معرفی هزینه ساخت گلخانه در سال 1402:

گلخانه یکی از زیبا ترین مکان هایی است که هر کس می تواند در آن قرار بگیرد. اما این گلخانه های زیبایی که ما مشاهده می کنیم هر کدام از پروسه بسیار زمان بر و دشوار برخوردار بوده اند تا ساخته شوند و بتوانند بستری برای پرورش انواع گل و گیاه را مهیا کنند. اگر شما نیز قصد داریم تا یکی از این گلخانه ها را تاسیس کنید و از آن هم وارد بازار فروش گل و گیاه شوید و هم به کسب درآمد بپردازید ، با ما در این مطلب همراه باشید تا در مورد هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به کسب اطلاعات کامل بپردازید.

البته در نظر داشته باشید که ما نمی توانیم به طور دقیق هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 را برآورد کنیم اما می توانیم مهم ترین عوامل تاثیر گذار در ساخت آن را برای شما تشریح کنیم تا بتوانید انتخاب راحت تری داشته باشید.

چه بسا شاید برایتان سوال باشد که میزان هزینه ساخت گلخانه 1000 متری، 500 متری و یا شاید کوچکتر به اندازه 200 متری نیز چقدر می باشد؟ به همین سبب در ادامه به این میزان هزینه و قیمت اشاره کرده ایم.

میزان قیمت و هزینه ساخت گلخانه در سال 1402:

پیش از هر چیزی باید بدانید که هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 تا حد زیادی بسته به تجهیزات و امکاناتی است که سعی دارید در آن به کار بگیرید. بدیهی است که هرچه گلخانه مجهز تری بسازید هزینه بیشتری نیز باید صرف نمایید. با این وجود مهم ترین عوامل تاثیر گذار در هزینه ساخت گلخانه به این شرح می باشد :

1.ابعاد گلخانه

اولین فاکتوری که بدون شک در هزینه ساخت گلخانه تاثیر قابل توجهی دارد خرید زمین و ابعاد گلخانه است. معمولا گلخانه ها در ابعاد 100 و 200 متری ساخته می شوند که طبیعتا گلخانه 200 متری هزینه بیشتری را به خود اختصاص می دهد. چرا که گلخانه های بزرگ تر نیاز به تجهیزات بیشتری دارد تا بتواند تمامی وسعت گلخانه را تحت پوشش خود بگیرد و تمام گیاهان در همه جای در شرایط یکسانی پرورش داده شوند.

به طور کلی باید توجه داشته باشید که در سال جدید برای هر متر گلخانه باید 1 تا 3 میلیون هزینه در نظر بگیرید. همچنین بسته به تجهیزات مورد نظر شما هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 می تواند تا حد زیادی بالاتر نیز برود.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 200 متری

گلخانه 200 متری یکی در زمره گلخانه های کوچک به شمار می رود که در آن معمولا گل های کوچک و زینتی پرورش داده می شود. بدیهی است که به علت کوچک تر بودن این گلخانه هزینه ساخت این گلخانه نیز کمتر می باشد. تجهیزاتی که برای ساخت این گلخانه باید در نظر داشته باشید به این شرح می باشد :

2.هزینه خرید زمین

گلخانه باید در بستر مناسب خود ساخته شود و در قدم اول شما به خرید زمین مناسب نیز دارید. از آنجایی که چندان نمی شود در گلخانه 200 متری به کشاورزی پیشرفته و صنعتی پرداخت و بیشتر گل های زینتی در آن پرورش داده می شود ، نیاز نیست بستری را برای کشاورزی آماده کنید و در چنین محیطی معمولا همان گل ها زینتی پرورش داده می شود.

قیمت زمین برای ساخت و هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 بر اساس منطقه و نوع آب و هوا متفاوت می باشد.

3.هزینه ساخت سازه

به طور کلی یک گلخانه 200 متری به دیوار کشی 60 متری بدون در نظر گرفتن ارتفاع نیاز دارد. از آنجایی که قصد پرورش گیاهان خاص در چنین محیطی دارید نیاز نیست سقف چندان بلندی داشته باشد. هزینه نصب و احداث دیوار بر اساس نوع دیوار می تواند متفاوت باشد. برای مثال هزینه ساخت دیوار شیشه ای با اینکه مزایای زیادی مانند گرفتن نور خورشید دارد اما قیمت بیشتری نیز به خود اختصاص می دهد.

4.سیستم آبرسانی

شما تقریبا به میزان مساحت 200 متری خود نیاز به لوله کشی و احداث سیستم آب رسانی دارید. برای اینکار لزوما باید از لوله های گالوانیزه استفاده کنید چرا که چنین لوله هایی نسبت به پوسیدگی مقاوم تر می باشند. از آنجایی که سیستم آبرسانی گلخانه شما کوچک تر می باشد می توانید از لوله های گالوانیزه گرم استفاده کنید که در هر متر مربع 5 تا 6 هزار تومان گران تر می باشد.

5.سیستم تهویه هوای مطبوع

  • سیستم گرمایش : هرچند که گلخانه به طور معمول از دمای بالاتری برخوردار می باشد اما این گرما در فصول زمستان کافی نمی باشد. به همین علت استفاده از سیستم گرمایش که برای یک احداث گلخانه 200 متری در سال 1402 تقریبا نزدیک 18 میلیون به بالا می باشد ، ضروری است.
  • سیستم گرماتاب : یکی از شیوه های بهره مندی از سیستم های گرمایشی گلخانه سیستم گرماتاب می باشد که در این روش از دستگاه های مخصوص استفاده می شود. این سیستم معمولا بیش از هر سیستم دیگری حرارت نزدیک به حرارت خورشید را تولید می کند و به همین علت هزینه ای نزدیک به 20 تا 25 میلیون تومان برای شما به همراه دارد.
  • سیستم گرمایش مرکزی : در گرمایش مرکزی از دیگ های مخصوص تولید گرما ، مانند همان ها که در ساختمان ها قرار دارد ، استفاده می شود که این دیگ های بخار تقریبا گران تر می باشند اما کنترل آن به مراتب آسان تر می باشد. هزینه خرید تجهیزات گلخانه 200 متری برای سیستم گرمایش مرکزی به 100 میلیون تومان می رسد.
  • سیستم سرمایش : برای کنترل دمای محیط در فصول گرم سال نیز باید چاره اندیشی کنید که به این منظور باید از دو تجهیزات ، حداقل ، استفاده کنید. اول از همه سیستم مه پاش می باشد که بسته به میزان تولید گرما توسط گیاهان متفاوت می باشد. دوما فن و پد آن می باشد که برای تهویه هوای گلخانه ضروری است و برای احداث گلخانه 200 متری 20 میلیون تومان ( یا بیشتر) هزینه بردار است.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

شما برای کنترل بهتر دما می توانید از شیدینگ نیز استفاده کنید که در هر متر مربع تقریبا 30 هزار تومان زمان می برد.

در ادامه قصد داریم به هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 500 متری و هزینه ساخت گلخانه 1000 متری اشاره کنیم بنابراین همراه ما باشید تا اگر قصد ساخت گلخانه را دارید از میزان هزینه ساخت گلخانه مطلع باشید.

6.نور مصنوعی

برای کاشت هر نوع گیاهی در محیط گلخانه تقریبا به نور مصنوعی نیاز خواهید داشت. لامپ رشد گیاه و تعداد دستگاه های آن بر اساس نوع گیاه و میزان نوری که نیاز دارند تفاوت می کند پس بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر برای تعداد لامپ رشد گیاه و هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 با گروه ایران سان لایت تماس بگیرید.

7.سیستم اتوماسیون

خوب است بدانید از آنجایی که گلخانه شما فضای محدودی دارد و کنترل کردن آن نسبتا آسان می باشد نیاز نیست برای نصب سیستم اتوماسیون هزینه زیادی را خرج کنید.

8.تهویه هوا

هرچند فن و پدی که نصب کردید در تهویه هوا نقش موثری دارد اما در هر صورت باید بر روی دیوار ها گلخانه 200 متری پنجره هایی نصب شود که این پنجره ها هزینه بردار است.ساخت پنجره های مخصوص گلخانه که قابل باز و بسته شدن باشد تقریبا 10 تا 15 میلیون برای شما هزینه دارد. هزینه نصب فن و پد را نیز فوقا برای شما ذکر کردیم. هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 ممکن است متغیر باشد.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 500 متری

فوقا تجهیزاتی که به طور معمول برای گلخانه نیاز می باشد را برای هزینه احداث گلخانه 200 متری ذکر کردیم. حالا قصد داریم که آن تجهیزات را با هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 400 متری در سال 1402 تطبیق دهیم پس با ما همراه باشید :

  • برای ساخت دیواره های گلخانه 500 متری حداقل به 90 متر دیوار کشی نیاز دارید. از آنجایی که برای گلخانه 500 متری ارتفاع سقف بالا تر می باشد طبیعتا هزینه تا حد زیادی به نسبت گلخانه 200 متری بالاتر می رود.
  • هزینه لوله کشی و آبرسانی گلخانه 500 متری می تواند از 4 تا 7 میلیون گران تر شود. البته این عامل بسته به نوع گیاه مورد پرورش متغیر می باشد.
  • اگر برای گرمایش محیط قصد استفاده از سیستم گرماتاب را دارید هزینه احداث آن را باید تقریبا بالا 50 میلیون تومان براورد کنید. همچنین در صورتی که از سیستم گرمایشی مرکزی استفاده می کنید باید تعداد دیگ های بخار خود را افزایش دهید که هزینه چند صد میلیونی برایتان به همراه خواهد داشت.
  • برای نصب فن و پد و همچنین مه پاش متناسب با هزینه ساخت گلخانه 500 متری باید هزینه هارا تا 3 برابر به نسبت گلخانه 200 متری افزایش دهید. برای مثال سیستم سرمایشی مناسب با گلخانه 500 متری شاید از 50 میلیون تجاوز نماید. همچنین برای تهویه مناسب این گیاهان نیز باید تقریبا هزینه ای 30 میلیونی در نظر بگیرید.
  • استفاده از سقف سایه بان یا شیدینگ برای احداث گلخانه 500 متری قریب به 15 تا 20 میلیون تومان می شود.
  • طبیعتا گل هایی که در گلخانه 500 متری پرورش می دهید به نور بیشتری نیاز دارند و قدرت و تابش دستگاه های نور مصنوعی نیز بیشتر می باشد. در نتیجه برای استفاده از لامپ رشد در گلخانه 500 متری هم باید قدرت دستگاه را افزایش دهید و هم تعداد آن را بیشتر نمایید.
  • همچنین از آنجایی که کنترل کردن گلخانه 500 متری کمی دشوار است به دستگاه های اتوماسیون نیاز دارید تا به طور خودکار بر اساس شرایط گلخانه تجهیزات را به کار بیاندازند.

فراموش نکنید که تمامی هزینه های بالا فارغ از هزینه خرید زمین و هزینه نصب و احداث تجهیزات گلخانه می باشد.

در ادامه به هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 1000 متری اشاره می کنیم.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 1000 متری

در آخر نوبت به گلخانه 0100 متری می رسد که یکی از وسیع ترین گلخانه ها می باشد و به طور معمول فعالیت های کشاورزی حرفه ای در آن انجام می شود. به همین علت شما می توانید از جهاد کشاورزی برای تاسیس گلخانه کشاورزی کمک هزینه دریافت کنید.  ما نیز در ادامه این مطلب سعی می کنیم تا هزینه احداث گلخانه 1000 را برای شما برآورد کنیم :

سازه ای که برای گلخانه 1000 متری در نظر میگیرید هم به ارتفاع بسیار زیادی نیاز دارد و حداقل 150 متر محیط آن حساب می شود که با در نظر گرفتن ارتفاع سخت می تواند عمده هزینه های شما را به دنبال داشته باشد. همچنین مساحت 1000 متری زمین گلخانه نباید فراموشتان شود !

سیستم آبرسانی گلخانه 1000 متری باید تا حدودی پیشرفته باشد و شاید علاوه بر هزینه هایی که برای خرید لوله گالوانیزه باید در نظر بگیرید هزینه های مربوط به آب پاشی قطره و سیستم پیشرفته آب پاشی خودکار را در نظر بگیرید که هزینه های شما را چند برابر می کند.

راه اندازی و احداث سیستم گرماتاب در گلخانه های 1000 متری چندان مناسب نمی باشد و نمی تواند به خوبی فضارا را گرم کند به همین علت تهیه دیگ های بخار ضروری می باشد که بعد از دیواره کشی بزرگترین هزینه را به دنبال خواهد داشت.

همچنین فراموش نکنید برای استفاده از سیستم گرماتاب باید هزینه ای معادل 120 میلیون به بالا در نظر داشته باشید.

تعداد پنجره هایی که برای سیستم تهویه در نظر گرفته می شود در گلخانه 1000 متری تقریبا 3 برابر می شود به همین علت هزینه ای نزدیک به 100 میلیون به دنبال خواهد داشت. همچنین فراموش نکنید که هزینه ساخت گلخانه 1000 متری با در نظر گرفتن قیمت فن و پد را در نظر بگیرید.

همچنین مه پاش نیز از 80 میلیون تومان به بالا هزینه بردار است که البته با استفاده از سیستم آبرسانی خود می توانید این هزینه هارا تقلیل دهید.

برای خرید شیدینگ و سایه بان متناسب با ساخت گلخانه 1000 متری نزدیک به 50 میلیون هزینه در نظر داشته باشید.

معمولا در گلخانه های 1000 متری تولیدات کشاورزی صورت میگیرد و شاید به نور خورشید بیشتر از نور مصنوعی نیاز باشد. با این وجود بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با گروه ایران سانلایت تماس بگیرید.

سیستم اتوماسیون گلخانه 1000 متری باید در پیشرفته ترین حالت ممکن باشد چرا که این سیستم باید محیطی 1000 متری را پوشش دهد و در صورت نیاز سیستم های کنترل کننده به طور متعدد قرار داده شود.

اما فراموش نکنید هرچند که هزینه ساخت گلخانه 1000 متری در سال 1402 بسیار بالا می باشد ، نسبت تولید محصولات آن نیز چندین برابر می باشد که از جهات بسیاری توجیه اقتصادی دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر از هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 از طریق مشاوره رایگان با گروه ایران سان لایت اقدام کنید.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

سایر عوامل تاثیر گذار در هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

9.نوع گل مورد پرورش

گل ها به شرایط متفاوتی برای پرورش نیاز دارند و همه گل ها نمی توانند در یک شرایط دوام آورده و پرورش داده شوند. به همین علت برخی گل و گیاه به برخی از تجهیزات ویژه تری نیاز دارند تا بتوانند در محیط گلخانه پرورش داده شوند و بر عکس شما می توانید برخی از انواع گل و گیاه را در شرایط ساده تری پرورش دهید. اما باید در نظر داشته باشید که برخی سیستم ها برای هر نوع گیاهی که پرورش می دهید نیاز می باشد و باید نصب گردد.

10.مکان قرار گیری گلخانه

مهم است که گلخانه شما در کجا احداث می شود. برای مثال اگر گلخانه در یک شهر گرم و خشک احداث شده است طبیعتا باید هزینه بیشتری برای تهیه رطوبت ساز بهتر پرداخت شود و برعکس. اگر محیط گلخانه شما در یک شهر یا منطقه مرطوب و سرد است باید تجهیزات را برای تعدیل دما و رطوبت تدارک ببینید که گیاهان یخ نزنند یا پوسیده نشوند.

11.ظرفیت پرورش گل

چه اندازه گل را می خواهید در محیط گلخانه پرورش دهید ؟ خوب است بدانید گیاهانی که شما در محیط گلخانه نگه می دارید بر دما و رطوبت و … گلخانه موثرند و هرچه تعداد آن ها بالاتر باشد زودتر شرایط متعادل محیط گلخانه بر هم می خورد. به همین علت اگر تعداد بالایی گل و گیاه پرورش می دهید باید تجهیزات قوی تری با ظرفیت بالاتری را استفاده نمایید که طبیعتا در هزینه ساخت گلخانه تاثیر گذار می باشد.

12.میزان مجهز بودن آن

بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برخی از نگهداری هایی که گیاه به آن نیاز دارند را به صورت شخصی و بدون تجهیزات انجام دهند و بر عکس برخی ترجیح می دهند تمامی اقداماتی که در محیط گلخانه انجام می شود به صورت هوشمند صورت بگیرد. طبیعتا این ویژگی ها بر اساس تجهیزات که در گلخانه به کار می رود تعیین می شود و هرچه گلخانه مجهز تر باشد ، هزینه بیشتری برای ساخت آن به کار رفته است.

13.نوع سازه و دیوار کشی

شما برای ساخت گلخانه می توانید از سازه و بنا های مختلفی استفاده کنید و دیوار کشی ها را به نحو های متفاوتی انجام دهید که بسته به قیمت مواد اولیه و سختی ساخت این نوع از سازه هزینه ساخت گلخانه نیز متفاوت می باشد. با این وجود برای پرورش برخی از گل ها لزوما باید از برخی دیواره ها و سازه استفاده کنید و به همین علت است که فوقا گفتیم نوع گل در هزینه ساخت گلخانه تاثیر بسیار زیادی دارد.

14.نوع گلخانه

در گذشته اکثر گلخانه ها همان گلخانه های سنتی بود که هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 با یکدیگر برابری می کرد. اما امروزه نوع گلخانه ها محدود به یک مدل نمی شوند انواع روش های کشت ، مانند گلخانه هیدروپونیک وجود دارد که در هزینه ساخت گلخانه تاثیر بسیار زیادی دارد.

هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

15.دریافت مجوز

اگر اولین بار است که می خواهید هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 به صورت 1000 متری یا 500 متر و..را پرداخت کنید باید بگوییم مهم است که ابتدا با پرداخت هزینه ای کلاس های آموزشی را بگذرانید و مجوزهای مربوطه و لازم را درخواست کنید.

به طور کلی این عوامل را می توان در تعیین هزینه هایی که برای ساخت گلخانه نیاز می باشد ، تاثیر گذار دانست. اما این سوال نیز بدون شک برایتان به وجود آمده است که برا ساخت گلخانه چه تجهیزات ضروری و لازم می باشد ؟ برای دریافت پاسخ سوال خود با ما در ادامه همراه باشید.

تجهیزات گلخانه چیست؟

برای اطلاع از هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 نیز نیاز است به تجهیزات ذیل توجه داشته باشید تا بتوانید به خوبی با پرداخت هزینه ساخت گلخانه 1000 متری و..نیز فرایند پرورش و نگهداری گیاهان را آغاز نمایید.

از جمله برخی تجهیزات مورد نیاز گلخانه عبارتند از:

  • سازه گلخانه
  • ابزار اندازه گیری گلخانه
  • سیستم تهویه گلخانه
  • سیستم گرمایش و سرمایش
  • انواع توری
  • گیربکس مخصوص گلخانه
  • سیستم آبیاری
  • سیستم تزریق CO2
  • مخزن ( مخازن ) ذخیره
  • انواع فوگر
  • محلول فوگر
  • سیستم برق که در کنار هزینه ساخت گلخانه 1000 متری باید به آن توجه داشت
  • و..

مزایای و هزینه ساخت گلخانه در سال 1402 چیست؟

ساخت گلخانه نسبت به کشاورزی سنتی دارای مزایایی است که قصد داریم به برخی از آن ها اشاره کنیم.

  1. حداقل بودن میزان مصرف آب
  2. کنترل بر آفات
  3. متوقف نشدن کشت دز طول سال
  4. آسیب ندیدن در مقابل بلایای طبیعی
  5. بیشتر بودن میزان تولید محصول
  6. و..

چه بسا می توانید جهت کسب اطلاعات تخصصی تر با شماره درج شده در صفحه سایت تماس حاصل نموده و با کارشناسان ایران سان لایت در تماس باشید.

مشاورین ایران سان لایت به شما کمک می کنند تا بتوانید بهترین تجهیزات گلخانه را در بالاترین سطح کیفیت و مناسب ترین قیمت از سراسر ایران تهیه کنید.

کافیست تماس حاصل نمایید.

برای ساخت گلخانه چه تجهیزاتی نیاز می باشد ؟

سیستم سرما ساز ، گرمایش ، رطوبت ساز ، تهویه و ... از موارد ضروری ساخت گلخانه می باشد.

هزینه ساخت گلخانه بر چه اساسی تعیین می شود ؟

بر اساس وسعت گلخانه ، میزان مجهز بودن آن ، نوع تجهیزات و ظرفیت آن و ... هزینه ساخت گلخانه متفاوت می باشد.

برای صرفه جویی در هزینه ساخت گلخانه چه کنیم ؟

شما می توانید برخی از سیستم های غیر ضروری را حذف کنید که البته کار را دشوار می کند اما در هزینه های ابتدایی صرفه جویی می شود.

4/5 - (51 امتیاز)

12 دیدگاه در “هزینه ساخت گلخانه در سال 1402

  1. ممد گفت:

    سلام، پس هزینه رو کجا نوشتی، حدودی با ذکر قیمت دلار میتونی بنویسی،

    1. عباس گفت:

      دیدگاهی خبرنگاران و غیر تخصصی!!!!

    2. بابک محمودی گفت:

      سلام بالاخره هزینه متری چند شد

  2. دوست گفت:

    این ها که تعاریف بود
    جزئیات؟
    هزینه ها؟
    پس ….

  3. محسن گفت:

    خدایی کسی که اینو نوشته کجا زندگی می کنه ایران که پر آفتابه چرا الکی می گی همه با نور مصنوعی گیاه پرورش می دن . مگه هلنده

    1. ن گفت:

      این متن هاا اکثرا ترجمه هستند و نمبشه استناد کرد من برای احداث گلخانه بدون احتساب قیمت زمین هر متر ۵۰۰ هزار تومان هزینه کردم که خرید هیتر ، مشعل ، گاز کشی ، لوله کشی آب ، و خرید شلتوک گوجه یا خیار ، و … هم وجود داره

      1. فرهاد گفت:

        سلام وقت بخیر اونا پیمانکاری حسابش میکنن که زیاد میشه.شما تو همین ۱۴۰۲متری ۵۰۰پاتون افتاد؟منم میخوام احداث کنم فعلا پیگیر مجوزشم

  4. خسرو گفت:

    با تشکر از عزیزان که نظرات خود را دقیق و مو شکافتن گفتند . هزینه را هفلام نکردند چون ساخت گلخانه هم لابد با قیمت اجناس دیگه لحظه ای بالا میره .
    وقتی هم رفتی برای کار تا پول ۱۰ گلخانه را ازت نگیرن ول نمی‌کنند.

  5. محسنم گفت:

    سلام یه جورایی سر کاری بود
    بهتر بود حد اقل آخرش بصورت جدولی هزینه ها رو می آوردی
    این چه مقاله ای هست دیگه خدا خیرت بده
    امیدوارم تلافی کنید

  6. صالح گفت:

    به عنوان یک متخصص کشاورزی باید بگم که این هزینه ها در مناطق مختلف کشور متفاوته مثلا در جنوب کرمان این هزینه ها فقط مربوط به سازه و پوشش پلاستیکی و یک سیستم ابرسانی میشه خیلی که مجهز باشه یک بخاری و توری ضدحشره هست و تمام

  7. علیرضا گفت:

    سلام وقتتون بخیر و شادی
    ۵ ساله که میخایم گلخونه بزنیم تو ۵کیلومتری شیراز و چون که به کارشناسان موفق و نون حلال خور جهاد و غیره رشوه ندادیم لنگ در هوا موندیم. از بچگی هم تو گلخونه کار کردم چه ایران و چه ترکیه ،الان با لیسانس گیاه پزشکی رفتم فضای سبز با سن۲۸سال دارم بلوار آب میدم.
    ننگ بر مدیران بی لیاقت جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *