ ها به آبی و متمایل به سبز و همچنین سوختگی برگ ها را دارد,,

و اگر از کود پتاسیم برای درخت گیلاس استفاده میکنید این سوختگی ها و تغییر رنگ ها از بین رفته و مقاومت درخت گیلاس در برابر بیماری ها افزایش می یابد.

زمانی که کود NPK محلول در آب بوده به شکل محلول پاشی برای درخت گیلاس به کار رود کود مناسبی محسوب میشود.

می توان جهت تهیه انواع کود NPK بر روی لینک کلیک نمود.

بهره گیری از کود آهن برای درختان گیلاس

علاوه بر عناصری که ذکر شد درختان گیلاس به آهن هم نیاز دارند و عموما خاک های زیر کشت آهکی و خاکی با PH بالا نیز بیشتر کمبود آهن دارند چه بسا اگر برگ‌های درخت گیلاس کمرنگ باشند نشان میدهند که کمبود آهن دارند.

اگر از کود آهن برای درخت گیلاس استفاده کنیم این کود در مقایسه با کود های دیگر حداکثر سه سال در خاک باقی مانده و این میزان نسبت به کود های دیگر مدت بیشتری نیز می‌باشد همچنین این کود میتواند با میکرو ارگانیسم های خاک به خوبی سازگار شود..

بنابراین توصیه میکنیم از کود آهن برا درخت گیلاس خود استفاده نمایید تا برگ ها و شکوفه های درخت شما بسیار خوشرنگ باشد..

می توان برای تهیه کود آهن بر روی لینک کلیک نمود.

از چه کودی در زمان تورم جوانه درخت گیلاس استفاده کنیم؟

در اوایل بهار که حداقل 50 درصد جوانه ها بر روی شاخه های درخت گیلاس رشد کرده اند توصیه میگردد که از کود های فروت ست استفاده شود..

این نوع کود ها عناصری مثل نیتروژن ، بور و روی دارند که میتوانند انرژی لازم جوانه ها را در آغاز فصل رویشی تامین کنند تا بتوانند در زمان ورود به مرحله زایشی و تحریک گیاه به شکوفه دادن این شکوفه ها ریزش کمتری داشته باشند و گرد افشانی بهتر انجام شود و شکوفه های بیشتری تبدیل به میوه شود

نحوه کود دهی درختان گیلاس پس از ریزش گلها

زمانی که شکوفه های درخت گیلاس در حال ریزش هستند کوددهی این درخت با NPK باعث میشود که گیاه به خوبی رشد کند و تولید میوه بهتری داشته باشد..

نوسانات دمایی سبب تنش درخت گیلاس میشود از آن جهت که درخت گیلاس دچار ریزش گل شده و میوه های درخت نیز ظاهر ترک خورده ای خواهند داشت.

جهت محافظت درخت گیلاس در برابر این تنش خوب است که کوددهی این درخت همراه با منیزیم به صورت محلول پاشیده شود.

در زمان فندقی شدن درخت گیلاس از چه کودی استفاده کنیم؟

خوب است که در این زمان از کودی که دارای پتاسیم بالایی میباشد استفاده نمود زیرا در این زمان گیاه در حال تشکیل میوه میباشد و برای اینکه محصولات تولیدی آن ابعاد بزرگتری داشته باشند نیاز است که تقسیم سلولی گیاه افزایش یابد.

بهره گیری از کود پتاسیم میتواند سبب انتقال بیشتر قند ها در گیاه شود که در نتیجه این امر آب بیشتری توسط گیاه جذب می‌شود و میوه درشت تر و بهتری تولید میگردد چه بسا نحوه انتقال این کود به درخت گیلاس هم به شکل آبیاری هم به شکل محلول پاشی میباشد.

کود مناسب برای درخت گیلاس قبل از برداشت

خوب است که چند هفته قبل از برداشت محصولات نیز از کود پتاسیم به صورت محلول پاشی استفاده نمود تا میوه ها و محصولات درشت تر و با کیفیت تری حاصل گردد

کوددهی مناسب درخت گیلاس پس از برداشت

نیاز است که پس از برداشت محصولات درخت گیلاس کود فروت ست را که دارای عناصری مثل روی میباشد برای درخت گیلاس فراهم نمود زیرا این کود باعث بیشتر شدن توانایی درخت در تولید جوانه میباشد..

همچنین این کود میتواند مواد مغذی مورد نیاز درخت گیلاس را به خوبی تأمین نماید که تاثیر بسیاری در میوه دهی درخت خواهد داشت.

تهیه کود مناسب درخت از ایران سان لایت افراد میتوانند جهت تهیه مناسب ترین کود درخت گیلاس با کارشناسان ایران سان لایت در تماس باشند..

و هرگونه ابهام و سوالی را از کارشناسان مربوطه جویا شوند جهت تهیه بهترین کودها میتوان بر روی لینک کلیک نمود یا با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نمود .

چه کودی برای درخت گیلاس مناسب است؟

در مطالب به انواع کودها برای این درخت اشاره شده که می توان تمامی این محصولات را از ایران سان لایت در قیمتی مناسب تهیه نمود.

کاربرد کود آهن برای درخت گیلاس چیست؟

این کود می توانند سبب خوشرنگ شدن برگ ها و شکوفه های درخت شود که می توان جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالب ارائه شده را مطالعه نمایید.

3.9/5 - (55 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *