معرفی بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

گندم معروف ترین و قدیمی ترین غلاتی است که در طول تاریخ توسط بشر برای تهیه غذا و مواد خوراکی مختلف از آن استفاده شده است. به همین دلیل است که در سراسر دنیا مخصوصا در مناطقی که آب و هوای معتدلی دارند کشاورزان مشغول کاشت گندم هستند. بنابراین بسیار مهم است تا علاوه بر کنترل عوامل محیطی و اقلیمی و عوامل ژنتیکی، با کوددهی مناسب به افزایش تناژ گندم کمک کنید. در این مطلب قصد داریم بهترین کود برای افزایش تناژ گندم را معرفی کنیم تا نتیجه دلخواهتان را در کمترین زمان ممکن بگیرید.

عناصر لازم در بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم دیم یا آبی کودی است که بتواند در مراحل مختلف نیاز گندم را برطرف کند که این مراحل شامل پنجه زنی، ساقه دهی و خوشه دهی است. بنابراین لازم است که کودهای انتخابی شما حتما در طی این سه مرحله عناصری که به شدت نیاز هستند را داشته باشند. این عناصر شامل:

  • عناصر غذایی ماکرو یا ماکرو مغذی ها

عناصر غذایی ماکرو که اصطلاحا به NPK معروف هستند در مراحل مختلف برای گندم و افزایش تناژ لازم هستند. ازت یا نیتروژن کمک به عملکرد بهتر گندم، رشد و نمو بهتر ریشه ها، افزایش خوشه دهی، رشد مناسب دانه ها و پروتئین سازی بیشتر دانه ها می کند. وجود فسفر در کودهای افزاینده تناژ گندم برای رشد بهتر ریشه ها، افزایش پنجه زنی و رشد سالم گندم لازم است. پتاسیم نیز به انجام بهتر فتوسنتز، مقاوم سازی در برابر آفات و بیماری ها، محکم سازی ساقه های گندم، افزایش حجم دانه های گندم و خوشه ها و وزن گرفتن بیشتر آنها و ساقه زنی بهتر کمک می کند.

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

  • عناصر میکرو مغذی

عناصر میکرو مغذی مثل آهن، روی و بور باید حتما در بهترین کود برای افزایش تناژ گندم وجود داشته باشند. وجود روی کمک می کند تا گندم های شما در اوایل فصل رشد عملکرد بهتری داشته باشند تا در نهایت به تولید بیشتر محصول منجر شود. وجود عنصر آهن نیز برای افزایش میزان گندم و سالم بودن محصولات ضروری است که کمبود آن باعث بروز نوارهای زرد – سبز بر روی برگ های جوانتر خواهد شد. عنصر بور هم جلوی علائم کلروز برگی را می گیرد تا گندم ها ضمن تجربه افزایش تناژ، کاملا سالم و با کیفیت باشند.

  • هیومیک اسید

اسید هیومیک یکی از ضروری ترین ترکیبات برای افزایش تناژ گندم و افزایش طول شاخه گندم است. اسید هیومیک با کمک به ریشه های گندم که سطحی هستند کمک می کند تا امکان جذب آب و مواد غذایی در عمق خاک به وجود بیاید و همچنین ظرفیت نگهداری آب را در خاک افزایش یابد. از طرفی با افزایش فعالیت میکرو ارگانیسم های خاک، ساختار خاک اصلاح شده و کمک به سلامت گندم می کند.

  • فولویک اسید

اگر به دنبال بهترین کود مایع برای گندم آبی هستید تا تناژ آن را بیشتر کند توصیه ما خرید کودی است که فولویک اسید نیز داشته باشد. فولویک اسید اثر مشابهی با هیومیک اسید دارد اما این اثر مستقیما بر روی گیاه است و با افزایش جذب مواد غذایی، استحکام و کیفیت گندم های تولید شده را بیشتر می کند.

  • عصاره های جلبک دریایی

جلبک های دریایی منبع کاملا ارگانیک و بسیار غنی از مواد غذایی و مغذی مختلف هستند و تمامی هورمون ها و پروتئین های لازم را نیز دارند. کودهایی که حاوی عصاره های جلبک های دریایی مختلف هستند علاوه بر اینکه کمک می کنند تناژ گندم بالا برود، به کیفیت و سلامت آنها نیز کمک می کنند. در این خصوص می توانید با کارشناسان ما صحبت کنید تا مشاوره رایگان بگیرید.

  • کلسیم

یکی دیگر از عناصری که باید در بهترین کود برای افزایش تناژ گندم وجود داشته باشند کلسیم است که در مرحله ساقه دهی به استحکام هر چه بیشتر آنها کمک می کند.

بهترین کودهای افزاینده تناژ گندم در مراحل مختلف

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مراحل مختلف

در بخش قبلی متوجه شدید که صرف نظر از خرید کودهای خاص که در منابع مختلف معرفی می شوند کود مدنظر چه عناصری باید داشته باشد و هر کدام چه نقشی دارند. در این بخش قصد داریم بهترین کودهای افزایش دهنده تناژ گندم را برای مراحل مختلف رشد معرفی کنیم:

  • بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مرحله شروع جوانه زنی و اولین آبیاری

در این مرحله بسیار مهم است که با کوددهی مناسب جوانه زنی گیاه را افزایش داده و سلامت آن را تضمین کنید. توصیه ما استفاده از کودهای NPK است.

  • بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مرحله پنجه زنی

مرحله پنجه زنی به مرحله ای می گویند که در آن گندم پس از سبز شدن 2 تا 5 ساقه می سازد که یکی از آنها اصلی و مابقی پنجه هستند. هدف ما در این مرحله این است که با معرفی بهترین کود برای افزایش تناژ گندم تعداد پنجه ها افزایش پیدا کند و با کوددهی مناسب بتوانید تعداد پنجه های زنده را تا زمان برداشت در حد بالایی حفظ کنید تا تعداد جایگاه های دانه در خوشه نهایی افزایش یابد. توصیه ما استفاده از کودهای هیومیک اسید و حاوی فسفر است. بنابراین می توانید علاوه بر استفاده از کودهای کامل NPK و کلات آهن، از کودهای حاوی هیومیک اسید هم استفاده کنید که در زیر چند نمونه را مشاهده می کنید:

بهترین کود برای افزایش تناژ گندم

  • بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مرحله ساقه دهی

عنصر نیتروژن در این مرحله برای سبز شدن و رشد سریع ساقه ها الزامی است. همچنین کودهای میکرو برای تأمین روی، مس و منگنز هم لازم هستند. از طرفی می توان از کود ترا آکواتیکا سیلیکات نیز برای تقویت و استحکام هر چه بیشتر ساقه ها استفاده کنید.

  • بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مرحله خوشه دهی

برای افزایش قدرت انفجاری رشد و تناژ گندم در این مرحله کودهای پتاسیم بالا را پیشنهاد می کنیم. البته کودهای هیومیک اسید و همچنین کودهای میکرو در این مرحله نیز کاربردی هستند.

  • بهترین کود برای افزایش تناژ گندم در مرحله خمیری شدن یا پر شدن دانه ها

مرحله خمیری شدن یا شیری شدن دانه ها مرحله ای است که دانه های گندم با مواد غذایی پر می شوند و بر روی کیفیت نهایی تأثیر بسزایی می گذارد. در این مرحله توصیه می کنیم از کودهای پتاسیم بالا که در بالاتر معرفی کردیم و کودهای حاوی کلسیم استفاده کنید.

نکات استفاده از کودهای افزاینده تناژ گندم

نکات استفاده از کودهای افزاینده تناژ گندم

خرید بهترین کود برای افزایش تناژ گندم دیمی یا آبی به تنهایی کافی نیست و باید به نکات زیر هم دقت داشته باشید:

  • حتما طبق دستورالعمل درج شده برای هر محصول عمل کنید و از توصیه های فردی اجتناب کنید
  • به هیچ وجه بیشتر از حد نیاز به گندم کود ندهید که نتیجه معکوس خواهد داد
  • حتما کودهای توصیه شده را در مرحله مناسب خود استفاده کنید تا اثربخشی آنها بیشتر شود
  • حتما قبل از مصرف کودها و حتی خرید، تست خاک انجام دهید تا کلیه کمبودها مشخص شوند
  • حتما راهکارهای کنترلی و حذفی مناسب برای علف های هرز در نظر بگیرید تا با گیاه گندم وارد رقابت نشوند
  • از خاک مناسب استفاده کنید و در صورت نیاز با هیومیک اسید قبل از کاشت گندم، نسبت به اصلاح خاک اقدام نمایید

خرید بهترین کودهای افزاینده تناژ گندم

برای خرید بهترین کودهای افزایش دهنده تناژ گندم دیمی و آبی می توانید از لیست محصولات معرفی شده کمک بگیرید. ضمنا قبل از خرید می توانید با کارشناسان ما نیز صحبت کرده و مشاوره رایگان بگیرید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *