کاج مطبق از جمله گیاهان بسیار نوردوست می باشد .  برای همین به بررسی این موضوع پرداخته ایم که چگونه می توان در منزل گیاه کاج مطبق را رشد و پرورش داد. یکی از وسایلی که در تنظیم رشد این گیاهان مورد نیاز است، چراغ رشد گیاه می باشد.

چراغ رشد گیاه

نگهداری از کاج مطبق

نگهداری از کاج مطبق

، چراغی است که با استفاده از نور های به رنگ آبی و قرمز ( تابش نور بنفش ) تشکیل شده است و یک لامپ معمولی نیست. لامپ های معمولی یا دارای رنگ زرد هستند یا به رنگ سفید نور می تابانند، این نورها دارای فایده برای گیاهان نیستند.

لامپ رشد گیاه چگونه باعث فتوسنتز گیاهان می شود؟

گیاه از نور خورشید هم که استفاده می کند، فقط طیف نوری مناسب را برای خود انتخاب می کند و بقیه را بازتاب می دهد. اکثرا ما فکر می کنیم که نور زرد برای گیاهان مناسب است، در صورتی که اینگونه نیست و گیاهان از نور قرمز و آبی برای رشد استفاده می کنند و بقیه را بازتاب می دهند. بازتاب نور زرد، باعث به وجود آمدن رنگ برگ ها می شود.

در مورد کاج مطبق هم همین امر صحت می کند. همه گیاهان برای فتوسنتز و رشد به نور آبی و قرمز نیاز دارند و نور قرمز بیشتر برای گلدهی است. برای همین است که ال ای دی رشد گیاه دارای نور بنفش است.


نگهداری از کاج مطبق در محیط کم نور ( آپارتمان یا خانه ) با حضور چراغ رشد گیاه

باید برای نگهداری از یک گیاه، نکاتی را که برای رشد و پرورش آن توسط کارشناسان و کشاورزان با تجربه گفته می شود را رعایت کرد. مثلا اینکه گیاه چقدر نور میخواهد، چقدر کود نیاز دارد، خاک مناسب و دمای مطلوب برای نگهداری آن چیست؟ آیا استفاده از چراغ رشد گیاه لازم است؟

تشخیص همه این موارد می تواند با شناخت خاستگاه و منشا هر گیاه مشخص شود. کاج مطبق یک گیاه است با برگ های سوزنی که خاستگاه اصلی آن در جزیره های کشور استرالیا می باشد. گفته می شود که این گیاه در محیط های طبیعی رشد بالا و قابل توجهی دارد ولی در محیط های بسته رشد آن کند می شود و نهایتا 1.5 متر رشد خواهد کرد.

 

اکسیژن زیاد نیاز دارد ولی باید دمای پرورش آن کم باشد، چون دمای بالا و درجه حرارت زیاد را تحمل نمی کند. پس با توجه به همه این نکات به سراغ مواردی می رویم که باید در نگهداری کاج مطبق در محیط کم نور، رعایت شود. قطعا استفاده از لامپ  رشد گیاه، برای تنظیم نور رسانی به گیاهان نیاز است، که در ادامه به آن اشاره خواهیم داشت.

برای رشد این گیاه در تابستان ها توصیه شده است که هفته ای دوبار آبیاری شود و در زمستان ها هر هفت تا 10 روز برای آبیاری این گیاهان، کفایت می کند. خاک را مرطوب نگه دارید و برای آبیاری کاج مطبق از آب سبک ( تصفیه شده ) و بدون املاح استفاده نمایید.

مرطوب بودن خاک برای رشد کاج مطبق نیاز است، اما این به معنی خیس و غرقابی بودن خاک نیست و باید به این موضوع دقت ویژه داشته باشید.

  • دمای مناسب نگهداری

در زمستان نهایتا تا 5 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و در تابستان هم نمی تواند بالاتر از 16 درجه سانتیگراد را تحمل کند. این گیاه از گرما بدش می آید، پس بهتر است که در محیط های گرم از این گیاه نگهداری نکنید و شرایط را برای رشد این گیاه، فراهم آورید.

  • نور مناسب نگهداری

نور رسانی به کاج مطبق باید به صورت متعادل و ملایم باشد، در غیر اینصورت ممکن است گیاه در اثر کمبود یا ازدیاد نور، آسیب ببیند. استفاده از چراغ رشد گیاه در تنظیم نور کافی در شبانه روز برای نگهداری کاج مطبق، بهترین گزینه می باشد.

 

  • رطوبت مورد نیاز

به گفته کارشناسان، این گیاه به رطوبت هم احتیاج دارد. به همین دلیل توصیه می شود که از غبارپاشی استفاده کنید. میزان این غبار پاشی در هفته های زمستانی یکبار است و در هفته های تابستانی دو بار خواهد بود.

خاکی که دارای املاح معدنی کافی باشد و همچنین کمپوست سبک باشد، برای این گیاهان مفید است. برای کود دهی گیاه کاج مطبق می توانید از کود کامل استفاده کنید، چرا که این گیاه به خصوص در فصل های گرم به مواد غذایی کامل احتیاج دارد.

چه  مدل نور مصنوعی برای کاج مطبق مناسب است ؟

با توجه به اینکه معمولا این نوع گیاهان به صورت درختچه ای هستند و همینطور بخاطر نوردوست بودن  نور زیادی نیاز دارند بهتر است از مدلهای پروژکتور رشد گیاه یا وال واشر رشد گیاه استفاده بشود که بتواند به طور کامل نیاز نوری گیاه را تامین کند.

4.6/5 - (102 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *