بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا 

گیاهان تصفیه کننده هوا به منظور کنترل و دفع آلودگی در فضای داخلی خانه ها کاربرد بسیار زیادی دارند چرا که امروزه شدت آلودگی در کشورهای مختلف دنیا به حدی شده که فقط در سطح شهر و فضای خارجی با مشکل آلودگی روبرو نیستیم و این مشکل گریبانگیر فضای داخلی خانه ها و آپارتمان ها هم شده است.

اگر سری به گلخانه های معتبر زده باشید، حتما با استیکرهای گیاهان تصفیه کننده هوای منزل و مشابه آن بر روی برخی گیاهان مواجه شده اید و حتما این سؤال برای شما پیش آمده که مگر همه گیاهان کار فتوسنتز و تولید اکسیژن انجام نمی دهند پس چرا هر نوع گیاهی را نمی توان خریداری کرد؟

جواب سؤال اینجاست که گیاهان تصفیه کننده هوا، گیاهانی هستند که راندمان بسیار بالایی در پاکسازی و دفع آلودگی داشته و با هر محیطی سازگاری بالایی دارند در صورتی که سایر گیاهان در همه نوع شرایطی نمی توانند به خوبی رشد کنند یا هر نوع میزان آلودگی را نمی توانند تحمل کنند. در ادامه با فروشگاه ایران سان لایت، تولید کننده لامپ رشد گیاه و تجهیزات هیدروپونیک همراه باشید تا با بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا در سال 2022 آشنا شوید که مورد تأیید ناسا نیز هستند.

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا در لیست ناسا

در سال 2022 ناسا تعدادی از گیاهان سازگار با محیط و البته تصفیه کننده هوا را معرفی کرد که استفاده از آن ها در محیط خانه می تواند تاثیر زیادی بر سلامتی انسان داشته باشد. بهترین گیاه تصیفه کننده هوا به این شرح می باشد :

  • آلوئه ورا (Aloe Vera):

از بهترین گیاه تصفیه کننده هوا در منزل که طبق توصیه ناسا باید در هر منزلی وجود داشته باشد. از جمله ساکولنت ها بسیار محبوب و کارآمد در هر خانه ای است که بخصوص در دفع و جذب فرمالدهید بسیار موفق است. ضمنا در شب فعالیت این گیاه مؤثرتر است چرا که دی اکسید کربن را جذب کرده و انتشار اکسیژن آن به هوا بیشتر می شود. نگهداری این گیاه ساده است و آبیاری زیادی هم نیاز ندارد. تنها کافیست در معرض مستقیم نور خورشید نباشد و هر 2 هفته یکبار آب زیادی به آن بدهید. اگر حیوان خانگی مثل گربه یا سگ هم دارید بد نیست بدانید که برای آنان سمی است.

گیاه تصفیه کننده هوا آلوئورا

شما می توانید در کنار استفاده از آلوئورا به عنوان یکی از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا از ژل ساقه آن نیز برای مصارف پوستی استفاده نمایید.

  • نخل پروانه یا Dypsis lutescens:

از گیاهان تصفیه کننده هوا که به آن نخل عصای طلایی، نخل بامبو و نخل اریکا هم گفته می شود که توسط ناسا نیز تأیید شده است. اگر به دنبال گیاهان تصفیه کننده هوا آپارتمانی هستید بهتر است این نوع گیاه را انتخاب کنید مخصوصا اگر هوای آپارتمان هم خشک است. این گیاه راندمان بالایی در دفع آلودگی دارد و برای شهر های شلوغی مانند پایتخت یک انتخاب ایده آل محسوب می شود.

Dypsis lutescens

بد نیست هر چند وقت یکبار روی برگ های آن را تمیز کنید. در مقابل نور شدید خورشید نباشد و تنها کافیست در تابستان هر 2 یا 3 روز در هفته و در زمستان هفته ای یکبار آب ولرم به آن بدهید.

  • گیاه عنکبوتی (spider plant)

از دیگر گیاهانی که می توانید در خانه برای تصفیه هوا استفاده کنید گیاه عکنبوتی است که به نام اصلی گیاه عنکبوتی می باشد. این گیاه علاوه بر اینکه قدرت خوبی در تصفیه هوا دارد از سرعت رشد و تکثیر بالایی نیز برخوردار می باشد و از این نظر می تواند انتخاب خوبی برای هر خانه ای باشد.

گیاه تصفیه کننده هوا عنکبوتی

هرچند که این گیاه نیاز چندانی به نور ندارد اما برای داشتن برگ های سالم بهتر است در نزدیکی پنجره نگهداری شود. همچنین این گیاه در تابستان باید دو الی سه بار در هفته و در زمستان یک الی دوبار آبیاری گردد.

  • سرخس (Boston Fern)

بدون شک در میان لیست بهترین گیاه تصفیه کننده هوا اشاره به سرخس نیز لازم است. این گیاه در این لیست بهترین تصفیه کننده سم فرمالدهید است و مزایا آن به همینجا ختم نمی شود. این گیاه توانایی عجیبی در دفع سموم موجود در هوا دارد و مطابق تحقیقات انجام شده فلزات سنگین و مضر که در محیط وجود دارد را نیز از بین می برد.

گیاهان تصفیه کننده هوا

این گیاه به نور متوسطی نیاز دارد و از این نظر برای استفاده در محیط آپارتمان ایده آل است. همچنین دو الی سه بار آبیاری در هفته می تواند برای آن کافی باشد.

  • گیاه مار یا زبان مادر شوهر (Snake Plant یا Mother-in-law Tongue):

از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای اتاق که در تبدیل دی اکسید کربن به اکسیژن و رقم زدن خوابی راحت و با کیفیت به شما کمک می کند. این گیاه در دفع آلودگی هایی نظیر فرمالدهید، تری کلرو اتیلن، زایلن، تولوئن و بنزن از هوا بسیار مؤثر است و اگر می خواهید بهترین نتیجه را بگیرید توصیه می شود که به ازای هر نفر در منزل سه تا چهار گیاه از این مدل خریداری کنید. این گیاه تصفیه کننده هوا

گیاه تصفیه کننده هوا

بیشترین میزان نور خورشید را نیاز دارند و تقریبا هر چند هفته یکبار کمی آب باید به آن بدهید، درست زمانی که فکر می کنید خاک آن خشک شده است. گیاه مار از جمله گیاه تصفیه کننده هواست که برای گربه ها و سگ ها سمی است و نباید خورده شود.

  • زنبق صلح یا Peace lily:

از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا که در فضای منزل و ادارات هم می توان استفاده کرد که بخاطر گل های بسیار زیبایی است که دارد. این گیاهان در دفع آلودگی های فرمالدهیدی، تری کلرو اتیلنی و بنزنی که سرطان زا هم هستند بسیار موفق عمل کرده است. طبق مطالعات مختلف مشخص شده از جمله گیاهان تصفیه کننده هوای خانه با قابلیت پاکسازی و بهبود کیفیت هوای داخل خانه به میزان 60% است و حتی امکان رشد قارچ را هم به صفر می رساند.

گیاه تصفیه کننده هوا

این گیاه تصفیه کننده هوا باید در مکانی سایه و بدون نور مستقیم خورشید قرار بگیرند چون برگ های آنها سریعا می سوزد. معمولا توصیه می شود که هفته ای یکبار به آن آب بدهید.

  • درخت اژدها یا Dragon Tree:

از گیاهان تصفیه کننده هوای خانگی که به داشتن برگ های شمشیری شکل و با لبه های قرمز معروف است. در دفع آلودگی های سمی و سرطانزای هوا مخصوصا از نوع زایلن و تری کلرو اتیلن بسیار مؤثر است. ظاهر بلند و باریک آن برای قرارگیری روی میزکار هم مناسب است. از گیاهان تصفیه کننده هواست که سرعت رشد پایینی دارد و پس از 10 سال به 1.5 متر می رسد و اغلب با نخل اشتباه گرفته می شود.

گیاه تصفیه کننده هوا نخل پروانه

این دسته از گیاه تصفیه کننده هوا ترجیحا باید در سایه اما نزدیک به پنجره باشد. در تابستان باید به خوبی به آن آب بدهید ولی در زمستان باید کمتر باشد و همیشه برگ های آن را تمیز کنید تا آلودگی ها برداشته شده و رطوبت برگ ها حفظ شوند.

  • گریه انجیر یا Weeping Fig:

این گیاه تصفیه کننده هوا به داشتن برگ و شاخه های آویزان و پوشش گیاهی متراکم در دنیا معروف است و در دفع آلودگی های خانگی از جمله فرمالدهید، زایلن و تولوئن بسیار مؤثر است ضمن اینکه با این گیاه می توانید برای همیشه با آلرژی خداحافظی کنید.

گیاه تصفیه کننده هوا

البته این گیاه بیشتر مناسب مناطقی با دما و رطوبت بالای 50% است. باید نور کافی اما غیر مستقیم خورشید همیشه به آن برسد. باید مرتب به آن آب داد تا خاک همیشه مرطوب باشد اما نباید آب روی خاک آن جمع شود که نشانه بیش از حد آب دادن و ایجاد شرایط غرقابی است.

  • گیاه زامیفولیا یا Zamioculcas zamiifolia به اختصار ZZ:

از گیاهان تصفیه کننده هوا که در هر شرایطی رشد می کند و لذا برای کسانی که تجربه زیادی در پرورش گیاهان خانگی و آپارتمانی ندارند یا فراموش می کنند که به گیاهان آب بدهند عالیست. این گیاه به ذخیره کننده طولانی مدت آب و داشتن شاخ و برگ بسیار زیبا معروف است و حتی در اینستاگرام نیز تبلیغات آن زیاد است. این گیاه در تصفیه هوا از سموم و آلودگی های مختلف از جمله زایلن، تولوئن و بنزن بسیار مؤثر است.

گیاه تصفیه کننده هوا

برای این گیاه باید بیشتر نور خورشید اما به شکل غیر مستقیم را فراهم کنید و فقط در شرایطی که خاک آن خشک شده باشد آبیاری کنید.

  • پوتوس (پتوس) یا پیچک شیطان یا Devil’s ivy:

از جمله گیاهان تصفیه کننده هوا که برگ هایی براق و همیشه سبز دارد که برای هر جایی اعم از خانه و محل کار بسیار مناسب و زیبا هستند. این گیاه حتی در تاریکی هم به رشد خود ادامه می دهد و تقریبا نامیراست. از بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا که طبق پیشنهاد ناسا باید در هر خانه ای باشد چرا که آلودگی های مختلفی از جمله بنزن، فرمالدهید، تری کلرو اتن، تولوئن، زایلن و غیره را به طور کامل دفع می کند.

گیاه تصفیه کننده هوا

معمولا نور فیلتر شده یا غیر مستقیم را بیشتر می پسندند. در آب دادن به این گیاه سخت گیری خاصی وجود ندارد فقط وقتی خاک آن مرطوب است آبیاری نکنید. معمولا هفته ای 2 تا 3 بار زیر آب سرد بگیرید تا آلودگی های جذب کرده شسته شوند و هر 2 سال یکبار گلدان آن را عوض کنید.

مراقبت از گیاه تصفیه کننده هوا

ما در این مطلب سعی کردیم تا به هشت مورد از گیاهان تصفیه کننده هوا اشاره کنیم و در مورد آن ها اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار دهیم. توجه داشته باشید استفاده از قابلیت یک گیاه تصفیه کننده هوا منوط به نگهداری آن در شرایط خوب و سالم است که گیاه ، ساقه ، ریشه و .. آن از سلامت کافی برخوردار باشد. در غیر این صورت بدیهی است که نمی توان به خوبی از فواید نگهداری از این گیاهان استفاده کرد.

 به همین علت ما سعی کردیم بهترین شرایط نگهداری از این گیاهان را نیز در اختیار شما قرار دهیم. اما در هر صورت به مکمل هایی همچون کود نیاز می باشد تا نگهداری از این گیاهان به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

امکان خرید انواع تجهیزات نگهداری از گل در خانه از طریق این سایت برای شما فراهم شده است. شما می توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید و ضمن انجام مشاوره رایگان به اطلاعات مورد نظر خود دست پیدا کنید یا از طریق این سایت به ثبت سفارش بپردازید.

شرایط نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا چگونه می شود ؟

معمولا این گیاهان قابل پرورش در خانه می باشند با این ما در این مطلب سعی کردیم تا سازگار ترین گیاهان تصفیه کننده هوا با محیط خانه را به شما معرفی کنیم.

آیا هزینه خرید گیاهان تصفیه کننده هوا بالا می باشد؟

برخی از این گیاهان به نسبت گران تر می باشند با این وجود قیمت آن به صورتی است که برای عموم قابل خریداری است.

آیا می توان از گیاهان تصفیه کننده هوا برای محیط های کوچک استفاده کرد ؟

بله ! بسیاری از این گیاهان فضای زیادی را اشغال نمی کنند و به خوبی برای انواع محیط مناسبند.

4.6/5 - (105 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *