پروژکتور مارس هایدرو از شرکت Mars Hydro از سری صفحات کوانتومی است که توسط این شرکت به همراه چندین ال ای دی گرولایت فول اسپکتروم منتشر شد. دو سری از این محصولات روانه بازار شده اند که به نام های سری SP و سری Ts هستند.

این دو سری بجز چند اختلاف اصلی از بسیاری جهات شبیه به یکدیگر هستند که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید که نکته مهم در مورد این دو سری پروژکتور مارس هایدرو استفاده از دیودهای ال ای دی سفید فول اسپکتروم به همراه ترکیبی از نور سفید گرم و خنک است. در کنار این دیودها، دیودهای IR و نور قرمز هم گذاشته شده که البته سری SP نور UV هم اضافه دارد. در ادامه به بررسی و مقابسه این دو سری از پروژکتور های مارس هایدرو (mars hydro ) می پردازیم.

بررسی کامل پروژکتور مارس هایدرو سری SP

پروژکتور Mars Hydro SP 3000 که نسخه آپدیت شده SP250 است. ویژگی های کلی این محصول را در ادامه مشاهده می کنید:

  • 300 وات توان مصرفی: صرفه جویی 50% در مصرف برق در مقایسه با لامپ های HID
  • معادل با سیستم HID 400 واتی: اما با هزینه خرید و راه اندازی کمتر
  • طیف ایده­آل برای گیاهان: مناسب برای تمامی مراحل رشد گیاه، با نورهای زیاد در طیف آبی و قرمز و همچنین چراغ های زیاد دیگر در سایر رنگ ها به همراه UV و IR
  • بسیار کارآمد: راندمان عالی در مقایسه با توان مصرفی پایین (2.8 میکرومول بر ژول)
  • پوشش دهی عالی
  • درایور با قابلیت دیم شدن: ساخته شده توسط شرکت Meanwell، با قابلیت دیم شدن و جدا شدن از تجهیزات و قرار دادن در بیرون از چادر رشد گیاه برای خنک شدن
  • طول عمر 50000 ساعت: 4 تا 5 سال عمر مفید بدون نیاز به تعویض لامپ
  • گارانتی معتبر
پروژکتور مارس هایدرو سری SP

پروژکتور مارس هایدرو سری SP

 

خرید پروژکتور رشد گیاه مارس هایدرو(mars hydro sp3000)

مزایای پروژکتور مارس هایدرو سری SP:

سه مزیت بزرگ پروژکتور Mars Hydro سری SP عبارتند از طیف رنگی، راندمان بالا به ازای هر وات مصرفی و هزینه خرید پایین است.

در ساخت این پروژکتورها از روش قدیمی ساخت پروژکتورهای آبی – قرمز فاصله گرفته شده و چندین دیود با نور سفید هم قرار داده شده است. بسیاری از چراغ ها اکثرا سفید رنگ هستند و برخی هم فقط از چراغ سفید استفاده کرده اند.

دیودهای سفید رنگ SMD ساخت شرکت سامسونگ هستند که آنها را خیلی شبیه به لامپ های صفحه ای کوانتومی کرده است. با این حال این سری از محصول به خاطر اضافه دیودهای IR و UV برای تکمیل کردن طیف نوری خود، در جاهایی که ال ای دی های تمام سفید راندمان کمی دارند، بهتر عمل کرده است. در SP 3000 دیودهای قرمز رنگ هم مشاهده می شود.

در نتیجه پروژکتور مارس هایدرو طیف نوری کامل برای تمامی مراحل رشد گیاه را در اختیار دارد که آن را شبیه به نور طبیعی خورشید کرده است. البته تعداد نورهای آبی و قرمز نسبت به بقیه بیشتر است چون گیاه به این نورها بیشتر از همه احتیاج دارد.

دیودهای LM301B سامسونگ دارای درایوهایی با قابلیت دیم شدن هستند که توان مصرفی 300 وات داشته و بسیار راندمان بالایی دارند. با توجه به قدرت نوردهی مناسب می توانید این پروژکتور را در فاصله 60 تا 76 سانتیمتری گیاه قرار دهید که مساحت تحت پوشش آن را بالاتر برده است.

پروژکتور Mars Hydro SP 3000 برای چادر رشد گیاه با مساحت کم مناسب نیست و باید محل رشد گیاه شما بزرگ باشد. با توجه به مساحت پوشش دهی مناسب با خرید چند عدد از این پروژکتورها می توانید چندین ردیف گیاه را پوشش دهید. از طرفی چون این پروژکتورها بزرگ هستند و مساحت زیادی را پوشش می دهند، اتلاف نور ساطع شده بسیار کم بوده و از شدت نور مؤثر آن روی گیاه کم نمی شود

پروژکتور مارس هایدرو سری SP مناسب برای تمامی مراحل رشد گیاه

پروژکتور مارس هایدرو سری SP مناسب برای تمامی مراحل رشد گیاه

 

معایب پروژکتور مارس هایدرو سری SP:

همانطور که گفتیم پروژکتور Mars Hydro سری SP برای چادر رشد گیاه کوچک یا کلیه محیط های کشتی که مساحت زیادی ندارند مناسب نیست به همین دلیل برای همه افراد خرید آن توصیه نمی شود.

بزرگترین عیب این سری از پروژکتور مارس هایدرو گرمای تولید شده چراغ هاست. برای این چراغ ها فقط هیت سینک در نظر گرفته شده و هیچ فن یا پروانه خنک کننده ای ندارند. با اینکه چنین کاری باعث می شود تا این پروژکتورها سر و صدایی نداشته باشند اما از طرفی هم به معنای داغ شدن زیاد آنها هم هست.

اگر محیط بسته ای داشته باشید حتما باید از سیستم تهویه مناسب استفاده کنید تا گرمای تولید شده توسط چراغ ها دفع شود. قطعا سیستم تهویه ای به قدرت و بزرگی که برای سیستم های HID نیاز داشتید در اینجا مورد نیاز نیست با این حال در مقایسه با یک چراغ ال ای دی رشد گیاه با همان توان مصرفی، باید سیستم تهویه بزرگتر و قویتری خریداری کنید.

نتیجه گیری نهایی در مورد محصول پروژکتور مارس هایدرو سری SP 3000:

این پروژکتور یکی از بهترین لامپ های رشد گیاه در این سری از محصولات است. علاوه بر اینکه می توانید طیف نوری مشابه با صفحات کوانتومی داشته باشید، نورهای UV و IR هم دارد. ضمن اینکه نور قرمز هم برای آن در نظر گرفته شده است. با تمام این مزیت ها نیاز به صرف هزینه زیاد برای خرید نخواهید بود.

با توجه به طیف نوری عالی و قیمت بسیار مناسب می توانیم به پروژکتور مارس هایدرو سری SP 3000 نمره 4.7 از 5 بدهیم.

 

 

بررسی کامل پروژکتور مارس هایدرو سری TS

 

پروژکتور مارس هایدرو سری TS

پروژکتور مارس هایدرو سری TS

 

پروژکتور Mars Hydro سری TS 4 نوع لامپ دارد، لامپ های 600 به عنوان کوچکترین و 3000 به عنوان بزرگترین هستند و سری های TS 1000، TSW 2000 و TSL 2000 در رده متوسط قرار دارند که فرم فاکتور (Form Factor) آنها با یکدیگر متفاوت است.

فرم پروژکتور TSW تقریبا مربعی است و برای TSL مستطیلی است که ناحیه تحت پوشش آنها ر مشخص می کند. در این بخش ما به بررسی مشخصات، مزایا و معایب پروژکتور مارس هایدرو سری TSW 2000 می پردازیم که بجز برخی ویژگی های اختصاصی باقی مواردی که بیان خواهیم کرد برای دیگر سری های آن نیز مشابه است. در ادامه مشخصات فنی این پروژکتور را مشاهده می کنید:

  • 310 وات توان مصرفی: نسبت به لامپ های HID تا 50% صرفه جویی مصرف برق خواهید داشت
  • معادل سیستم های 450 واتی HID: اما هزینه راه اندازی و عملیاتی کمتری دارند.
  • طیف نوری ایده­آل برای گیاهان: مناسب برای تمامی مراحل رشد گیاه است که اکثر دیودهای ال ای دی آن آبی و قرمز بوده و از سایر رنگ ها نیز ال ای دی های زیادی دارد
  • کارآیی بسیار بالا: راندمان عالی با توان مصرفی پایین (2.35 میکرومول بر ژول)
  • در 3. متر پوشش دهی محیطی
  • دیودهای Epistar: با اینکه بهترین مدل بازار نیستند ولی عملکرد بسیار خوبی دارند و هزینه خرید را کاهش داده اند
  • درایور با قابلیت دیم شدن: تمامی درایورها قابلیت دیم شدن و همچنین جداسازی از محصول را دارند را تا خنک شوند
  • 50000 ساعت طول عمر: بدون نیاز به تعویض لامپ بین 4 تا 5 سال طول عمر مفید دارد
  • گارانتی معتبر

 خرید پروژکتور رشد گیاه Mars hydroTS1000

 

مزایای پروژکتور مارس هایدرو سری TS:

بزرگترین و مهمترین مزایای پروژکتور مارس هایدرو سری TS همان مواردی هستند که برای سری SP بیان کردیم به همین دلیل فقط به بیان تفاوت ها می پردازیم.

مشابه با لامپ های سری SP، لامپ های سری TS از پروژکتور مارس هایدرو هم برای تمامی مراحل رشد گیاه مناسب هستند ولی طیف نوری آن کمی متفاوت است. لامپ های سری TS لامپ UV ندارند، با اینکه مزیت بزرگی است اما شاید برای برخی افراد بخاطر گیاهان خاص آنها، مهم باشد. چون نور UV کمی باعث کیفیت بهتر محصولات می شود البته هنوز از لحاظ علمی به طور کامل تأیید نشده است.

با این حال می توانید لامپ های مکملی UV یا حتی لامپ های ارزانتر فلورسنت UV بخرید چون فقط برای چند هفته پایانی گلدهی به کار می روند. با این حال بخاطر نبود لامپ های UV فضای بیشتری برای قرارگیری لامپ های سفید باقی می ماند که باعث قدرت بیشتر پروژکتور مارس هایدرو سری TS شده است.

تفاوت بزرگ بعدی در فرم فاکتور است. TSL 2000 فرم فاکتور مشابه و در نتیجه کاربرد مشابهی با سری SP دارد ولی سه سری دیگر متفاوت هستند. همه سری های دیگر مربعی شکل هستند در نتیجه برای چادر رشد گیاه یا محل رشد مربعی شکل مناسب هستند.

 

پروژکتور مارس هایدرو سری TS با طیف نوری کامل ولی بدون UV

پروژکتور مارس هایدرو سری TS با طیف نوری کامل ولی بدون UV

 

معایب پروژکتور مارس هایدرو سری TS:

اکثر سری های TS از درایورهای Meanwell استفاده نمی کنند بجز سری 3000 که از دو درایور Meanwell استفاده می کند. این عیب بزرگی است چون درایورهای Meanwell نسبت به درایورهای چینی که روی لامپ های سری TS استفاده شده عملکرد بسیار بهتری دارند. با این حال عملکرد بدی ندارند و با قابلیت دیم شدن تولید می گردند.

عیب بعدی نبود لامپ های UV است اما همانطور که گفته شد نبود چنین لامپ هایی در پروژکتور مارس هایدرو سری TS باعث شده فضای بیشتری برای قرارگیری دیودهای سفید قدرتمند باز شود پس لزوما یک عیب نیست بلکه بستگی به نیاز شما شاید یک عیب بزرگ محسوب می شود.

 

با وجود برخی معایب پروژکتور مارس هایدرو سری TS یکی از بهترین های بازار است

با وجود برخی معایب پروژکتور مارس هایدرو سری TS یکی از بهترین های بازار است

 

نتیجه گیری نهایی

پروژکتور مارس هایدرو سری TS 2000 که یک چراغ رشد گیاه ال ای دی سفید رنگ فول اسپکتروم است، یکی از بهترین نمونه های بازار به همراه سایر سری های این پروژکتور می باشد. سری ها TS و SP بدون شک بهترین گزینه های بازار برای خرید هستند.

با اینکه هزینه خرید این پروژکتورها نسبت به بقیه سری های شرکت مارس هایدرو بیشتر است اما بخاطر ویژگی های گفته شده کاملا ارزش خرید دارند. به همین دلیل نمره ای که به این پروژکتور می دهیم 4.7 از 5 است.

4.6/5 - (102 امتیاز)

1 دیدگاه در “پروژکتور های مارس هایدرو – مقایسه سری TS و SP از پروژکتورهای برند MARSHYDRO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *