اتاق رشد گیاه در تصور اولیه همه ما اتاقی بزرگ و پر از گل ها و گیاهان گوناگون می آید اما همیشه این طور نیست حتی اگر ما شرایطی را برای یک گلدان گل یا گیاه محیا کنیم که بتواند در آپارتمان یا گلخانه رشد کند و سالم بماند در واقع یک اتاق برای گیاه ساخته اید.

شما می توانید با تهیه باکس رشد گیاه با ابعاد مختلف از یک متر مربع تا 3 متر مربع و هم چنین به همراه آن لامپ رشد گیاه  متشکل از ال ای دی های فول اسپکتروم که نور مصنوعی باکس شما را تامین نماید تهیه کنید و با خیالی اسوده گیاه موردنظر خود را براحتی کشت و تکثیر کنید .

 

چگونه اتاق رشد گیاه بسازیم ؟

 

 

مشاهده قیمت های باکس رشد گیاه 

 

اولین چیزی که برای فراهم کردن یک محیط برای نگهداری گیاه لازم است نور می باشد. اما چون در خانه های آپارتمانی این شرایط برای گیاه فراهم نیست باید چاره ای اندیشید و این چاره شبیه سازی نور طبیعی برای گیاه یا استفاده از همان نور مصنوعی می باشد.

نور مصنوعی از تکنولوژی های بسیار مهم و کاربردی ساخت دست بشر می باشد و آن را میتوان اختراعی بزرگ دانست که در نگه داشتن گیاهان آپارتمانی و یا ساختن محیط مناسب برای گیاه به کمک انسان آمده است.

چگونه شرایط را برای نگهداری گل یا گیاه مورد نظرمان مهیا کنیم؟

اول از همه باید نوع گیاهی که میخرید و شرایطی که برای نگهداری لازم دارد را بدانید. اینکه به چه میزان نور نیاز دارد، به چه دمایی نیاز دارد و…

بعضی گیاه ها به نور نیاز دارند و برخی خیر. اگر گیاه انتخابی شما برای نگهداری به نور نیاز دارد و در آپارتمان ساکن هستید نور غیرطبیعی بهترین انتخاب است.

با استفاده از نور لامپ یا چراغ های LED و… به راحتی میتوانید نور لازم را برای رشد گیاهی که در آپارتمان نگهداری می کنید فراهم کنید.

  • نورمصنوعی به چه نوری گفته می شود ؟

به هر نوری که توسط انسان ساخته شود ویا به عبارتی دیگر هر نوری بجز نور خورشید یا ماه باشد
گفته می شود. نوع ساخت و تنوع در ساخت این نورهای مصنوعی به توانایی و سلیقه بشر برمی گردد.

 

اگر به مطلب زیر علاقه دارید روی ان کلیک کنید :

پرورش بنفشه افریقایی با نور مصنوعی !

 

 

 

ساخت اولین گلخانه به دهه 60 میلادی و کشور هلند که امروزه سرزمینی از گل و گیاهان مختلف می باشد برمیگردد که در آن زمان تنها نورهایی که وجود داشت لامپ های فلروسنت که از سدیم و جیوه درست شده بودند و استفاده از این لامپ ها تا دهه 90 میلادی ادامه داشت.

لامپ های ال ای دی در همان دهه 60 میلادی به رنگ قرمز تولید شد اما سال ها طول کشید تا تا نهایت در دهه 90 میلادی تمامی رنگ های این لامپ تولید و به بازار عرضه شدند.

امروزه آنقدر قدرت لامپ های LED  بالا رفته که حتی برای روشنایی خانه هم از این لامپ ها استفاده می کنند.

این لامپ ها امروزه جایگزین لامپ های قدیمی که در گلخانه ها استفاده میشده و با آن اتاق رشد گیاه می ساختند و آنقدر توانایی و قابلیت این لامپ ها بالاست که تمامی لامپ های قبل از خود را منسوخ کرد و برعکس ال ای دی های اولیه که فقط در مدارهای الکتریکی استفاده می شدند لامپ های LED امروزی به علت مزایای بالایشان جایگزین تمامی لامپ های گذشته شده اند.

بهترین نور مناسب گیاهان و فواید آن

همانطور که گفتیم دریافت نور و عمل فتوسنتز از مهم ترین عوامل در رشد گیاه می باشد و اگر گیاهی را در خانه نگهداری می کنید باید این شرایط را برای آن فراهم کنید.

لامپ های ال ای دی را می توان به عنوان بهترین نور برای گیاهان آپارتمانی دانست. از جمله دلایل مناسب بودن این نور مصنوعی برای ساخت اتاق رشد گیاه مصرف پایین انرژی، بالا بردن سرعت رشد گیاه، جلوگیری از تولید گرمای بالا، ساخت طیف های مفید یک نانومتری برای فوتوسنتز، نداشتن کوچکترین افت نوری و عمر زیاد این لامپ ها اشاره کرد.

دیگر مزایای این لامپ ها در نگه داری گل به روش ساخت اتاق رشد گیاه با نور مصنوعی ال ای دی میتوان به ماندگاری بسیار بالای گل ها و گیاهان می باشد تا آنجا که بسیار زیاد پیش آمده که ماندگاری یک گل با نور مصنوعی به مراتب بالاتر از گل با نور طبیعی بوده است.

اگر به مطلب زیر علاقه دارید روی ان کلیک کنید :

 

لامپ رشد گیاه چگونه باعث فتونستز در گیاهان می شود؟

 

 

توانایی های لامپ های LED

لامپ های LED مناسب ترین لامپ ها برای اتاق رشد گیاه می باشد و دلایل آن طیف نوری گسترده که نانومترهای مفید برای رشد گیاه را تولید می کنند و با مصرف پایین انرژی، تولید حرارت پایین و انتقال گرمای کمتر شرایط فتوسنتز را برای گیاهان فراهم می کنند. همچنین با حرارت کمی که تولید می کنند می توان این لامپ ها را در نزدیک ترین حالت به گیاهان قرار داد زیرا حرارت این لامپ ها مانند سایر لامپ ها نظیر فلوروسنت نبوده و به برگ ها و گلبرگ های گل و گیاهان آسیبی نمی رسانند.

لامپ های LED به دلیل اینکه فاقد سرب و جیوه هستند حتی با شکستن هیچ آسیبی به محیط زیست نمی رسانند.

در این لامپ ها امکان تغییر زوایای تابشی وجود دارد و افت ولتاژ در این لامپ ها بسیار ناچیز است و همین افت ولتاژ ناچیز در کنار بازده بالای این لامپ ها از اتلاف انرژی به وسیله ی سلول های خورشیدی جلوگیری میکند.

از دیگر مزایای این لامپ ها عمرطولانی آنها می باشد که در مقایسه با سایر لامپ ها تقریباً 5 برابر می باشد که این لامپ ها را به لامپ های کم مصرف و مقرون به صرفه تبدیل کرده است.

روش های ساخت نور برای اتاق رشد گیاه

 

نورهای زیادی نظیر نورهای متال هالید، نورهای بخار سدیم و یا لامپ های فلروسنت برای ایجاد نور در گلخانه ها و آپارتمان ها وجود دارد اما واقعیت این است که هیچ کدام از این موارد قابل مقایسه با لامپ های ال ای دی برای رشد گیاه نمی باشد و تمامی لامپ های معرفی شده در بالا منسوخ می باشد.

روش های ساخت اتاق رشد گیاه با نور ال ای دی برای محیط های مختلف متفاوت و به شرح زیر می باشد:

  1. پروژکتورهای ال ای دی که مناسب برای گیاهانی می باشد که نیاز به نوری بالا دارند و برای محیط های پوشش دهی شده با گیاهان حداقل یک متر مربع می باشد.
  2. والواشرها نوعی دیگر از این نورها می باشند که برای محیط های پوشش دهی شده با گیاهان به صورت خطی و یا گلخانه های طبقاتی می باشند.
  3. سرپیچ دارهای که فقط مناسب برای منازل می باشند و با توان های متفاوت می باشد که با توجه به حجم گیاه توان انتخابی متفاوت می باشد.
  • چراغ های LED مناسب اتاق رشد گیاه

برای ساخت چراغ رشد گیاه لامپ های LED قرمز و آبی به دلیل طول موج بلندتری که دارند برای رشد گیاهان مناسب تر می باشند.

رنگ سبز گیاهان نیز به همین دلیل است که نور با طیف های قرمز و آبی را جذب می کنند و طول موج سبز را آزاد می کنند.

 

  • برای خرید نور مصنوعی مناسب گیاهان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

برای تهیه نور برای گیاهان خود می بایست به نکات زیر توجه کنید.

  1. فاصله بین 40 تا 60 سانتی متری گیاه و منبع نور
  2. بررسی لومن ( توان لامپ) منبع نوری
  3. چک کردن لوکس نوری لازم برای گیاه و تطابق داشتن محصول خریداری شده با آن
  4. بررسی نانومترهای پرتابی از منبع نوری در هنگام خرید که باید مناسب با نیازهای گیاه باشد.

 

تامین نور گلخانه با استفاده از لامپ رشد گیاه 

راهنمای خرید نور مصنوعی

همیشه قبل از خرید نور مصنوعی برای ساخت اتاق مناسب گیاهانتان اول مساحت را مورد نظر خود و اینکه چه تعداد گیاه می خواهید قرار دهید نکته مهمی می باشد زیرا حتی همین چراغ های ال ای دی که انرژی کمتری مصرف می کنند و گرمای کمی تولید کنند باز هم نمی شود از هر نوع لامپ ال ای دی استفاده کرد.

از آنجا که لامپ های ال ای دی با هم متفاوت است باید بسیار دقیق همه جوانب را بسنجید و این را در نظر داشته باشید لامپی که برای اتاق رشد گیاه نیاز دارید باید ترکیبی بسیار دقیق از طول موج های آبی و قرمز و تعداد این لامپ ها باید متناسب با نوع گیاه و تعداد گیاهانتان باشد.

پس هرنوع لامپ LED مناسب رشد گیاه نمی باشد و موقع خرید این لامپ ها باید تمامی نکات مربوط به استانداردهای ساخت محیط مناسب برای گیاهان را با نوع لامپ مناسب تطبیق دهید.

پس این لامپ ها را از شرکت هایی تهیه کنید که اساس کارشان بر ساخت این نوع لامپ ها برای گیاهان باشد و محصول را با گارانتی معتبر به شما عرضه کند و به هر نمونه ی بی کیفیت و ارزان اعتماد نکنید.

برای تهیه لامپ های رشد گیاه و باکس رشد گیاه می توانید به سایت ایران سان لایت مراجعه کنید .

4.8/5 - (107 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *