روش ریشه دار کردن قلمه در آب

یکی از بهترین روش های تکثیر که همیشه بین همه افرادی که به پرورش گل و گیاه علاقه داشتند معروف بوده است روش ریشه دار کردن قلمه در آب می باشد که هم ساده صورت میگیرد و هم بسیار سریع می باشد. اما ممکن است شما به روش قلمه زدن نتوانید گیاه خود را دارای ریشه کنید که یعنی در روشی که برای تکثیر گیاه به گرفته اید دقت نکردید و مسیر اشتباهی را طی کردید. از این رو ما در این مطلب قصد داریم روش ریشه دار کردن قلمه در آب  را برای شما برسی کنیم پس با ما در این صفحه همراه باشید.

می توانید جهت تهیه تجهیزات گلخانه مناسب برای پرورش صحیح گیاهان به سایت ایران سان لایت مراجعه نمایید.

منظور از قلمه زدن چیست ؟

قلمه زدن همان رشد و پرورش گیاه از طریق یک قسمت از قسمت های اصلی گیاه مانند ساقه می باشد. این روش یکی از ساده ترین روش های پرورش گیاه می باشد و با حفظ گیاه قبلی می توان از آن به تعداد بالا دیگر تکثیر کرد. اما باید بدانید که قلمه زدن روش مخصوص خود را دارد از این روست که ما این مطلب را برای روش ریشه دار کردن قلمه در آب  در اختیار شما قرار داده ایم.

چرا برای تکثیر گیاه از روش ریشه دار کردن قلمه در آب استفاده می کنند ؟

سرعت ! مهم ترین دلیل استفاده از این روش سرعت است. چرا که گیاه و ریشه ضعیفی که از ساقه بیرون می زند نیاز به انرژی زیادی دارد تا مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند ! این جذب در آب به مراتب راحت تر صورت میگیرد تا در خاک. همچنین غنی کردن آب نیز راحت تر است و از این روست که برای گیاهانی که به تازگی ریشه می زنند این روش مناسب است و بهتر نتیجه می دهد.

روش ریشه دار کردن قلمه در آب

چگونه گیاه را قلمه بزنیم ؟

برای استفاده از روش ریشه دار کردن قلمه در آب باید مراحل زیر را به ترتیب در پیش بگیرید تا مطمئن باشید که قلمه های شما به خوبی ریشه دارد می شود :

  1. ابتدا باید مطمئن باشید که قلمه ای که جدا می کنید سالم است یعنی مواد مغذی به این قسمت رسیده است و پوسیده یا فاسد نشده است.
  2. روش برش زدن این قلمه از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. قسمتی که جدا می کنید نباید له شود یا بافت خود را از دست بدهد. از این روست که باید با چاقو تیز و برنده که ترجیحا تمیز باشد و ضد عفونی شده باشد به برش این قلمه ها بپردازید.
  3. این برش ها را به صورت اریب انجام دهید.
  4. وقتی قلمه ای را از گیاه جدا می کنید باید انرژی زیادی برای بازپروری ریشه در پیش بگیرد و از این روست که باید برگ های آن را جدا کنید که مواد مغذی مورد استفاده یا انرژی گیاه صرف تغذیه برگ ها نشود.
  5. ظرف شفاف که نور را از خود عبود دهد را با آب تمیز و ترجیحا بدون املاح پر کنید و قلمه های جدا شده را در آن قرار دهید.
  6. با این روش ریشه دار کردن قلمه در آب طبیعتا شما بعد یک مدت ریشه های قلمه را مشاهده می کنید. اگر این ریشه ها را مشاهده نکرده اید در این صورت باید قسمت بعدی این مطلب را بخوانید تا قطعا از ریشه دهید قلمه خود مطمئن شوید.

روش ریشه دار کردن قلمه در آب

روش ریشه دار کردن قلمه در آب چیست ؟

  1. قلمه باید از اندازه متوسطی برخوردار باشد و نباید چندان بلند باشد چرا که در این صورت انرژی گیاه صرف پرورش ساقه می شود و به ریشه نمی رسد.
  2. قلمه باید گره داشته باشد یعنی قسمتی که ساقه به برگ می رسد در قلمه وجود داشته باشد و این قسمت باید در آب قرار بگیرد.
  3. نور باید به قلمه بتابد اما نه نور مستقیم چرا که باعث سوختگی ریشه های ضعیف می شود.
  4. قلمه را در محیط متعادل نگه دارید که نه خیلی گرم باشد که به پوسیدگی و فاسد شدن منجر شود و نه خیلی سرد باشد که در نهایت موجب عدم رشد ریشه شود.
  5. آب را به موقع عوض کنید ! هر 3 الی 4 روز و نهایتا هر یک هفته آب قلمه را عوض کنید تا ریشه نپوسد !

صبوری پیشه کنید. اگر هم می خواهید سرعت ریشه دهی بیشتر شود به سادگی می توانید از محلول های تغذیه کننده گیاه استفاده کنید :

محلول ریشه زا قلمه چیست ؟

برخی از محلول ها می باشند که با داشتن مواد مغذی در حقیقت وظیفه ریشه زایی در گیاه دارند و بدیهی است که برای قلمه هایی که در تلاش برای ساخت ریشه هستند بسیار مفید می باشد. از این رو استفاده از این محلول ها می تواند بسیار مناسب می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این محلول ها بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : کود ریشه زایی

با این روش ریشه دار کردن قلمه در آب بدون شک ریشه های شما از قلمه خارج می شود و شما به درستی می توانید آن را پرورش دهید.

کاشت هیدروپونیک : روش حرفه ای ریشه دار کردن قلمه در آب

امروزه قلمه زدن و رشد گیاه در آب یکی از سریع ترین روش هایی می باشد که افراد برای پرورش گیاهان از آن استفاده می کنند. این روش که از سیستم های حرفه ای برخوردار می باشد به طور خودکار آب غنی شده با محلول های رشد و پرورش گیاه را به طور سر تا سری به ریشه های گیاهان می رساند و دما و نظافت آب و … همه و همه کنترل می شود.

خوب است که جهت ریشه دار کردن گیاهان در آب با روش هیدروپونیکی نیز از مشاوره گلخانه هیدروپونیک بهره مند گشت.

این تجهیزات می تواند در خانه نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در حقیقت ریشه دار شدن و پرورش قلمه را ساده تر می کند که شما برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید بر روی لینک رو به رو کلیک کنید : تجهیزات هیدروپونیک

روش ریشه دار کردن قلمه در آب

آیا بعد از ریشه دار کردن قلمه در آب نیاز به انتقال آن به خاک می باشد ؟

اینکه گیاهان شما پس از ریشه دار شدن در خاک قرار بگیرند یا خیر تماما بسته به نوع گیاه در درجه اول و شیوه پرورش گیاهان می باشد. بسیاری با پرورش گیاه در آب سریعا آن را به مرحله میوه دهی می رسانند یا گیاهان زینتی را با حجم بالا در خاک قرار می دهند و به فروش می رسانند و مجددا به قلمه زدن به روش هیدروپونیک به سرعت گیاهان جدیدی را پرورش می دهند.

در حقیقت روش ریشه دار کردن قلمه در آب برای تکثیر گیاهان مناسب می باشد و روش هیدروپونیک برای استفاده از گیاه اما اگر صرفا عاشق پرورش گیاه می باشید و می خواهید از وجود آن لذت ببرید خاک می تواند بستر مقاوم تری برای گیاه شما باشد !

کدام گیاهان را می توان به روش ریشه دار کردن قلمه در آب پرورش داد ؟

گیاهان زیادی هستند که می توانند به روش هیدروپونیک یا همان روش ریشه دار کردن قلمه در آب پرورش پیدا کنند که به تفکیک بیان می کنیم :

گیاهان مصرف کردنی :

  1. نعناع
  2. آویشن
  3. رزماری
  4. اسطوخودوس
  5. زعفران 

گیاهان زینتی :

  1. پتوس
  2. حسن یوسف
  3. بگونیا
  4.  قاشقی
  5. گیاه قلب ارغوانی یا Purple heart
  6. و..

شما می توانید تمامی این گیاهان را در منزل خود پرورش دهید و در صورت تمایل به خاک منتقل کنید یا در همان بستر آب از آن نگهداری کنید. اما فراموش نکنید که نگهداری طولانی مدت گیاه در آب به مراقبت زیادی نیاز دارد تا ریشه دچار فساد و خرابی نشود.

سخن آخر در خصوص روش ریشه دار کردن قلمه در آب

ما در این مطلب سعی کردیم تا هر آنچه در خصوص روش ریشه دار کردن قلمه در آب نیاز دارید را به طور کامل به شما نشان دهیم و در خصوص نکات مهم پرورش این گیاه اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار دهیم. در آخر امیدواریم به کمک این مطلب زیبا ترین گیاهان را در بستر آب پرورش دهید و از وجود آن ها نهایت بهره را ببرید.

روش ریشه دار کردن قلمه در آب بهتر است یا خاک ؟

شما باید بر اساس گیاه مورد نظر خود روش مورد نظر خود را پیاده کنید چرا که برخی از روش ها تنها در خاک جواب می دهند و برخی دیگر در آب بهتر می باشند.

هزینه روش ریشه دار کردن قلمه در آب سریع تر است یا خاک ؟

به طور کلی روش پرورش گیاهان در آب یا همان هیدروپونیک روش هایی است که سریع تر به نتیجه می رسد و گیاه کاملا رشد می کند.

هزینه روش ریشه دار کردن قلمه در آب بالا می باشد ؟

این هزینه با توجه به گیاه مورد انتخاب شما تعیین می شود و در خصوص هزینه های آن نمی توان به طور دقیق اظهار نظر کرد.

4.4/5 - (9 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *