چگونگی نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

از آنجا که گیاهان آپارتمانی و گیاهان موجود در گلخانه ها هم به مانند دیگر گیاهان نیاز به نور دارند لازم دانستیم درباره نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه صحبت کنیم.

چرا  آگاهی از نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه مهم است؟به این دلیل که بهره مندی گیاهان به صورت اصولی و مطمئن از نور حاصل از لامپ رشد گیاه سبب شادابی و نشاط این گیاهان یعنی گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای نیز می گردد.همچنین این میزان نور اگر به صورت صحیح بر روی گیاهان تابیده شود به خوبی می تواند سبب افزایش رشد و برگ های گیاهان گردد.

بنابراین بسیار مهم است که نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه را به صورت اصولی دانسته و اجرایی نمود تا اثرات و نتایج بسیار مطلوبی شامل حال گیاهان گردد.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

اهمیت آگاهی از نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

در واقع باید اذعان داشت گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای نیز با توجه به تصور اشتباه عموم نیازی به نور ندارند و به طور طبیعی رشد می کنند در صورتی که فرقی ندارد گیاهی آپارتمانی باشد یا از دل خاکی در باغی بزرگ و سرسبز جوانه زده باشد زیرا تمامی گیاهان در هر نوعی مگر بر حسب استثناء علاوه بر دیگر نیازهای خود برای رشد به نور احتیاج دارند.

نور یکی از مهم ترین و اساسی ترین نیازهای گیاهان برای رشد، سرسبزی و طراوت است بنابراین اینکه میزان نور لامپ رشد گیاه به اندازه و با اصول خاص خود بر روی گیاهان بتابد بسیار مهم بوده و نیاز است که از نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه آگاهی لازم را داشت.

منظور از لامپ رشد گیاه چیست؟

لامپ رشد گیاه در واقع همان نور مصنوعی است که از طریق چراغ لامپ بر گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای می تابد و سبب رشد و طراوت آن ها می گردد.

لذا این نوع لامپ ها از لامپ های معمولی متفاوت می باشند و نباید آن ها را با دیگر لامپ ها یکی دانست زیرا میزان طیف نوری این لامپ ها به جهت افزایش رشد گیاهان معمولا با طیف های رنگی قرمز و آبی طراحی شده اند و با میزان نور و طیف رنگی و نوردهی لامپ هایی که برای روشن سازی محیط پیرامون استفاده می گردند، متفاوت می باشند.

و نیز در ادامه آگاهی از نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه باید دانست لامپ های معمولی نیز عموما در طیف های رنگی سفید یا زرد به عرضه می رسند.پس لامپ های رشد گیاه به سبب تابش نور مصنوعی خود موجب طراوت و زیبایی همچنین رشد گیاهان می گردند و گیاهان تنها به تغذیه از نور غیر مستقیم خورشید وابسته نمی باشند.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

نکات پیش از خرید و نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

  • تهیه لامپ رشد گیاه از فروشگاه معتبر و مطمئن با تضمین کیفیت لامپ
  • تهیه لامپ رشد گیاه با نورهای موجود در نور طبیعی خورشید به جهت رشد بهتر گیاهان
  • لازم است که بدون اطلاعات لازم به راه اندازی لامپ رشد گیاه نپرداخته و از راهنمایی های تخصصی فروشنده بهره گرفته شود یا طبق راهنمایی های دفترچه راهنما پیش رفت.
  • تنظیم نور لامپ رشد گیاه بر حسب راهنمایی های لازم بر نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه بسیار تاثیرگذار می باشد.
  • قرار دادن لامپ رشد گیاه در راستای گیاهان مد نظر در مکانی ثابت و بدون تکان خوردن
  • اهمیت به میزان نور لامپ رشد گیاه و شدت تابش بر روی گیاهان
  • پس از تایید متخصصان فروش لامپ رشد گیاه، این لامپ را در طی روز به میزان حداقل 6 الی حداکثر 10 ساعت خاموش کرده و استفاده نشود تا گیاه در میزان تعادل نور و تاریکی به خوبی رشد کند و در حد یکسان از این دو درجه روشنی و تاریکی بهره مند گردد.در واقع بهتر است لامپ رشد گیاه حداقل 8 حداکثر 10 ساعت روشن بوده و بر روی گیاهان بتابد.ولیکن این میزان هم متغیر می باشد و نیاز است که متخصصان نظر نهایی خود را بر حسب تجربه و دانش خود بیان دارند.
  • بهره گیری از نور های مصنوعی ال ای دی جدید پس از سیاه شدن لامپ رشد گیاه به دلیل خرابی لامپ و عدم نوردهی صحیح و کافی به گیاهان بر بهترین نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه موثر است.
  • اهمیت به تمیزی لامپ رشد گیاه و عدم گرد و خاک نشستن بر روی لامپ به جهت بهبود کیفیت نوردهی توسط لامپ رشد گیاه
  • چرخاندن گیاهان در زیر لامپ رشد گیاه (هر هفته) به سبب رشد یکسان تمامی اقسام گیاهان و بهره مندی از نور
  • بررسی و ارزیابی سلامت کیفی لامپ رشد گیاه هر 4 الی 6 هفته یک بار پس از تایید و نظر تخصصی متخصصان فروش

لذا بهتر است در صورتی که افراد سبزیجاتی را به سبب لامپ رشد گیاه پرورش می دهند تا زمان مناسب نیز این سبزیجات را از تابش نور لامپ جدا نسازند.

نحوه استفاده از لامپ نور خورشید به سبب نوع نوردهی

پس از آگاهی از برخی نکات لازم بر نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه، سوالی که برای اکثر افراد پیش می آید محلی است که افراد قصد دارند لامپ رشد گیاه را در آنجا قرار دهند..لذا این افراد نمی دانند لامپ رشد گیاه چگونه باید به گیاهان بتابد تا بر میزان رشد گیاهان موثر باشد.

بگذارید از این دید بگوییم که خورشید نیز که سقف آسمان را به سبب نور خود روشن می سازد از بالا بر روی برگ های گیاهان و محصولات تابیده و به نوعی عمل فتوسنتز بر روی گیاهان انجام می گردد.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه هم دقیقا به صورت عملکرد خورشید است. همانطور که خورشید مستقیما و بدون وجود مانعی از بالا به گیاهان می تابد نیاز است که لامپ رشد گیاه هم نزدیک گیاهان از بالا بدون مانعی بر روی گیاهان بتابد و هیچ نوع کمبودی از طرف گیاهان آپارتمانی و یا گلخانه ای احساس نگردد.

میزان فاصله نور لامپ رشد گیاه با گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای

در نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه بهتر است بر حسب نوع گیاه نیز از راهنمایی های متخصصان فروش در میزان فاصله لامپ رشد گیاه با گیاهان بهره گرفت.

ولیکن به طور کل اگر از لامپ رشد گیاه برای چند گیاه آپارتمانی یا گل های فراوان موجود در گلخانه استفاده می شود بهتر است میزان فاصله نور لامپ با گیاهان دورتر و بیشتر باشد تا بتوان با این لامپ نور را به حد تناسب و یکسان بر گیاهان تاباند.

اگر از لامپ رشد، تنها برای یک گیاه استفاده می شود بهتر است میزان فاصله کمی بین لامپ رشد و گیاه وجود داشته باشد تا گیاه بتواند از میزان نور بیشتری بهره مند شود چنانچه باز هم پیشنهاد می گردد میزان نیاز فاصله لامپ رشد از گیاه نیز توسط متخصصان در این زمینه تایید شود زیرا ممکن است هر نوع گیاه آپارتمانی و گلخانه ای با یکدیگر متفاوت باشند.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

بهره گیری از بهترین رنگ های لامپ رشد گیاه

لامپ های رشد گیاه بر حسب تفاوت ویژگی های هر یک از گیاهان در رنگ های متنوعی مثل قرمز، آبی و حتی طیف رنگی کامل بر حسب نور طبیعی خورشید و..به عرضه می رسند.

? نور قرمز لامپ رشد گیاه

از این نور به جهت افزایش میزان گل دهی گیاهان آپارتمانی و گلخانه ای استفاده می شود.

? نور آبی لامپ رشد گیاه

این طیف نوری لامپ رشد گیاه برای افزایش میزان رویش گیاهان استفاده می گردد.

در هر حال اگر افراد قصد دارند گیاهان خود را به بهترین نحو ممکن رشد دهند بهره گیری از نور های مصنوعی ال ای دی که دارای طیف رنگی کامل هستند بهترین انتخابی است که می توانند داشته باشند.

زیرا اگر بخواهیم به یکی از ویژگی های خوب که از دغدغه های افراد بسیاری است اشاره کنیم باید اذعان داریم،  این نوع لامپ رشد گیاه می تواند از گیاهان در فصل سرد زمستان حفاظت کند که بسیار مزیت خوبی محسوب می گردد.

بنابراین علاوه بر آگاهی از نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه، درجه و طیف نوری لامپ نیز بسیار بر میزان رشد گیاهان موثر می باشد.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

مزایای بهره گیری از لامپ رشد گیاه

  • عدم محدودیت در کاشت گیاهان با بذر و جوانه در محیط داخلی خانه
  • رشد و طراوت گیاهان در خانه توسط نور لامپ رشد گیاه
  • کاشت گیاهان هیدروپونیکی در خانه یا گلخانه
  • بهره مندی از گیاهان حساس به نور در محیط داخلی خانه
  • عدم نیاز برخی گیاهان به نور خورشید و بهره گیری از نور مصنوعی لامپ ال ای دی رشد گیاه
  • کاشت، پرورش و نگهداری از گیاهان آبزی در محیط داخلی خانه
  • فراهم بودن کاشت گیاهان در خانه به صورت طبقاتی حتی در محیط کوچک و محدود

و بسیاری مزایای دیگر که به سبب نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه میسر می گردند.

آیا لامپ رشد گیاه بر معدود گیاهان خاصی کاربرد دارد؟

خیر.لامپ رشد گیاه هیچگونه محدودیتی در نوع گیاهان نداشته و می توان از این لامپ یا پروژکتور رشد گیاه برای افزایش رشد، طراوت و سرسبزی گیاهان استفاده نمود.

جالب توجه است که به سبب تکمیل نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه می توان از این لامپ ها برای گیاهان بیرونی خارج از محیط خانه و همچنین برخی از انواع سبزیجات نیز استفاده نمود و در محیط خانه با بهره گیری از نور مصنوعی لامپ رشد گیاه به پرورش این سبزیجات استفاده نمود.

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

تهیه لامپ رشد گیاه تضمینی از ایران سان لایت

ایران سان لایت با ارائه گارانتی بدون شرط و یکساله نیز لامپ های رشد گیاه در انواع گوناگون از جمله لامپ های ال ای دی و..را به در بهترین کیفیت ممکن به فروش می رساند و افراد می توانند بهترین نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه را با کیفیت بالای آن نیز تجربه کنند.

افراد می توانند به جهت تهیه انواع لامپ های رشد گیاه بر روی لینک کلیک کرده و یا در صورت نیاز با ایران سان لایت تماس حاصل کنند.

آیا می توان از لامپ رشد گیاه برای گیاهان بیرونی هم استفاده نمود؟

بله این لامپ محدودیتی در این زمینه ندارد و به خوبی می تواند علاوه بر تابش نور بر گیاهان آپارتمانی، گلخانه ای و بیرونی نیز برای سبزیجات هم پرکاربرد باشد.

بهترین و ارزان ترین نوع لامپ رشد گیاه چیست؟

ارزان ترین، به صرفه ترین و بهترین نوع لامپ رشد گیاه، لامپ های ال ای دی هستند که در طیف های رنگی کامل هستند، می باشد که این نوع لامپ در ایران سان لایت موجود بوده و افراد می توانند با اطمینان از گارانتی یکساله و بدون شرط نیز این لامپ رشد گیاه را تهیه کنند.

سبزیجاتی که می توانند از نور لامپ رشد گیاه بهره مند شوند شامل چه سبزیجاتی هستند؟

برخی از این سبزیجات اعم از گوجه، کاهو، خیار، کرفس، بادمجان، فلفل، ریحان، ترب و..هستند.

4.4/5 - (40 امتیاز)

6 دیدگاه در “نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

  1. مهران اشکانیان گفت:

    سلام.
    یک‌گلدان کنتای ۳ شاخه دارم در یگ‌گلدان. نور محل گلدان کافی نیست. نیاز به یک پانل با قدرت کافی و جنس عالی با ضمانت دارم که با زاویه ۱۲۰ درجه بتابد از بالای گیاه
    اگر دارید لطفا با ذکر قیمت برایم ارسال کنید
    شماره تماس: ۰۹۱۲۵۷۹۴۷۵۸
    با سپاس

    1. مهدی مغاری گفت:

      سلام مهران عزیز ممنون از نظرتون حتما باهاتون تماس خواهیم گرفت

  2. بهنام ندافی گفت:

    سلام .
    ببخشید من حدود بیست گلدون گل کاغذی دارم که در زمستان باید به داخل خانه ببرم .
    میشه ذاهنمایی کنید .
    ممنون.
    بهنام ندافی از مشهد

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام بهنام عزیز لطفا جهت دریافت راهنمایی و اطلاعات بیشتر از طریق قسمت تماس با ما با کارشناسان ایران سان لایت در ازتباط باشید .

  3. علی گفت:

    با درود به شما خسته نباشید
    ی مشکل یا  پرسش دارم  لطفا راهنمایی بفرمایید . اینکه  نور ابی و قرمزبصورت جدا  مناسب هستند .تا اینجا اوکی ولی ترکیب نور ابی و قرمز که نتیجه آن نور بنفش است  مناسب نیست…  اگراز لامپ یا نوار رشته ای ال ای دی که نورش بنفش باشد استفاده کنم مناسب نیست . . .
     اگر دوتا لامپ یا دو رشته نوار ال ای دی جدا گانه با نور ابی و نور قرمز با هم روشن باشند مناسب نیستند؟ من میخواستم از لامپ  ال ای دی رشته ای قرمز و ابی با فاصله مثلا ده سانتیمتر از یکدیگر در راستای هم  نصب کنم و اینکه با هم روشن شوند رو برای گلخونه کوچکم نصب کنم . نمیدانم این کار به گلهام کمک میکنه یا نه لطف بفرمایید بنده رو راهنمایی کنید . با سپاس .
    علی  09177214193

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام علی عزیز ببینید ترکیب نور موردنیاز گیاه بیاد دقیقا طول موج های 380 تا 750 نانومتر از نور خورشید رو داشته باشه در نتیجه شما با ترکیب نور دستساز به هیچ عنوان نمیتونید اون طیف نور رو بسازید و می بایست از ال ای دی هایی که بصورت کارخانه ای این طیف رو داخل خودشون دارند که ال ای دی فول اسپکتروم هست استفاده بفرمایید که در محصولات ایران سان لایت هم همین مدلها استفاده میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *