چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ آنچه که باید قبل از آوردن گیاهان به خانه انجام داد این است که در وهله اول به آن فکر کنیم که نحوه مراقبت از گیاهان خانگی چیست؟ پاسخ دادن به تمامی این سؤالات لازم است تا بتوانید متناسب با شرایط نگهداری از گیاه را فراهم کنید.

همه گیاهان در شرایط خاصی بهتر رشد می کنند، بنابراین ابتدا باید با درک اینکه گیاه شما به کدام منطقه تعلق دارد تا در آن رشد بهتری پیدا کند، شروع کنید، زیرا مشخص می کند که گیاه در چه شرایطی وضعیت مناسب و سالمی خواهد داشت. البته می‌توانید محیط اطراف خود را کمی تغییر دهید، رطوبت را افزایش دهید و غیره، اما اگر این کار مستلزم این باشد که گیاه خود را مکررا جابجا کنید چنین کاری نباید انجام گیرد. یکی از مطرح ترین سوالاتی که برای گیاه دوستان پیش می آید این است که: چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ در این محتوا به این مورد پاسخی کافی خواهیم داد

گیاهان آپارتمانی خود را شاد و سالم نگه دارید! از دانستن دفعات آبیاری گرفته تا تامین مقدار صحیح نور، در اینجا نکاتی وجود دارند تا مطمئن شوید که گیاهان آپارتمانی شما نه تنها زنده می مانند، بلکه رشد خوبی هم خواهند داشت که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نکات طلایی درباره چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟

چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ آیا روشی هست که بتوانیم برای همه گیاهان استفاده کنیم؟ با توجه به توضیحاتی که در ابتدا یک روش جامع و مشخص برای نگهداری از گیاهان خانگی وجود ندارد. اما اصول و نکاتی وجود دارند که اگر به آنها دقت کنید گیاهان سالمی خواهید داشت که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • روشنایی

قبل از خرید یک گیاه آپارتمانی باید بدانید که چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ مطمئن شوید که خانه شما می تواند میزان نور مورد نیاز گیاه را تامین کند. به عنوان مثال، اگر یک کاکتوس بخرید، به پنجره ای نیاز خواهید داشت که نور نور مکمل را فراهم کند.

هنگامی که برای اولین بار گیاهی را به خانه می آورید، طبیعی است که گیاه در حالی که به فضای جدید خود عادت می کند، برگ های خود را از دست بدهد. اگر نور مورد نیاز گیاه فراهم شود، به زودی خود را با محیط تنظیم خواهد کرد. در ادامه به چند مثال بسیار مهم اشاره می کنیم تا متوجه شوید که باید چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟

  • گیاهانی که می توانند آفتاب کامل و نور آفتاب مستقیم را تحمل کنند در پنجره های رو به جنوب بهتر رشد می کنند به عنوان مثال می توان به کاکتوس ها، آلوئه ورا، هیبیسکوس گرمسیری، لانتانا و نخل های دم اسبی اشاره کرد.
  • گیاهانی که سایه جزئی یا نور متوسط ​​را دوست دارند در پنجره های رو به شرق و غرب بهترین عملکرد را دارند (مثلاً فیکوس، فیلودندرون، هیولا و بروملیاد).
  • گیاهانی که در نور کم عملکرد خوبی دارند در پنجره های رو به شمال خوشحال خواهند شد (به عنوان مثال گیاهان مار، پوتوس و گیاه چدنی). این مورد از مهم ترین موارد پاسخ به چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ است
  • بیشتر گیاهان آپارتمانی که گل میدهند باید در فاصله حدودا 1 متری از یک پنجره با نورگیر خوب باشند (مثلاً بنفشه آفریقایی، گاردنیا، ارکیده).

همه گیاهان به یک دوره تاریکی نیاز دارند. به کمک دوره تاریکی رشد گیاهان به بیشترین میزان خود خواهد رسید! قرار گرفتن در معرض نور نباید بیش از 16 ساعت باشد. گیاهان را هر چند وقت یکبار بچرخانید تا رشد آنها را تقویت نمایید. به نحوه مراقبت از گیاهان خانگی براساس مقدار نور مورد نیاز دقت کنید. گیاهان بدون نور کافی و مناسب فورا از بین می روند. بنابراین اولین اصل مهم در پاسخ به سؤال چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ دقت به نیاز آنها به نور است.

چگونه متوجه می شوید که گیاهان نور کافی دریافت نمی کنند؟ زمانی که گیاه گل نمی دهد، رشد کمی دارد یا برگ های پایینی خود را از دست می دهد، نشان دهنده این می باشد که گیاه شما نور کافی دریافت نمی کند. از سوی دیگر، اگر لبه‌های برگ‌های گیاه بسوزد، یا برگ‌ها سفید شوند یا کدر به نظر برسند، ممکن است در معرض نور شدید باشد.

نوررسانی کافی به گیاه برای رشد سریع و مؤثر

  • نور مصنوعی

با نور مصنوعی چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ اگر در خانه خود پنجره با نورگیری مناسب ندارید، می توانید گیاهانی نگهداری کنید که به نور متوسط ​​نیاز دارند. گیاه را در کنار پرنورترین پنجره ای که دارید قرار دهید و از نور مصنوعی برای تامین نور اضافی استفاده کنید. این امر به ویژه در ماه های تاریک زمستان بسیار مهم است.

لامپ‌های معمولی و ال‌ای‌دی‌های قرمز-آبی برای گیاهان آپارتمانی معمولی بی فایده هستند، بنابراین با این هزینه ها نمی توانید به گیاه خود کمک کنید. یک لامپ LED فول اسپکتروم که معادل حداقل 60 وات است، روشنایی کافی برای رشد بیشتر گیاهان در داخل خانه را فراهم می کند. با این حال، برای رشد گیاهان گلدار در داخل خانه، به محصول قوی تر نیاز دارید. برای خرید لامپ رشد گیاه می توانید از کارشناسان ما کمک بگیرید.

  • آبیاری گیاهان آپارتمانی

از لحاظ آبیاری چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ برخلاف تصور عموم مردم، گیاهان آپارتمانی در اثر آبیاری بیش از حد می میرند و این کار خطرناک تر از هر روش اشتباه دیگری است. اکثر گیاهان آپارتمانی نمی توانند خاکی که همیشه خیس است را تحمل کنند. برخی از گیاهان آبدار (مانند کاکتوس ها یا یشم) می توانند یک یا دو ماه بدون آبیاری زنده بمانند.

البته اولین قدم این است که مطمئن شوید کف گلدان شما سوراخ های زهکشی داشته باشد. در غیر این صورت، باید گیاه را در گلدانی قرار دهید که ته آن سوراخ باشد و بدنه آن امکان جریان پیدا کردن هوا و دفع رطوبت را ایجاد کند. اگر گیاه برای مدت طولانی در خاک مرطوب قرار بگیرد، پوسیدگی ریشه پیدا کرده و در نهایت از بین می رود.

با آبیاری چگونه از گیاهان آپارتمانی نگهداری کنیم؟

  • چه زمانی گیاهان آپارتمانی خود را آبیاری کنیم؟

در پاسخ به سؤال چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ باید بگوییم که حتی زمان آبیاری یا آب دادن هم اهمیت دارد. موقع صبح بهترین زمان برای آبیاری است چرا که تا زمان رسیدن به گرمای ظهر گیاهان آب مورد نیاز خود را جذب کرده اند و از تبخیر آن جلوگیری خواهد شد. بنابراین آبیاری در موقع صبح نه تنها به جذب بیشتر آن کمک می کند بلکه گیاه می تواند تا چندین ساعت آن را حفظ کند.

در مقابل اگر موقع آبیاری به گیاهان را ظهر یا عصر انتخاب کنید، مخصوصا در فصل تابستان که گرمای نور خورشید به اوج خود می رسد، آب گلدان تبخیر شده و اجازه جذب آب توسط ریشه ها را نخواهد داد. هنگام شب آب توسط اکثر گیاهان جذب نمی شود و اطراف ریشه باقی می ماند. همین عامل احتمال پوسیدگی ریشه، رشد قارچ و حشرات مضر را افزایش می دهد و گیاه را از بین خواهد برد.

استثناء: در مورد اینکه چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ برای آبیاری استثنا هم وجود دارد. اگر گیاه شما پژمرده شده باید فورا به آن آب بدهید حتی اگر در وسط روز تابستان باشید. در این مواقع نیاز فوری گیاه به آب برای حفظ حیات خود بسیار مهمتر از زمان آبدهی است. ضمنا اگر گیاه شما در گلدان قرار دارد نسبت به زمانی که در خاک باغچه است باید بیشتر آبیاری شود تا زمانی که آب از سوراخ انتهای گلدان چکه کند.

  • مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان

آیا برای شما نیز این سوال پیش آمده است که در فصل زمستان چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ در مناطق سردتر، گیاهان آپارتمانی که برای تابستان در خارج از خانه (مثل بالکن یا تراس) بوده اند، باید در فصل پاییز و زمستان به داخل خانه آورده شوند. سرمای شدید ناگهانی برای آنها شوک بسیار شدیدی خواهد بود. اگر هوا خیلی سرد است گیاهان آپارتمانی را روی لبه پنجره بگذارید و اطراف گیاهان مقوا بگذارید. مطمئن شوید که گیاهان با شیشه های پنجره تماس ندارند. گیاهان آپارتمانی در ماه های پاییز و زمستان به آرامی رشد می کنند، بنابراین آبیاری را به نصف کاهش دهید تا رشد فعال از سر گرفته شود و کوددهی را نیز متوقف کنید.

مراقبت از گیاهان خانگی در زمستان

نکات بیشتر در مورد مراقبت از گیاهان آپارتمانی

نکات بسیار مهم دیگری که در پاسخ به سؤال چگونه از گیاهان خانگی نگهداری کنیم؟ طبق تجربه و براساس بررسی های انجام شده در ادامه بیان شده اند. آب (بدون نمک) را نگه دارید و بگذارید خنک شود. سپس برای آبیاری گیاهان آپارتمانی از آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که این آب نباید حاوی املاح سنگین و رسوبات باشند. استفاده از کودهای گیاهان آپارتمانی را فراموش نکنید. گیاهان برای اینکه بتوانند در تمامی مراحل زندگی رشد خوبی داشته باشند به کودهای اختصاصی نیاز دارند. درها و پنجره‌ها را در زمانی که دما خیلی سرد نباشد باز کنید تا هوای خانه شما تغییر کند. این کار برای شما و گیاهان آپارتمانی مفید خواهد بود.

اگر در مناطقی هستید که هوا سالم و تمیز نیست و هر از چند گاهی روی برگ های گیاهان آپارتمانی شما گرد و غبار می نشیند، به آرامی آن ها را با دستمال کاغذی مرطوب پاک کنید. گرد و غبار بیش از حد می تواند روزنه (منافذ) گیاه را مسدود کند و نفس کشیدن را برای گیاه سخت تر کند.

4.7/5 - (31 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *