نحوه انتخاب صحیح کود گیاهان آپارتمانی

گیاهان با توجه به نوع و محیطی که در آن قرار می گیرند شرایط متفاوتی دارند که یکی از این موارد کود مناسب و نوع کود دهی می باشد که باید به درستی انجام شود. کود گیاهان آپارتمانی انواع مختلف دارند که به معرفی آن ها می پردازیم.

برای تامین نور موردنیاز گیاهان می توانید از نور مصنوعی و لامپ های رشد گیاه استفاده بفرمایید .

 

کود گیاهان آپارتمانی

کود گیاهان آپارتمانی

 

کود گیاهان آپارتمانی

گیاهان برای شادابی، زنده و شاداب ماندن مانند همه ی موجودات زنده نیاز به تغذیه دارند که این تغذیه را از طریق ریشه و ریشه از طریق خاک دریافت می کند.

کود مناسب گیاه و کود دهی به موقع و اینکه چه نوع کودی برای گیاه مناسب است از عوامل مهم و حیاتی برای رشد گیاه می باشد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. ما در این مقاله بهترین و مناسب ترین کود برای گیاهان آپارتمانی را به شما همراهان همیشگی ایران سان لایت معرفی می کنیم تا مناسب ترین کود را برای گیاه مورد نظر خود انتخاب کنید.

 

سوالات متداول در مورد لامپ رشد گیاه 

کود مناسب برای گیاهان آپارتمانی

همانطور که میدانید گیاهان خانگی مراقبت های خاص خود را دارند و آپارتمانی بودن آن ها به معنای مقاومت بالا و ماندگاری همیشگی آن ها نمی باشد .

بنابراین انتخاب تغذیه مناسب و کوددهی صحیح از عوامل اصلی و مهم برای این گیاهان می باشد.

کود مناسب برای گیاهان خانگی کودی می باشد که به اندازه کافی غذا را به تمامی قسمت های ریشه برساند و از آسیب رسیدن به گیاه جلوگیری کند.

بهترین و مناسب ترین کود برای گیاهان خانگی را می توان کود مایع دانست که سبب رشد سریع گل ها و گیاهان خانگی می باشد و غذا را کامل به تمامی قسمت های ریشه گیاه رسانده و می توان آن را مطابق با دوره رشد یا خواب گیاه تنظیم کرد.

نوع دیگر از کودهای مناسب گیاهان خانگی کودهای پودری می باشند که قابل حل بوده و مانند کود مایع استفاده می شود.

اگر گیاهی که نگهداری می کنید سرحال و شاداب نیست استفاده از نوع پودری کودها بهترین و سریع ترین انتخاب برای سرزنده کردن گیاه می باشد.

چرا کود کامل گیاهان آپارتمانی؟

زیرا کودهای کامل دارای اسید آمینه می باشند که باعث می شود عملیات تجزیه و جذب توسط ریشه بهتر صورت بگیرد.

همچنین این کودها با آفت کش ها قابل اختلاط بوده و تشکیل شده از ریزمغذی های روی، مس، منگنز و آهن در کنار عناصر برم و مولیبدن به صورت مایع می باشد.

کودهای کامل گیاهان خانگی دارای درصد مساوی از عناصر NPK می باشد که سبب رشد بهتر گیاهان می شود. NPK تشکیل شده از نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) می باشد.

که نیتروژن موجود در کودهای کامل به رشد سریع شاخ و برگ گیاهان، عمل فتوسنتز و بالا رفتن کیفیت محصول کمک کرده و تاثیر بسزایی در تولید بذر و افزایش میوه دهی دارد.

فسفر نیز در بهبود روند فتوسنتز یا همان تبدیل انرژی خورشید به انرژی مورد نیاز گیاه موثر بوده و با از بین بردن استرس در گیاه به ریشه زایی بهتر و افزایش شکوفه در گیاهان کمک می کند.

پتاسیم نیز کیفیت میوه را افزایش داده و سبب بوجود آمدن پروتئین در میوه و در پی آن کم کردن بیماری هایی که در گیاهان بوجود می آیند از دیگر فواید پتاسیم است.

اگر گیاهان زینتی دارید پتاسیم کمک زیادی به گل دهی آن ها می کند.

 

 

گیاهان آپارتمانی چند دسته می باشند؟

گیاهان آپارتمانی به دو دسته گیاهان با برگ های زینتی و گیاهان گلدار تقسیم بندی می شوند که با توجه به نوع آن ها باید کود مناسب را انتخاب کنید.

کودها با توجه به مقدار نیتروژن،فسفر و پتاسیم به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند اما برای کودهای کامل که مقدار هر سه عنصر نیتروژن، پتاسیم و فسفر در آن یکسان باشد دو فرمول بیشتر وجود ندارد که به صورت 10-10-10 و یا 20-20-20  می باشد.

برای گیاهان گلدار کودهایی که مقدار فسفر و پتاسیم آن ها نسبت به نیتروژن بیشتر باشد مناسب تر است و گیاهان زینتی با برگ های تزئینی به کود با مقدار نیتروژن بیشتر نسبت به پتاسیم و فسفر (مثلاً: 20-20-20) نیاز دارند.

 

 

قیمت لامپ رشد گیاه چقدر است ؟

 

خرید کود NPK 20-20-20

کود NPK 20-20-20 از عناصر پر مصرف گیاه که شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم به طور مساوی با مقدار 20 درصد از هر عنصر و سایر عناصر کم مصرف مانند مس، آهن و… به رنگ پودر کریستالی آبی رنگ تشکیل شده است.

این کود که به کود کامل معروف می باشد سبب رشد گیاه در کنار افزایش قند، بهبود رنگ و بهتر شدن طعم میوه می شود و برای درختانی نظیر انگور، صیفی جات و گل ها و غلات مناسب می باشند.

چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟

زمان تغذیه گیاهان معمولاً فقط در فصل رشد آن ها انجام می شود اما اگر شرایط گیاه مناسب نیست و در وضعیتی بدی می باشد لازم است که همین حالا اقدام به غذا دادن و رسیدگی آن بکنید.

اما به طور کلی گیاه برای تغذیه معمولاً در بازه ی 2 تا 4 هفته نیاز به غذا دارد. به این مساله نیز توجه کنید که غذا دادن به گیاه باید دارای یک نظم و برنامه روتین باشد و اینکه گیاه را به حال خود رها کنید و بعد از مدتی کلی غذا به آن دهید اصلاً روش درستی نیست و نه تنها به نفع گیاه نیست بلکه مشکلات دیگری نظیر پژمرده شدن برگ ها، عدم گل دهی مجدد و یا بد شکل شدن برگ های جدید بوجود می آید.

کود گیاهان اپارتمانی

میزان مورد نیاز کود گیاهان آپارتمانی

توجه داشته باشید که نیاز به کود در گیاهان مختلف متفاوت می باشد برای مثال کاکتوس جزء گیاهانی است که رشد زیادی ندارد به همین دلیل مقدار کود مورد نیاز آن کم بوده یا کلاً به کود نیاز ندارند. اما کاکتوس هایی که گل دهی دارند نیاز به کودی معادل یک چهار کود گیاهان دیگر دارند و کود دادن زیاد به این گیاهان سبب شل شدن ساقه آنها می شود.

 

 

چه لامپی مناسب کاکتوس است ؟

زمان مناسب کود دهی

هنگامی که یک گلدان جدید خریداری می کنید و یا گلدان گل خود را تعویض می کنید پس از اینکه آن را در یک مکان مناسب قرار دادید تا یک ماه منتظر بمانید و پس از آن اقدام به کود دهی کنید. برای نتیجه گیری بهتر در فصول بهار و تابستان بهتر است کود دهی را شروع کنید.

توجه! هنگامی که کود مورد نظر خود را خریداری کردید نصف غلظتی که بر روی بسته کود درج شده استفاده کنید. زیرا برای مقدار کود باید به سن گیاه توجه کرد. گیاهان جوانتر برای کود دهی به مقدار کود بیشتر و زمان کوتاه تر نیاز دارند و هرچه سن گیاه بالاتر می رود مقدار کود و زمان کود دهی طولانی تر می شود.

طریقه مصرف کود کامل گیاهان آپارتمانی
  1. ابتدا ظرف حاوی کود را تکان دهید.
  2. اگر کود مایع باشد 10 میلی لیتر و اگر کود از نوع پودری باشه یک گرم از آن را در یک لیتر آب حل کنید.
  3. پس از آماده شدن در فاصله ی 15 روز یکبار برای گیاهان جوان و 30 روز یکبار برای گیاهان با سن بالاتر گیاه را با آن آبیاری کنید و یا بر روی برگ های گیاه اسپری نمایید.

 

نکته پایانی در مورد انتخاب صحیح کود گیاهان آپارتمانی:

همیشه قبل از تهیه کود گیاهان آپارتمانی به نوع گیاه مورد نظر، سن گیاه، محیط نگهداری گیاه و نوع کود مناسب برای آن را در نظر بگیرید و بعد از مشخص شدن تمامی موارد بالا اقدام به خرید کود مناسب برای گیاه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که مقدار مناسب کود مصرفی برای گیاه به نوع کود، ترکیبات و فرمولاسیون آن بستگی دارد و برای گیاهان مختلف در شرایط مختلف متفاوت می باشد.

4.6/5 - (90 امتیاز)

1 دیدگاه در “نحوه انتخاب صحیح کود گیاهان آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *