یکی از کودهای پرفروش بازار داخلی و خارجی، کودهای فسفر بالا یا با عدد P بالا در NPK است. یکی از این مدل کودها، کود 10 52 10 است ولی به طور کلی تمامی کودهایی که مقدار فسفر بالایی دارند کارکرد مشابهی خواهند داشت. اما سوال اینجاست که کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است و در کدام دوره رشد گیاهی باید استفاده شود؟ در ادامه ضمن بررسی ویژگی و کاربرد این نوع کودها، نحوه و میزان مصرف را نیز توضیح خواهیم داد تا از بین انواع کودهای آلی بهترین گزینه را انتخاب کنید. ضمنا این کود با تجهیزات هیدروپونیک هم سازگاری دارد.

ویژگی های کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است؟

ویژگی اصلی این نوع کودها میزان فسفر بسیار بالاست که در طی دوره رشد برای گیاهانی که ریشه زایی ضعیفی دارند و میزان حرکت و جابجایی فسفر در خاک خیلی کند است کاملا توصیه می شود. میزان بالای فسفر محلول یک نوع محرک رشد بسیار قوی و سریع برای آن دسته از گیاهانی است که باید سیستم ریشه ای قوی و سالم در ابتدای مراحل رشد داشته باشند. تولید ریشه های ثانویه و انشعابات آن سطح تماس بین ریشه و خاک را افزایش داده و به همان میزان نیز جذب آب و مواد غذایی افزایش می یابد که به نوبه خود سبب رشد هر چه بهتر گیاهان خواهد شد.

بنابراین ویژگی اصلی کود 10 52 10 تقویت رشد حداکثری ریشه های گیاهان است که مزایای جانبی زیادی دارد. همانطور که از اعداد این کود مشخص است دارای 10% نیتروژن و پتاسیم و 52% فسفر است هر چند بسته به نوع شرکت سازنده ممکن است سایر عناصر مثل آهن، منیزیم و غیره نیز در آن بکار رفته باشد. عنصر فسفر از شروع مرحله رشد و ریشه زایی تا گلدهی توسط گیاه استفاده می شود اما حداکثر نیاز گیاه در همان مراحل ابتدایی است.

علاوه بر این ویژگی ها این سوال کماکان باقیست که کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است. این سوال را می توان زمانی پاسخ داد که تمامی ویژگی های این نوع کودها را بررسی کرده باشیم. ویژگی بعدی این کودها این است که فسفری که در اختیار گیاه قرار می گیرد نقش کاتالیزور واکنش های بیو شیمیایی را دارد تا سریعتر انجام شوند. از طرفی با ساخت آنزیم های مرتبط با فتوسنتز و پروتئین های گیاهی راندمان فتوسنتز و به نوبه خود رشد و تولید مواد مختلف را بیشتر می کند.

از دیگر ویژگی های کود گیاهی 10 52 10 این است که حلالیت بالایی در آب دارد بنابراین درون تجهیزات هیدروپونیک مثل سیستم های NFT کلاته نمی شود و باعث گرفتگی سیستم نخواهد شد. از طرفی می توان به شکل محلول پاشی یا اسپری برگی یا پای ریشه ها نیز استفاده شود. همچنین چون پسماند کمی دارد در محیط کشت خاکی، بستر خاک را شور نخواهد کرد.

اما دقت داشته باشید که زمانی باید به دنبال جوابی برای کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است باشید که هم کود درجه یک با منبع آلی و طبیعی از فسفر محلول پیدا کرده باشید و هم اینکه در زمان مناسب استفاده نمایید.

ویژگی های کود فسفر بالا

کاربردهای کود گیاهی 10 52 10

همانطور که در بخش ویژگی ها نیز توضیح دادیم، کاربردهای کود فسفر بالا بسیار زیاد است و همین عامل باعث شده تا بسیاری از کشاورزان به دنبال خرید کود گیاهی 10 52 10 یا به طور کلی کودهای با فسفر بالا باشند. در ادامه به شکل موردی کاربردهای این دسته از کودها را بررسی می کنیم:

  • افزایش عملکرد گیاه و جلوگیری از بیحالی و بی انرژی بودن
  • بالا بردن سرعت و قدرت جوانه زنی دانه ها
  • افزایش تعداد جوانه های رویشی و باردهی گیاه
  • بیشتر شدن تولیدات میوه به دلیل کاربرد داشتن در مرحله گلدهی
  • امکان استفاده همزمان با سایر کودهای آلی برای گیاهان و درختانی که کمبودهای مختلف دارند
  • قابل استفاده از مراحل ابتدایی رشد برای تسریع فرایند ریشه زایی تا گلدهی
  • کاربرد برای گیاهانی که برگ سبز تیره دارند یا برگ های قدیمی ارغوانی شده اند
  • برای درختانی که میوه های ترش می دهند

کارکرد و مزایای کودهای 10 52 10 یا فسفر بالا

کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای کدام گیاهان مناسب است

پس از بررسی موارد مختلف و آشنایی کامل با کودهای فسفر بالا می توانیم به این سوال که کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است پاسخ دهیم. در ادامه لیستی از گیاهانی را مشاهده می کنید که می توانید از این نوع کودها برای آنها استفاده نمایید:

  • ساکولنت ها

ساکولنت های مختلف نظیر کاکتوس ها چون بافت گوشتی دارند به نیتروژن زیادی نیاز ندارند چون در صورت مصرف زیاد نیتروژن ساقه ها ترک می خورند. از طرفی این نوع گیاهان برای رشد خود بیش از هر چیزی به فسفر نیاز دارند.

  • ذرت

ذرت از آن دسته گیاهانی است که برای رشد رویشی، ریشه زایی، بهتر کردن استحکام سلولی، گلدهی عالی و انرژی سازی زیاد به فسفر زیادی نیاز دارد. بنابراین وقتی سوال می شود کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است قطعا ذرت یکی از گزینه هاست. کمبود فسفر در این گیاه با بنفش رنگ شدن برگ ها، رشد کم بوته ها و دیرتر شدن گلدهی و رشد آهسته و ریشه های ضعیف نمایان می شود. حتی ذرت ها وقتی فسفر کمی می گیرند دانه های ریزتر و کمتری هم تولید می کنند.

  • سیب زمینی

دیگر گیاهانی که به کود فسفر بالا نیاز دارد سیب زمینی است. اگر مشاهده کردید که لکه های قهوه ای رنگ به وجود آمده اند و تعداد و سایز غده های سیب زمینی کمتر شده و رنگ برگ ها به شدت سبز تیره شده است مطمئن باشید که فسفر دریافتی گیاه شما کم شده است. بنابراین برای رفع این کمبود و ریشه زایی بیشتر و گسترش اندام های هوایی به فکر کودهای فسفر بالا باشید. بنابراین پاسخ بعدی برای سوال کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است قطعا سیب زمینی است.

  • صیفی جات

کلیه صیفی جات مثل ملون، هندوانه، خربزه، طالبی و غیره برای ریشه زایی به کودهای فسفر بالا نیاز دارند که اگر در کنار آن از کودهای حاوی اسید فولویک هم استفاده کنید معجزه خواهد کرد. کودهای ایران سان لایت که حاوی فولویک اسید هستند شامل کانیشر بلوم A&B، فیدینگ بایو انهانسر، استارترکس در استارتر کیت بایو تب، کود ادونس نیروانا، کود ادونس کربولود و کود بایوبیز تاپ مکس هستند.

  • سانسوریا

گیاه سانسوریا برای پاجوش زدن به کود فسفر بالا نیاز دارد که کودهای 10 52 10 یا هر نوع کود دیگری که فسفر زیادی دارد مناسب است.

  • پسته

پسته از آن دسته گیاهانی است که به فسفر بالا نیاز دارد تا بتوانید هنگام برداشت محصول هم تولیدات پربار و زیادی داشته باشید هم تمامی پسته ها خندان و با کیفیت باشند. با توجه به اینکه پسته آب بسیار کمی برای رشد نیاز دارد لازم است کود فسفر بالایی که انتخاب می کنید حلالیت بسیار بالایی داشته باشد تا مجبور نباشید بیش از حد از آب استفاده کنید.

  • گردو

حتما تا به حال برخورد داشته اید که پس از خرید گردو اکثر آنها پوک یا غیر قابل استفاده هستند. دلیلش این است که فسفر کمی در طی مرحله رشد دریافت کرده اند. بنابراین اگر مشغول کاشت گردو هستید برای اینکه گردوهای پر مغز و بسیار خوشمزه ای داشته باشید باید از کود گیاهی که فسفر زیادی دارد استفاده کنید. بنابراین در پاسخ به این سوال که کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است باید به گردو هم اشاره کرد.

  • بادام

بادام نیز برای رشد و باروری بیشتر و جلوگیری از تولید محصولاتی که تلخ و بی مزه هستند نیاز به فسفر، آهن و برخی دیگر از ریز مغذی ها دارد.

  • زعفران

قبلا در خصوص کشت هیدروپونیک زعفران توضیح داده ایم. یکی از بهترین کودها برای رشد عالی گیاه زعفران، کودهای فسفر بالا با حلالیت زیاد هستند.

ذرت به کود فسفر بالا نیاز دارد

مقدار مصرف کود 10 52 10

کود 10 52 10 برای گیاهان آپارتمانی، درختان و درختچه ها و بوته ها و غیره بسته به شرکت سازنده متفاوت است بنابراین بهترین کار این است که شیوه و دستورالعمل مصرف را مطالعه نمایید. در حالت کلی توصیه می کنند سه گرم از کود فسفر بالا که معمولا یک قاشق چایخوری است را در آب حل کرده و به صورت محلول پاشی یا آبیاری پای ریشه ها استفاده کنید.

میزان مصرف نیز تقریبا هر 2 تا 3 هفته یکبار است که بسته به سن و سایز گیاه فرق می کند. زمان مصرف هم از اوایل بهار شروع شده و تا اواسط پاییز ادامه پیدا می کند.

نکته: اگر زمانی از این کودها استفاده می کنید که گیاه علائم کمبود فسفر را نشان داده باید تا زمان رفع کامل علائم به شکل پیوسته 2 تا 3 بار در هفته از این کود استفاده نمایید.

نکته: برخی از شرکت ها بسته به روش آبیاری مثل محلول پاشی بر روی برگ ها، آبیاری قطره ای یا سیستم آبیاری معمولی میزان مصرف را متفاوت در نظر گرفته اند که حتما به این مورد توجه کنید.

نحوه مصرف کود 10 52 10

بهترین کود 10 52 10 یا فسفر بالا

در بازار داخلی شما می توانید انواع کود 10 52 10 را خریداری کنید اما بسیاری از افراد ترجیح می دهند از برندهای معتبر بازارهای بین المللی خرید کنند تا از این بابت خیالی آسوده داشته باشند. شرکت ایران سان لایت با واردات انواع کودهای معتبر خارجی قدم بزرگی در این راستا برداشته است. همانطور که در ابتدا نیز صحبت کردیم شما می توانید نیاز فسفر گیاه خود را با کودهایی که فسفر زیادی دارند رفع کنید. بر همین اساس ما بهترین کودهای فسفر بالا را در ادامه معرفی کرده ایم تا بدانید بهترین کود 10 52 10 چیست. توجه داشته باشید که شیوه مصرف، قیمت و جزئیات بیشتر در صفحه هر محصول کاملا مشخص است. قبلا نیز پاسخ داده ایم که کودهای فسفر بالا مثل کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است که در مورد این کودها نیز صدق می کند. برای خرید کودهای فسفر بالا اما نه کودهایی که صرفا ترکیب 10-52-10  می توانید از لیست محصولات زیر استفاده کنید.

اما برای خرید کودهایی که عدد NPK آنها دقیقا 10-52-10 باشد می توانید از محصولات زیر استفاده نمایید:
4.3/5 - (24 امتیاز)

1 دیدگاه در “کود ۱۰ ۵۲ ۱۰ برای چه گیاهانی مناسب است؟ قیمت و خرید

  1. میثم ابراهیم پور گفت:

    زمانی که قلمه ریشه دار شده را در خاک می کاریم بهترین زمان استفاده از ۱۰_۵۲_۱۰ است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *