پرورش بنفشه افریقایی  در منزل و به کمک نور مصنوعی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، بنفشه ی آفریقایی نزدیک به 100 سال است که، یک گل آپارتمانی مشهور و مورد توجه است.و پرورش بنفشه افریقایی سال هاست رونق دارد .

جالب است بدانید درسال های اخیر افراد بسیاری توانسته اند با استفاده از چراغ رشد گیاه بنفشه افریقایی  را بدون نیاز به نور طبیعی خورشید پرورش دهند!

 

لامپ رشد گیاه چگونه باعث فتوسنتز در گیاهان می شود ؟

 

این لامپ ها از ال ای دی های فول اسپکتروم ساخته می شوند که طیف نور موردنیاز گیاه را در خود دارند و باعث می شوند بدون احتیاج به نور طبیعی حتی در خانه بتوانید گیاه پرورش دهید !

بسیاری از گل ها هستند، که با مراقبت کامل به صورت بی وقفه شکوفه داده و گلدهی می کنند. اما بنفشه ی آفریقایی، برای مبتدیان در زمینه ی پرورش گل و گیاه، یک انتخاب ایده آل است.

اما با توجه به تنوع بالایی که این گل دارد، حتی متخصصان این زمینه را هم دچار سردرگمی می کند!

انتخاب یک بنفشه ی آفریقایی از بین تنوع زیاد آن

شکل برگ ها و گل های بنفشه ی آفریقایی و همچنین رنگ و اندازه ی آن، بسیار متنوع است.

برگ های کرک دار این گیاه می تواند گرد، به حالت کمی نوک دار، موج دار، مخملی و یا صاف باشد. حتی برخی از بنفشه های آفریقایی برگ هایی به رنگ سفید یا صورتی دارند.که پشت برگ هایشان هم می تواند از شبز روشن تا بنفش متغیر باشد.

تنوع گل های بنفشه ی آفریقایی از برگ های آن نیز بیشتر است. گل های آن می تواند به رنگ های سفید، صورتی، بنفش، آبی، سبز، زرد و حتی طلایی باشد! همچنن گل ها می توانند، رگه دار، خال دار و یا دارای حاشیه هایی در رنگ های متنوع باشند.

وقتی می خواهید گیاهی را برای نگهداری در منزل انتخاب و خریداری کنید، این نکات را در نظر بگیرید. بهتر است به دنبال گیاهی باشید که شکل متقارن تری دارد، برگ هایش سبز و محکم است و غنچه های گل بسیاری بر روی خود دارد.

سعی کنید گیاهی با مشخصات زیر را انتخاب نکنید. گیاهی که برگ هایی نازک و حساس دارد. گیاهی که برگ هایش پژمرده شده یا لک هایی قهوه ای بر روی برگ هایش افتاده است. گیاهی که آفت زده است. این نوع گیاهان ممکن است با بردن به منزل، زودتر از بین بروند.

بهتر است گلی با تعداد کمی غنچه ی شکفته و تعداد زیادی غنچه ی نشکفته، دستچین و خریداری کنید.
با ایران سان لایت همراه باشید:

میزان نور و دمای لازم برای رشد بنفشه ی آفریقایی

بنفشه ی آفریقایی برای گل دادن و شکوفا شدن، نیاز به دریافت نور روشن و خوبی دارد.
اما حواستان باشد که، این گل تحمل تابش آفتاب به صورت داغ و مستقیم را ندارد. چرا که در این صورت، برگ هایش می سوزد.
بنفشه ی آفریقایی در محیطی با دمای بین 65 تا 75 درجه ی فارنهایت (حدود 18 تا 24 درجه ی سانتیگراد)، به بهترین شکل، گلدهی کرده و شکوفا می شود.

چرا بهتر است از نور مصنوعی برای پرورش بنفشه ی آفریقایی استفاده کنیم

-بنفشه ی آفریقایی، در فصل زمستان، در پنجره های رو به جنوب، شرق و یا غرب، بهتر رشد می کند. در شب های بسیار سرد زمسان هم بهتر است، گلدان را از نزدیکی شیشه ی پنجره دور کرده و به محلی منتقل کنید که دمای بالای 13 درجه داشته باشد.

-در فصل بهار و در روزهایی که تابش آفتاب شدت می گیرد، بهتر است بنفشه ی آفریقایی را به محل خنک تری منتقل کنید. پنجره های رو به شرق و حتی شمال، انتخاب مناسبی هستند.

-هر چند روز یکبار، گلدان را کمی بچرخانید، تا همه ی قسمت های بنفشه، به صورت متقارن، رشد کند.

این 3 مورد، به صورت کاملا واضح به شما می گوید که، بهتر است برای پرورش بنفشه ی آفریقایی خود، از چراغ رشد گیاه استفاده کنید. چرا که در این صورت، شدت و مدت زمان تابش نور مصنوعی در کنترل شماست. نیازی به جابه جا کردن و چرخاندن گلدان هم ندارید. این روز ها دیگر بیشتر افراد برای اینکه در تمام فصل های سال، گیاهانی سرسبز و پر گل داشته باشند، از چراغ رشد گیاه استفاده می کنند.

حتی اگر بخواهید، بنفشه ی آفریقایی خود را با نور خورشید پرورش دهید، بهتر است از یک چراغ رشد گیاه، به عنوان مکمل نور خورشید، استفاده کنید. چرا که در فصل زمستان و در شرایط نامناسب آب و هوایی، به نور مصنوعی این چراغ رشد گیاه، نیاز پیدا خواهید کرد. با ایران سان لایت همراه باشید:

پرورش بنفشه ی آفریقایی با چراغ رشد گیاه

گفتیم که بیشتر طرفداران بنفشه ی آفریقایی، برای اینکه گیاه آن ها با کیفیتی عالی رشد کرده و گلدهی کند، آن را زیر نور مصنوعی چراغ رشد گیاه، پرورش می دهند.
چراغ رشد گیاه خود را، در حدود 30 تا 38 سانتی متری، در بالای گیاه خود نصب کنید. البته این فاصله به قدرت چراغ رشد شما و اندازه ی گیاهتان بستگی دارد.

بنفشه ی آفریقایی، به 14 ساعت نور و 10 ساعت تاریکی در طول شبانه روز نیاز دارد. می توانید خودتان این زمان را برای روشن ماندن چراغ رشد گیاه، کنترل کنید و یا اینکه از یک تایمر استفاده کنید. که استفاده از تایمر بسیار راحت تر است.

دقت داشته باشید که زمان تاریکی برای بنفشه ی آفریقایی بسیار مهم است. این گیاه نیاز به حداقل 8 ساعت تاریکی در طول شبانه روز دارد. تا بتواند گلدهی انجام دهد.
با ایران سان لایت همراه باشید:

زمان مناسب برای آب دادن و کود دادن به بنفشه ی آفریقایی

پرورش بنفشه افریقایی

پرورش بنفشه افریقایی

برای اینکه بهترین آبیاری را برای بنفشه ی خود داشته باشید، مراحل زیر را دنبال کنید:

-فقط زمانی گل خود را آبیاری کنید که، سطح خاک آن خشک شده باشد. ممکن است وزن گلدان نیز سبک تر شود. به هیچ وجه زمانی که سطح خاک مرطوب است، این گل را آبیاری نکنید.

از کود مناسب استفاده کنید .

خاک مناسب بنفشه افریقایی

-از آبی استفاده کنید که هم دما با دمای اتاق باشد. آب سرد مانند شوکی است که به ریشه ها وارد شده و باعث ایجاد لکه هایی بر روی برگ ها می شود.

-آب را از شب قبل در ظرف بریزید تا کلر آن ته نشین شود. بعد از ته نشین شدن کلر آب، از آن برای آبیاری بنفشه ی آفریقایی استفاده کنید.

-به هیچ وجه از آب نرمی که شوری زیادی دارد، برای آبیاری این گل استفاده نکنید. (آب نرم آب تصفیه شده ای است که مواد معدنی بسیار کمی دارد)

-می توانید از بالا به گل خود آب بدهید. یا اینکه از پایین و از طریق پر کردن زیر گلدانی به گیاه خود آب رسانی کنید. از هر روشی که استفاده می کنید، مطمئن شوید که تمام خاک گلدان خیس شود. اگر از بالا آب دهی می کنید، برگ ها را خیس نکنید.

-حتما مطمئن شوید که زیر گلدانی شما از آب خالی شود. اجازه ندهید گیاهتان بیشتر از 30 دقیقه در آب بماند.

-برای اینکه برگ های بنفشه ی شما لکه دار نشود، بعد از آبیاری و قبل از اینکه دوباره گل را در معرض نور قرار دهید، برگ های خیس و مرطوب را خشک کنید.

گلدهی بهتر و نکات پرورش بنفشه افریقایی

برای اینکه بنفشه ی آفریقایی شما گلدهی بهتری داشته باشد، می توانید در هر بار آبیاری آن، از مقدار کمی کود مایع و با غلظت بسیار پایین استفاده کنید.
هر 4 تا 6 هفته یکبار، آب گلدان را شستشو دهید.
اگر گل شما خشک و پژمرده شده، به هیچ عنوان عمل کوددهی را انجام ندهید. ابتدا گیاه خود را آبیاری کنید تا به حالت اولیه ی خود برگردد. سپس می توانید کود دهی را از سر بگیرید.
اگر تمام نکات گفته شده را رعایت کنید، بنفشه های آفریقایی شما همیشه پرگل و با نشاط خواهند بود. ایران سان لایت در کنار شماست.

4.6/5 - (118 امتیاز)

2 دیدگاه در “پرورش بنفشه آفریقایی با نور مصنوعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *