تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک در چه مواردی است؟

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک با وجود شباهت هایی که دارند، کم نیست. از جمله شباهت هایی که بین این دو سیستم وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در هر دو تکنیک از خاک برای پرورش گیاهان استفاده نمی شود.
  2. در هر دو روش از مواد مغذی شیمیایی جهت رشد محصولات استفاده می شود.
  3. هر دو سیستم پایدار بوده و محصولات زیادی تولید می کنند.
  4. کارایی و بازدهی هر دو سیستم بسیار بالاست.
  5. از هر دو سیستم هیدروپونیک (آب کشت) و ایروپونیک (هواکشت) می توان در فضای داخلی و بیرونی استفاده کرد.
  6. آسیب ناشی از آفات و حشرات در هر دو سیستم نسبت به سیستم کشاورزی سنتی کمتر است.
  7. در هر دو سیستم هیدروپونیک و ایروپونیک نیاز به آب و مواد مغذی زیاد نیست.
  8. نگهداری و مراقبت از این دو سیستم نسبت به سیستم سنتی کمتر است.

بیان شباهت هایی که بین این دو سیستم وجود دارد کمک می کند تا با ماهیت هر دو بیشتر آشنا شوید. اما همانطور که در ابتدای مطلب نیز به آن اشاره کردیم، با وجود این همه شباهت، تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک زیاد است و باعث شده هر کدام طرفداران خاص خود را داشته باشند. در ادامه به کلیه تفاوت هایی که بین این دو محیط کشت وجود دارد می پردازیم.

 

با وجود برخی شباهت ها تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک زیاد است

با وجود برخی شباهت ها تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک زیاد است

مزایا و معایب کشت هیدروپونیک و ایروپونیک چیست ؟

روش انجام کار  ایروپونیک و هیدروپونیک و تفاوت آن  ها چیست ؟

 

ایروپونیک نوعی از سیستم هیدروپونیک محسوب می شود و یکی از روش های جایگزین برای سیستم کشاورزی سنتی است. در این شیوه، ریشه گیاهان در هوا معلق بوده و در تماس با هواست. مواد مغذی و آب مورد نیاز گیاه مستقیما به ریشه های گیاه اسپری می شوند و این روند به صورت هر چند ساعت یکبار انجام می گیرد. گیاهان نیز در یک محفظه بسته قرار دارند و نور و دما نیز کنترل می شود. در واقع تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک این است که هیدروپونیک به جای خاک از محلول حاوی مواد مغذی که به طور مستقیم با ریشه ها در تماس است استفاده می کند و سیستم ایروپونیک از هیچ کدام استفاده نمی کند.

  • مقدار آب مصرفی:

    فرق بعدی که بین کشت ایروپونیک و هیدروپونیک وجود دارد در میزان آب مصرفی است. در ایروپونیک محلول به صورت پیوسته و به شکل سیکل در جریان است و نیاز به آب زیادی است اما در ایروپونیک مصرف آب بسیار کمتر است چون هر مقدار که گیاه به آب و غذا نیاز داشته باشد مستقیما به آن اسپری می شود. پس نه در جذب آب و مواد غذایی رقابت بین گیاهان پیش می آید و نه اینکه هدر می روند پس کاملا کنترل شده است.

  • نگه داشتن گیاه:

    تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک در نحوه نگهداشتن گیاه نیز وجود دارد. معمولا در سیستم هیدروپونیک از یک محیط ثابت شیمیایی برای نگه داشتن گیاه استفاده می شود اما در ایروپونیک از صفحات فومی، گیره های پلاستیکی یا مقوا کمک گرفته می شود.

  • نوع محیط کشت مورد استفاده:

    در شیوه هیدروپونیک از محیط های کشت ماسه ای، گلوله رسی، پرلیت، راکوول یا پشم سنگ یا شن و سنگریزه استفاده می گردد در صورتی که در ایروپونیک هیچ محیط کشتی به کار نمی رود.

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک به نوع محیط کشت، مقدار آب مصرفی، نوع گیاهان سازگار و غیره باز می گردد

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک به نوع محیط کشت، مقدار آب مصرفی، نوع گیاهان سازگار و غیره باز می گردد

با روش هیدروپونیک و هیدروپونیک چه گیاه

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک زیاد است اما انتخاب شما باید بستگی به نیاز و شرایط خودتان باشد

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک زیاد است اما انتخاب شما باید بستگی به نیاز و شرایط خودتان باشد

انی میتوان پرورش داد ؟

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک به نوع گیاهانی که می توان به کمک آن پرورش داد نیز هست. به عنوان مثال شیوه هیدروپونیک انواع مختلفی دارد و با اینکه هر کدام از آنها را نمی توان برای کاشت همه گیاهان استفاده کرد ولی در کل این قابلیت وجود داشت که سیستم هیدروپونیک برای همه گیاهان استفاده گردد.

در سیستم کشت ایروپونیک انتخاب های محدودتری دارید. معمولا زیتون و مرکبات، گوجه فرنگی، بادمجان، هندوانه، کاهو، خردل، زنجبیل و نعناع را می توان با سیستم هواکشت یا ایروپونیک پرورش داد.

  • مشکلات:

    تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک در مورد مشکلاتی که با آن مواجه هستند نیز می باشد. برخی سیستم های هیدروپونیک مثل سیستم DWC چندان تحت تأثیر قطعی برق قرار نمی گیرند چون ریشه ها خشک نمی شوند هر چند در نوع NFT اگر قطعی برق خیلی طول بکشد خطرناک است و احتمال از بین رفتن گیاه وجود دارد. اما در سیستم ایروپونیک، گیاهان به شدت در برابر قطعی برق آسیب پذیر هستند چون اگر برق گلخانه، منزل یا محیط کشت قطع شود هیچ چیزی وجود ندارد که آنها را از خشک شدن ریشه ها حفظ کند. در نتیجه ریشه ها سریعا خشک شده و شاید در طی زمان یکی دو ساعت از بین بروند.

  • میزان تولید محصول:

    تفاوت بعدی که بین کشت ایروپونیک و هیدروپونیک وجود دارد مربوط به میزان تولید محصول است. گیاهان در کشت ایروپونیک محصول بسیار بیشتری تولید می کنند چون حداکثر میزان مواد مغذی و آب را دریافت می کنند و در طی زمان سایز بزرگتر و رشد سریعتری خواهند داشت. اگر به فکر سودآوری زیاد هستید به فکر تجهیز گلخانه یا فضای خود به کشت ایروپونیک باشید چون در مدت زمان کوتاهتر با تولید محصول بیشتر، هزینه ها جبران می شوند. جدای از این مورد ریشه ها رشد بهتری دارند و در نتیجه هر چقدر گیاه مقاومتر و سرسخت تر باشد، مقاومت آن نسبت به بیماری ها بیشتر خواهد بود.

  • جابجایی ساده:

    اگر به هر دلیلی تمایل داشته باشید که گیاهان خود را از محیط کشت جدا کنید و جابجا نمایید در محیط کشت ایروپونیک این کار خیلی ساده تر است. در واقع از طریق نگهدارنده های گیاه و بدون آسیب رسیدن به ساختار ریشه و مابقی بخش ها، می توانید آن را جابجا کنید. از طرفی مشاهده گیاه در سیستم ایروپونیک بسیار راحتتر می باشد و چک کردن گیاه برای نداشتن بیماری و آفات نیز خیلی راحت است.

هزینه های راه اندازی اولیه چقدر است ؟

تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک مربوط به همان ابتدای کار یعنی هزینه های راه اندازی هم هست. با اینکه استفاده از سیستم ایروپونیک جذابیت بیشتری دارد اما برای کسانی که در ابتدای کار بودجه زیادی ندارند جالب نیست چون تجهیزات مه پاشی مواد مغذی به ریشه گیاهان گران قیمت است. اما برای کشت هیدورپونیک می توانید از روش های ساده هم استفاده کنید تا خودتان این سیستم را راه اندازی کنید. با این حال همانطور که گفتیم بازگشت سرمایه در نوع ایروپونیک سریعتر است.

  • دانش فنی و علمی:

    برای اینکه بتوانید با سیستم ایروپونیک کار کنید، باید در مورد جنبه های مختلف رشد گیاهان و نحوه کارکرد سیستم های هواکشت یا ایروپونیک و نحوه تعمیرات ماشین آلات آن اطلاعات داشته باشید اما در هیدروپونیک نیاز به دانش فنی خاصی ندارید و همانطور که گفتیم حتی می توان به کمک برخی روش ها خودتان سیستم آب کشت یا هیدروپونیک سرهم بندی کنید.

  • بیماری و آفات:

    با اینکه در هر دو سیستم هیدروپونیک و ایروپونیک خاک حذف شده و بسیاری از بیماری های مرتبط با آن نیز وجود ندارند ولی با این حال برخی بیماری ها یا پاتوژن هایی که از طریق آب منتقل می شوند وجود دارند. بر همین اساس، تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک این است که در صورت آلوده شدن یک گیاه در سیستم هیدروپونیک، همه گیاهان آلوده خواهند شد در صورتی که در سیستم ایروپونیک گیاهان در محفظه جداگانه هستند و به یکدیگر مرتبط نیستند.

 

 

کدام سیستم کشت هیدروپونیک یا ایروپونیک بهتر است؟

با توجه به تفاوت کشت هیدروپونیک و ایروپونیک که مورد آن صحبت کردیم، نمی توان گفت کدام یک بهتر است چون کاملا بستگی به نیازهای شما دارد. به عنوان یک فرد مبتدی، کشت هیدروپونیک مناسبتر می باشد چون اصول اولیه و پایه و اساس کشت گیاهان را به شما آموزش می دهد و هزینه راه اندازی آن کمتر است.

از سوی دیگر میزان تولید محصول در ایروپونیک بسیار بیشتر بوده و گیاهان سالمتری رشد خواهند کرد و بازگشت سرمایه خیلی سریعتر رخ خواهد داد. با این حال باز هم باید با توجه به نیاز و شرایط خود یکی از این دو محیط کشت را انتخاب کنید.

 

منابع:

  1. https://pediaa.com/difference-between-hydroponics-and-aeroponics/
  2. https://byjus.com/biology/difference-between-hydroponics-and-aeroponics/#:~:text=Hydroponics%20and%20aeroponics%20are%20both,solution%20in%20a%20water%20solvent.
  3. https://homeguides.sfgate.com/aeroponics-feeding-plants-39916.html
  4. https://www.gardenguides.com/75058-hydroponic-greenhouse-work.html
  5. https://rurallivingtoday.com/hydroponics/aeroponics-vs-hydroponics/
  6. https://thehydroponicsplanet.com/the-critical-differences-between-aeroponics-and-hydroponics/
  7. https://www.majordifferences.com/2013/02/difference-between-hydroponics-and.html#.YDpSl2gzbik
  8. https://fabulousdecors.com/hydroponics-and-aeroponics/

 

4.6/5 - (111 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *