آشنایی با ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه  جزو جدید ترین تجهیزات نوری هستند که امروزه در کشورهای پیشرفته دنیا جایگزینه تجهیزات قدیمی شده اند.

با توجه به اینکه صنعت برق روز به روز در حال گسترش و پیشرفت است، می توان گفت هر چند سالی یکبار تجهیزات نوری هم پیشرفت می کنند و با مصرف کمتر، بازدهی بیشتری را از خود برجای می گذارند. ما در این مقاله می خواهیم به  ال ای دی و اس ام دی  بپردازیم و شما می توانید آن را مشاهده و مطالعه بفرمایید.

در واقع تفاوت ال ای دی و اس ام دی  به خاطر راندمان نوری و ساختار آن خواهد بود. دو نوع لامپ با ساختار متفاوت که قطعا آشنایی با آن برای شما که میخواهید لامپ رشد تهیه کنید، بالا است.

قبل از اینکه به بررسی تفاوت ال ای دی و اس ام دی  بپردازیم، باید در ابتدا با هر کدام از این تجهیزات آشنا شویم.

 

تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه در چیست؟

smd رشد گیاه

 

معرفی ال ای دی رشد گیاه و تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

یکی از انواع لامپ ها و تجهیزات نوری که در بازار موجود میباشد، ال ای دی رشد گیاه است. ال ای دی به معنی دیود ( دی ) منتشر کننده ( ای ) نور ( ال ) می باشد. پس همانطور که متوجه شدید، در ساختار ال ای دی ها دیودی وجود دارد که وظیفه آن منتشر کردن نور است.

در واقع ال ای دی ها نسل های نوین انتشار نور هستند که به کمک یک منبع تغذیه یا انرژی که می تواند برق یا باتری باشد، وظیفه پخش نور را دارد. به تعریف ساده تر ال ای دی یک قطعه الکترونیکی است که جریان برق را از خود عبور داده و از خودش نور تولید می کند. با توجه به اینکه ال ای دی ها دارای محدودیت نور هستند، می توان گفت که برای تولید نور بیشتر باید از کنار هم قرار دادن چند ال ای دی استفاده نماییم.

یکی از موارد تفاوت ال ای دی و اس ام دی   می تواند میزان نور دهی هر کدام باشد، چرا که باید ببینیم در هزینه یکسان یا حدودا یکسان، کدام می تواند بازدهی نوری بیشتری برای ما داشته باشد.

مزایای استفاده ال ای دی رشد گیاه و تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

ال ای دی رشد گیاه در واقع دارای مزیت هایی نسبت به تجهیزات قدیمی نوری است که به آن در ادامه اشاره می کنیم:

  • نور مناسب در ازای مصرف کم برق

یکی از مزیت هایی که می توان برای ال ای دی رشد گیاه بر شمرد، این است که با توجه به مصرف پایینی که دارد می تواند نورپردازی خوبی هم داشته باشد. برای مثال شما می توانید با  وات یک مکان صد متری را روشن نگه دارید.

  • کیفیت نور مطلوب

یکی دیگر از مزیت هایی که در استفاده از ال ای دی رشد گیاه دیده می شود، این است که از این لامپ ها نور با کیفیتی منتشر می شود، به گونه ای که رنگ ها با وضوح در زیر نور ال ای دی دیده می شوند.

طیف نور موردنیاز گیاه طیف خاصی هست که بین 380 تا 840 نانومتر از نورخورشید قرار دارد و ال ای دی های رشد گیاه این طیف را دارا می باشند .

 

led رشد گیاه

led رشد گیاه

  • عمر طولانی

لامپ ال ای دی رشد گیاه به خاطر داشتن دوام و عمر طولانی که دارد ( حدود 25 هزار ساعت ) معروف است و می توان گفت که این امر سبب شده است طرفداران زیادی داشته باشد. این مقدار را اگر بخواهیم بر اساس تعداد سال بگوییم، می توان اینگونه بیان کرد که اگر ال ای دی ها در روز 4 ساعت روشن باشند، می توانند تا 20 سال عمر و دوام داشته باشند.

  • بازدهی بالا از ابتدا

از همان ابتدا که روشن می شود، می توان گفت که توان حداکثری را برای تولید نور از خود دارد. برخی از لامپ ها هستند که باید قبل از استفاده کمی داغ شوند تا نور بیشتری بدهند.

  • عدم تولید گرما

یکی از معضلاتی که در لامپ های معمولی وجود دارد، گرمای بسیار زیادی است که آنها را در برمی گیرد که این معضل در ال ای دی رشد دیده نمی شود و قطعا یک مزیت به شمار می رود. همچنین یک هیت سینک به منظور خنک کردن ال ای دی ها وجود دارد که از گرما جلوگیری می کند.

تقریبا با مزایای ال ای دی آشنا شدید ولی موضوع اصلی بحث ما تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه بود. باید بگوییم که اس ام دی هم نوعی از ال ای دی ها است و منظور ما در اینجا مقایسه آن با ال ای دی های سی او بی است.

ال ای دی سی او بی ال دی است که به صورت متمرکز تر و بدون اتلاف نور، وظیفه انتشار نور را بر عهده دارد.

 

سوالات متداول در مورد لامپ رشد گیاه 

 

قبل از بررسی تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه بدانیم اس ام دی رشد گیاه چیست؟

در واقع اس ام دی به معنی تکنولوژی نصب شده روی سطح می باشد. لامپ های اس ام دی به خاطر داشتن انعطاف و ویژگی های خاصی که دارند، محبوبیت زیادی در صنعت برق پیدا کرده اند. با استفاده از تکنولوژی اس ام دی رشد گیاه می توان لامپی داشت که هم تنوع رنگی بالاتری دارد، هم وضوح بیشتری در تولید نور ایجاد می کند، حجم کمتری را اشغال می کند و هم اینکه بهره وری بسیار بالا و قابل قبولی هم دارد.

اما تفاوت ال ای دی و اسم دی رشد گیاه در چیست؟ سوالی است که باید در بهره وری و نوع مصرف و حتی ساختار دو نوع تکنولوژی ال ای دی و اس ام دی بررسی نمود.

تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

همانطور که گفتیم قطعا تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد  می تواند در موارد زیادی باشد که مهمترین آنها بهره وری نوری و مصرف آن است:

  • کنترل رنگ

با توجه به اینکه لامپ رشد گیاه باید با تنوع رنگی قرمز و آبی باید تولید شود، موضوع کنترل رنگ بسیار مهم است. یکی از ویژگی هایی که در اس ام دی دیده می شود، کنترل رنگی است که می توان به آن دست یافت و قابلیت تولید رنگ ها با تنوع بالا وجود دارد اما این موضوع در ال ای دی های سی او بی دیده نمی شود و هر ال ای دی می تواند فقط یک رنگ نور ایجاد کند.

  • کنترل حرارت و دما 

یکی دیگر از مزیت هایی که اس ام دی رشد گیاه نسبت به ال ای دی دارد، این است که میزان انتقال حرارت و گرما در آن بسیار کمتر از نوع ال ای دی است. در واقع اس ام دی به این خاطر که دارای پراکندگی بیشتری است کمتر گرما تولید می کند و نیازی به استفاده از هیت سینک ندارد، اما در ال ای دی به خاطر فشردگی و تراکم بیشتر قطعات، انتقال گرما بیشتر است و به همین دلیل از هیت سینک باید استفاده شود. این موضوع می تواند برای رشد گیاهان حیاتی باشد، چرا که حرارت زیاد برای گیاهان مضر است.

 

تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه

 

  • بهره نوری

در این زمینه باید گفت برتری با ال ای دی ها است ( سی او بی ) چرا که نور بیشتری در مقیاس یکسان می تواند نسبت به اس ام ادی ایجاد کند. ال ای دی از تراکم قطعات نوری کوچک در کنار هم ایجاد می شود، در صورتیکه در اس ام دی از کنار هم قرار گرفتن قطعات بهره گرفته می شود، این امر سبب شده است که نور بیشتری از ال ای دی ایجاد شود.

نتیجه گیری اینکه به طور کلی هر دو نوع لامپ از ال ای دی هستند، منتها هر کدام داری مزیت های مختلفی هستند که در متن خودتان مشاهده نمودید. با مطالعه تفاوت ال ای دی و اس ام دی رشد گیاه، خودتان تصمیم بگیرید که کدامیک بهتر خواهد بود.

 

 

4.7/5 - (107 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *