نور مصنوعی بونسای ، عنوان مقاله ای است که میخواهیم در مورد آن با شما صحبت کنیم.

همانطور که در مقالات قبلی هم به آن اشاره داشته ایم، الزام وجود نور برای رشد گیاهان است، هر گیاهی بسته به نوع خودش، نیازمند مقدار خاصی از نور در شبانه روز است تا بتواند فعالیت های خود را که نیاز به انرژی دارند، تامین کند.

بونسای هم مثل سایر گیاهان قابلیت رشد با لامپ رشد گیاه را دارا می باشد.

نور مصنوعی چیست ؟

نوعی از نور است که می تواند برای گیاهان مختلف مورد استفاده قرار بگیرد، اما آیا همانند نور طبیعی عمل می کند و نیازهای گیاهان را برطرف می کند؟ باید بگوییم که بله، تابش نور مفید برای گیاه باعث رشد و فتوسنتز آن می شود که ملاک مفید بودن آن وجود رنگ های مفیدی است که گیاهان با استفاده از آن می توانند به فتوسنتز و رشد بپردازند.

پس در صورتیکه نور طبیعی کافی به گیاه شما نتابد و یا این امکان را نداشته باشید که گیاهان خود را در معرض نور آفتاب طبیعی قرار دهید، می توانید با خیال راحت از نور مصنوعی استفاده کنید.

گیاه بونسای چیست و نور مصنوعی مناسب آن

بونسای که به آنها دارسان هم گفته می شود، درخت ریزه های ژاپنی هستند که با استفاده از هنر کشت و کار به صورت درختچه های کوچک درون گلدان ها پرورش می یابند. بونسای می تواند در خانه های ما استفاده شود و محیط ما را منظره ای زیبا ببخشد، البته در صورتی که توانایی نگهداری این گیاه را داشته باشید و نور مصنوعی بونسای را در نبود نور طبیعی در محیط های بسته، تامین کنید.

اگر میخواهید این درخت های زیبا را در منزل خود نگهداری کنید باید به عناصری همچون آب، خاک، هوا و نور، دقت ویژه داشته باشید، تا بتوانید گیاه را به صورتی که انتظار دارید، پرورش بدهید. نگهداری از بونسای ملزم به نور مناسب ( نور مصنوعی یا طبیعی ) ، خاک مرغوب در گلدان، کود دهی، آبیاری مناسب و هرس به موقع می باشد.

 

لامپ رشد گیاه چگونه باعث فتوسنتز در گیاهان می شود ؟

 

 

شرایط نگهداری بونسای و تاثیر نور مصنوعی در رشد آن

نور مصنوعی بونسای

نور مصنوعی بونسای

 

همانطور که بیان شد، علاوه بر نور مصنوعی یا طبیعی که باید به اندازه به بونسای برسد، عوامل دیگری هم در رشد و پرورش این گیاه دخیل هستند که به آنها در این پاراگراف اشاره خواهیم کرد.


آبیاری و نور مصنوعی مناسب برای گیاه بونسای

بن سای هم یکی از گیاهان و یا درختانی است که به آبیاری منظم نیاز دارد. به این دلیل که گیاه بونسای در کشورهایی همچون چین، ژاپن، تایلند، تایوان و غیره رشد میکرده و خاستگاه آن این کشورها در شرق و جنوب شرقی آسیا بوده است، پس باید آبیاری و نور مصنوعی آن بر اساس، آب و هوای این کشورها صورت بگیرد.

کشورهای آسیای شرقی دارای آب و هوای گرم و مرطوب هستند، بنابراین باید در شرایط مشابه آن در آپارتمان یا محیط ما بتوانند زندگی کنند. برای این منظور، کافی است که گیاه را در دمای اتاق نگهداری کنید و همچنین روزی 2 الی 3 بار، آب را به گیاه با استفاده از اسپری ها، افشان کنید.، تا رطوبت لازم برای رشد گیاه بونسای صورت گیرد.

در مورد آبیاری هم باید گفت، بهترین زمان برای آبیاری این گیاه، بعد از غروب آفتاب است. آبیاری باید به طور منظم و روزانه صورت بگیرد، البته حواستان باشد که این در این مورد زیاده روی نکنید، چون ممکن است نتیجه عکس بدهد.

نور که از آن صحبت به میان آمده است، باید به صورتی باشد که باعث سوزش و سوختگی گیاه نگردد. بهتر است از نور مصنوعی با فاصله ی مناسب، استفاده شود. همچنین می توانید این گیاه را به صورت غیر مستقیم با آفتاب نوردهی کنید تا به صورت غیر مستقیم نور دریافت نماید.

خاک مناسب گیاه بونسای

بهترین خاکی که برای هر گیاه می تواند استفاده شود، خاکی است که در خود املاح معدنی را جای دهد و همچنین، زیاد متراکم نباشد. در این صورت آب و هوا به خاک به راحتی نفوذ می کنند و شرایط فوق العاده ای را برای رشد گیاه فراهم می کنند.

کوددهی گیاه بونسای

یکی دیگر از مواردی که باید به آن دقت کنید، این است که کوددهی با املاح مناسب به عنوان یک غذا برای گیاه باید صورت بگیرد. کریستالون و آهن کود مناسب برای بونسای است. البته اگر به مکان هایی که به فروش گل و گیاه می پردازند مراجعه کنید و از آنها کود بونسای بخواهید، بهترین نوع آن را در اختیارتان قرار خواهند داد.

همه عواملی که گفتیم از نور مصنوعی، خاک، هوا و کوددهی ملزم به این است که ما بر اساس اصول همه آنها را رعایت کنیم تا گیاهانمان به صورت اصولی رشد کند

4.6/5 - (98 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *