پار نوری و لومن چیست؟

پار نوری (PAR) یا لومن (Lumen)؟ سؤالی که برای بسیاری از افرادی که به فکر پرورش گیاهان هستند، همیشه مطرح است. قبل از اینکه بگوییم برای شما عزیزانی که به فکر پرورش گیاه هستید توجه به کدام فاکتور ضروری است ابتدا باید با این دو اصطلاح آشنا شوید.

پار نوری یا Photosynthetically Active Radiation که به آن تابش فعال فتوسنتزی هم می گویند، برای سنجش میزان نوری (در طیف مرئی 400 تا 700 نانومتر) است که در طی فرایند فتوسنتز از طریق یک منبع نوری در دسترس گیاه قرار می گیرد.

واحد سنجش پار نوری میکرومول بر ثانیه (μmol/s) است یعنی تعداد فوتون هایی که در واحد زمان از طیف نور مرئی یا همان 400 تا 700 نانومتر در واحد زمان به گیاه می رسند. اما چرا 400 تا 700 نانومتر؟ چون گیاهان اکثریت نیاز خود را از نور آبی (400 تا 460 نانومتر) برای رشد رویشی، رشد شدید ریشه و فعال کردن فتوسنتز و نور قرمز (580 تا 700 نانومتر) برای فتوسنتز، رشد ساقه، گلدهی، میوه دهی و تولید کلروفیل تأمین می کنند.

به همین دلیل پایه ساخت تمامی لامپ های رشد گیاه براساس نور آبی و قرمز است و حتی برخی از آنها فقط از این دو نور تشکیل شده اند.

از طرفی لومن معیاری از میزان روشنایی (Brightness) یک منبع نوری است یا اینکه چه مقدار نور از یک منبع نوری در واحد مشخصی از زمان منتشر می شود. هر لومن را معادل با میزان روشنایی یک شمع در نظر می گیرند و لومن فقط مربوط به میزان حساسیت چشم انسان است و هیچ ارتباطی با رشد گیاه ندارد.

 

پار نوری فاکتور بسیار مهم در خرید لامپ رشد گیاه

پار نوری فاکتور بسیار مهم در خرید لامپ رشد گیاه

 

پار نوری برای گیاهان خوب است یا لومن؟

از توضیحات قبلی شاید این سؤال مطرح شود که چشم انسان رنگ آبی و قرمز را هم می بیند و طیف 400 تا 700 نانومتر برای انسان نیز قابل استفاده است اما چرا می گوییم که PAR برای گیاه مناسب و معیار درستی است و لومن برای انسان؟

اجازه بدید با ذکر مثالی به روشنتر شدن موضوع کمک کنیم:

سه لامپ با نورهای قرمز، سبز و آبی را در نظر بگیرید که هر کدام میزان وات مشابه برای انرژی نوری منتشر کننده خود دارند. برای چشم انسان نورهای آبی و قرمز لومن کمتری نسبت به سبز دارد چون چشم انسان واکنش بسیار کمتری نسبت به این دو نوع نور در مقایسه با نور سبز می دهد.

اما در مقابل می دانیم که نور آبی و قرمز برای گیاه بسیار مناسب هستند پس به همین دلیل می گوییم که لومن اصلا معیار خوبی برای رشد مناسب گیاه نیست و هنگام خرید لامپ رشد گیاه اصلا نباید به لومن آن نگاه کنیم و هر چقدر لومن یک لامپ بیشتر باشد معیاری از بهتر بودن منبع نوری نیست.

از طرف دیگر شاید لوکس (Lux) را هم شنیده باشید. طبق تعریف لوکس یعنی تعداد لومن هایی که روی هر متر مربع می افتند یعنی اگر یک منبع نوری 50000 لوکس باشد، یعنی در هر متر مربع، 50000 لومن می فرستد که با فاصله منبع نور از نقطه مورد نظر قطعا مقدار آن کمتر خواهد شد. پس لومن و لوکس هیچ اطلاعاتی در مورد مناسب بودن یک منبع نوری برای رشد گیاه در اختیار شما قرار نمی دهند.

پس تا اینجا متوجه شدید که پار نوری گزینه ای است که شما عزیزان باید هنگام خرید لامپ رشد گیاه در انواع مختلف به آن دقت داشته باشید که در کنار سایر عوامل، فاکتور بسیار مهمی است. برخی از شرکت های تولیدی متأسفانه اطلاعات درستی در این زمینه درج نمی کنند یا اطلاعاتی در مورد پار نوری روی محصولات آنها نیست چون اساسا از این موضوع اطلاعی ندارند و حرفه ای نیستند.

در فروشگاه ایران سان لایت تمامی محصولات دارای اطلاعات کامل هستند و می توانید بهترین گزینه را انتخاب کنید. طبق تعریف پار نوری که خدمت شما مشتریان عزیز گفتیم احتمالا این سؤال مطرح می شود که هر چقدر PAR بالاتر باشد، میزان نور مفید در دسترس گیاه هم بیشتر می شود پس همیشه بالاترین میزان را می خریم و چه نیازی به تنوع محصولات است؟

همانطور که گفتیم در خرید لامپ رشد گیاه، پار نوری یکی از عوامل است و شاید لامپی که خریداری می کنید از لحاظ PAR نوری مناسب باشد اما گرمای زیادی تولید کند (راندمان کمی داشته باشد) و باعث سوختن گیاه شود، ضمن اینکه بسته به شرایط نصب و محل پرورش گیاه شاید فرق چندانی بین یک میزان پار نوری با سطح بالاتر آن برای شما ایجاد نکند.

به همین دلیل برای کمک به شما عزیزان که در مبحث PAR نوری به جمع بندی بهتر و تصمیم گیری هوشمندانه تری برسید، عوامل مؤثر و تغییر دهنده آن را ذکر کرده ایم تا با توجه به شرایط و محیط کشت خود و سایر عواملی که باید در خرید لامپ رشد گیاه به آنها دقت کنید (مقاله ای در این رابطه در سایت موجود است)، بهترین مدل را خریداری کنید.

 

پار نوری برای گیاهان تعریف می شود و لومن برای انسان

پار نوری برای گیاهان تعریف می شود و لومن برای انسان

 

چه عواملی روی پار نوری اثر می گذارند؟

همانطور که گفتیم باید مطلع باشید که با خواندن PAR نوری یک لامپ رشد گیاه نمی توان تصمیم گرفت که بهترین گزینه هست یا خیر چون بستگی به محیط و محل پرورش گیاه شما دارد تا براساس آن بهترین گزینه را انتخاب کنید. معیارهای استاندارد برای مشخص کردن PAR در نظر گرفته می شوند و شما باید آن را به شرایط خود تبدیل کنید.

  • فاصله: میزان پار نوری با فاصله از لامپ کمتر می شود پس همیشه طبق توصیه شرکت سازنده عمل کنید که میزان PAR نوری مشخص شده را برحسب چه فاصله ای سنجیده است و شما نیز برحسب فاصله محل نصب لامپ رشد گیاه تا خود گیاه آن را محاسبه کنید. به طور کلی اگر فاصله دو برابر بیشتر شود، میزان پار به نصف خواهد رسید.

در این شرایط باید با توجه به نوع گیاهی که قصد کشت آن را دارید و مرحله رشدی که در آن قرار دارد، پار مورد نیاز گیاه را به صورت پایه ای و استاندارد مشخص کنید.

  • جهت پخش نور: بسیاری از منبع نورها مستقیم هستند و پخش نور آنها یکسان نیست. چنین منبع نوری دقیقا در قسمت زیرین خود، شدت نور زیادی دارد و با فاصله گرفتن از آن، میزان پار نوری به شدت کم خواهد شد. به همین دلیل حتما باید این میزان را برای اطراف گیاه خود نیز محاسبه کنید.
  • همپوشانی نورها: با توجه به اینکه در یک ناحیه چندین منبع نور قرار داده می شود بسیار مهم است که میزان همپوشانی سایر لامپ های رشد گیاه هم سنجیده شود تا بتوانید بهترین و بیشترین میزان پوشش ناحیه را داشته باشید.

خرید بهترین لامپ رشد گیاه با تنوعی از پار نوری

فروشگاه ایران سان لایت با در اختیار داشتن محصولاتی متنوع در زمینه لامپ رشد گیاه به انضمام توضیحات کامل هر محصول، فعالیتی گسترده و قابل قبولی در نزد مشتریان خود داشته و در این زمینه کمتر رقیبی در این حیطه است.

با توجه به اینکه در این زمینه تنوع زیادی وجود دارد به همین دلیل ابتدا راهنمایی کاملی با عنوان نکات خرید برای شما بازگو کردیم تا دقیقا بدانید که چه نوعی و بر اساس چه ملاک و معیاری باید خریداری کنید و سپس بهترین نوع را با قیمت بسیار مناسب از فروشگاه ما خریداری نمایید.

فروشگاه ایران سان لایت در مورد تمامی محصولات خود گارانتی ارائه می کند و در خرید بالای 300 هزار تومان نیز حمل بار رایگان است و تمامی این اقدامات در جهت حفظ رضایت مشتری است.

 

پار نوری بهترین معیار برای سنجش عملکرد رشد گیاه

پار نوری بهترین معیار برای سنجش عملکرد رشد گیاه

 

 

 

منابع:

4.6/5 - (98 امتیاز)

4 دیدگاه در “پار نوری یا لومن؟ کدام معیار سنجش درست شدت نور است؟

  1. سعید عرب شیبانی گفت:

    از مطلب تون لذت وافر برم
    و سپاس که از ذکر منابع و ماخذها غافل نشدید

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام جناب شیبانی ممنون از لطف و توجه شما

  2. خاطره گفت:

    سلام وقت بخیر برای کاشت گوجه و خیار و…داخل ساختمان که نور خیلی کمه چه والواشری لازمه ؟

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      وال واشر 36 وات لنزی مناسب هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *