نور مناسب برای کاکتوس

کاکتوس یکی از پر طرفدار ترین گیاهان آپارتمانی می باشد که به علت شرایط نگهداری آسان در همه خانه ها دیده می شود. اما نگهداری آسان این گیاه و قوی بودن آن موجب نمی شود که از شرایط مناسب برای این گیاه غافل بمانیم. همانطور که میدانید این گیاه نیاز شدیدی به نورد دارد و باید از نظر روشنایی تامین باشد. اگر می خواهید بدانید کاکتوس چه نوری را می پسندد با ما در این مطلب همراه باشید به اطلاعات لازم در مورد نور مناسب برای کاکتوس دست پیدا کنید.

کاکتوس چه نوع گیاهی است ؟

کاکتوس گیاهی است که دارای خارها می باشد و بدنه ی گوشتی دارد. این گیاه از تیره ی کاکتوسیان می باشد. تیره کاکتوسیان نیز از تیره میخک سانان می باشد که گیاهان این تیره اغلب دارای خار هستند و بدنه ی گوشتی دارند. این نور مانند هر گیاه دیگری به آب ، خاک و نور برای گیاهان خود نیازمند است. اما بیش ار هر چیزی به خاک و نور مناسب برای کاکتوس نیاز خواهد داشت.

نور مناسب برای کاکتوس

کاکتوس چه نوری را می پسندد ؟

برای اینکه نور مورد نیاز و مناسب برای کاکتوس را تشخیص دهیم باید تعیین کنیم ابتدا چه نوری به این گیاه تابانده می شود ؟ با این سه فرض می توانید بهترین جا با بهترین نور را برای گیاهان خود پیدا کنید :

1- فضای باز :

هرچند که به نظر می آید کاکتوس به نظر می آید با نور بسیار شدید مشکلی ندارد اما شرایط کاکاتوس های خانگی با کاکتوس های بیابانی فرق می کند. نباید میزان تغییر نور تابیده شده به این گیاه شدید باشد در غیر این صورت ممکن است ترک ها بر روی بدنه این گیاه مشاهده کنید. در نهایت بهتر است اگر برای نور مناسب برای کاکتوس فضایی در حیاط یا محیط بیرونی در نظر گرفته اید در جایی میان سایه و نور مستفیم افتاب قرار دهید.

2- محیط خانه :

اگر در محیط خانه به دنبال جایی میگردید که از نظر نوردهی برای کاکتوس مناسب باشد باید دو جا را در نظر داشته باشید. بالکن و نور گیر ترین پنجره خانه را پیدا کنید چرا که این دو محیط می تواند نور مناسب برای کاکتوس را فراهم کرده و زمینه رشد عالی آن را فراهم کند. به طور معمول اگر نمی دانید کدام پنجره مناسب تر است و کاکتوس چه نوری را می پسندد بهتر از پنجره جنوبی را انتخاب کنید و از بهترین افتاب برخوردار شوید.

3-شرایط کم نور

همیشه امکان فراهم کردن نور کافی برای کاکتوس وجود ندارد اما این موضوع به این معنا نیست که نمی توانید نور مناسب برای کاکتوس را فراهم کنید. لامپ رشد گیاه همان نوری است که شما می توانید حتی بی نور ترین مکان ها هم برای پرورش کاکتوس از آن استفاده کنید. کافیست ترکیب درستی از نور های تهیه کنید و به راحتی انواع کاکتوس هارا پرورش دهید.

کافیست برای خرید انواع لامپ و ال ای دی رشد گیاه با ما تماس بگیرید و به کسب اطلاعات بپردازید.

کاکتوس چه نوری را می پسندد

شرایط مورد نیاز برای رشد کاکتوس چیست؟

شما می توانید چند مورد از شرایط ساده اما حیاتی برای رشد کاکتوس را در این مطلب مشاهده کنید :

  • غیر از نور مناسب برای کاکتوس، نیازمند خاک نیز می باشید.
  • خاک مورد قبول برای این گیاهان اگر میخواهید در آپارتمان نگه داری کنید، باید سبک و قابل نفوذ باشد.
  •  باید حداقل گرما در روز در بهار و تابستان و حداقل سرما در این فصل ها باید باشد تا گیاه بتواند در شرایط طبیعی رشد کند.
  • لامپ رشد گیاه علاوه بر تامین نور می تواند گرمای مناسب و حرارت را به این گیاهان برساند.
  • شایدفکر می کنی کاکتوسان گیاهانی ساده هستند ولی دارای شرایط نگه داری می باشند که باید آنها را رعایت کنید در غیر این صورت نمی توانید

اهمیت نور رسانی و استفاده از لامپ رشد گیاه کاکتوس

نور برای کاکتوس ها بسیار با اهمیت است. این را وقتی می فهمید که آنها به نور زیاد و یا کم واکنش نشان دهند.

اغلب واکنش های کاکتوس به این مسئله، تغییر رنگ در بدنه، برگ، ساقه و میوه این گیاهان می باشد. اما شما می توانید با چراغ رشد led گل و گیاه می توانید به راحتی و در هر زمان، نور رسانی را برای این گیاه و نور مناسب برای کاکتوس را فراهم آورید. البته همانطور که گفتیم، چراغ ها و لامپ ها معمولی نیستند .و دارای اشعه های مفید برای رشد و فتوسنتز گیاهان هستند.

اگر این گیاه نور کمی دریافت کند، قطعا طراوت شادابی خود را از دست خواهد داد و پس از مدتی از بین می رود.

نکاتی در مورد فتوسنتز کاکتوس ها

مسئله نور در کاکتوس نسبت به دیگر گیاهان بسیار مهم تر است . به همین دلیل است که اصرار داریم از لامپ مخصوص رشد گیاه استفاده کنید. تا بتوانید میزان آن را بررسی و کنترل کنید. این گیاه برای فتوسنتز به نور کافی ( نه کم و نه زیاد ) احتیاج دارد. به این خاطر که کاکتوس گیاهی مقاوم به کم آبی است. باعث شده است تا نوع فتوسنتز آن بر پایه ای باشد که بتواند راندمان گیاه را بالا ببرد.

این نوع فتوسنتز CAM نام دارد. پس نوری که به این گیاه می رسد باید غنی و مناسب باشد . تا عمل فتوسنتز این گیاه که انرژی نورانی را به شیمیایی تبدیل می کند، به بهترین نحو ممکن انجام شود. همانطور که گفتیم، شب باید حداقل سرما و یا خنکی، برای این گیاه در نظر گرفته شود. چون این گیاه شب ها روزنه های خود را هنگامی که هوا خنک شد، باز می کند و به ذخیره سازی دی اکسید کربن می پردازد.

لامپ رشد گیاه، دارای عملکردی مشابه نور خورشید است.

درست است که نور خورشید چیز دیگری است. ولی وقتی در آپارتمان زندگی می کنید و این گیاه را در آن محیط کم نور می خواهید نگه داری کنید.حتما به این لامپ ها احتیاج دارید تا حداقل نور و حرارت را برای رشد گیاه فراهم کرده باشید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. اگر در مورد لامپ رشد گیاه نیاز به اطلاعات بیشتری دارید کافیست با ما تماس بگیرید.

 

آیا می توان در محیط کم نور کاکتوس پرورش داد ؟

بله به راحتی و با استفاده ال ای دی و لامپ رشد گیاه می توانید در کم نور ترین محیط نیز کاکتوس پرورش دهید.

آیا نور مستقیم برای کاکتوس مناسب می باشد؟

بله اما نباید اختلاف دمایی یا اختلاف میزان تابش نور زیادی باشد در این صورت موجب شکستگی گیاه می شود.

بهترین مکان برای قرارگیری کاکتوس در خانه کجاست ؟

پنجره جنوبی خانه می تواند بهترین جا برای قرار گیری گلدان های کاکتوس باشد.

4.5/5 - (103 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *