پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم چیست؟ پروژکتور رشد گیاه چیست و چه تفاوتی با پروژکتورهای معمولی دارد؟ پروژکتورهای اولیه ترکیبی از ال ای دی هایی با نور آبی و قرمز بودند که تقریبا نور ساطع شده از آن به رنگ صورتی – بنفش بود که حاصل ترکیب نورهای آبی و قرمز است. در واقع به دلیل اینکه گیاهان از طیف نوری آبی و قرمز نور خورشید بیشتر استفاده می کنند، پروژکتورهای اولیه این گونه ساخته شدند.

اما به مرور با پیشرفت هایی که در حوزه زیست شناسی گیاهی و سایر تحقیقات حاصل شد مشخص گردید که پروژکتورهای مونوکروماتیک اولیه شاید برای فتوسنتز گیاه به دلیل مهم بودن نورهای آبی و قرمز مناسب باشند اما قطعا سایر فرایندهای گیاه را پوشش نمی دهند به همین دلیل پروژکتور رشدگیاه  ساخته شد.

این پیشرفت و اختراع کمک کرد تا گیاهان بتوانند به کمک پروژکتور رشد گیاه ال ای دی ، از تمامی طیف نوری خورشید استفاده نمایند. به عنوان مثال گیاهان علاوه بر نور آبی و قرمز به سایر نورها برای افزایش سلامتی و استقامت گیاه، تولید محصولات با کیفیت، داشتن ظاهر زیبا، در اختیار داشتن مواد غذایی با کیفیت و پاسخ به استرس و غیره نیاز دارند. رنگ پروژکتورهای فوق اسپکتروم به رنگ سفید دیده خواهد شد.

پروژکتور رشد گیاه مناسب گیاهان آپارتمانی

پروژکتور رشد گیاه مناسب گلخانه 

 

شباهت بیشتر نور خروجی از پروژکتور به نور طبیعی خورشید بوده و گزینه ایده‌آل تری برای استفاده جایگزین از نور خورشید می باشد و به یک محصول فول اسپکتروم واقعی نزدیکتر می شود.

"<yoastmark

 

پروژکتور ال ای دی فول اسپکتروم مخصوص رشد گیاه

نمونه های اولیه پروژکتور مخصوص رشد گیاه از نوع ال ای دی، ترکیبی از LED های مونوکروماتیک بودند. که ترکیبی از حالت آبی و قرمز قرار دارد. اما در مقابل پروژکتورهای فول اسپکتروم طیف کاملی از نور خورشید را دارند. به همین دلیل نور ساطع شده از آنها را مشابه با نور خورشید می دانند. در این پروژکتورها از لامپ های رشد فول اسپکتروم استفاده شده که معمولا روکشی از فسفر دارند.

روکش فسفری که برای لامپ های رشد گیاه فول اسپکتروم موجود در پروژکتورها استفاده شده دلیل خاصی دارد. این نوع روکش فسفری نور گرفته از طول موج های باریک مثل آبی (460 نانومتر) را می گیرد و آن را به نور با طول موج بیشتر (مثلا نور قرمز 600 تا 700 نانومتر) تبدیل می کند.

وقتی لامپ های ال ای دی رشد گیاه آبی رنگ با ترکیبی از فسفرهای سبز، زرد و یا قرمز پوشانده شوند، طیف گسترده تری از طول موج های نوری قابل دسترس می شوند. به دلیل اینکه فسفر باعث انتشار طول موج های بسیار متفاوتی می شود، در نتیجه ترکیبی از رنگ های مختلف با نسبت مناسب منتشر خواهند شد که نور نهایی پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم را به نور سفید تبدیل خواهند کرد.

البته در نظر داشته باشید که نور سفید هر نوع پروژکتور رشد گیاه به معنای فول اسپکتروم بودن آن نیست بلکه باید از شاخص CRI (شاخص رندر یا نمود رنگ) استفاده کنید. هر چقدر این شاخص بالاتر باشد، نشان دهنده شباهت بیشتر نور خروجی از پروژکتور به نور طبیعی خورشید است. و گزینه ایده‌آل تری برای استفاده جایگزین از نور خورشید می باشد و به یک محصول فول اسپکتروم واقعی نزدیکتر می شود.

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم با CRI بالاتر بهتر است

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم با CRI بالاتر بهتر است

3 مشکل رایج با پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم

پروژکتور رشد گیاه ال ای دی فول اسپکتروم در فراهم کردن شرایط طبیعی دریافت نور از خورشید بسیار کاربرد دارد و نسبت به نمونه های اولیه شرایطی بسیار بهتر برای رشد گیاه فراهم می کنند. با این حال مشکلات یا موضوعاتی هم در رابطه با این پروژکتورها وجود دارند که باید حتما در مورد آنها اطلاع داشته باشید:

1- پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم برای گیاهان کاملا بهینه سازی نشده است.

با اینکه این نوع پروژکتورها حاوی LED هایی هستند که هدف اصلی از طراحی آنها فراهم کردن شرایطی برای تولید نور طبیعی خورشید می باشد اما کاملا اینطور نیست.

گیاهان نیاز به PAR یا تابش فعال فتوسنتزی دارند که بین 400 تا 700 نانومتر است و سایر طول موج ها از اهمیت خاصی برخوردار نیستند. به همین دلیل پروژکتورهایی که هم PAR کافی و ترکیبی از طول موج های مناسب هستند گزینه بهتری محسوب می شوند.

 

پار نوری یا لومن؟ کدام معیار سنجش درست شدت نور است؟

 

2- پروژکتورهای رشد گیاه، طیف کامل نور خورشید را ندارند.

شرکت های سازنده پروژکتور LED رشد گیاه همیشه به این فکر هستند که هر چقدر محصول آنها به نور طبیعی خورشید نزدیکتر باشد، گیاهان بهتر رشد خواهند کرد. با اینکه ایده بسیار خوبی است اما پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم کاملا شبیه به نور خورشید عمل نمی کند.

نور خورشید، پیچیده است و طول موج هایی بیشتر از PAR یا طیف مرئی را دارد. به عنوان مثال UV، مادون قرمز، اشعه ایکس، موج های رادیویی و غیره. این نوع طول موج ها در پروژکتورهای رشد گیاه وجود ندارند و فقط در برخی نمونه های جدید و پیشرفته کنونی می توان مقداری نور UV نیز مشاهده کرد. که به دلیل تابش مستقیم و تأثیر بر سلامتی انسان چندان توصیه نشده اند.

در هر صورت با اینکه گیاهان برای فتوسنتز و حیات خود نیاز به PAR دارند اما از نور UV هم برای ترشح ترکیبات حفاظتی و از نور مادون قرمز هم برای ایجاد پاسخ فرار از سایه و القای شروع گل دهی استفاده می کنند.

با توجه به این موارد ساخت پروژکتور رشد گیاه فول اسپکترومی که واقعا شبیه به نور خورشید باشد بسیار هزینه بر است. بنابراین فعلا با تکنولوژی حال حاضر دنیا مقرون به صرفه نیست.

3- پروژکتورهای فول اسپکتروم برخلاف نور خورشید حالت دینامیک ندارند.

موقعیت خورشید در طول روز دائما در حال تغییر است و حتی در فصول مختلف به دلیل شرایط آب و هوایی گوناگون شدت تابش دریافتی و سایر موارد تغییر می کنند. با توجه به این موارد نوع برهمکنش بین نور خورشید و گیاهان دائما در حال تغییر است.

اما وقتی از یک پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم در یک گلخانه استفاده می کنید موقعیت آن ثابت بوده و مثل نور خورشید دینامیک نیست. همین عامل باعث می شود تا شدت نور دریافتی گیاهان بسته به موقعیت های مختلف متغیر نباشد و همیشه روال ثابتی را طی کند.

با این حال این سه موضوع تنها جهت آگاهی بخشی بیشتر شما عزیزان هستند و در حال حاضر پروژکتور رشد گیاه  بهترین گزینه برای رشد گیاهان در گلخانه ها و فضاهای بزرگ برای رشد گیاهان شما هستند.

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم برای تمامی مراحل رشد گیاه مناسب است

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم برای تمامی مراحل رشد گیاه مناسب است

در ادامه این محصولات را با سایر چراغ های رشد گیاه مقایسه می کنیم تا بیشتر به فواید این نوع پروژکتورها پی ببرید.

مقایسه کاربرد و فواید پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم با سایر نمونه های لامپ رشد گیاه

وقتی چراغ های ال ای دی فول اسپکترومی که در ساخت پروژکتور رشد گیاه  به کار رفته را با سایر گزینه های لامپ رشد گیاه مثل لامپ های سدیمی فشار قوی (HPS)، متال هالید (MH)، متال هالید سرامیکی (CMH) و لامپ های فلورسنت فشرده (CFL) مقایسه می کنیم متوجه می شویم که چرا در کل این نوع چراغ های رشد گیاه بهترین گزینه موجود برای خرید هستند.

در ادامه به ترتیب هر یک از لامپ های رشد گیاه را با نوع ال ای دی فول اسپکتروم مقایسه می کنیم:

  • مقایسه LED های فول اسپکتروم پروژکتورها با HPS:

لامپ های LED فول اسپکتروم، گرمای خیلی کمتری تولید می کنند که به نوبه خود نیاز به سیستم تهویه قوی را کمتر می کند. در حالی که لامپ های HPS گرمای زیادی تولید می کنند. از لامپ های رشد گیاه فول اسپکتروم می توان برای تمامی مراحل رشد گیاه استفاده کرد. اما مدل های HPS برای مرحله گلدهی تأثیر خوبی دارند. استفاده از مدل های فول اسپکتروم دردسر خاصی ندارد اما برای مدل های HPS باید نگهدارنده و رفلکتور استفاده کنید.

  • مقایسه LED های فول اسپکتروم با متال هالید (MH):

ال ای دی ها گرمای کمتری تولید می کنند و نیاز به سیستم خنک کننده خاصی نیست و همین عاملی بر افزایش طول عمر آنهاست. از طرفی پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم که با این ال ای دی ها ساخته شده برای تمامی مراحل رشد گیاه قابل استفاده است. اما متال هالید برای مرحله رشد رویشی مناسبتر است ولی هزینه کمتری دارند. برای استفاده از متال هالیدها نیاز به رفلکتور دارید اما برای ال ای دی ها نیاز نیست.

  • مقایسه ال ای دی های فول اسپکتروم با CMH:

لامپ های CMH در مقایسه با مدل های مختلف لامپ های گازی با تخلیه فشار بالا یا HID رقیب بهتری برای ال ای دی های فول اسپکتروم است. ال ای دی های رشد گیاه فول اسپکتروم که در ساخت پروژکتورها به کار می روند، قیمتی مشابه با لامپ های CMH دارند و هر دو برای تمامی مراحل رشد گیاه قابل استفاده هستند. با این حال تولید گرمای ال ای دی ها کمتر است و راندمان کاری بالاتری دارند. ضمن اینکه ال ای دی های فول اسپکتروم نیاز به تجهیزات خاصی ندارند.

  • مقایسه ال ای دی های فول اسپکتروم با CFL:

ال ای دی ها هزینه بسیار بیشتری در مقایسه با لامپ های CFL دارند. اما در مقابل فول اسپکتروم هستند و تمامی نیازهای نوری گیاه را در هر مرحله ای رفع می کنند. لامپ های CFL فقط برای دوره رشد رویشی گیاه مناسب هستند.

 

بهترین پروژکتور های رشد گیاه 2021 به انتخاب کاربران سایت آمازون

 

نکته: طول عمر ال ای دی های بکار رفته در پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم حدود 50 هزار ساعت است در حالی که مدل HPS، 15000 ساعت، مدل MH، 15000 ساعت، مدل CMH، 20 هزار ساعت و مدل CFL، 10 هزار ساعت است.

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم از بسیاری جهات نسبت به رقبای خود بهتر است

پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم از بسیاری جهات نسبت به رقبای خود بهتر است.

خرید پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم

همانطور که مشاهده کردید، پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم در حال حاضر تأثیر نور بر رشد گیاه بهتری دارد و بهترین گزینه برای رشد و پرورش گیاهان مختلف در تمامی مراحل رشد گیاه می باشد و بهترین تکنولوژی موجود می باشد.

توصیه می کنیم سری به محصولات سایت بزنید و با توجه به توضیحات هر محصول، بهترین گزینه را انتخاب کنید. ما بهترین محصولات و شرایط را برای فروش پروژکتور رشد گیاه فول اسپکتروم فراهم ساخته ایم.

 

منابع :

 

4.5/5 - (101 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *