با مزایا و معایب هیدروپونیک بیشتر آشنا شوید! حقایقی که نمی دانستید: 

مزایا و معایب هیدروپونیک گسترده و متنوع هستند و ما قصد داریم در این مطلب به آنها بپردازیم اما کمی توضیح قبل از آن نیاز است. سیستم  کشت هیدروپونیک یکی از داغ ترین و محبوب ترین موضوعات روز علم کشاورزی است که در طی چند سال اخیر توانسته نظر بسیاری از مهندسین کشاورزی و کشاورزان سراسر دنیا و همچنین پرورش دهندگان گل و گیاه را به سمت خود جلب کند.

هیدروپونیک سیستم کاشت گیاهان بدون نیاز به خاک است که در آن به روش های مختلف که قبلا در مقالات مربوطه توضیح داده ایم، از محلول حاوی مواد مغذی استفاده می شود و نیاز به خاک نیست، در نتیجه ریشه گیاهان به طور مستقیم با مواد مورد نیاز برای رشد رویشی و گلدهی خود در تماس است.

به سیستم هیدروپونیک لقب کشاورزی جهان آینده را داده اند چرا که مزایای آن بسیار مهم و برای بشر حساس است. به کمک این سیستم می توانید بدون آسیب رساندن به میکروارگانیسم های مفید و طبیعی درون خاک و بدون محدودیت زمانی و مکانی محصول مورد نیاز خود را در کل سال و در محیط بیرون یا داخل منزل بکارید و آن را رشد دهید.

مشاهده محصولات تجهیزات هیدروپونیک و ایروپونیک

اگر به مقاله زیر علاقه مندید کلیک کنید : چگونه میتوانیم در منزل کشت هیدروپونیک انجام بدیم ؟

 

مزایا و معایب هیدروپونیک و مقایسه آن با سیستم های قدیمی

مزایا و معایب هیدروپونیک و مقایسه آن با سیستم های قدیمی. معایب واتر باکس، معایب سیستم آکواپونیک

 

مشاهده مقاله: درآمد گلخانه های هیدروپونیک

مزایا و معایب هیدروپونیک

با این حال در کنار مزایای بسیار مهم خود یکسری معایب نیز دارد که در این مطلب تحت عنوان مزایا و معایب هیدروپونیک به آنها خواهیم پرداخت. همراه باشید.

مزایای کشت هیدروپونیک:

  1. عدم نیاز به خاک:

    محصولات را می توان بدون نیاز به خاک در هر جایی و با هر شرایط آب و هوایی و محدودیت خاص سیستم کاشت سنتی رشد داد. مواد مغذی درون آب به شکل محلول هستند و تنها نیاز است که محیط کشتی مثل پرلیت، الیاف نارگیل، پشم سنگ با گرید کشاورزی یا سنگریزه سفالی آماده کنید.

  2. آب کمتری مصرف می شود:

    میزان مصرف آب در این سیستم تا 90% نسبت به کاشت گیاه در خاک کمتر است. این مورد بخصوص در نواحی گرم و خشک یا بیابانی مثل آفریقای مرکزی بسیار اهمیت پیدا می کند. آب حاوی مواد غذایی در گردش است و هدر نمی رود و هر بار وارد چرخه می شود تا دوباره به سمت ریشه های گیاه برود. تبخیر آب نیز بستگی به نوع سیستم کشت هیدروپونیک انتخابی دارد ولی در کل بسیار کم است مخصوصا اگر در فضای داخلی باشید.

  3. کنترل کامل بر روی مواد مغذی:

    در سیستم کاشت گیاه براساس خاک، کودهای مختلف پس از مدتی اثربخشی خود را از دست می دهند و همه به آنها گیاه نمی رسد ولی محلول مورد استفاده در سیستم هیدروپونیک دائما در تماس مستقیم است. تنها کافیست چند قاشق غذاخوری از مواد مغذی حتی از نوع ارگانیک به ازای هر گالن آب مصرف کنید، در نتیجه مصرف مواد مغذی و هزینه های تأمین هم کمتر است. مواد مغذی به دو شکل پودری و مخلوط آماده برای خرید وجود دارند. نوع پودری ارزانتر بوده ولی حل شدن آن بیشتر طول می کشد. نوع مخلوط آماده گرانتر بوده و سریعا با آب مخلوط می شود و حتی ترکیب بافر pH هم دارد.

  4. نرخ رشد بهتر:

    از مزایای مهم سیستم هیدروپونیک این است که هر گیاه می تواند تا حداکثر میزان ممکن رشد کند و بیشترین میزان محصول ممکن را از کاشت خود دریافت خواهید کرد چرا که بسیاری از عوامل محدود کننده ای که در خاک بوده اند، وجود ندارند. در این سیستم انرژی گیاه صرف رشد رویشی می شود و نه توسعه ریشه ها برای پیدا کردن مواد مغذی چون همیشه در دسترس است. تراکم گیاهان بیشتر است (4 تا 16 برابر) و می توانند به شکل لایه ای یا عمودی رشد کنند. تولید محصول بین 2 تا 8 برابر بیشتر است. با لامپ رشد گیاه نور مورد نیاز تأمین می شود. با کنترل مصرف آب تولید محصول تا 1 برابر بیشتر می شود.

  5. آفات وحشرات بسیار کمتر هستند:

    آفات، علف هرز و حشرات در این سیستم بسیار کمتر هستند در نتیجه نیاز نیست حشره کش، آفت کش یا حتی قارچ کش تهیه کنید و این هزینه ها را به شدت کاهش داده و خاک را آلوده نمی کنید. کنترل آفات به خاطر تعداد بسیار کم آنها راحتتر بوده و کشاورزی راحتتری دارید.

  6. نیروی کار کمتر:

    چون نیاز به خاک ندارید پس کارهایی مثل شخم زدن، کاشتن، سم پاشی و مالچ پاشی حذف شده و نیروی کار کمتری نیاز خواهید داشت. با حذف این موارد زمان کاشت و برداشت نیز بسیار سریعتر می شود.

  7. فضای بسیار کمتر:

    یکی از دلایل با فاصله کاشتن گیاهان در خاک این است که ریشه ها برای گرفتن مواد غذایی رشد می کنند و نباید با یکدیگر تداخل کنند. در سیستم هیدروپونیک چون مواد غذایی همیشه در دسترس هستند، نیاز به رشد زیاد ریشه نیست و فضای بسیار کمتری اشغال می شود و تراکم بالا امکان پذیر است.

  8. محصولات سالم و بیماری های کمتر:

    کودهای شیمیایی و آفات یکی از عوامل انتقال بیماری به گیاهان و سپس انتقال آن به انسان ها هستند. سیستم هیدروپونیک با حذف این موارد محصول سالم و بسیار شاداب و تازه ای ایجاد می کند.

  9. سازگاری بالا:

    همه انواع گیاهان را می توان در کشت هیدروپونیک استفاده کرد ولی شاید نیاز باشد که برخی گیاهان را فقط برای برخی از انواع سیستم های هیدروپونیک استفاده کنید. لذا این مورد مزایا و معایب هیدروپونیک را با هم بیان می کند.

 

در خرید نور مصنوعی به چه نکاتی باید توجه کرد ؟

 

مزایا و معایب هیدروپونیک نسبی هستند و باید با توجه به شرایط ارزیابی کنید

مزایا و معایب هیدروپونیک نسبی هستند و باید با توجه به شرایط ارزیابی کنید. معایب واتر باکس، معایب سیستم آکواپونیک

 

معایب کشت هیدروپونیک:

  1. هزینه بالای راه اندازی:

    این مورد یکی از گزینه های مزایا و معایب هیدروپونیک است که کاملا نمی توان در دسته معایب قرار داد. هزینه های راه اندازی این سیستم مخصوصا وقتی در محیط داخلی بخواهید به کشت گیاه بپردازید، به خاطر خرید لامپ رشد گیاه، سیستم تهویه بابت کاهش گرمای محیط، پمپ هوا، سنگ هوا، مواد مغذی و مخزن و همچنین ژنراتور در صورت قطعی برق بالاست. با این حال تولید محصول چند برابر و مزایای گفته شده این هزینه ها را کاملا جبران می کند.

  2. اهمیت بالای زمان :

    در سیستم کاشت گیاه با خاک اگر یک روز آبیاری گیاه را فراموش کنید یا به هر دلیلی انجام ندهید فردا برای جبران وقت هست اما در سیستم هیدروپونیک اگر آب مورد نیاز گیاه قطع شود، گیاه از بین خواهد رفت. پس با اینکه کشت هیدروپونیک راحت است ولی زمان زیادی می برد چون باید دائما حواستان باشد. هر چقدر بیشتر وقت بگذارید، سود بیشتری خواهید کرد.

  3. بیماری های آبی:

    آفات و بیماری های مربوط به خاک حذف می شوند ولی مربوط به آب وجود دارند به همین دلیل نیاز به سیستم فیلتراسیون دارید و از طرفی باید رطوبت و گرمای تولید شده ناشی از کار سیستم آبیاری با سیستم تهویه کاهش پیدا کند تا جلوی رشد عوامل قارچی مخصوصا پیتیوم و فیتوفترا گرفته شود. در غیر این صورت فقط 20 ساعت نیاز است تا این قارچ ها کل سیستم استریل شما را آلوده کنند چون همه گیاهان از یک محلول تغذیه ای استفاده می کنند.

  4. دانش فنی:

    کاشت گیاه با سیستم هیدروپونیک نیازمند دانش و مهارت تخصصی است و اگر نداشته باشید برای کسب تجربه نیاز به زمان و سرمایه بیشتری خواهید داشت.

  5. محدودیت استفاده از سیستم خاص:

    همه انواع سیستم های هیدروپونیک مناسب کاشت همه انواع گیاهان نیست پس یا باید نوع خاصی از گیاهان را با یک سیستم کشت دهید یا اینکه از همه انواع سیستم های هیدروپونیک استفاده کنید. در هر صورت مزایا و معایب هیدروپونیک در این مورد مشهود است. همه انواع گیاه قابلیت کاشت دارند ولی در سیستم های مختلف.

 

 

مزایا و معایب هیدروپونیک برای تصمیم گیری بهتر به شما کمک می کنند

مزایا و معایب هیدروپونیک برای تصمیم گیری بهتر به شما کمک می کنند

منابع :

  1. https://thehydroponicsplanet.com/the-top-5-pros-and-cons-of-hydroponics-every-grower-should-consider/
  2. https://www.madgetech.com/posts/blogs/top-3-pros-and-cons-of-hydroponic-systems/?cn-reloaded=1
  3. http://easyponic.com/pros-and-cons-hydroponics/
  4. https://www.igrow.news/igrownews/what-are-the-pros-and-cons-of-hydroponics
  5. https://blog.gardeningknowhow.com/gardening-pros-cons/what-are-the-pros-and-cons-of-hydroponics/
  6. https://www.conserve-energy-future.com/advantages-disadvantages-hydroponics.php
  7. https://www.trees.com/gardening-and-landscaping/advantages-disadvantages-of-hydroponics
  8. https://minutehack.com/guides/the-pros-and-cons-of-hydroponic-farming
  9. https://thinkingcountry.com/2018/03/07/hydroponics-pros-and-cons-of-hydroponic-gardening-guest-post-by-dan-chabert/
  10. https://dyna-gro.com/hydroponics-advantages-and-disadvantages/
  11. https://fabulousdecors.com/advantages-and-disadvantages-of-hydroponics-farming/
  12. https://farmingaquaponics.com/hydroponics-advantages-and-disadvantages/
  13. https://www.backyardgardenlover.com/hydroponics-advantages-and-disadvantages/
  14. https://www.epicgardening.com/hydroponic-systems/
  15. https://growace.com/blog/hydroponics-101/
  16. https://www.adamsgas.co.uk/2018/09/17/everything-need-know-hydroponics/
  17. https://www.aquagardening.com.au/learn/things-you-need-to-know-about-hydroponics/#:~:text=Hydroponics%20is%20a%20method%20of,minerals%20and%20nutrients%20they%20require.

https://smartgardenguide.com/21-amazing-hydroponics-facts-2/

4.6/5 - (103 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *