روش کشت هیدروپونیک در منزل چگونه است؟

هزینه هیدروپونیک (Hydroponics) به شکل سیستم خانگی یا گلخانه ای با تعداد زیادی گلدان یا تجهیزات سؤالی است که بسیاری از افراد از ما می پرسند. البته اگر صرفا در مورد این سیستم یکسری اطلاعات دارید و اسم این نوع شیوه کشت و پرورش گیاهان را شنیده اید حتما توصیه می کنیم از طریق مقالاتی که در سایت وجود دارند ابتدا کاملا با این موضوع آشنا شوید که هیدروپونیک چیست؟ پس از آن در این مقاله اطلاعات تکمیلی در خصوص هزینه راه اندازی را مطالعه نمایید.

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی کلی در خصوص هزینه های تقریبی ساخت محیط هیدروپونیک خانگی و گلخانه هیدروپونیک به شما بدهیم تا برآوردی مناسب از هزینه های نهایی داشته باشید.

هزینه کشت هیدروپونیک و گلخانه هیدروپونیک:

هزینه راه اندازی  هیدروپونیک یا به قولی هزینه گلخانه هیدروپونیک به عوامل بسیار زیادی وابسته است. به عنوان مثال بسته به اینکه چه نوع سیستمی را برای راه اندازی سیستم هیدروپونیک انتخاب کنید، چه سایزی مدنظرتان باشد، چه نوع تجهیزات و متریالی خریداری نمایید و سایر موارد هزینه ها متفاوت خواهند بود.

اما به طور کلی باید بدانید که هزینه هیدروپونیک چه در مقیاس کوچک و یا بزرگ و با هر نوع سیستمی شامل چه هزینه هایی است. برای سادگی بیشتر و درک بهتر این موضوع کل هزینه راه اندازی کشت هیدروپونیک را به سه مرحله مجزا تقسیم بندی کرده ایم.

  • هزینه های پیش از ساخت گلخانه هیدروپونیک
  • هزینه های ساخت گلخانه هیدروپونیک
  • هزینه های جانبی

کشت هیدروپونیک

هزینه های مربوط به قبل از ساخت سیستم گلخانه هیدروپونیک (Pre-Construction):

هزینه های قبل از ساخت بسته به نوع و متراژی که قصد راه اندازی آن را دارید متفاوت است. به عنوان مثال برای انجام هیدروپونیک در منزل نیازی به هزینه های احداث گلخانه کوچک تا بزرگ ندارید و نهایتا می توانید با خرید چادر رشد گیاه یا باکس رشد گیاه محیط مناسبی فراهم کنید که این نیز می تواند میزان هزینه های مرتبط با هزینه گلخانه هیدروپونیک را کاهش دهد.

اما اگر قصد داشته باشید تجهیزات هیدروپونیک برای یک گلخانه فراهم کنید ابتدا باید زمین با متراژ مناسب تهیه نموده و مجوزهای مربوطه را دریافت کنید و سپس با توجه به متراژ، گلخانه هیدروپونیک خود را بسازید.

  • هزینه های ساخت سیستم هیدروپونیک:

چنانچه قصد داشته باشید سیستم کوچکی راه اندازی کنید، براساس نوع سیستم انتخابی خود می توانید پس از تهیه چادر رشد گیاه یا اختصاص فضایی مناسب، محلول مواد غذایی، مخزن ذخیره سازی محلول غذایی و آب، بستر کشت و تجهیزات هیدروپونیک را تهیه کنید.

اما چنانچه قصد داشته باشید هزینه احداث گلخانه ی هیدروپونیک را محاسبه کنید باید علاوه بر هزینه های مرحله قبلی، هزینه های مربوط به ساخت گلخانه مثل لوله های گالوانیزه و اتصالات، سیستم گرمایشی و سرمایشی، سیستم تأمین رطوبت و تهویه هوا، سیستم Shading مثل توری سایبان و سیستم مه پاش یا Fogger نیز در نظر گرفته شوند.

بنابراین هزینه نهایی تنها به احداث گلخانه ی هیدروپونیک محدود نمی گردد.

  • هزینه های جانبی:

    هزینه کشت هیدروپونیک علاوه بر هزینه های اصلی شامل یکسری هزینه های جانبی نیز هستند که از اهمیت یکسانی برخوردار می باشند. هر نوع سیستم کاشت گیاهان نیاز به تجهیزات روشنایی مثل لامپ رشد گیاه ال ای دی دارد که بسته به متراژ و مدل انتخابی شما هزینه ها متفاوت خواهد بود.

  • فیلتر کربن به منظور پاکسازی هوا و رفع آلودگی های مختلف و گرد و غبار بسیار مهم است، سیستم های هوشمند که آبرسانی، تنظیم دما، حفظ رطوبت و ضد عفونی سازی را به شکل اتوماتیک انجام می دهند هزینه کاشت هیدروپونیک را نسبت به حالت دستی بیشتر خواهند کرد.
  • هزینه های هیدروپونیک برای خرید تجهیزات:

    تجهیزات هیدروپونیک بسته به سایز و نوع سیستم انتخابی متفاوت هستند اما یکسری تجهیزات در همه آنها مشترک است. این تجهیزات الزامی را باید بخشی از هزینه کشت هیدروپونیک در نظر بگیرید.

به عنوان مثال سینی های پلاستیکی برای کشت، محلول حاوی ماده غذایی و گیاهان، استند یا میز برای نگه داشتن سینی های پلاستیکی، محفظه یا مخزنی برای نگهداری محلول غذایی، پمپ آب برای انتقال محلول غذایی و آب، گلدان های کوچک (از 4 تا 400 عدد) به همراه سوراخ در ته آنها، بستر کشت در صورت لزوم (مثل پشم سنگ، ورمیکولیت، پرلیت، شن، )، تایمر، ترمومتر، بذر یا قلمه گیاه، pH متر، محلول حاوی ماده غذایی مورد نیاز گیاه، لامپ رشد گیاه، توری ضد حشرات و آفات و اسپری (برای محیط کشت ایروپونیک) نیاز هستند.

اموزش کشت هیدروپونیک در منزل

توجه داشته باشید که بذر یا قلمه گیاهان مختلف قیمت متفاوتی دارند. برای اینکه بدانید کدام گیاهان با سیستم هیدروپونیک سازگاری کامل دارند و بسیار مناسب هستند مقاله ای که در این خصوص نوشته شده را مطالعه نمایید. از جمله تجهیزات مورد نیاز برای این محیط کشت، چادر رشد گیاه (Grow Tent) یا باکس رشد گیاه (گروباکس یا Grow Box) است که بسته به سایز و نوع محیط کشت، باید اندازه مناسبی از آنها را خریداری نمایید.

ضمنا باید دقت کنید که برخی هزینه ها مثل هزینه شارژ مجدد محلول حاوی مواد غذایی دائمی هستند و باید در نظر گرفته شوند. ضمنا کشت هیدروپونیک برای مساحت یا متراژ بالاتر، مقرون به صرفه تر خواهد بود و بازگشت سرمایه سریعتر رخ خواهد داد. فروشگاه ایران سان لایت هزینه راه اندازی سیستم هیدروپونیک را بسیار پایین آورده تا همه بتوانند از این روش نوین کشت گیاهان بهره مند شوند.

 

هزینه کشت هیدروپونیک و ساخت گلخانه هیدروپونیک چقدر است؟

به اعتقاد بسیاری از افراد هزینه های اولیه راه اندازی سیستم هیدروپونیک نسبت به کشت خاکی گیاهان بیشتر است که به علت تهیه تجهیزات و لوازمی است که در کشت خاکی مورد نیاز نیستند. اما در مورد هزینه کشت هیدروپونیک باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید:

  •  هیدروپونیک به عنوان سیستم جدید کشت گیاهان مطرح است و روز به روز به تعداد طرفداران آن اضافه می شود. امروزه از کشت هیدروپونیک گوجه، توت فرنگی، زعفران و غیره بسیار بیشتر استفاده می گردد.
  • در کشت هیدروپونیک سرعت رشد گیاهان و محصولات و میزان باروری آنها بسیار بیشتر است در نتیجه می توان در طی زمان کوتاه تری محصول برداشت کنید.
  • با توجه به سرعت رشد بیشتر محصولات و گیاهان در سیستم هیدروپونیک، بازگشت سرمایه اولیه نیز در مقایسه با کشت خاکی سریعتر خواهد بود. به عنوان مثال تقریبا بعد از 3 سال کل هزینه های اولیه برگشت خواهد خورد و به سودآوری خواهید رسید اما در کشت خاکی حدودا 5 سال زمان نیاز است.
  • با توجه به وجود کم آبی در کشور و مصرف بسیار پایین آب در سیستم هیدروپونیک، بهتر است که هزینه  هیدروپونیک را متقبل شوید و آینده نگرانه نگاه کنید. به همین دلیل ممکن است در طی چند سال آینده تا حد زیادی سیستم کشت خاکی توسط سیستم هیدروپونیک جایگزین گردد و متضرر شوید.
  • اگر به دنبال بازگشت سریعتر هزینه های اولیه هستید، بهتر است گیاهان مناسب کشت هیدروپونیک و مواردی که رشد سریعتری دارند و بسیار پرطرفدار هستند را برای شروع کار انتخاب نمایید.

گلخانه هیدروپونیک

کشت گلخانه هیدروپونیک چه مزایایی دارد؟

مزایای گلخانه هیدروپونیک نیز بسیار بیشتر از کشت های سنتی می باشد..

تا به اینجا در خصوص قیمت گلخانه هیدروپونیک صحبت کردیم حال نیاز است با مزایای این کشت هم آشنا شوید.

1.جلوگیری از آسیب رسی به گیاهان

ساخت گلخانه هیدروپونیک سبب می گردد گیاهان در برابر عواملی مثل برف و باران و..دچار آسیب نشوند. از همین رو بهتر است کشت هیدروپونیک را از سایر روش های کشت ارجه قرار دهید.

2.کاهش بیماری ها و آفات

یکی از علل محبوبیت گلخانه های هیدروپونیک و دغدغه افراد از میزان هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک این است که این گلخانه احتمال بروز بیماری هایی که ممکن است گیاهان را تهدید کنند کاهش می دهد. بنابراین گیاهان کمتر بیمار شده و آفات هم کمتر به سراغ این گیاه ها می آیند..

در صورتی که این مشکل رخ دهد هم با این وجود سریعا به از بین بردن آفات پرداخته می شود و می توان آن ها را کنترل نمود.

 

3.کاهش مصرف آب

افرادی که قصد دارند هزینه و قیمت گلخانه هیدروپونیک را بپردازند نیاز است بدانند یکی از مزیت های احداث گلخانه هیدروپونیک کاهش مصرف آب است.

چرا میزان آب مصرفی کم است؟ زیرا از روش کشتی استفاده می شود که نیاز گیاهان به آب را به حداقل می رساند.

4.امکان کشت هیدروپونیک در هر زمان

چگونه می شود کشت هیدروپونیک در تمام فصول  امکان پذیر باشد؟ از آنجایی که کشت گیاهان هیدروپونیکی محدود به شرایط آب و هوایی نمی باشد.

فرضا گیاهی که نمی توان با روش سنتی در فصل زمستان پرورش داد در گلخانه هیدروپونیک با کیفیت بالایی امکان پذیر است.

البته باید توجه داشت در این زمینه بهتر است با متخصصین در این زمینه مشورت نمود.

5.سوددهی بالا

از آنجایی که از روش های کشت بسیار خوبی در کشت هیدروپونیک در گلخانه ها استفاده می گردد می توان بهره زیادی از فضای گلخانه برد.

به همین سبب می توان با استفاده از روش های کشت مورد نظر به پرورش گیاهان پرداخت و علاوه بر کمیت نیز از میزان کیفیت کشت گیاهان لذت برد که این نیز به مرور سبب افزایش تولید و پرورش گیاهان هیدروپونیکی در گلخانه های هیدروپونیک می گردد.

گلخانه هیدروپونیک

هزینه احداث کشت هیدروپونیک

باید توجه داشت نیاز است که علاوه بر هزینه ساخت گلخانه و کشت هیدروپونیک، پیش از هر چیزی به آن ها رسیدگی کنید.

1.هزینه خرید زمین یا اجاره

جهت احداث گلخانه هیدروپونیک نیاز است که زمینی را برای آن فراهم نمود.

خوب است که از متخصصین جهت خرید زمین کشت گیاهان هیدروپونیکی مشورت گرفته شود.

لذا در صورتی که افراد شرایط تهیه زمینی فرض بر متراژ حداقل 5000 متر را نداشته باشند می توانند زمینی را اجاره کنند که در همین متراژ بوده و 3000 متر زمین آن از گلخانه هیدروپونیکی پوشیده شده باشد.

2.مجوز احداث گلخانه ی هیدروپونیک

می دانیم که برای شروع هر کاری لازم است دانش و اطلاعاتی در خصوص آن داشته باشیم بنابراین نیاز است افرادی که قصد کشت گیاهان هیدروپونیکی را دارند مجوز ساخت گلخانه را دریافت کنند.

به منظور دریافت این مجوز نیاز است که ایشان در دوره های آموزشی تخصصی شرکت کرده و مدرک این دوره را داشته باشند.

افرادی که پیش از این مشغول به کشاورزی بوده اند می توانند با طی کردن چندین مرحله اداری فرضا ارائه سند و مدرکی مبنی بر فعالیت های کشاورزی و..مجوز خود را اخذ نمایند.

 

3.تهیه خاک و سایر الزامات

از دیگر عواملی که بر هزینه گلخانه هیدروپونیک تاثیرگذار است تهیه عناصری مثل خاک، بذر و..می باشد.

این نیز زمانی انجام می گیرد که محل ( زمین ) احداث گلخانه هیدروپونیک از خاک مورد نیاز جهت کشت تامین نشده باشد.

به همین سبب با تهیه کود و خاک و..هماهنگ با کشت گیاهان هیدروپونیکی می توان فعالیت تخصصی را آغاز نمود.

بنابراین علاوه بر دقت بر نوع خاک نیز باید به بذر و کود گیاهان هیدروپونیکی هم توجه گردد تا بتوان به خوبی به کشت گیاهان در گلخانه هیدروپونیک پرداخت.

افراد می توانند جهت کسب اطلاعات تخصصی از خاک مورد نیاز گیاهان هیدروپونیک و..نیز از متخصصین در این زمینه کمک گیرند.

4.نحوه آبیاری گیاهان

در کشت گلخانه ای می توان هم از سیستم آبیاری دستی و هم هوشمند استفاده نمود. جالب توجه است که میزان هزینه سیستم آبیاری هوشمند و اتوماتیک نیز بیشتر از آبیاری دستی می باشد.

لذا می توان پس از کسب اطلاع از قیمت دستگاه هیدروپونیک خانگی نیز در خصوص نحوه سیستم آبیاری گیاهان از متخصصین مشورت گرفت.

بنابراین عوامل متعددی بر هزینه گلخانه ی هیدروپونیک موثر است که به مهم ترین آن ها اشاره نمودیم.

لازم است که افراد علاوه بر اهمیت به میزان قیمت گلخانه هیدروپونیک به تمامی نکات و الزامات ساخت گلخانه اهمیت داده و این موارد را به خوبی فرا گیرند تا بتوانند به مرور زمان بهترین عملکرد خود را در کشت گلخانه ای ایفا نمایند.

هر چه اطلاعات و دانش افراد در اینباره بیشتر باشد و بتوانند این اطلاعات را به خوبی در تجربه عملی ساخت گلخانه پیاده سازند می توانند به نتایج بسیار مطلوبی  دست یابند.

گلخانه هیدروپونیک

سایر هزینه های ساخت گلخانه ی هیدروپونیک

باید توجه داشت که هزینه احداث گلخانه هیدروپونیک تنها محدود به مواردی که اشاره شد نبوده و هزینه های دیگری هم هستند که بر قیمت نهایی گلخانه هیدروپونیک موثر هستند.

عواملی اعم از:

  • سیستم گرمایشی گلخانه
  • سیستم سرمایشی گلخانه
  • هزینه نصب لوله گالوانیزه سرد و گرم
  • برقراری تهویه مناسب
  • نصب توری جهت جلوگیری از ورود حشرات به گلخانه
  • برقراری نورهای مصنوعی
  • و..

لذا عوامل دیگری هم هستند که بر میزان هزینه نهایی ساخت گلخانه ی هیدروپونیک موثر هستند بنابراین نیاز است افرادی که قصد ساخت گلخانه و کشت هیدروپونیک دارند پیش از اقدام به ساخت نیز تمام مراحل و روند مورد نیاز جهت احداث گلخانه  را از متخصصین مجرب در این زمینه جویا شوند.

 

فروش تجهیزات هیدروپونیک مناسب برای سایز 4 تا 400 گلدان:

فروشگاه ایران سان لایت به عنوان یکی از معتبرترین و بزرگترین فروشگاه های تجهیزات هیدروپونیک در کشور مناسب برای مدل ها و سایزهای مختلف خدمات رسانی دارد. شما می توانید براساس هدف خود از راه اندازی سیستم کشت هیدروپونیک، میزان بودجه و فضایی که نیاز دارید، نوع و تعداد گیاهانی که قصد کشت دارید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید..

کارشناسان این مجموعه براساس تجربه و سابقه ای که در زمینه کشت هیدروپونیک دارند بهترین راهنمایی را به شما خواهند کرد. شما می توانید بهترین تجهیزات را با قیمت کاملا مناسب تهیه نمایید. ضمنا می توانید جهت آشنایی بیشتر با هر یک از سیستم های کشت هیدروپونیک، نحوه ساخت در منزل به همراه مزایا و معایب مقاله جامعی که در این خصوص نوشته شده را در سایت مطالعه فرمایید..

ایران سان لایت کیفیت تمامی تجهیزات را تضمین می نماید زیرا تمامی این تجهیزات دارای کیفیت بسیار بالایی هستند و افراد می توانند با اطمینان بر میزان کیفیت این تجهیزات به تهیه آن ها از ایران سان لایت بپردازند.

منابع:

منظور از روش هیدروپونیک چیست؟

روشی است که در آن به جای استفاده از خاک برای بستر نگهداری از گیاهان از آب استفاده می شود.

مواد مغذی خاک چگونه در روش هیدروپونیک به گیاه می رسد ؟

با استفاده از محلول های مغذی و غنی ساز به بستر گیاه تزریق میشود.

هزینه ساخت گلخانه هیدروپونیک چقدر می شود؟

براورد هزینه کشت هیدروپونیک تا حد زیادی بسته به شرایط و محیط گلخانه ی شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات و هزینه خریداری کشت هیدروپونیک در این مطلب با ما همراه باشید.

4.6/5 - (109 امتیاز)

11 دیدگاه در “کشت گلخانه هیدروپونیک

  1. SABER گفت:

    سلام وقت بخیر شماره تان را پیدا نکردم میشه بفرمایید تا برای استعلام قیمت گلخانه هیدروپونیک تماس بگیرم؟

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام وقت شما هم بخیر
      تمام قیمت های گلخانه هیدروپونیک در ابتدای صفحه براورد شده.
      اما شماره تماس ما: tel:02128424683

  2. ali گفت:

    s. dar kol in ravesh behtare ya khaki?

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام وقت بخیر
      گلخانه هیدروپونیک این روزها بازار کاری بهتری داره. از نظر بهداشت هم بهتر هست اما بستگی به اولویت شما داره که چه کشتی مناسب تر هست

  3. ساغر گفت:

    میشه آلاین بخریم ارسال کنید؟ تضمینی هست؟

    1. مهدی مغاری گفت:

      بله قطعا
      تمامی محصولات ایران سان لایت دارای ضمانت هست و امکان خرید آنلاین وجود داره

  4. اکرم گفت:

    درامدش خوبه؟

    1. مهدی مغاری گفت:

      درامد گلخانه هیدروپونیک مدتی هست که بسیار بالاست

  5. محمد گفت:

    سلام هزینه ساخت یک هکتار چقدر هست و تولید پاپریکا ان چند تن میباشد

  6. مصیب گفت:

    سلام. قصد دارم آلوورا به روش خاکی کشت کنم، میشه به روش هیدروپونیک کشت کرد؟ یا برای این خاکی مقروندبه صرفه تره؟

  7. علی اکبری گفت:

    سلام و روز به خیر
    لطفا بررسی و پاسخ دهید:
    مجموعه ای در صدد راه اندازی کشت گلخانه ای به وسعت ده هکتار(4 هکتار آویشن، 3 هکتار باریجه و 3 هکتار زرین گیاه) در منطقه سمیرم اصفهان هست. تا کنون محاسبات و تصمیم به روش خاکی صورت گرفته است. مشکل زمین وجود ندارد، اراضی شخصی است. مشکل آب و مجوز هم وجود ندارد.
    اگر بخواهیم به هیدروپونیک تغییر بدهیم لطفا نسبت به موارد زیر اظهار نظر فرمائید:
    1- هزینه ها چه مقدار متفاوت خواهد بود. آنالیز آن را ممکن است در اختیار بگذارید؟
    2- تجهیزات تولید کجاست و تضمین کارکرد تجهییزات برای چه مدت است؟
    3- آیا طراحی و اجرای گلخانه ها را خودتان هم انجام می دهید؟
    4- آیا نگهداری سیستم را در سال های بهره برداری خودتان تقبل می کنید؟
    5- آیا نسبت به تأمین قطعات و تجهیزات مورد نیاز در سال های پس از بهره بردای، تعهدی وجود دارد؟
    6- نوشته اید IRR آن سه ساله خواهد بود، محاسبات مالی – اقتصادی و جداول کامفار آن چگونه است؟
    7- اجرای گلخانه به وسعت ده هکتار با روش هوشمند چه مدت زمان لازم دارد؟
    8- چند نمونه از کارهای بزرگ چند هکتاری را که انجام داده اید با ذکر آدرس و مشخصات اعلام نمائید. آیا قابل بازدید هستند؟
    9- امکان جلسه مشترک وجود دارد یا خیر؟ حضوری یا انلاین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *