گیاهان برگ انجیری جزو گیاهان آپارتمانی هستند که تقریبا در هر نوع آب و هوایی رشد می کنند. گیاهان برگ انجیری به خاطر سوراخ هایی که روی برگ هایشان دارد به گیاه پنیر سوئیسی هم معروف هستند. یکی از نیازهای اساسی این گیاهان زیبا، کوددهی با کودهای با کیفیت و طبق برنامه صحیح و اصولی است. با اینکه گیاهان برگ انجیری زیاد به کود نیاز ندارند اما اگر می خواهید رشد خوبی داشته باشند بهتر است که در فصل های بهار و تابستان کوددهی داشته باشید. بهترین کود برای گیاهان برگ انجیری کودهایی که نسبت تعادلی بین سه عنصر ماکرو مغذی نیتروژن، فسفر و پتاسیم دارند. به همین دلیل کود سه بیست برای برگ انجیری، معروف ترین و بهترین گزینه است که بسته به نوع کود خریداری شده، شیوه مصرف متفاوت است. در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

نکات کودهای سه بیست برای برگ انجیری

تا اینجا متوجه شدید که چرا کود سه بیست برای برگ انجیری مناسب است اما نکات مهمی هم وجود دارند. میزان کود و تعداد دفعات کوددهی باید کاملا تنظیم شده و اصولی باشند. علاوه بر اینکه باید از کودهای تعادلی که بهترین آنها کودهای  20-20-20 هستند استفاده کنید، مواد غذایی میکرو یا میکرو مغذی ها هم باید به اندازه کافی به گیاه برگ انجیری برسند.

کوددهی کمتر از حد نیاز باعث ضعیف شدن گیاه و ساختار شکننده می شوند و کوددهی بیش از حد هم باعث توقف رشد و نهایتا مرگ گیاه خواهد شد. اما مسأله اینجاست که کودهای سه بیست زیادی در بازار هستند که بتوانید از بین آنها انتخاب کنید و حتی برندهای ایرانی مختلف هم کودهای 20-20-20 با کیفیت تولید کرده اند. اما اینکه چه کودی برای شما بهتر است و چطور انتخاب کنید و چگونه مصرف کنید، موضوعی است که در این مطلب به آن پرداخته ایم تا به راحتی انتخاب کنید.

مشخصه های کود سه بیست مناسب برای برگ انجیری

همانطور که گفتیم کار ما در ایران سان لایت این است که بهترین کودها را به فروش برسانیم، روند خرید را با راهنمایی های تخصصی و حرفه ای ساده تر کنیم و در نهایت با قیمت مناسب در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

وقتی به دنبال بهترین کود سه بیست برای برگ انجیری هستید اما گیج هستید که کدام کود برای گیاه شما بهتر است به این نکته دقت داشته باشید که ترجیحا کود شما بهتر است علاوه بر عناصر NPK که در این کودها هر کدام به میزان 20% استفاده شده اند، دارای عناصر غذایی ثانویه و میکرو مغذی هم باشند. به عبارت دیگر کود سه بیستی که دارای عناصر کلسیم، منیزیم و گوگرد است و حتی عناصر کمیابی مثل آهن، روی، مس، منگنز، مولیبدن و بور یا بعضی از این عناصر هم داشته باشد بهترین کود 20-20-20 برای گیاه برگ انجیری شماست.

سه عنصر مواد غذایی ثانویه کمک می کنند تا گیاه شما مواد غذایی را بهتر جذب کند، متابولیسم بهتری داشته باشد، سیستم ایمنی گیاه را تقویت کنند و غیره. میکرو مغذی ها نیز برای رشد عالی و سالم گیاه لازم هستند.

ویژگی های بهترین کود 20-20-20 برای برگ انجیری

فرم های مختلف کود سه بیست برای گل برگ انجیری

بهترین فرم و نمونه کود سه بیست برای برگ انجیری، فرم مایع است که فورا و به بهترین شکل در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد. با این حال فرم های دیگری هم شاید در بازار موجود باشند یا در آینده ما به فروش برسانیم که بد نیست با آنها آشنا شده و مزایا و معایب هر کدام را بشناسید:

  • کودهای مایع 20-20-20

بزرگترین کودهای مایع سه بیست جذب سریعتر آنها توسط گیاه است ضمن اینکه می توانید میزان کوددهی را در طی فصل زمستان که سرعت رشد آهسته تر می شود بهتر کنترل کنید. برخی کودهای سه بیست از پایه مایع هستند و برخی هم به شکل پودری عرضه می شوند که باید در آب حل کنید.

  • کودهای گرانولی 20-20-20

این نوع کودها را چندان پیشنهاد نمی کنیم با وجود اینکه عناصر ماکرو مغذی را به خوبی در اختیار ریشه ها قرار می دهند. دلیل اصلی آن این است که کنترل کوددهی با کودهای گرانولی سخت است و اگر بیش از حد نیاز به گیاه برگ انجیری کود سه بیست برسد، برگ های آن می سوزند و در نهایت می میرند.

  • کودهای آهسته رهش 20-20-20

این مدل کود سه بیست برای برگ انجیری دارای روکشی از رزین پلاستیک یا پلیمرهای بر پایه گوگرد هستند که به مرور زمان در پای گیاه تجزیه می شوند بنابراین در طی زمان به شکل پیوسته و آهسته مواد غذایی را به گیاه منتقل می کنند. برای هر بار انتقال مواد غذایی و تجزیه شدن کودها باید آبیاری داشته باشید. با این کودها هم ممکن است کود کمی به گیاه برسد و حتی شاید برعکس و اینکه قیمت بسیار بالایی هم دارند.

بنابراین کودهای مایع سه بیست برای برگ انجیری بهترین گزینه هستند.

چرا کمپوست را برای گیاهان برگ انجیری توصیه نمی کنیم؟

کمپوست عمدتا از مواد آلی تشکیل شده که شامل مواد گیاهی و جانوری پوسیده هستند و تأثیر زیادی روی رشد بهینه گیاهان دارند. به عنوان مثال کمپوست با مواد خاک بسته های غذایی کوچکی می سازد که آب را به مدت  طولانی در خود نگه می دارند و به جریان بهتر اکسیژن کمک می کنند.

از طرفی در تابستان که فصل رشد گیاه برگ انجیری است میکرو ارگانیسم های داخل کمپوست مواد غذایی را آزاد می کنند و با گرم تر شدن آب و هوا گیاه را به رشد سریعتر تحریک می کنند. مواد و فلزات سمی موجود در خاک را خنثی می کنند تا توسط گیاه جمع نشود. pH خاک را تغییر می دهد تا وابستگی گیاه به خاک کمتر شود.

با وجود تمامی این مزایا اما باز هم کود سه بیست برای برگ انجیری مناسبتر است چون شما نمی توانید متوجه شوید که عناصر NPK با چه میزانی به گیاه می رسند و بنابراین همیشه به کودهای مکمل نیاز پیدا می کنید پس جهت اطمینان بهتر است که از همان ابتدا از کود سه بیست استفاده کنید. ضمنا کمپوست بوی بدی دارد که شاید برای برخی افراد از جمله شما آزار دهنده باشد.

مقدار مصرف کود سه بیست برای گیاهان برگ انجیری

مقدار و تعداد دفعات مصرف کود 20-20-20 برای برگ انجیری

هر چند وقت یکبار باید از کود سه بیست برای گیاهان برگ انجیری استفاده کرد؟ به این سوال نمی توانیم پاسخ دقیقی بدهیم چون بسته به برند و نوع محصول شیوه مصرف متفاوت است. اما طبیعتا در طی فصل رشد یعنی بهار و تابستان باید مقدار کوددهی بیشتر شود و در طی فصل های پاییز و زمستان کمتر شود. معمولا توصیه می کنند که دو ماه قبل از شروع فصل رشد، کوددهی را شروع کنید.

تعداد دفعات مصرف کودهای 20-20-20 هم بسته به نوع کود و میزان نیاز گیاه شما متفاوت است. اما طبیعتا اگر گیاه شما دچار نقص در مواد غذایی باشد و این علائم را مشاهده کرده باشید نسبت به گیاهانی با رشد طبیعی و وضعیت سالم، کوددهی بیشتر خواهد بود.

اگر بیش از حد نیاز به گیاه برگ انجیری کود سه بیست بدهید چه اتفاقی رخ می دهد؟

برخی افراد تصور می کنند در طی فصل رشد اگر از کود 20-20-20 بیشتری استفاده کنند نتیجه بهتری خواهند گرفت یعنی رشد گیاه آنها بیشتر خواهد شد. در صورتی که اصلا اینطور نیست مخصوصا که کلا این گیاه به کود زیادی نیاز ندارد. اما اگر بیش از حد کود بدهید علائم زیر را مشاهده خواهید کرد:

  • نوک برگ ها قهوه ای می شوند
  • نقطه های سفید رنگ روی سطح خاک خواهید دید
  • گیاه شما پژمرده خواهد شد
  • رشد گیاه برگ انجیری متوقف خواهد شد
  • ریشه ها می سوزند
  • گیاه شما دچار رنگ پریدگی خواهد شد

روش درمان گیاهی که بیش از حد کود سه بیست گرفته چیست؟

اگر سهوا و از روی بی اطلاعی بیش از حد کود سه بیست به گیاه برگ انجیری دادید فورا مراحل زیر را طی کنید تا گیاه را از دست ندهید:

  • قسمت هایی از گیاه که علائم گفته شده را دارند بررسی کنید
  • بخش های آسیب دیده و سوخته شده را برش دهید
  • به اندازه 3 سانتیمتر از سطح خاک را بردارید چون بخشی است که اشباع از کود شده است
  • با آب زیاد یا کودهای فاینال فلاش گیاه را شستشو دهید طوری که آب کاملا کودها را با خود ببرد
  • گلدان گیاه برگ انجیری را عوض کرده و خاک تازه استفاده کنید.

اگر وضعیت گیاه خیلی حاد نیست شاید نیاز به عوض کردن گلدان نباشد اما کوددهی را به مدت 4 تا 6 هفته قطع کنید تا گیاه شما به وضعیت طبیعی برگردد.

کوددهی بیش از حد گیاهان سه بیست و زرد شدن برگ ها

چرا کودهای 10-10-10 مناسب نیستند؟

همانطور که در ابتدای مطلب هم توضیح دادیم به طور کلی کودهایی که درصد تعادلی از هر سه عنصر ماکرو مغذی یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم را داشته باشند بهترین گزینه برای گیاه برگ انجیری هستند اما کودهای سه ده چندان توصیه نمی کنیم چون نصف قدرت کودهای سه بیست را دارند. از طرفی کودهای 10-10-10 در بازار داخلی کشور فراوان نیستند و به سختی می توان پیدا کرد.

خرید بهترین کودهای سه بیست برای برگ انجیری

تا اینجا متوجه شدید که اگر برای گیاه برگ انجیری خود به دنبال کود مناسب هستید، کودهای سه بیست را باید انتخاب کنید. اما همانطور که گفتیم برندهای زیادی در بازار هستند و کار انتخاب دشوار شده با اینکه راهنمای خرید هم ارائه کردیم. ما در ایران سان لایت به عنوان مرکز تخصصی و بزرگ فروش کودهای گیاهی در انواع و اقسام برندهای ایرانی و خارجی بهترین کودهای سه بیست برای برگ انجیری را معرفی می کنیم که با بهترین قیمت به فروش می رسند. شما می توانید قبل از خرید از مشاوره رایگان ما هم استفاده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *